Sparebank krav om oppdatering av kundeinformasjon

ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#11

Geir Rasch skrev: 07 jun 2020, 12:03 Selv har jeg blitt avkrevd informasjon fra DnB både om adresse samt informasjon om hvilke land jeg skatter til. Ser på en kopi og registrerer at jeg ikke har oppgitt TIN til Thailand. Har ikke blitt purret på det.
Dokumentet henviser til FATCA og CRS
https://www.skatteetaten.no/en/business ... and-fatca/
Det er "TIN" som som skurrer hos meg for det betyr ved ettertanke at Bankene I verste fall kan fungere som direkte informant til Revenue departement i Thailand og Skatteetaten I Norge og se om kunden har handlet dopapir ved Big C I Thailand med sitt Norske kredittkort eller tatt ut Thb 200xxx,- og handlet ny motorsykkel med samme kort i en minibank som alle vet ikke vil bli medregnet i summen som det betales skatt for I Thailand denne muligheten vil da lukkes.
ha96
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#12

ha96 skrev: 08 jun 2020, 02:35 Det er "TIN" som som skurrer hos meg for det betyr ved ettertanke at Bankene I verste fall kan fungere som direkte informant til Revenue departement i Thailand og Skatteetaten I Norge og se om kunden har handlet dopapir ved Big C I Thailand med sitt Norske kredittkort eller tatt ut Thb 200xxx,- og handlet ny motorsykkel med samme kort i en minibank som alle vet ikke vil bli medregnet i summen som det betales skatt for I Thailand denne muligheten vil da lukkes.
ha96
skattetaten i thailand har ingen tilgang til
folks bankonto ( r),
ingen har tilgang til folks kontoer ,

men det er vel ikke det tråstarter spør om
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#13

ha96 skrev: 08 jun 2020, 02:21 Takk for svar(ene) til alle som som har kommentert.
For sammenligning er Du registrert i Folkeregisteret med adresse i Thailand noe jeg er og men Du er ikke skattemessig utflyttet noe jeg er men vi begge betaler kildeskatt. Du krysset av for skatter til Norge jeg for Thailand. Hmm :? ser ut til at vi som er skattemessig utflyttet blir sidestilt med Kwaien og sumsumarum betyr vel det at vi :idea: burde flytte hjem for 6mnd og en dag for deretter og flytte ut igjen ;)
ha96
Jeg betaler ikke kildeskatt. Jeg hadde min første utbetaling fra NAV nå i Mai måned og i vedtaket fra de sto det at jeg ble trukket 15% kildeskatt.
Jeg tok kontakt med NAV på tlf.og forklarte de at jeg ikke skulle ha kildeskatt men at jeg skattet etter skatteavtalen mellom Norge/Thailand. At jeg tidligere hadde mottatt min pensjon fra PTS ( pensjonstrygden for sjømenn ) og skattet etter skatteavtalen.
De svarte at de trekte 15% og at dette måtte jeg ta opp med skattetaten.Tok tlf.til skattetaten , de ordnet med nytt skattekort. Etter noen dager tok jeg kontakt med NAV og spurte om de hadde hentet ut skattekortet og det hadde de.
Jeg har også frivillig medlemsskap i folketrygden dette var heller ikke blitt trukket.Tok kontakt igjen med NAV , de sente meg videre til NAV Intersjonal og de ville rydde opp i dette.
ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#14

riflefish skrev: 08 jun 2020, 02:53 skattetaten i thailand har ingen tilgang til
folks bankonto ( r),
ingen har tilgang til folks kontoer ,

men det er vel ikke det tråstarter spør om
Hei!

Vel kanskje jeg tenker litt langt utenfor boksen men hvis vi over tid lar personvern og datasikkerhet vandre ubekymret og lar styresmaktene bruke personopplysninger som det passer Dem er jeg redd bank kontoer og finansielle personopplysninger i fremtiden bli og finne i Facebook og brukt til mer en og avduke hvitvasking. Du vet vi har janteloven og det ville jo vare mot alle odds at Jørgen Hattemaker skulle kunne eie like mye Kong Salomo og skulle det vare tilfelle sa ma vi i det minste stikke noen kjepper i hjulene..For øvrig og etter min mening kan det da ikke vare sa vanskelig og se forskjell for bankene i denne teknoverden og skille mellom en pensjonist med noen sparepenger og som mottar pensjon og sender den utenlands månedlig men aldri gjør innskudd i forhold til personer som dumper hundretusener av kroner årlig i samme bank uten at noen vet hvor pengene kommer fra!
Men det er bare min mening haper jeg tar feil. Appropo Thailand.De er ikke medlem i FATF http://www.fatf-gafi.org/countries/ men De er medlem av APG.
ha96
ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#15

sikry skrev: 08 jun 2020, 05:25 Jeg betaler ikke kildeskatt. Jeg hadde min første utbetaling fra NAV nå i Mai måned og i vedtaket fra de sto det at jeg ble trukket 15% kildeskatt.
Jeg tok kontakt med NAV på tlf.og forklarte de at jeg ikke skulle ha kildeskatt men at jeg skattet etter skatteavtalen mellom Norge/Thailand. At jeg tidligere hadde mottatt min pensjon fra PTS ( pensjonstrygden for sjømenn ) og skattet etter skatteavtalen.
De svarte at de trekte 15% og at dette måtte jeg ta opp med skattetaten.Tok tlf.til skattetaten , de ordnet med nytt skattekort. Etter noen dager tok jeg kontakt med NAV og spurte om de hadde hentet ut skattekortet og det hadde de.
Jeg har også frivillig medlemsskap i folketrygden dette var heller ikke blitt trukket.Tok kontakt igjen med NAV , de sente meg videre til NAV Intersjonal og de ville rydde opp i dette.
Hei! Totalt sett blir det minst omtrent det samme uansett. Jeg kan betale skatt på hele pensjon her men det blir omtrent det samme. Varierer ørlitt årlig. Forrige året kom jeg ut pa 13% totalt. Her er også noe av kjernen i hva jeg synser til og vent om noen år vil det bli akkurat det samme om Du skatter kun her, i Norge eller kildeskatt. Skatten vil bli utregnet i Norge. Men...men jeg vil nødig gi Dem et forsprang. ;)
ha96
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#16

riflefish skrev: 08 jun 2020, 02:53 skattetaten i thailand har ingen tilgang til
folks bankonto ( r),
ingen har tilgang til folks kontoer ,

men det er vel ikke det tråstarter spør om
Om en ikke foretar seg noe, så er det nok riktig, men mange vil kanskje foreta seg noe som gir skattemyndighetene i Thailand informasjon.
Fra 2019 er det slik at bankene er pålagt å rapportere utbetalte renter på samtlige bankkontoer til Revenue Department (RD). Bankene trekker gjerne 15% skatt av disse renteinntektene, men renteinntekter inntil 20.000 bath er fritatt for skatt.
For å få tilbake trukket skatt så må du gå i banken og koble ditt TIN til bankkontoen. Når banken sender trukket skatt RD så vil dermed RD vite hvem som er trukket skatt på renter og disse får da skatten refundert dersom sum renter er mindre enn 20.000 bath. På denne måten vil selvsagt RD kjenne bankkontoene til de kundene som har foretatt denne registreringen.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#17

Geir Rasch skrev: 08 jun 2020, 11:18 Om en ikke foretar seg noe, så er det nok riktig, men mange vil kanskje foreta seg noe som gir skattemyndighetene i Thailand informasjon.
Fra 2019 er det slik at bankene er pålagt å rapportere utbetalte renter på samtlige bankkontoer til Revenue Department (RD). Bankene trekker gjerne 15% skatt av disse renteinntektene, men renteinntekter inntil 20.000 bath er fritatt for skatt.
For å få tilbake trukket skatt så må du gå i banken og koble ditt TIN til bankkontoen. Når banken sender trukket skatt RD så vil dermed RD vite hvem som er trukket skatt på renter og disse får da skatten refundert dersom sum renter er mindre enn 20.000 bath. På denne måten vil selvsagt RD kjenne bankkontoene til de kundene som har foretatt denne registreringen.
👍
takk, renteintekt på 20000 ,
hvor mye cash i banken er det,
( erikke god i %regning),,😉
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#18

Geir Rasch skrev: 08 jun 2020, 11:18 Om en ikke foretar seg noe, så er det nok riktig, men mange vil kanskje foreta seg noe som gir skattemyndighetene i Thailand informasjon.
Fra 2019 er det slik at bankene er pålagt å rapportere utbetalte renter på samtlige bankkontoer til Revenue Department (RD). Bankene trekker gjerne 15% skatt av disse renteinntektene, men renteinntekter inntil 20.000 bath er fritatt for skatt.
For å få tilbake trukket skatt så må du gå i banken og koble ditt TIN til bankkontoen. Når banken sender trukket skatt RD så vil dermed RD vite hvem som er trukket skatt på renter og disse får da skatten refundert dersom sum renter er mindre enn 20.000 bath. På denne måten vil selvsagt RD kjenne bankkontoene til de kundene som har foretatt denne registreringen.
Det er riktig og for De som da er skattemessig emigrert vil det bety skatt også på renteinntekter av sparepenger i Norge noe det pr.idag ikke er for de som er skattemessig emigrert (dette har jeg direkte fra skatteetaten i forbindelse med skattemeldingen for noen år siden) I denne forbindelse og flere vil komme, kan man da se hele linjen med hva som kalles hvitvaskings regler eller skal vi kalle en spade for en spade og si kontrollering og overvaking. Nok om det. Banken i Norge sitter med renteinntektene og begge instutisjoner sitter med TIN, skattetaten med kalkulatoren og direktelinje til Revenue department da havner den godtroende Nordmannen i problemer og blir anmeldt for skattesnyteri i Thailand fordi han fikk beskjed av skatteetaten om at det ikke er renter på sparepenger i Norge og trodde det var og ble slik for de som er skattemessig emigrert :oops: men så får Revenue departementet detaljene lagt i fanget om at personen har formue i sitt hjemland og han har vart så naiv og trodde han gjorde det riktige med å bli ansett som "Residence for tax purposes" i Thailand og betaler gladelig skatt her men hans formue fra hussalg 15 år siden vil De gjerne også ha her selv om han betalte 28% i skatt til skatteetaten i Norge for De han ikke hadde lang nok botid i boligen før salget . Vel så blir de som startet dette om ikke annet fornøyde for personen blir utvist og må pent og pyntelig fortsette pensjonsalderen i Norge hvor de da drar fordeler av at skatt blir betalt der og pensjon blir brukt på Rema 1000. :( ;)
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#19

ha96 skrev: 08 jun 2020, 17:53 Det er riktig og for De som da er skattemessig emigrert vil det bety skatt også på renteinntekter av sparepenger i Norge noe det pr.idag ikke er for de som er skattemessig emigrert (dette har jeg direkte fra skatteetaten i forbindelse med skattemeldingen for noen år siden) I denne forbindelse og flere vil komme, kan man da se hele linjen med hva som kalles hvitvaskings regler eller skal vi kalle en spade for en spade og si kontrollering og overvaking. Nok om det. Banken i Norge sitter med renteinntektene og begge instutisjoner sitter med TIN, skattetaten med kalkulatoren og direktelinje til Revenue department da havner den godtroende Nordmannen i problemer og blir anmeldt for skattesnyteri i Thailand fordi han fikk beskjed av skatteetaten om at det ikke er renter på sparepenger i Norge og trodde det var og ble slik for de som er skattemessig emigrert :oops: men så får Revenue departementet detaljene lagt i fanget om at personen har formue i sitt hjemland og han har vart så naiv og trodde han gjorde det riktige med å bli ansett som "Residence for tax purposes" i Thailand og betaler gladelig skatt her men hans formue fra hussalg 15 år siden vil De gjerne også ha her selv om han betalte 28% i skatt til skatteetaten i Norge for De han ikke hadde lang nok botid i boligen før salget . Vel så blir de som startet dette om ikke annet fornøyde for personen blir utvist og må pent og pyntelig fortsette pensjonsalderen i Norge hvor de da drar fordeler av at skatt blir betalt der og pensjon blir brukt på Rema 1000. :( ;)
Er ikke dette i overkant dramatisert? Skatteavtalene skal nettopp hindre dobbel beskatning. Når det gjelder renteinntekter så kan skatteyteren selv bestemme om de skal beskattes i Norge eller i Thailand. Dersom de beskattes i Norge så skal de beskattes maksimalt 15%.
Har en boligformue i Norge, så blir en aldri skattemessig utflyttet fra Norge og betaler ordinær skatt til Norge med unntak av pensjon/trygd overført til Thailand. Annen formue i Norge blir ikke beskattet i Norge dersom en er skattemessig utflyttet. Kan ikke se noe i skatteavtalen som sier at denne formuen skal beskattes i Thailand så lenge den befinner seg i Norge.
Jeg er jo ikke skattejurist, så utelukker ikke at det er noe jeg har oversett. I så fall er jeg åpen for oppdatering.
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#20

jeg bruker bangkok bank jeg fått tilbud om disse rentene takket nei for jeg må bet skatt det gidder jeg ikke men jeg for renter på disse pengene jeg har i banken hvis du har 430000bath for du nesten 1000 bath i renter disse rentene er ikke skatteplitig i thailand eller i norge pluss er at du for 2 ganger løpet av året så det blir neste 2000 bath i renter for et år happy days
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»