Flyselskapet Norwegian har i lang tid vært konkurstruet og er det fremdeles. Selskapet har en enorm gjeld og vil nok heller ikke være i full drift på flere måneder, avhengig av når myndighetene anser å ha en viss kontroll med coronaviruset. Men at flyselskapet er populært hersker det ingen tvil om. Hverken Sverige eller Danmark var villige til å gi støtte. Pengehjelpen derifra gikk hovedsakelig til SAS. Men norske myndigheter har trådt støttende til. Selskapet kan få flere milliarder i støttelån hvis harde vilkår oppfylles. En mindre del av disse er allerede utbetalt. Selskaper hadde lyst ut en emisjon på 400 nye millioner aksjer til en kurs på en krone pr aksje. I går, torsdag 14.05, løp fristen fristen ut. Det var da mottatt hele 2,8 milliarder søknader på å tegne seg, rundt syv ganger flere enn tilbudet. Kursen på Norwegian aksjen lå da på 4,93 kroner ved stengetid. Så godt som samtlige flyselskaper i verden ligge nede med brukket rygg og er helt avhengige av landenes hjelp for å overleve. Flyaksjer skys nå vanligvis som pesten verden over, men Norwegian er et av unntakene. Det er enormt viktig for infrastrukturen i Norge, og i Stortinget har opposisjonspartier som AP og SP tatt opp spørsmålet om å yte det mer hjelp. Selskapet opplyste også tidligere å ha fått støtte fra leasingselskap og har fått omgjort 840 millioner dollar (8,5 milliarder kroner) til egenkapital i en spesiell avtale.
Erstatning fra Boeing for 737 fly som står på bakken er heller ikke mottatt.
Norwegian er seiglivet
Det er jo oppskriften på å overleve som stort konsern og selskap, at du er mer verdt levende enn død! Så enkelt er det bare, og når man har så mye gjeld så sier det seg selv at viljen er stor til å holde liv i det.gunners skrev: ↑15 mai 2020, 11:20 Flyselskapet Norwegian har i lang tid vært konkurstruet og er det fremdeles. Selskapet har en enorm gjeld og vil nok heller ikke være i full drift på flere måneder, avhengig av når myndighetene anser å ha en viss kontroll med coronaviruset. Men at flyselskapet er populært hersker det ingen tvil om. Hverken Sverige eller Danmark var villige til å gi støtte. Pengehjelpen derifra gikk hovedsakelig til SAS. Men norske myndigheter har trådt støttende til. Selskapet kan få flere milliarder i støttelån hvis harde vilkår oppfylles. En mindre del av disse er allerede utbetalt. Selskaper hadde lyst ut en emisjon på 400 nye millioner aksjer til en kurs på en krone pr aksje. I går, torsdag 14.05, løp fristen fristen ut. Det var da mottatt hele 2,8 milliarder søknader på å tegne seg, rundt syv ganger flere enn tilbudet. Kursen på Norwegian aksjen lå da på 4,93 kroner ved stengetid. Så godt som samtlige flyselskaper i verden ligge nede med brukket rygg og er helt avhengige av landenes hjelp for å overleve. Flyaksjer skys nå vanligvis som pesten verden over, men Norwegian er et av unntakene. Det er enormt viktig for infrastrukturen i Norge, og i Stortinget har opposisjonspartier som AP og SP tatt opp spørsmålet om å yte det mer hjelp. Selskapet opplyste også tidligere å ha fått støtte fra leasingselskap og har fått omgjort 840 millioner dollar (8,5 milliarder kroner) til egenkapital i en spesiell avtale.
Erstatning fra Boeing for 737 fly som står på bakken er heller ikke mottatt.
-
- Innlegg: 451
- Registrert: 13 mar 2020, 14:54
Det er vel en av grunnene til overlevelse som menneske også, at man er verdt levende en død
Kanskje det er en av grunnene til at eldre mennesker søker til Thailand, så de unngår å bli plassert på gamlehjem, der det er sjelden man kommer levende ut fra
Livet mitt er en dans på nevroser
-
- Innlegg: 673
- Registrert: 22 okt 2017, 06:58
- Sted: Satuk/buriram-Egersund
Det er vel litt det sammesom thai airways.
Selv om hos sistnevnte er mye av problemet at de har for mange høvdinger på forskjellig nivå og for få indianere. Blir skjelden skikkelig krig av det
Samt at det nom har for mange ansatte og bigeskjefter.
Så forresten i bangkok post idag at de hvert år haxde betalt utbytte, tross negative resultater.
Men, staten v finansdeptet har 51 prosent, i tillegg til "politirelaterte" virksomheter er betydelige investorer.
Så det forklarer vel d meste
(Begklager-ikke mening avspore tråden, som jo er om norwegian )
Selv om hos sistnevnte er mye av problemet at de har for mange høvdinger på forskjellig nivå og for få indianere. Blir skjelden skikkelig krig av det
Samt at det nom har for mange ansatte og bigeskjefter.
Så forresten i bangkok post idag at de hvert år haxde betalt utbytte, tross negative resultater.
Men, staten v finansdeptet har 51 prosent, i tillegg til "politirelaterte" virksomheter er betydelige investorer.
Så det forklarer vel d meste
(Begklager-ikke mening avspore tråden, som jo er om norwegian )
hegnar;
mye rart i finansverden!
Hegnar om Norwegian: - At aksjen omsettes for 4,5 kroner er ganske morsomt
- For to dager siden ble det tegnet aksjer for en krone. Da hadde jeg heller solgt en aksje til fire kroner og kjøpt fire aksjer til en krone pr. stk.
::,
i en annen artikkel
Hegnar om Norwegian: – Aksjen er kanskje ikke verdt mer enn 50 øre, eller en krone
Norwegian blir et nytt selskap, men med en forferdelig gjeld å betjene
https://finansavisen.no/nyheter/bors/20 ... r-en-krone
en til,,,
Norwegian-obligasjoner handles til 20 prosent, men gir aksjer for 5 ganger så mye
Norwegian meldte at långiverne fikk konvertere til aksjer på kurs 3,80. Sannheten er at de får aksjer for under 70 øre stykket.
https://finansavisen.no/nyheter/luftfar ... -er-komisk
https://finansavisen.no/nyheter/luftfar ... ger-sa-mye
ps var det en som sa hvordan bli milionær:?
start med en miliard og start et flyselskap
mye rart i finansverden!
Hegnar om Norwegian: - At aksjen omsettes for 4,5 kroner er ganske morsomt
- For to dager siden ble det tegnet aksjer for en krone. Da hadde jeg heller solgt en aksje til fire kroner og kjøpt fire aksjer til en krone pr. stk.
::,
i en annen artikkel
Hegnar om Norwegian: – Aksjen er kanskje ikke verdt mer enn 50 øre, eller en krone
Norwegian blir et nytt selskap, men med en forferdelig gjeld å betjene
https://finansavisen.no/nyheter/bors/20 ... r-en-krone
en til,,,
Norwegian-obligasjoner handles til 20 prosent, men gir aksjer for 5 ganger så mye
Norwegian meldte at långiverne fikk konvertere til aksjer på kurs 3,80. Sannheten er at de får aksjer for under 70 øre stykket.
https://finansavisen.no/nyheter/luftfar ... -er-komisk
https://finansavisen.no/nyheter/luftfar ... ger-sa-mye
ps var det en som sa hvordan bli milionær:?
start med en miliard og start et flyselskap
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv.
Hegnar skriver:
Om Norwegian: - At aksjen omsettes for 4,5 kroner er ganske morsomt
- For to dager siden ble det tegnet aksjer for en krone. Da hadde jeg heller solgt en aksje til fire kroner og kjøpt fire aksjer til en krone
pr stk.
Hegnar kan jo bare drømme, for dette hadde ikke latt seg gjøre i praksis. 400 millioner akser i emisjonen, 2, 8 milliarder aksjer ble det søkt om. Tipper at bak kulissene var det allerede bestemt hvem som skulle ha disse. Ganske sikker på at ikke Hegnar ville stått på den listen selv om han hadde søkt.
Om Norwegian: - At aksjen omsettes for 4,5 kroner er ganske morsomt
- For to dager siden ble det tegnet aksjer for en krone. Da hadde jeg heller solgt en aksje til fire kroner og kjøpt fire aksjer til en krone
pr stk.
Hegnar kan jo bare drømme, for dette hadde ikke latt seg gjøre i praksis. 400 millioner akser i emisjonen, 2, 8 milliarder aksjer ble det søkt om. Tipper at bak kulissene var det allerede bestemt hvem som skulle ha disse. Ganske sikker på at ikke Hegnar ville stått på den listen selv om han hadde søkt.
Litt om kutt og permitteringer som berører norske forhold. Widerøe varslet onsdag om kutt av 1.500 flyavganger frem til 31. mai. Dette kommer i tillegg til 4.000 avganger som ble besluttet kuttet i slutten av februar.
Tirsdag bar SAS de ansatte gå 20 prosent ned i lønn. Selskapet har måttet innstille 2.000 avganger i mars som følge av corona utbruddet.
Norwegian varslet samme dag permitteringer etter at 3.000 flygninger blir kansellert de neste månedene.
Samferdselsministeren skal drøfte situasjonen i flybransjen med arbeidstakerorganisasjonen Parat.
Tirsdag bar SAS de ansatte gå 20 prosent ned i lønn. Selskapet har måttet innstille 2.000 avganger i mars som følge av corona utbruddet.
Norwegian varslet samme dag permitteringer etter at 3.000 flygninger blir kansellert de neste månedene.
Samferdselsministeren skal drøfte situasjonen i flybransjen med arbeidstakerorganisasjonen Parat.
Kineserene kommer inn og vil vel kanskje få innflytelse på om det skal satses på markedet i østen senere eller om det skal betjenes av kinesske selskaper der.samtidig sitter en konkurent å venter på muligheter. i det nordiske markedet,
https://www.borsen.no/nyheter/den-kines ... n/72486137
https://www.borsen.no/nyheter/den-kines ... n/72486137
https://flysmart24.no/2020/05/20/eks-ry ... n-i-norge/– Hvis vi opplever at SAS og Norwegian kommer ut av covid-19 i knestående – uten økonomisk kompensasjon fra myndighetene – er det nesten som å legge ut en rød løper for Michael O’Leary og Ryanair for å angripe SAS og Norwegian i Norge, mener Elnæs.
Det spørs hva slags. planer Kina har med Norwegian. Nå som de eier godt over 12 prosent av aksjene.
Selskapet sier nå at de har oppfylt kravene til å få tilgang til den statlige krisepakken på 2,7 milliarder kroner. Skal bli interessant å følge den videre utviklingen.
Selskapet sier nå at de har oppfylt kravene til å få tilgang til den statlige krisepakken på 2,7 milliarder kroner. Skal bli interessant å følge den videre utviklingen.
Det er leasing selskapet BOC Aviation som eier 12,65 prosent av aksjene etter å ha konvertert gjeld til aksjer. (389.000 aksjer.
Dette selskapet er eid av den kinesiske stat. Et annet selskap som måtte gjøre tilsvarende er Avolon som er eid av kinesiske Bohai Leasing og japanske Orix Corporation. Dette selskapet eier nå 5,5 prosent. Det har vært en meget stor omsetning på Norwegian aksjer på børsen i dag. Det ble omsatt 407,5 millioner aksjer på til sammen 1 milliard kroner. Aksjen falt imidlertid med 31,2 prosent og sluttkursen endte på 2,60 kroner.
Dette selskapet er eid av den kinesiske stat. Et annet selskap som måtte gjøre tilsvarende er Avolon som er eid av kinesiske Bohai Leasing og japanske Orix Corporation. Dette selskapet eier nå 5,5 prosent. Det har vært en meget stor omsetning på Norwegian aksjer på børsen i dag. Det ble omsatt 407,5 millioner aksjer på til sammen 1 milliard kroner. Aksjen falt imidlertid med 31,2 prosent og sluttkursen endte på 2,60 kroner.