få igjen på skatten

Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#51

riflefish skrev: 09 mai 2020, 18:17 sogar kan en trekke fra briller innen et vist beløp,
et beløp til helseforsikring og livsforsikring
tannregulering for barn mm.
Ja som sagt det er mye en kan få fradrag for , dette året dekk laget av Thailandsk gummi. Jeg kjøpte nye dekk i 2019 , 15000 Baht la ved kvittering. ;)
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#52

INKOGNITO skrev: 10 mai 2020, 04:31 "Bare " 25000thb for jobben de første 5 åra, hvor mye betaler du nå da?
ikke NOK,😉
men baht,

forøvrig har jeg alltid hatt nok,Nok!
Sist redigert av riflefish den 10 mai 2020, 06:27, redigert 3 ganger totalt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#53

riflefish skrev: 09 mai 2020, 16:40 nå for du f.. skjæra meg skjerpe deg!
det og komme med slike utalelser er særdeles støtende!
jeg er ingen novice, ei heller lat, og har forøvrig et såpass selvbilde at nå blir jeg
forbanna!

hva jeg tenker om deg skriver jeg ikke!
jeg har tatt meg « fri» men slik drittslenging
vil jeg ha meg frabedt og samtidig slå andre under samme kam!
skam deg,😡😡😡
Jeg vet ikke hva du har spist, men noe må det være slik du oppfatter at alt jeg skriver utelukkende omhandler deg. Jeg må bare gjenta, jeg skriver IKKE om deg!
Du har forøvrig selv skrevet noe sånn som om at du har valgt å bruke advokat på dette da du ikke er ekspert på skatt. Da er min påstand at du har lavt selvbilde i forhold til akkurat dette. Du må forstå at når jeg skriver at folk kan ha lavt selvbilde i forhold til skatt, så betyr ikke det at de generelt har lavt selvbilde - slik du åpenbart tolker det jeg skriver.

Jeg sitter med inntrykk av at du tolker alt jeg skriver i verste mening og tillegger det jeg skriver innhold som ligger fjernt fra det jeg skriver, alt i strid med forumets retningslinjer. For å gi oss begge en hyggeligere opplevelse på forumet foreslår jeg at du avstår fra å kommentere mine innlegg. Da slipper vi runder med oppklaringer og stemningen på forumet blir vesentlig bedre. Husk at hvis du ikke kan skrive noe positivt så er det beste rådet å avstå fra kommentarer!
Så avslutningsvis, RIfle, jeg kan ikke skamme meg for at du ikke forstår hva jeg skriver! Ha ellers en god dag!
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#54

Geir Rasch skrev: 10 mai 2020, 08:36 Jeg vet ikke hva du har spist, men noe må det være slik du oppfatter at alt jeg skriver utelukkende omhandler deg. Jeg må bare gjenta, jeg skriver IKKE om deg!
Du har forøvrig selv skrevet noe sånn som om at du har valgt å bruke advokat på dette da du ikke er ekspert på skatt. Da er min påstand at du har lavt selvbilde i forhold til akkurat dette. Du må forstå at når jeg skriver at folk kan ha lavt selvbilde i forhold til skatt, så betyr ikke det at de generelt har lavt selvbilde - slik du åpenbart tolker det jeg skriver.

Jeg sitter med inntrykk av at du tolker alt jeg skriver i verste mening og tillegger det jeg skriver innhold som ligger fjernt fra det jeg skriver, alt i strid med forumets retningslinjer. For å gi oss begge en hyggeligere opplevelse på forumet foreslår jeg at du avstår fra å kommentere mine innlegg. Da slipper vi runder med oppklaringer og stemningen på forumet blir vesentlig bedre. Husk at hvis du ikke kan skrive noe positivt så er det beste rådet å avstå fra kommentarer!
Så avslutningsvis, RIfle, jeg kan ikke skamme meg for at du ikke forstår hva jeg skriver! Ha ellers en god dag!
jeg oppfatter det slik!
du har ingen rett til og generalisere
om slendrian og dårlig selvbilde!
stemningen slik jeg har oppfattet det har
vært særdeles bra .
jeg kommer ikke til og avstå og kommentere
noe jeg syntes er i strid m vanlig folkeskikk
,,,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#55

sikry skrev: 09 mai 2020, 18:04 Siste avsnitt stemmer overhode ikke med det jeg har erfart.
Var selv på skattekontoret og fikk skattenummer det gikk kjapt. Neste skranke for å få hjelp med selvangivelsen da sa det bom stopp.Hos den figuren som satt der var det ikke mye hjelp å få. Kona sa sawadee krap og så reiste vi oss og gikk . Selv har jeg brukt en Thailandsk advokat dame til en sum av 9000 Baht. Hun fyller ut selvangivelsen med alle fradrag , over 65 mye ekstra i fradrag , pass , min gule husbok , bankutskrifter fra bank , fradrag for kona , kopi konas ID - kort og blå husbok , kopi svigermors ID-kort + fradrag for helse/liv forsikring + div. Alt blir gjort på hennes kontor.
Etter dette tar hun med seg samtlige papirer til skattekontoret og betaler skatten. Etter ca. en ukes tid ringer hun til meg at RO.21 RO.22 er klar , da går jeg å henter disse 2 dokumentene på hennes kontor.
Den norske skattemeldingen ordner jeg selv , trekker overført til Thailand fra brutto beløp , huker av etter skatteavtale med Thailand , laster opp vedlegg RO.21 RO.22 og et brev med div. forklaringer i pdf.
:)
Første gang jeg betalte skatt til Thailand opplevde jeg noe lignende, altså at saksbehandleren på det lokale skattekontoret ikke skjønte at jeg som farang skulle betale skatt til Thailand. I stedet for å gå ga jeg meg tid til å skolere skattekontoret. Forøvrig stiller jeg alltid med ferdig utfylt selvangivelse. Jeg holder meg oppdatert på fradragsmuligheter da disse varierer fra år til år. Hvis du krever fradrag for forsørgelse av svigermor, så er det kurant dersom kona er enebarn. Har hun søsken så må du ha dokumentasjon på at det bare er du og din kone som forsørger henne, da bare ett barn kan kreve fradrag for forsørgelse av foreldre. I listen din har du glemt kopi av ekteskapsattest. Den kreves for at du skal få fradrag for kone uten egen inntekt.

Som jeg har skrevet tidligere har jeg en gruppe på Facebook der jeg legger ut regneark som gjør det enkelt å fylle ut selvangivelsen. Det er veiledninger på norsk og skatten beregnes automatisk i tillegg til at det fyller ut dokumentasjonen som leveres på skattekontoret. Jeg har laget en engelsk versjon av selvangivelsen slik at du selv forstår innholdet i postene. Revenue Department klarte ikke å komme med engelsk versjon før etter fristen for å levere selvangivelsen!

Hvis du har Microsoft Office på din datamaskin, så anbefaler jeg deg å søke medlemskap på denne Facebook-gruppen ("For oss som bruker Excel") og laste ned regnearket "SkattNorgeThailand2020.xlsm". Vet ikke hvilke innstillinger du har på din Office, men regnearket inneholder makroer, så du må åpne for at makroer skal åpnes. Av sikkerhetshensyn blokkeres i utgangspunktet makroer for å beskytte deg. Selv bruker jeg Microsoft Office 365, da er innstillingene for å kontrollere makroer slik:
Mac:
Excel - Preferences - Security - Macro Security.
Der får du 3 valg:
(1) * Disable all macros without notification
(2) * Disable all macros with notification
(3) * Enable all macros
For å kunne bruke regnearket må du velge (2). Du får da opp et valg der du kan velge om du vil enable makroer eller ikke. Du må da velge Enable.
Valg (3) anbefales ikke da du ikke har kontroll på hva som lastes inn på din maskin.

Windows:
File - Options - Trust Center - Trust Center Settings
Du får 2 valg:
(1) * Show the message bar in all application when active content, such as ActiveX controls an macros, has been blocked
(2) * Never show information about blocked content
For å bruke regnearket må du velge (1). Da får du opp en melding øverst i regnearket der du velger om du vil åpne makroer eller ikke..
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#56

riflefish skrev: 10 mai 2020, 08:52 jeg oppfatter det slik!
du har ingen rett til og generalisere
om slendrian og dårlig selvbilde!
stemningen slik jeg har oppfattet det har
vært særdeles bra .
jeg kommer ikke til og avstå og kommentere
noe jeg syntes er i strid m vanlig folkeskikk
,,,
Greit, men da håper jeg du er i stand til å ta til deg når du blir gjort oppmerksom på at du har misforstått/mistolket teksten.
Forøvrig er det i strid med vanlig folkeskikk å skjelle ut folk på sviktende grunnlag. Er det noe du mener er brudd på vanlig folkeskikk så still spørsmål for å forvisse deg om at du har forstått det riktig før du smeller til med utskjelling.
Merk deg at i denne tråden er det bare en person som har skjelt ut en annen og det er ikke meg!
Sist redigert av Geir Rasch den 10 mai 2020, 09:26, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#57

Geir Rasch skrev: 10 mai 2020, 09:20 Greit, men da håper jeg du er i stand til å ta til deg når du blir gjort oppmerksom på at du har misforstått/mistolket teksten.
jeg har ikke mistolket noe,mr!
det er du som stempler medmennesker som
late/ laft selvbilde!
Sist redigert av riflefish den 10 mai 2020, 09:29, redigert 1 gang totalt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#58

riflefish skrev: 10 mai 2020, 09:26 jeg har ikke mistolket noe,mr!
det er du som stempler medmennesker som
late/ slendrian !
Skjønner at du har blokkert for korrigeringer så la oss slutte der.
Ikke noe av det du tillegger meg har noe med virkeligheten å gjøre, men jeg når åpenbart ikke inn til deg, så vi lar det være med det!
Reinkarnert Pelle
Innlegg: 451
Registrert: 13 mar 2020, 14:54

#59

Når man har nok NOK betaler man vel sin skatt med glede så andre får nok NOK,

Da har man nok NOK da :roll:
Livet mitt er en dans på nevroser :D
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#60

Geir Rasch skrev: 10 mai 2020, 09:28 Skjønner at du har blokkert for korrigeringer så la oss slutte der.
Ikke noe av det du tillegger meg har noe med virkeligheten å gjøre, men jeg når åpenbart ikke inn til deg, så vi lar det være med det!
der er du igjen , !
du har ingen rett til og påstå at jeg er virkligetsfjern,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Låst

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»