få igjen på skatten

INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#21

Geir Rasch skrev: 05 mai 2020, 07:40 Bor du i Thailand og ikke er frivillig medlem av folketrygden så må du huske å melde dette til skattekontoret. Da skal du nemlig heller ikke betale trygdeavgift.
Trygdeavgift er kun for medlemmer av folketrygden og for utenlandsboende (bor i land Norge ikke har trygdeavtale med, altså utenfor EU/EØS) kommer tilleggsavgiften på 2,3%.
Det du skriver her er greit, men det var ikke denne problemstillingen jeg mente.
Det jeg vet er at folk fra Norge som kun har oppholdt seg mer enn 180 dager (uten utflytting av noen art) i Thailand og dermed har skatteplikt til Thailand, har blitt behandlet forskjellig av ligningskontorene i Norge.
Noen er blitt ilagt folketrygd avgift på hele bruttoen sin, mens noen er blitt fritatt for beløpet de har overført og skattet for i Thailand.
Jeg lurte derfor på hvilke beregninger som har blitt praktisert på de forskjellige personer her på forumet og om det egentlig er noen som vet hva som er det korrekte.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#22

INKOGNITO skrev: 05 mai 2020, 16:27 Det du skriver her er greit, men det var ikke denne problemstillingen jeg mente.
Det jeg vet er at folk fra Norge som kun har oppholdt seg mer enn 180 dager (uten utflytting av noen art) i Thailand og dermed har skatteplikt til Thailand, har blitt behandlet forskjellig av ligningskontorene i Norge.
Noen er blitt ilagt folketrygd avgift på hele bruttoen sin, mens noen er blitt fritatt for beløpet de har overført og skattet for i Thailand.
Jeg lurte derfor på hvilke beregninger som har blitt praktisert på de forskjellige personer her på forumet og om det egentlig er noen som vet hva som er det korrekte.
brevet om refusjon bør ikke sendes ligningskontoret
men rett til skatteetaten postboks 4305
N-8608
Mo i Rana,

pdf på mail

elektronisk signatur
jeg gjør ikke dette selv!
men har kopi av de dokumentene
rettelse av skattemelding
income tax payment certificste RO 21
og
sertifikater of residence
RO 22
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#23

riflefish skrev: 05 mai 2020, 18:38 brevet om refusjon bør ikke sendes ligningskontoret
men rett til skatteetaten postboks 4305
N-8608
Mo i Rana,

pdf på mail

elektronisk signatur
jeg gjør ikke dette selv!
men har kopi av de dokumentene
rettelse av skattemelding
income tax payment certificste RO 21
og
sertifikater of residence
RO 22
Men det var heller ikke dette som var problemstillingen jeg lurte på.
Ordne med selvangivelsen i Thailand og Norge gjør også jeg helt greit selv selv.
Spørsmålet var hvilket grunnlag Norske skatte myndigheter har praktisert å legge til grunn for beregning av folketrygd avgift hos de enkelte som skatter delt mellom Norge og Thailand. Burde være veldig lett å sjekke ut i skatteberegningen, om det er beregnet av brutto eller etter fradrag av beløp overført til Thailand og beskattet der.
Sist redigert av INKOGNITO den 06 mai 2020, 05:05, redigert 1 gang totalt.
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#24

INKOGNITO skrev: 06 mai 2020, 04:57 Men det var ikke dette som jeg lurte på eller som var problemet.
Ordne med selvangivelsen i Thailand og Norge gjør også jeg helt greit selv selv.
Spørsmålet var hvilket grunnlag Norske skatte myndigheter har praktisert å legge til grunn for beregning av folketygd avgift hos de enkelte som skatter delt mellom Norge og Thailand. Burde være veldig lett å sjekke ut i skatteberegningen, om det er beregnet av brutto eller etter fradrag av beløp overført til Thailand og beskattet der.
Nå er jo ikke frivillig folketrygdavtale en skatt men en avgift. Har du ikke meldt skatteutflytting og skatter til Norge da er det 5,4% av hele inntekten for trygdeavgiften. Betaler du kildeskatt så er det 7,4% trygdeavgift. Betaler du skatt til Thailand så er det 9,1% trygdeavgift.

Så for en med minstepensjon er det beste å betale skatt til Norge, og da blir det 0 skatt da de da er nullskatteytere. Samt at trygdeavgiften er kun på 5,4%.

Ps. Jeg har hørt at de som betaler mesteparten av skatten til Thailand og litt skatt til Norge, så har de betalt 9,1% trygdeavgift av HELE inntekten.

A.H.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#25

INKOGNITO skrev: 06 mai 2020, 04:57 Men det var heller ikke dette som var problemstillingen jeg lurte på.
Ordne med selvangivelsen i Thailand og Norge gjør også jeg helt greit selv selv.
Spørsmålet var hvilket grunnlag Norske skatte myndigheter har praktisert å legge til grunn for beregning av folketrygd avgift hos de enkelte som skatter delt mellom Norge og Thailand. Burde være veldig lett å sjekke ut i skatteberegningen, om det er beregnet av brutto eller etter fradrag av beløp overført til Thailand og beskattet der.
ok men du skrev ulike ligningskontorer
da synes jeg det passet og få med alt
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#26

Arild Holtet skrev: 06 mai 2020, 05:05 Nå er jo ikke frivillig folketrygdavtale en skatt men en avgift. Har du ikke meldt skatteutflytting og skatter til Norge da er det 5,4% av hele inntekten for trygdeavgiften. Betaler du kildeskatt så er det 7,4% trygdeavgift. Betaler du skatt til Thailand så er det 9,1% trygdeavgift.

Så for en med minstepensjon er det beste å betale skatt til Norge, og da blir det 0 skatt da de da er nullskatteytere. Samt at trygdeavgiften er kun på 5,4%.

Ps. Jeg har hørt at de som betaler mesteparten av skatten til Thailand og litt skatt til Norge, så har de betalt 9,1% trygdeavgift av HELE inntekten.

A.H.
Greit det, selv om jeg trodde prosentsatsene var 5,1/8,2 .+ eventuelt 2,3%.
Men er det noen som kun har betalt til folketrygden av det som er blitt beskattet i Norge og fritatt for det som er overført og beskattet i Thailand?
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#27

INKOGNITO skrev: 05 mai 2020, 16:27 Det du skriver her er greit, men det var ikke denne problemstillingen jeg mente.
Det jeg vet er at folk fra Norge som kun har oppholdt seg mer enn 180 dager (uten utflytting av noen art) i Thailand og dermed har skatteplikt til Thailand, har blitt behandlet forskjellig av ligningskontorene i Norge.
Noen er blitt ilagt folketrygd avgift på hele bruttoen sin, mens noen er blitt fritatt for beløpet de har overført og skattet for i Thailand.
Jeg lurte derfor på hvilke beregninger som har blitt praktisert på de forskjellige personer her på forumet og om det egentlig er noen som vet hva som er det korrekte.
Jeg vet lite om hvordan hver enkelt blir behandlet av skattekontorene i Norge, men jeg vet hva som er korrekt saksbehandling. Jeg er i overkant opptatt av skatteberegning samt lage automatiserte løsninger for beregning av skatt. Jeg hadde selv en klagesak om nettopp dette for noen år siden. Jeg mente at trygdeavgiften måtte reduseres når vi betalte skatt til Thailand, samt at jeg stilte spørsmål ved riktigheten av å holde trygdeavgiften utenfor ved beregning av skattefradraget. Begge deler fører jo til høyere beskatning. Jeg kontaktet skatteadvokater i Norge i forbindelse med klagen. Det kostet meg noen tusen kroner å få bekreftet at skattekontoret hadde rett og jeg hadde feil, så da var det bare å betale restskatten samt advokatfakturaen. Etter dette vet jeg at når skattekontoret beregner trygdeavgift av brutto pensjon/trygd selv om du betaler skatt til Thailand, så er det helt i tråd med regelverket. At noen skattekontor ikke gjør dette kan ikke skyldes annet enn at saksbehandleren på det kontoret ikke kan jobben sin, og det er ikke første gang at slikt skjer. Kjenner til at nordmenn som har kontaktet skattekontoret for hjelp i forbindelse med selvangivelsen er blitt bedt om å kreve skattekreditt for skatt betalt i Thailand. Dette er jo den normale framgangsmåten når en betaler skatt til både Norge og utlandet, men dette gir høyere skatt enn når man følger bestemmelsene i skatteavtalen: Nemlig at det er skattegrunnlaget som skal reduseres i Norge og ikke utlignet skatt som skal reduseres.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#28

Arild Holtet skrev: 06 mai 2020, 05:05 Nå er jo ikke frivillig folketrygdavtale en skatt men en avgift. Har du ikke meldt skatteutflytting og skatter til Norge da er det 5,4% av hele inntekten for trygdeavgiften. Betaler du kildeskatt så er det 7,4% trygdeavgift. Betaler du skatt til Thailand så er det 9,1% trygdeavgift.

Så for en med minstepensjon er det beste å betale skatt til Norge, og da blir det 0 skatt da de da er nullskatteytere. Samt at trygdeavgiften er kun på 5,4%.

Ps. Jeg har hørt at de som betaler mesteparten av skatten til Thailand og litt skatt til Norge, så har de betalt 9,1% trygdeavgift av HELE inntekten.

A.H.
Det du skriver her Arild er ikke i samsvar med virkeligheten. For det første, trygdeavgiften for pensjonister er 5,1% og ikke 5,4%. Er du frivillig medlem av folketrygden kommer et tillegg på 2,3% slik at samlet trygdeavgift blir 7,4% av brutto pensjon uavhengig av hvor mye som beskattes i Thailand.
De som betaler kildeskatt på 15% betaler ingen trygdeavgift, så hvis de vil være frivillig medlem så er avgiften 7,4%, altså det samme som de som betaler ordinær skatt til Norge.
Dersom du ikke betaler skatt til Norge overhode, er avgiften for frivillig medlemskap 9,1%.

Selv har jeg i alle år betalt 7,4% trygdeavgift av brutto pensjon uavhengig av hvor mye som er beskattet i Thailand.
Jeg kjenner to personer som betaler kildeskatt og samtidig er frivillig medlem av folketrygden. Disse betaler også skatt til Thailand og av en eller annen grunn har de fortalt NAV hvor mye av pensjonen de beskatter i Thailand. Da har NAV funnet ut at de ilegger dem 9,1% trygdeavgift på den del av pensjonen som er beskattet i Thailand. Altså ikke 91% av hele pensjonen, men av den del som er beskattet i Thailand. Om dette er en tilsnikelse fra nav, eller om det er slik reglene skal forstås, vet jeg ikke. Men jeg vet at jeg aldri kommer til å fortelle nav noe som helst om hvor mye jeg skatter til Thailand. Om de spør vil jeg be dem stille spørsmålet til skattekontoret. Hvis dette er en lovlig praksis så får de vel informasjon fra skattekontoret og da må en bare akseptere det. Er det derimot en tilsnikelse så vil de ikke få den informasjonen fra skattekontoret.

Så til slutt:
En med minstepensjon (minste pensjonsnivå) bør ikke betale skatt til Thailand siden inntekten er så lav at det ikke blir skatt i Norge. Ja, har en bare minste pensjonsnivå så er det i og for seg korrekt, men da er samtidig sannsynligheten stor for at det heller ikke blir skatt i Thailand. Er du over 65 år og gift så må du overføre mer enn ca 180.000 kroner før det utløser skatt i Thailand. Har du barn, huslån eller helseforsikring/livsforsikring øker fradragene. En person med minste pensjonsnivå kan knapt overføre mer enn 180.000 kroner i året. Så om en bare betaler skatt til Norge eller deler mellom Norge og Thailand så blir det null skatt FORUTSATT at pensjonisten ikke har meldt skattemessig utflytting. Har han det så bør han absolutt betale skatt til Thailand.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#29

riflefish skrev: 05 mai 2020, 18:38 brevet om refusjon bør ikke sendes ligningskontoret
men rett til skatteetaten postboks 4305
N-8608
Mo i Rana,

pdf på mail

elektronisk signatur
jeg gjør ikke dette selv!
men har kopi av de dokumentene
rettelse av skattemelding
income tax payment certificste RO 21
og
sertifikater of residence
RO 22
Det du skriver her er tilpasset de som ikke har tilgang til Internett!
Vi får alle skattemeldingen på Alt Inn. Det er der vi logger inn og justerer beløpene samt legger ved innskannede versjoner av RO1 og RO2.
For å logge seg på Alt Inn kreves enten BankID, BuyPass eller tallkodene som ble sendt ut sammen med skattemeldingen rundt 2010.
Dette er uten tvil den aller sikreste måten og håndtere selvangivelsen på. Å sende post er en tvilsom affære i Thailand. Postgangen tar tid og noen ganger forsvinner posten på veien. Å sende rekommandert hjelper lite da offentlige kontorer ikke henter rekommandert post (det er den informasjonen jeg har fått fra bl.a. NAV).
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#30

Geir Rasch skrev: 06 mai 2020, 11:19 Det du skriver her er tilpasset de som ikke har tilgang til Internett!
Vi får alle skattemeldingen på Alt Inn. Det er der vi logger inn og justerer beløpene samt legger ved innskannede versjoner av RO1 og RO2.
For å logge seg på Alt Inn kreves enten BankID, BuyPass eller tallkodene som ble sendt ut sammen med skattemeldingen rundt 2010.
Dette er uten tvil den aller sikreste måten og håndtere selvangivelsen på. Å sende post er en tvilsom affære i Thailand. Postgangen tar tid og noen ganger forsvinner posten på veien. Å sende rekommandert hjelper lite da offentlige kontorer ikke henter rekommandert post (det er den informasjonen jeg har fått fra bl.a. NAV).
jeg gjør ikke dette selv!
skatt)!

jeg sender medisin regning til helfo
vær 3 mnd rekommandert
det har aldri vert noe problem på 10 år
nav har jeg ikke behov og skrive til!
men neste gang skal jeg skanne medisin
« regninga» og sende elektronisk
da kommer oppgjøret på ei uke,
fikk dette info « homer»
fra tidligre asiaforum,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Låst

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»