få igjen på skatten

Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#31

riflefish skrev: 06 mai 2020, 12:36 jeg gjør ikke dette selv!
skatt)!
Har forstått at du trenger hjelp til dette.
De aller fleste andre vil jeg tro har tilgang til internett og gjør dette selv.
Helt greit at du selv sender brev eller bruker hjelp, men det er ikke noe godt råd å gi til oss andre.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#32

Geir Rasch skrev: 07 mai 2020, 07:35 Har forstått at du trenger hjelp til dette.
De aller fleste andre vil jeg tro har tilgang til internett og gjør dette selv.
Helt greit at du selv sender brev eller bruker hjelp, men det er ikke noe godt råd å gi til oss andre.
her på asianet, kjenner jeg til at mange bruker advokat på skattesaker,
prisen varierer
det er 2 i hua hinn og to i jomtien
som hjelper pensjonister også
foreningen
« khun norway»
selv har jeg alltid de siste 40 åra av mitt liv brukt regnskapsfører og skatteadvokat,
jeg veit mye om andre ting,
men dette overlater jeg til profesjonelle
ikke bare enkelt og drive med regnskaper
selv,
vel hva uføre gjør veit jeg ikkno om
men jeg kjenner vel et dusin uføre som må
ha hjelp!
uten disse vel, og forvente at alle og envær
skal kunne alt om regnskap,
slik er ikke verden,
utifra min laaange ærfaring medregbskaper moms og skatt + avgifter utbetaling av lønninger arbeidsgiver avgift og feriepenger
detber fint vi har. folk som gjør dette for en « billig penge»
😂😂😂😀

ps jeg er ingen novise!
ei heller « blåruss» er ingeniør før jeg blei
pensjonist,
jeg mener fasting bestemt at « blårussen»
er flinkere med regnskap ,
en en annen som driver litt foretning og
ikje er tall knekker i det norske skatte og avgifts systemet,
vi for bruke eksperter til det de er for
hadde jeg sykla ned regnskaper selv,
vel er ikke mitt fagfelt!
klart jeg anbefaler og bruke proffer
til ikke tall knuser og hobbyjurister,
har spart ( tjent) mye på og bruke profesjonelle folk,
i alle år!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#33

riflefish skrev: 07 mai 2020, 10:00 her på asianet, kjenner jeg til at mange bruker advokat på skattesaker,
prisen varierer
det er 2 i hua hinn og to i jomtien
som hjelper pensjonister også
foreningen
« khun norway»
selv har jeg alltid de siste 40 åra av mitt liv brukt regnskapsfører og skatteadvokat,
jeg veit mye om andre ting,
men dette overlater jeg til profesjonelle
ikke bare enkelt og drive med regnskaper
selv,
vel hva uføre gjør veit jeg ikkno om
men jeg kjenner vel et dusin uføre som må
ha hjelp!
uten disse vel, og forvente at alle og envær
skal kunne alt om regnskap,
slik er ikke verden,
utifra min laaange ærfaring medregbskaper moms og skatt + avgifter utbetaling av lønninger arbeidsgiver avgift og feriepenger
detber fint vi har. folk som gjør dette for en « billig penge»
😂😂😂😀

ps jeg er ingen novise!
ei heller « blåruss» er ingeniør før jeg blei
pensjonist,
jeg mener fasting bestemt at « blårussen»
er flinkere med regnskap ,
en en annen som driver litt foretning og
ikje er tall knekker i det norske skatte og avgifts systemet,
vi for bruke eksperter til det de er for
hadde jeg sykla ned regnskaper selv,
vel er ikke mitt fagfelt!
klart jeg anbefaler og bruke proffer
til ikke tall knuser og hobbyjurister,
har spart ( tjent) mye på og bruke profesjonelle folk,
i alle år!
Jeg vet også mange som betaler som betaler opptil 25000 thb for å få ordnet alt med thai selvangivelsen, selv om det det er veldig enkelt å ordne ordna det selv og få tilsendt bostedsbekreftelsen og skattebekreftelsen som norske myndigheter krever for å redusere skattegrunnlaget der, tilsvarende beløpet dokumentert er overført til Thailand.
Selvangivelsen fyller de ut for meg på skattekontoret i thailand og de to papirene jeg trenger får jeg tilsendt i posten.
Jeg bruker vel gjerne et par timer på det, avhengig av kø på skattekontoret,og da synes jeg at det er bra betalt for å spare 25000 baht.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#34

INKOGNITO skrev: 07 mai 2020, 14:42 Jeg vet også mange som betaler som betaler opptil 25000 thb for å få ordnet alt med thai selvangivelsen, selv om det det er veldig enkelt å ordne ordna det selv og få tilsendt bostedsbekreftelsen og skattebekreftelsen som norske myndigheter krever for å redusere skattegrunnlaget der, tilsvarende beløpet dokumentert er overført til Thailand.
Selvangivelsen fyller de ut for meg på skattekontoret i thailand og de to papirene jeg trenger får jeg tilsendt i posten.
Jeg bruker vel gjerne et par timer på det, avhengig av kø på skattekontoret,og da synes jeg at det er bra betalt for å spare 25000 baht.
ja det koster 25000 som jeg betaler,
hører det er en nordmann. robert x kjenner
i hua hin som tar 15000
og de som er medlemmer av « khun norway»
for hjelp men ikke alt for 5000,
det er reint « behaglighets hensyn»
som er årsaken til at jeg bruker denne advokaten!
har ennu ikke truffet han ,
bare sendt over dukumntebe til han og det har gått innmari greit,
jeg orker ikke og styre med slikt selv,
( rett og slett) har tildels høg pensjon
og vel, takk skal du ha «lnkonto»,❤️🇳🇴🙏
kona har også norsk pensjon
men hun har ikke tenkt og gjøre noe! ( ennå)
første året.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#35

riflefish skrev: 07 mai 2020, 16:01 ja det koster 25000 som jeg betaler,
hører det er en nordmann. robert x kjenner
i hua hin som tar 15000
og de som er medlemmer av « khun norway»
for hjelp men ikke alt for 5000,
det er reint « behaglighets hensyn»
som er årsaken til at jeg bruker denne advokaten!
har ennu ikke truffet han ,
bare sendt over dukumntebe til han og det har gått innmari greit,
jeg orker ikke og styre med slikt selv,
( rett og slett) har tildels høg pensjon
og vel, takk skal du ha «lnkonto»,❤️🇳🇴🙏
kona har også norsk pensjon
men hun har ikke tenkt og gjøre noe! ( ennå)
første året.
Det er jo ikke noe styr i det hele tatt. Det eneste du trenger å gjøre er å ta med deg utskrift av kontoen din i banken og passet og sitte og vente på at ligningskontoret regner ut hva du skal betale i skatt.
Så er det bare å vente på at bestedsbekreftelsen og skattebekreftelsen kommer i posten.
Å betale 25000 for få utført noe så enkelt for seg er etter mine begreper helt latterlig, og han som krever sånne summer for det ler nok hele veien til banken.
Brukeravatar
e-golf
Innlegg: 322
Registrert: 07 jun 2018, 22:57

#36

INKOGNITO skrev: 08 mai 2020, 20:17 Det er jo ikke noe styr i det hele tatt. Det eneste du trenger å gjøre er å ta med deg utskrift av kontoen din i banken og passet og sitte og vente på at ligningskontoret regner ut hva du skal betale i skatt.
Så er det bare å vente på at bestedsbekreftelsen og skattebekreftelsen kommer i posten.
Å betale 25000 for få utført noe så enkelt for seg er etter mine begreper helt latterlig, og han som krever sånne summer for det ler nok hele veien til banken.
Det er jo ikke noe styr å godkjenne selvangivelsen i Norge heller. Det er bare å trykke ok i Altinn. Det som er latterlig, og forøvrig oser av ignoranse og uvitenhet, er ditt innlegg her over. Skatteadvokater både i Norge og Thailand er helt overflødig..
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#37

Tapt mye penger på å bare trykke send på selvangivelsen, fordi jeg har oppgave plikt og dokument skrekk. Jeg greier å lese meg opp til det jeg er interessert i, og har hue med meg fordi jeg skal noe, eller vil vite noe, men når det kommer til innovasjon Norge, skattevesen, også videre så kveler det seg for meg, og jeg vet det er mange som har det slik, men det er ikke alle som snakker så høyt om det. Jeg leser også ofte feil, og må lese samme tekst 3,4 og 5 ganger, og det samme når jeg skriver.

Når en skatteadvokakt kan spare noen tusen kr ekstra på oppgaver og rettigheter jeg ikke har lest meg opp til, forstått eller ikke har mulighet til å vite om, så vil jeg bruke det når den tid kommer her i Thailand.
🌞
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#38

e-golf skrev: 08 mai 2020, 21:09 Det er jo ikke noe styr å godkjenne selvangivelsen i Norge heller. Det er bare å trykke ok i Altinn. Det som er latterlig, og forøvrig oser av ignoranse og uvitenhet, er ditt innlegg her over. Skatteadvokater både i Norge og Thailand er helt overflødig..
Jeg har aldri uttalt meg om bruk av skatteadvokat og norsk selvangivelse.
Men vet flere i Thailand som har brukt advokat og betalt 25000 som nå ordner det selv, og sier de ikke greide å få til noe som helst mer fradrag med advokat enn det de på skattekonoret her hjelper de å få på plass.
Skulle nesten tro du aldri har sett en thailands selvangivelse og vet hva det dreier seg om.
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#39

INKOGNITO skrev: 09 mai 2020, 05:50 Jeg har aldri uttalt meg om bruk av skatteadvokat og norsk selvangivelse.
Men vet flere i Thailand som har brukt advokat og betalt 25000 som nå ordner det selv, og sier de ikke greide å få til noe som helst mer fradrag med advokat enn det de på skattekontoret her hjelper de å få på plass.
Skulle nesten tro du aldri har sett en thailands selvangivelse og vet hva det dreier seg om.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#40

riflefish skrev: 07 mai 2020, 10:00 her på asianet, kjenner jeg til at mange bruker advokat på skattesaker,
prisen varierer
det er 2 i hua hinn og to i jomtien
som hjelper pensjonister også
foreningen
« khun norway»
selv har jeg alltid de siste 40 åra av mitt liv brukt regnskapsfører og skatteadvokat,
jeg veit mye om andre ting,
men dette overlater jeg til profesjonelle
ikke bare enkelt og drive med regnskaper
selv,
vel hva uføre gjør veit jeg ikkno om
men jeg kjenner vel et dusin uføre som må
ha hjelp!
uten disse vel, og forvente at alle og envær
skal kunne alt om regnskap,
slik er ikke verden,
utifra min laaange ærfaring medregbskaper moms og skatt + avgifter utbetaling av lønninger arbeidsgiver avgift og feriepenger
detber fint vi har. folk som gjør dette for en « billig penge»
😂😂😂😀

ps jeg er ingen novise!
ei heller « blåruss» er ingeniør før jeg blei
pensjonist,
jeg mener fasting bestemt at « blårussen»
er flinkere med regnskap ,
en en annen som driver litt foretning og
ikje er tall knekker i det norske skatte og avgifts systemet,
vi for bruke eksperter til det de er for
hadde jeg sykla ned regnskaper selv,
vel er ikke mitt fagfelt!
klart jeg anbefaler og bruke proffer
til ikke tall knuser og hobbyjurister,
har spart ( tjent) mye på og bruke profesjonelle folk,
i alle år!
Her snakker vi om å skyte spurv med kanoner!
Har man egen forretningsvirksomhet så forstår jeg godt behovet for å bruke regnskapsfører, men det er ikke det vi snakker om her.
Her snakker vi om selvangivelsen til norske pensjonister/trygdede som fordeler beskatningen mellom Norge og Thailand. Trengte man ikke regnskapsfører i Norge for å fylle ut selvangivelsen for lønn/pensjon/trygd, så trenger man det heller ikke i Thailand!

Ja, det er sikkert mange som bruker advokat til dette, jeg og kjenner til noen. Dette skyldes enten latskap eller særdeles lavt selvbilde i forhold til slike saker.
Jeg har hjulpet flere slike med skatten og selvfølgelig kunne det ikke ramle meg inn å kreve betaling for slikt. Jeg lager også hjelpemidler slik at utfyllingen blir både enklere og mer forståelig.

Ja, jeg har økonomiutdanning, men jeg er verken advokat eller revisor. Lover og regler for pensjonister og trygdede er enkle å forholde seg til når det gjelder beskatning, være seg Norge, Thailand eller begge deler, det krever ingen spesiell utdanning!

Har man så god råd at en finner det fornuftig å betale 25.000 bath for dette, så værsågod! Tror de fleste helst ville beholdt de pengene selv.
Men igjen, Rifle, det er ikke deg vi diskuterer! Vi skriver generelt og der er du bare en av mange.
Låst

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»