få igjen på skatten

INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#41

Geir Rasch skrev: 09 mai 2020, 08:32 Her snakker vi om å skyte spurv med kanoner!
Har man egen forretningsvirksomhet så forstår jeg godt behovet for å bruke regnskapsfører, men det er ikke det vi snakker om her.
Her snakker vi om selvangivelsen til norske pensjonister/trygdede som fordeler beskatningen mellom Norge og Thailand. Trengte man ikke regnskapsfører i Norge for å fylle ut selvangivelsen for lønn/pensjon/trygd, så trenger man det heller ikke i Thailand!

Ja, det er sikkert mange som bruker advokat til dette, jeg og kjenner til noen. Dette skyldes enten latskap eller særdeles lavt selvbilde i forhold til slike saker.
Jeg har hjulpet flere slike med skatten og selvfølgelig kunne det ikke ramle meg inn å kreve betaling for slikt. Jeg lager også hjelpemidler slik at utfyllingen blir både enklere og mer forståelig.

Ja, jeg har økonomiutdanning, men jeg er verken advokat eller revisor. Lover og regler for pensjonister og trygdede er enkle å forholde seg til når det gjelder beskatning, være seg Norge, Thailand eller begge deler, det krever ingen spesiell utdanning!

Har man så god råd at en finner det fornuftig å betale 25.000 bath for dette, så værsågod! Tror de fleste helst ville beholdt de pengene selv.
Men igjen, Rifle, det er ikke deg vi diskuterer! Vi skriver generelt og der er du bare en av mange.
Jeg har også hjulpet flere som trodde dette med å levere selvangivelse til Thailand og skatte delt til Thailand og Norge var så kompliserte greier at man måtte ha advokat hjelp for å takle det. Har aldri krevd en baht for det, bare bedt de bli med når jeg skulle ordne min egen og vist de gangen i det. Og vet ingen av de som senere har gått tilbake til betalt hjelp.
Men jeg forstår godt at mange tror det er både tidkrevende og komplisert.
For flere år siden, før jeg selv skattet delt til Thailand var jeg med en som brukte advokat til dette og skulle få orientering om hvordan dette foregikk.
Da ble vi også forespeilt at dette var noe som krevde ekspertise og som advokaten brukte masse tid på å få til, så at de måtte ha såpass betalt for det ble hevdet å ikke være så rimelig at det helst burde vært langt mer. Bare bullshit
Sannheten er at de bruker svært lite tid på det og tjener fett med svært liten anstrengelse, spesielt når de samler mange selvangivelser som de leverer samtidig.
Og det er skatteetaten som gjør jobben også for de på lik linje som de hjelper alle med utfylling og rettleder og forteller/bestemmer hvilke fradrag den enkelte har rett på, avhengig av livssituasjon.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#42

Geir Rasch skrev: 09 mai 2020, 08:32

Ja, det er sikkert mange som bruker advokat til dette, jeg og kjenner til noen. Dette skyldes enten latskap eller særdeles lavt selvbilde i forhold til slike saker.

Men igjen, Rifle, det er ikke deg vi diskuterer! Vi skriver generelt og der er du bare en av mange.
nå for du f.. skjæra meg skjerpe deg!
det og komme med slike utalelser er særdeles støtende!
jeg er ingen novice, ei heller lat, og har forøvrig et såpass selvbilde at nå blir jeg
forbanna!

hva jeg tenker om deg skriver jeg ikke!
jeg har tatt meg « fri» men slik drittslenging
vil jeg ha meg frabedt og samtidig slå andre under samme kam!
skam deg,😡😡😡
Sist redigert av riflefish den 09 mai 2020, 17:17, redigert 1 gang totalt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#43

få posting
Sist redigert av riflefish den 09 mai 2020, 17:19, redigert 1 gang totalt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#44

INKOGNITO skrev: 09 mai 2020, 15:32 Jeg har også hjulpet flere som trodde dette med å levere selvangivelse til Thailand og skatte delt til Thailand og Norge var så kompliserte greier at man måtte ha advokat hjelp for å takle det. Har aldri krevd en baht for det, bare bedt de bli med når jeg skulle ordne min egen og vist de gangen i det. Og vet ingen av de som senere har gått tilbake til betalt hjelp.
Men jeg forstår godt at mange tror det er både tidkrevende og komplisert.
For flere år siden, før jeg selv skattet delt til Thailand var jeg med en som brukte advokat til dette og skulle få orientering om hvordan dette foregikk.
Da ble vi også forespeilt at dette var noe som krevde ekspertise og som advokaten brukte masse tid på å få til, så at de måtte ha såpass betalt for det ble hevdet å ikke være så rimelig at det helst burde vært langt mer. Bare bullshit
Sannheten er at de bruker svært lite tid på det og tjener fett med svært liten anstrengelse, spesielt når de samler mange selvangivelser som de leverer samtidig.
Og det er skatteetaten som gjør jobben også for de på lik linje som de hjelper alle med utfylling og rettleder og forteller/bestemmer hvilke fradrag den enkelte har rett på, avhengig av livssituasjon.
Siste avsnitt stemmer overhode ikke med det jeg har erfart.
Var selv på skattekontoret og fikk skattenummer det gikk kjapt. Neste skranke for å få hjelp med selvangivelsen da sa det bom stopp.Hos den figuren som satt der var det ikke mye hjelp å få. Kona sa sawadee krap og så reiste vi oss og gikk . Selv har jeg brukt en Thailandsk advokat dame til en sum av 9000 Baht. Hun fyller ut selvangivelsen med alle fradrag , over 65 mye ekstra i fradrag , pass , min gule husbok , bankutskrifter fra bank , fradrag for kona , kopi konas ID - kort og blå husbok , kopi svigermors ID-kort + fradrag for helse/liv forsikring + div. Alt blir gjort på hennes kontor.
Etter dette tar hun med seg samtlige papirer til skattekontoret og betaler skatten. Etter ca. en ukes tid ringer hun til meg at RO.21 RO.22 er klar , da går jeg å henter disse 2 dokumentene på hennes kontor.
Den norske skattemeldingen ordner jeg selv , trekker overført til Thailand fra brutto beløp , huker av etter skatteavtale med Thailand , laster opp vedlegg RO.21 RO.22 og et brev med div. forklaringer i pdf.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#45

sikry skrev: 09 mai 2020, 18:04 Siste avsnitt stemmer overhode ikke med det jeg har erfart.
Var selv på skattekontoret og fikk skattenummer det gikk kjapt. Neste skranke for å få hjelp med selvangivelsen da sa det bom stopp.Hos den figuren som satt der var det ikke mye hjelp å få. Kona sa sawadee krap og så reiste vi oss og gikk . Selv har jeg brukt en Thailandsk advokat dame til en sum av 9000 Baht. Hun fyller ut selvangivelsen med alle fradrag , over 65 mye ekstra i fradrag , pass , min gule husbok , bankutskrifter fra bank , fradrag for kona , kopi konas ID - kort og blå husbok , kopi svigermors ID-kort + fradrag for helse/liv forsikring + div. Alt blir gjort på hennes kontor.
Etter dette tar hun med seg samtlige papirer til skattekontoret og betaler skatten. Etter ca. en ukes tid ringer hun til meg at RO.21 RO.22 er klar , da går jeg å henter disse 2 dokumentene på hennes kontor.
Den norske skattemeldingen ordner jeg selv , trekker overført til Thailand fra brutto beløp , huker av etter skatteavtale med Thailand , laster opp vedlegg RO.21 RO.22 og et brev med div. forklaringer i pdf.
sogar kan en trekke fra briller innen et vist beløp,
et beløp til helseforsikring og livsforsikring
tannregulering for barn mm.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#46

sikry skrev: 09 mai 2020, 18:04 Siste avsnitt stemmer overhode ikke med det jeg har erfart.
Var selv på skattekontoret og fikk skattenummer det gikk kjapt. Neste skranke for å få hjelp med selvangivelsen da sa det bom stopp.Hos den figuren som satt der var det ikke mye hjelp å få. Kona sa sawadee krap og så reiste vi oss og gikk . Selv har jeg brukt en Thailandsk advokat dame til en sum av 9000 Baht. Hun fyller ut selvangivelsen med alle fradrag , over 65 mye ekstra i fradrag , pass , min gule husbok , bankutskrifter fra bank , fradrag for kona , kopi konas ID - kort og blå husbok , kopi svigermors ID-kort + fradrag for helse/liv forsikring + div. Alt blir gjort på hennes kontor.
Etter dette tar hun med seg samtlige papirer til skattekontoret og betaler skatten. Etter ca. en ukes tid ringer hun til meg at RO.21 RO.22 er klar , da går jeg å henter disse 2 dokumentene på hennes kontor.
Den norske skattemeldingen ordner jeg selv , trekker overført til Thailand fra brutto beløp , huker av etter skatteavtale med Thailand , laster opp vedlegg RO.21 RO.22 og et brev med div. forklaringer i pdf.
Det du nevner stemmer er vel stort sett det de fleste trenger sjekke ut for å gå på skattekontoret å få ordnet thailandsk selvangivelse.
At det da skal være nødvendig å betale advokat opptil 25000thb, år etter år, som mange gjør, er for meg uforståelig.
Ikke minst når det i hovedsak dreier seg om personer med svært enkle skatteforhold og som ofte klager på dårlig råd.
At det er gjerne stor er variasjon på hjelpsomhet og kompetanse på å snakke engelsk rundt omkring på skattekontorene i Thailand kan nok være. Da må man jo bare peile ut den minst dårlige. For meg har det i hvert fall fungert greit nok.
Og om jeg heller ikke skulle skulle få med meg absolutt alle fradrag inntil siste baht, betaler jeg heller litt ekstra skatt i stedet for at advokat/hjelper skal få grafse grådig til seg uten å gjøre nærmest noe som helst.
For all del, jeg respekterer at andre mener noe annet og at noen synes det er verdt 25000 baht for å slippe å bli hodet sitt med sånt.
Men felles for de jeg har hjelpt med dette er at de er blitt overrasket over hvor enkelt det er å gjøre det selv, og aldri kunne tenkt seg å bruke overpriset hjelp til det igjen.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#47

dobbel post.
Sist redigert av riflefish den 10 mai 2020, 04:14, redigert 1 gang totalt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#48

Man må huske på at praksisen til kontor til kontor, og distrikt til distrikt varierer stort når det gjelder byråkratiet i Thailand, og det gjelder alt fra sertifikater til visum.

Det går også ann å skrive innlegg uten å være nedlatende som å bruke lat eller lavt selvbilde når en kommenterer. Forstår ikke at det skal være nødvendig når man allerede har bevist igjennom god innsikt i mange poster, ikke greier å la være å gi stikk på den måten! For å fyre opp mer, skape undødvendig debatt utover selve temaet, eller som herske teknikk? Det slår jo tilbake på en selv slik jeg leser det.
Sist redigert av Phay den 10 mai 2020, 04:46, redigert 1 gang totalt.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#49

riflefish skrev: 10 mai 2020, 02:43 ps og her viser Geir Rasch en arroganse og abeslutt ingen forståelse
at det faktiske er medmenneske som sliter med dysleksi, hvor selv den enkleste setning og regnestykke danser rundt og feil marginen!
virklig er en stor utfordring.
slike arrogante utsagn føles som en fornærmelse ( enselvangivelse er også et personlig dokument som i vertfall jeg ikke vildalen med hvem som helst, jeg er svært takknemlig ovenfor min skatteadvokat
som i fortrolighet gjør jobben og på de siste syv åra har gjort at jeg har fått over en halv milion norske kroner igjen på skatten
ps og de første fem åra kostet ikke mere
en 25000 bath for jobben, skatteadvokaten
sørget også for at jeg ikke fikk straffeskatt
han har annsatt en thailandsk advokat som
tidligre har jobbet i revenue department
og min advokat har også jobbet i det norske skattedirektoratet
( main your own buiseness ) mr!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#50

riflefish skrev: 10 mai 2020, 03:09
"Bare " 25000thb for jobben de første 5 åra, hvor mye betaler du nå da?
Låst

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»