Corona og dagligliv på Filippinene

Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#31

Det ble opplyst i nyhetene, at nå er dessverre tallene på døde i verden over 1 million. Trist å høre samt at covid-19 bare øker i antall smittede.

A.H.
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#32

Jeg velger å legge ut denne informasjonen her fordi det gjelder Phillipinene. Jeg snakket med en kar idag. Han fortalte at broren hans hadde reist til Phillipinene nå. Han ble målt og testet når han landet i Phillipinene. Så fikk han -var vel 2 dager på et karantene hotell til resultatet forelå. Så fikk han hjemme karantene. :D En del strenger i Thailand
You Never walk Alone :D
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#33

wiking skrev: 09 okt 2020, 17:56 Jeg velger å legge ut denne informasjonen her fordi det gjelder Phillipinene. Jeg snakket med en kar idag. Han fortalte at broren hans hadde reist til Phillipinene nå. Han ble målt og testet når han landet i Phillipinene. Så fikk han -var vel 2 dager på et karantene hotell til resultatet forelå. Så fikk han hjemme karantene. :D En del strenger i Thailand
Skal ikke se vekk ifra at de har regler som gjenspeiler smittesitusajonen innenlands mot land som det kommer folk ifra
Så eventuel karantene blir for folk som kommer fra land med mere smitte.(jeg vet ikke)
Det er muligens litt restriksjoner på å reise rundt mellom steder der også .
Følgende er hentet fra US sin hjemmeside og du får selv google de forskjellige tiltak som møter fyren du fortalte om etter hjemmekarantenen.
Utenifra ser det bedre ut med 14 dager karantene først og ha det friere etterpå , men det er ut fra hva en trives med .
Det er vist lokale karantenestasjoner noe steder også hvor du ikke får bo hjemme.
Lokale lockdowns , lokale karantener ved reiser mellom distrikter osv.
The Philippine Government recently announced below quarantine classification from October 1 – 31:

Modified Enhanced Community Quarantine (MECQ):  Mindanao – Lanao Del Sur including Marawi City

General Community Quarantine (GCQ):  Luzon – National Capital Region (Metro Manila), and province of Batangas; Visayas – cities of Bacolod, Iloilo, and Tacloban; Mindanao – Iligan City

Modified General Community Quarantine (MGCQ):  The rest of the Philippines.
https://ph.usembassy.gov/covid-19-information/

Serie flere dager.Han la ut flere dette er først møte med lokarantenen.

https://www.youtube.com/watch?v=2krH_8rDyiw
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#34

Filippinene har bestilt 2 millioner vaksiner.
Ikke mye for en befolkning på over 100 millioner, men antar at det er alt landet har råd til.
Vaksinene er ventet mottatt tidligst i juni neste år.
Om vaksinene kommer fra Russland om hadde en vaksine under prøving i landet eller om det dreier seg om en kinesisk vaksine er jeg usikker på.

Uansett. Her er et eksempel på at fattige land havner bak i køen.
JD6620
Innlegg: 73
Registrert: 21 okt 2017, 20:24

#35

Snakket med en sykepleier om det på jobben i dag ( PU Bolig) alle de rikeste vestlige landene er i gang med vaksinering eller helt i startgropa, men den beste effekten globalt sett hadde vært å starte vaksinering i flyktningleiere, slumstrøk etc.. da vi vet at rundt 60-70% av verdens befolkning bør være vaksinert skal vi tilbake til en nærmest mulig normal hverdag.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#36

JD6620 skrev: 19 des 2020, 12:46 Snakket med en sykepleier om det på jobben i dag ( PU Bolig) alle de rikeste vestlige landene er i gang med vaksinering eller helt i startgropa, men den beste effekten globalt sett hadde vært å starte vaksinering i flyktningleiere, slumstrøk etc.. da vi vet at rundt 60-70% av verdens befolkning bør være vaksinert skal vi tilbake til en nærmest mulig normal hverdag.
hvor har du fra at det er mer spredning i slumområder enn feks New York? vaksinere friske fattige er ikke veien å gå..vaksiner alle politikere og dens støttespiller først...det er veien å gå :D
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#37

Kolami skrev: 21 des 2020, 11:25 hvor har du fra at det er mer spredning i slumområder enn feks New York? vaksinere friske fattige er ikke veien å gå..vaksiner alle politikere og dens støttespiller først...det er veien å gå :D
https://twitter.com/Goss30Goss/status/1 ... 2339241986
Bilde
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#38

gunners skrev: 19 jul 2020, 16:02 En liten historie fra de fattigstes hverdag. Min kones eldre søster bor et par timers biltur fra Cebu City. Mannen har en god jobb i et større hotell og søsteren driver et lite utsalgssted fra huset de bor i. Vil si de tilhører middelklassen. I et av husene i nærheten ligger et lite bambushus, ikke i alt for god stand. Mora bor der med to små barn, ingen mann. Mannen forsvant, visstnok til Manila, og ingen har hørt fra ham siden. Det er ofte den enkle løsningen en del filippinske menn tyr til for å slippe forpliktelser. Det var opprinnelig fire barn. De to eldste ble bortadoptert da mora ikke var i stand til å forsørge dem. Hun har nesten ingen inntekt, vasker klær for andre, jordflekken er for liten til å dyrke noe særlig. De to barna hun fremdeles har beholdt er ei jente på fire og en gutt på tre. Den lille gutten kommer hver dag opp til min svigerinnes hus, titter forsiktig inn og står utenfor til han blir bedt om å komme inn. Mora har som regel ikke mat i huset, så han må klare seg med det han får. Han og søsteren må faktisk leve av den maten andre kan tilby dem. Siste gang vi sendte klær fra Norge var det også med et par jeans til denne gutten og et par slippers så han slapp å gå barbent. Han hadde aldri før hverken hatt jeans eller slippers, så den dagen var han svært lykkelig. En kan spørre seg selv, hva slags fremtid har disse barna ? Og hva skyldes det at det er slik ?
Han er ikke alene i den situasjonen i phillipinene. Det er mange som lever slikt der. Jeg har sett mye av dette - mange som lever med ungene sine på gata bla i manila. Og husene jeg så både i Manila og i Samar var jo verre en hyttene vi laget når jeg var i mine barne år. Det er trist og det er så mange av dem.
You Never walk Alone :D
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#39

Ja, det er trist, og også i Cebu City fantes en del mennesker som levde på gatene med kun en stor paraply til å gjemme seg under.
Om de finnes fremdeles eller har blitt jaget bort vet jeg ikke, da jeg ikke har vært der på halvannet år.
Den lille gutten som daglig besøker min kones søster for å få mat prøver vi å ta vare på.
Sender penger slik at hun også kan kjøpe melk til gutten , pluss nye klær og slippers til julen. Han går nemlig alltid barbent og i de samme klærne vi tidligere har kjøpt til ham.

Konas bror, som tidligere jobbet på en mangofabrikk og fikk nyrebetennelse der er en større utgift post.
I godt over et år har han hatt en god del legebesøk også innleggelse på Chong Hua hospital i Cebu City. Har hele tiden blitt behandlet med antibiotika og andre medisiner.
Blir penger av dette etter hvert.
Nå har legene erklært denne nyresykdommen kronisk, og han er helt avhengig av medisiner resten av livet.
Men det er bedre å sende ham de nødvendige midler enn å kjøpe ting til seg selv som en strengt tatt ikke trenger.

Mange triste skjebner i det landet.
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#40

Leste i dag at en nordmann er funnet skutt i hodet på Filippinene.
Prøvde først UD hvor man opplyste at de har fått beskjed, men vil ikke gi flere opplysninger, på grunn av bla.bla bla.
Søkte så på Inquirer.net, en filippinsk avis, hvor det sto følgende:
En 63 år gammel nordmann, navn Svein Håkonsen, ble funnet skutt i hodet i sin leilighet i Biliran på Leyte, Filippinene.
Han bodde der midlertidig sammen med kone, barn og søsken.

Får nok høre mer om dette etter hvert.
tidligere var det dårlig oppklaringsprosent på lignende saker.
Og "litt smøring" til politiet gjorde gjerne at lignende saker forble uoppklart eller lagt bort
Vet ikke om den slags korrupsjon fremdeles er vanlig eller om Duterte har klart/eller forsøkt å ryddet opp
Svar

Gå tilbake til «Reisebrev og dagligliv»