Corona og dagligliv på Filippinene

gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#11

Duterte skal nå selv ha uttalt følgende: "Filippinene har ikke økonomi til å fortsette matutdelingen (ris) i alt for lang tid og står derfor ovenfor et meget vanskelig valg. Hvis vi letter på restriksjonene slik at folk ikke trenger å holde seg innendørs vil mange flere dø. Hvis vi beholder disse restriksjonene vil folk over tid dø av sult." Både han og datteren som er borgermester i Davao gir bort deler av lønnen og oppfordrer andre til å gjøre det samme.
En slik pandemi forsvinner ikke etter kort tid. Spanskesyken, også en viruspandemi, varte i tre år før den døde ut og kostet mellom 150 og 200 millioner liv globalt av en befolkning på ca 2,6 milliarder.
Han har på sikt neppe noe annet valg enn å lette på restriksjonene.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#12

Utpåtur skrev: 21 apr 2020, 09:09 Man kaller Duterte for Fil svar på Trump - men det er han ikke - han er tross alt rasjonell - selv om han har litt brutale løsninger ift oss her oppe i nord. Og økonomi - som vi selv kan bruke - har de ikke - så det blir fort smalhans i kriser. Da har de ikke mye valg - åpne opp og la det stå til. De har en fordel; en ung befolkning - så det kan jo gå noenlunde bra. Men tenk på India og endel andre land som er mye mer tettbefolket - også mye unge folk...men ekstrem forhold - eneste lyspunkt - viruset liker ikke varme - liker seg best i +8,3 C visstnok...
Samtidig når en vet hvilke som er sårbare grupper for viruset så burde slikt tale for en forsiktig holdning
Fra Phillipinsk helsevesen
https://www.doh.gov.ph/node/1058
WHAT ARE THE LEADING CAUSES OF MORTALITY IN THE PHILIPPINES?
The leading causes of death are diseases of the heart, diseases of the vascular system, pneumonias, malignant neoplasms/cancers, all forms of tuberculosis, accidents, COPD and allied conditions, diabetes mellitus, nephritis/nephritic syndrome and other diseases of respiratory system. Among these diseases, six are non-communicable and four are the major NCDs such as CVD, cancers, COPD and diabetes mellitus.
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#13

Provinsene vil sannsynligvis klare seg. Ikke særlig bra, men de vil overleve fordi det der dyrkes en god del grønnsaker og frukt, samt også dyrehold. Verre i byene og omliggende områder. Denne risutdelingen er i lengden ikke nok. Og når økonomien sier nei til videre utdeling har nok ikke regjeringen noe valg. Forsiktig åpning lyder bra, men uten arbeid og familier med barn som sulter har nok familiefaren intet valg for å overleve. Det ender da med vold og kriminalitet for å skaffe mat. Duterte vet dette. Så for å skaffe flere i arbeid må restriksjoner snart lettes på.
En annen ting. Når reiserestriksjoner oppheves vil mange, muligens millioner, reise tilbake til provinsene de kommer fra og bli der til denne pandemien roer seg. Landet har ikke søkt IMF (International Monetary Fund) for lån ? IMF gir lån og støtte til land, ikke minst slik som tilstandene er under Coronakrisen.
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#14

Ser at Filippinene har vært medlem av IMF siden 1945. IMF har hjulpet landet med bygging av infrastruktur og gitt landet prognoser om fremtidig økonomisk utvikling. De har et IMF-kontor i Manila. Kan ikke finne noe som tyder på at de hjelper landet økonomisk når det gjelder coronakrisen. Så her gjelder vel regelen om at vår herre hjelper kun de som hjelper seg selv.
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#15

Regjeringen har antydet at den vil lette på restriksjonene i enkelte provinser, men ikke i byer eller omliggende områder. Tilbake til IMF. De har ganske nylig innvilget et kriselån til Nigeria, Afrikas mest folkerike land, på 3,4 milliarder dollar. I dette landet er spriket mellom de rike og de fattigste minst like stort som på Filippinene. Gjennomsnittlig må befolkningen der leve for to dollar dagen. Stor oljeeksportør, men rikdommen haver stort sett i hendene på et mindretall. Så jeg spør meg selv: "Er ikke Filippinene kredittverdig til å få et kriselån ?"
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#16

gunners skrev: 01 mai 2020, 13:24 Regjeringen har antydet at den vil lette på restriksjonene i enkelte provinser, men ikke i byer eller omliggende områder. Tilbake til IMF. De har ganske nylig innvilget et kriselån til Nigeria, Afrikas mest folkerike land, på 3,4 milliarder dollar. I dette landet er spriket mellom de rike og de fattigste minst like stort som på Filippinene. Gjennomsnittlig må befolkningen der leve for to dollar dagen. Stor oljeeksportør, men rikdommen haver stort sett i hendene på et mindretall. Så jeg spør meg selv: "Er ikke Filippinene kredittverdig til å få et kriselån ?"
Off topic. Pr idag er det ca 100 land som søker kriselån hos IMF pga regjeringers nedstenging av økonomien..fremvoksende markeder er de som er i mest nød--
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#17

Javel. Da ligger nok også søknad fra Filippinene inne.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#18

gunners skrev: 03 mai 2020, 11:24 Javel. Da ligger nok også søknad fra Filippinene inne.
det kan godt være...det går kanskje ann å følge denne fra IMF..jeg kan ikke se noe der..kanskje det finnes noe annet sted..

https://www.imf.org/en/Topics/imf-and-c ... ng-Tracker

https://news.abs-cbn.com/business/04/10 ... t-covid-19
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#19

Det er enkelte sider av fattigdommen som aldri nevnes. Selv om middelklassen har økt, er det på enkelte områder ingen forandringer. Skriver nå om provinsene. Nå, som tidligere, finnes det fremdeles mange steder hvor elevene bare har grunnskoler. Etter grunnskolen kommer High school, og da må man flytte til et mindre tettsted for å kunne gjennomføre denne. High school er helt nødvendig å gjennomføre for å begynne på college, noe som er utenfor økonomisk rekkevidde for svært mange. Tilbake til High School. Når unge mennesker, fremdeles langt under myndighetsalder, må flytte på seg for å gjennomføre denne, havner de gjerne som hushjelper hos bedre stilte familier. Ganske mange av disse får ingen betaling, kun kosten og losji. Og losji kan være så mangt, en soveplass i kjøkkenkroken er ikke helt uvanlig. Kun fri i skoletiden. Siden jeg har hørt og fått bekreftet flere slike tilfeller fra et lite provinsområde kan en anta at det totalt i landet gjelder ganske mange tusener. Tidlig opp om morgenen og lage frokost til "herskapet", etter skoletid, middagslaging og barnepass, deretter lage kveldsmat. Neppe tid til lekser. Hva gjør en ikke for å fullføre High School ? Og ingen betaling. I mine øyne er dette, selv om det er frivillig, en slags utnyttelse av mindreårige som minner litt om moderne slave arbeide.
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#20

Slaveri er ordet. Praktisk talt så hadde det vært behagelig med 10-12 stykker i huset, men min forstokkede samvittighet forhindrer meg i å gjøre så. Jeg må jobbe mer med å slipe mine kanter.
Svar

Gå tilbake til «Reisebrev og dagligliv»