Reiseforsikring Corona virus ?

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

Er det noen som har sjekket hva reiseforsikringen dekker vedrørende å bli syk med Corona viruset?

Dette er svaret jeg fikk fra World Nomads etter to ukers ventetid, og kjøpt forsikring for lenge siden.

Thank you for your response, I hope you are keeping well.

Please be aware our policies are never designed to cover everything. Unfortunately, there’s no coverage for any travel/medical expenses or cancellations impacted by COVID-19 as the policy is not designed to cover expenses which are directly or indirectly caused by known epidemics under the control of public authorities.

As always, there is still cover for other specific events unrelated to COVID-19 subject to the terms, conditions, limitations and exclusions of the policy.
Så, hvordan er ståa for andre?
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

Her er også resten av svaret jeg fikk vedrørende de har skiftet eiere, og driftes med ny policy i forhold til aktiviteter også videre.

Sonja here from World Nomads, thank you for your email. I hope you are having a wonderful day! To begin, I am very sorry for the delay in response on our end. We have received a high influx of email enquiries which has resulted in a backlog in our response time. Apologies for any inconvenience this may have caused and thank you for your patience.

I appreciate it has been some time since you initially contacted us regarding purchasing a policy for your trips. Are you still in need of assistance?

I'm sorry to hear that you are seeing a significant change in our prices and coverage since your last policy, Paul. Please know that our underwriters have changed since your last policy from Bupa to XL Insurance Company SE which has resulted in changes to the way we provide cover for sports and activities and how these are priced.
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#3

Er forsikret i JBF Bank og Forsikring. Har egentlig ikke sjekket så mye uten om det at min forsikring skulle dekke merkostnader til reise og overnatting. I utgangspunktet skal jeg være dekket av avbestillingsdelen på min forsikring da jeg har avbrutt reisen min før start.

Noe det ikke er noe informasjon om når det gjelder Covid-19 er medisinsk behandling på deres sider:

Koronaviruset - hva dekker forsikringen?
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#4

Jeg var mer ute etter om jeg skulle bli kritisk syk. Det er jo ikke noe tilstand i Thailand enda, og var det ikke når jeg kjøpte forsikringen. Heller ikke noe spesifikt reiseråd fra norske myndigheter, samt jeg har kjøpt forsikring på reise i henhold til regelverket til World Nomads. Jeg forsto det slik når jeg kjøpte at det var innenfor.
🌞
torbus

#5

I Norge oppfordres man til ikke å kontakte verken forsikringsselskaper, flyselskaper eller booking-sider for hoteller, med mindre reisen er i løpet av de nærmeste dagene, da alt er overbelastet.

Men etter hva jeg har lest i avisene, vil norske forsikringsselskaper dekke eventuelle tap dersom du selv ikke er skyld i at du ikke kan reise. For min del betyr det hvis UD ikke anbefaler reiser, eller hvis flyene ikke flyr.

Akkurat nå gjelder det overalt.

De fleste flyselskaper (alle jeg har med å gjøre) er rundhåndede i å endre alle typer billetter.

Agoda forsøker på sin side å kontakte samtlige hoteller de har med å gjøre, med nye avbestillingsrutiner. Det betyr at selv en del hoteller man normalt ikke kan avbestille, vil kunne avbestilles ved at de legger til en korona-knapp nederst i appen (det har ikke skjedd med noen av hotellene jeg har betalt for ennå, men jeg tror det er fordi reisene mine er for langt fram i tid).

Jeg har forestående reiser med Norwegian (storby i Europa rett over påske) og Qatar (Bangkok til sommeren). Både Norwegian og Qatar ser ut til å tillate endring av billetten (i Qatars tilfelle tilbyr de også reisesjekker som kan brukes i framtiden), men begge mine reiser er fortsatt for langt fram i tid til at jeg har fått muligheten til å prøve dette.

Det jeg ikke får igjen av flyselskaper eller Agoda (har betalt for hotell i Praha og 2 hoteller i Thailand til sommeren), kommer jeg til å ta med Frende Reiseforsikring.

Hvis situasjonen fortsetter kommer det til å gå greit.

(For et par dager siden avbestilte jeg forresten et hotell jeg bestilte og betalte for i Kanchanaburi i begynnelsen av mars. Det tjente jeg nesten 10 % på, grunnet kronekursen, og det var før krone-krakket i går).
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#6

Jeg kontaktet Europeiske i dag for å prøve å utvide min forsikring med 30 dager da den går ut den 29/3 som er den samme dagen jeg reiser hjem. Dette har aldri vært noe problem tidligere, svaret jeg fikk var at det nå ikke var mulig å utvide og å komme meg hjem så fort som overhode mulig de ville dekke ekstrakostnader på hjemreise.

Denne forsikringen var kjøpt lenge før jeg viste når jeg skulle hjem, vanligvis så er det nok å si fra om forlenging noen dagen før forsikringen går ut det var altså ikke tilfelle denne gangen.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#7

anmeno skrev: 20 mar 2020, 17:51 Jeg kontaktet Europeiske i dag for å prøve å utvide min forsikring med 30 dager da den går ut den 29/3 som er den samme dagen jeg reiser hjem. Dette har aldri vært noe problem tidligere, svaret jeg fikk var at det nå ikke var mulig å utvide og å komme meg hjem så fort som overhode mulig de ville dekke ekstrakostnader på hjemreise.

Denne forsikringen var kjøpt lenge før jeg viste når jeg skulle hjem, vanligvis så er det nok å si fra om forlenging noen dagen før forsikringen går ut det var altså ikke tilfelle denne gangen.
Nevnte de noen årsak til at du burdekomme deg hjem asap?
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#8

anmeno skrev: 20 mar 2020, 17:51 Dette har aldri vært noe problem tidligere, svaret jeg fikk var at det nå ikke var mulig å utvide og å komme meg hjem så fort som overhode mulig de ville dekke ekstrakostnader på hjemreise.
Så hva er alternativet? Burde jo gå ann å få forsikring, men at den ikke gjelder Corona?
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#10

Nomade skrev: 21 mar 2020, 07:41 Hva med lokal Coronaforsikring?

https://blog.lumahealth.com/coronavirus ... n-thailand
Da har jeg sendt en forespørsel🙏
🌞
Svar

Gå tilbake til «Generelt»