Oppskrift giftemål på Filippinene - hva trenger vi?

Vidar
Innlegg: 2
Registrert: 01 jul 2022, 15:01

#21

wiking skrev: 03 jul 2022, 21:42

hvis jeg forstår deg rett ønsker du å gifte deg i Norge, Muligens er det smartere å ta kontakt med den Norske ambassaden i Phillinpinene eller med UDI i Norge. Jeg undersøkte litt om å gifte meg i thailand. Da måtte jeg ha papirene fra skattemyndighetene . Disse måtte sendes til UDI i Norge. Så måtte dem verifiseres av Thai myndigheter. Snakket litt med Thai ambassaden med det virket ikke som dem kjente noe til dette. Siden har jeg ikke gjordt noe enda. Jeg tror også det står noe om dette på skatte myndihetens side og muligens UDI. Muligens kan det være en ide å ta kontakt med skatte myndighetene.

Jeg vet ikke om du har funnet dette fra folkeregistret https://www.skatteetaten.no/person/folk ... atsborger/

Takk for svar,

Hadde flax og fikk svar fra en "lærd ambassade-funksjonær"

Som heldigvis hadde gode dager på sin helgevakt, og booket time for bekreftelseprosedyren dagen etter ankomst, og kjente til saksgangen.

Noe servicedesk og telefon operatør, norsk UD og Norsk ambassade i Manila....... ikke hadde snøring på....."Ikke oss".... merkelige greier men.

Så det var utenriks stasjonen til det aktuelle landet i Oslo som kan/skal bekrefte cinomar og fødselsattest før giftemål i Norge.

Så skatteetaten får ro i sjelen.

Til orentering til de som måtte komme opp i samme tilfelle.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#22

Det er vel det samme vi norske må gjøre på Filippinene eller også Thailand. Innom ambassaden for å få apostille på vår CENOMAR.

Jeg gikk på en smell her nå at min søknad manglet hennes underskrift på at hun var kjent med at jeg er skilt. Så jeg fikk henne til å signere dokumentet, scanne det, og sende meg på epost. Så fargeprintet jeg det og signerte selv. Får håpe det blir godtatt. Ellers må det sendes med ekspress fra Filippinene, og det koster vel rundt en høvding.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#23

En liten oppdatering. Jeg mottok melding fra Skatteetaten at de har nå utstedt dokumentet for meg og at det oversendes UD for apostille. Så de godtar faktisk "digital" underskrift (fra den man skal gifte seg med) i det at det signerte dokumentet scannes og sendes pr mail for så å printes og signeres igjen av søker. Stor positiv overraskelse for min del. Fryktet en stor forsinkelse der om jeg måtte få den faktiske signaturen pr brevpost.

Så nå er snart alt klart :D
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#24

Forøvrig ser jeg at den norske ambassaden i Manila har en glimrende oppskrift:

https://www.norway.no/no/philippines/fo ... lippinene/

Og der var det ingenting om at jeg må innom ambassade eller konsulat for å få noe mere papirarbeide gjort. Så da har jeg alt jeg trenger av dokumenter så snart min CENOMAR kommer fra UD med apostille stempel.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
katoona
Innlegg: 1
Registrert: 11 okt 2022, 03:17

#25

Jeg har et spørsmål til en av dere som allerede har gjennomgått prosessen med å gifte seg med en filippinsk jente.

Etter at selve bryllupet har funnet sted --> ekteskapsattest må fremvises og legaliseres av Forreign Affairs i Manila --> hvor lang tid tok det for "deg" før ekteskapsattest ble utstedt?

Utifra det jeg kan lese meg frem til, så kan det ta alt fra 1-6 måneder før denne attesten vil bli utstedt, og jeg antar at jeg må vente på denne før vi kan gå videre med legalisering ovenfor norske myndigheter?
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#26

katoona skrev: 11 okt 2022, 04:26 Jeg har et spørsmål til en av dere som allerede har gjennomgått prosessen med å gifte seg med en filippinsk jente.

Etter at selve bryllupet har funnet sted --> ekteskapsattest må fremvises og legaliseres av Forreign Affairs i Manila --> hvor lang tid tok det for "deg" før ekteskapsattest ble utstedt?

Utifra det jeg kan lese meg frem til, så kan det ta alt fra 1-6 måneder før denne attesten vil bli utstedt, og jeg antar at jeg må vente på denne før vi kan gå videre med legalisering ovenfor norske myndigheter?
Det spørs jo hvordan du gjør det. Er det sivilt brylupp eller et kirkelig brylupp. Er det f.eks et sivilt brylupp der du f,eks får en advokat til å vie dere kan dette gå raskt hvis denne advokaten har kontakter med forregn affairs i Manila- vi snakker vel om en dag. Så er det å fremvise dette på ambassaden- Er ikke helt oppdatert på reglene idag . :D
You Never walk Alone :D
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#27

katoona skrev: 11 okt 2022, 04:26 Jeg har et spørsmål til en av dere som allerede har gjennomgått prosessen med å gifte seg med en filippinsk jente.

Etter at selve bryllupet har funnet sted --> ekteskapsattest må fremvises og legaliseres av Forreign Affairs i Manila --> hvor lang tid tok det for "deg" før ekteskapsattest ble utstedt?

Utifra det jeg kan lese meg frem til, så kan det ta alt fra 1-6 måneder før denne attesten vil bli utstedt, og jeg antar at jeg må vente på denne før vi kan gå videre med legalisering ovenfor norske myndigheter?
Jeg skal igjenom den mølla selv så snart vi får den ferdige attesten. Skulle ta ca 1 måned fra 5. oktober så det blir vel neste uke skulle jeg tro. Når det skal ordnes attestering osv for registrering i Norge blir det nok om å gjøre å få "ekspress løype". Blir vel å betale litt ekstra. Virker som det er vanlig opplegg her i Filippinene. For å få visumet ordnet er det greit å betale 1000 pesos for ekspress behanling feks. Tar 15 minutter istedenfor 4-5 dager. Har også mulighet for å få konvertert sertifikatet til Filipinsk sertifikat ganske snart. Må ha Alien Registration Card først som jeg skal få omkring 11. november. Mitt 3 måneders internasjonale førerkort går ut 26. november så er fint å få ordnet det snart.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#28

RobertX skrev: 31 okt 2022, 02:18 Jeg skal igjenom den mølla selv så snart vi får den ferdige attesten. Skulle ta ca 1 måned fra 5. oktober så det blir vel neste uke skulle jeg tro. Når det skal ordnes attestering osv for registrering i Norge blir det nok om å gjøre å få "ekspress løype". Blir vel å betale litt ekstra. Virker som det er vanlig opplegg her i Filippinene. For å få visumet ordnet er det greit å betale 1000 pesos for ekspress behanling feks. Tar 15 minutter istedenfor 4-5 dager. Har også mulighet for å få konvertert sertifikatet til Filipinsk sertifikat ganske snart. Må ha Alien Registration Card først som jeg skal få omkring 11. november. Mitt 3 måneders internasjonale førerkort går ut 26. november så er fint å få ordnet det snart.
Det er vel litt sent -planene er nok lagt. Jeg vil ønske dere lykke til med giftemålet. Men du vet det vel fra før. Når du er gift på phillipinene er det vanskelig å bli skilt- Alle håper jo at ekteskapet skal holde - men noen ganger blir det skilsmisse. Så hvis det blir skillsmisse kan det bli problemer med en framtidig dame fra Phillipine selv om dere er skilt i Norge, og dere begge bor i Norge. Jeg tenkte jeg skulle legge dette her- fordi tror ikke alle tenker over dette. :D
You Never walk Alone :D
Bill
Innlegg: 90
Registrert: 21 okt 2017, 10:12

#29

RobertX skrev: 31 okt 2022, 02:18 Jeg skal igjenom den mølla selv så snart vi får den ferdige attesten. Skulle ta ca 1 måned fra 5. oktober så det blir vel neste uke skulle jeg tro. Når det skal ordnes attestering osv for registrering i Norge blir det nok om å gjøre å få "ekspress løype". Blir vel å betale litt ekstra. Virker som det er vanlig opplegg her i Filippinene. For å få visumet ordnet er det greit å betale 1000 pesos for ekspress behanling feks. Tar 15 minutter istedenfor 4-5 dager. Har også mulighet for å få konvertert sertifikatet til Filipinsk sertifikat ganske snart. Må ha Alien Registration Card først som jeg skal få omkring 11. november. Mitt 3 måneders internasjonale førerkort går ut 26. november så er fint å få ordnet det snart.
Må man ha ett sånt Førerkort type internasjonalt i papp?
Reiser ned i desember, i hvilken del av filippinene bor du?
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#30

Selv om den filippinske damen har blitt norsk statsborger og du en gang giftet deg med henne på Filippinene risikerer du å måtte ta dette opp i filippinsk rett for å få godkjenning til å gifte deg med en filippinsk rett på nytt. UDI krever ofte det.
Noen må gjennom den filippinske kverne på nytt, andre ikke.
Tror dette er avhengig av hvilken saksbehandler du får.

Jeg måtte gjennom fire høringer, en bekjent av meg slapp alt dette.

Mye vilkårligheter her.
Svar

Gå tilbake til «Generelt»