Oppskrift giftemål på Filippinene - hva trenger vi?

RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#1

Tenkte det var fint med en oppskriftstråd så man vet hva som må ordnes av dokumenter.

Man må også være klar over at det er mere som må gjøres om man vil ha kirke bryllupp istedenfor sivilt giftemål.

Satser på å redigere denne 1ste posten etterhvert som vi får ting på stell.

Er man ugift så trenger man;

- Certificate of no Impediment to Marriage gyldig i 4 måneder fra den utstedes. Dette ordnes via Skatteetatens sider. Man må fylle ut informasjon om sin utkårede og ha 2 vitner som signerer søknaden for å få dette dokumentet.

- Fødselsattest engelsk språklig. Kan bestilles via Altinn så vidt jeg kunne se

- Norsk pass

- i tillegg må den utkårede ha skriftlig tillatelse fra sine foreldre om hun er 18-21 år. De mellom 22 og 25 år må også rådføre seg med foreldrene før giftemål. Vil anta foreldrene kan nekte de å gifte seg i værste fall.

- man må også gjenom noe som kalles Før-ekteskapelig rådgivningsseminar. Det som er superviktig her er å ta vare på kvitteringer og papirer fra dette. Spesielt kvitteringen for betaling av seminaret.

For de av oss som har røket på en smell før og har skilsmisser bak oss må vi ha følgende dokument;

- engelsk språklig skilsmissebevilling som har apostille stempel av Fylkesmannen. Det som gjør den biten litt innfløkt er at i norge får du bare skilsmissebevillingen på NORSK og må bruke et sertifisert oversettelsesfirma til å få det på engelsk. Deretter må det oversatte dokumentet godkjennes av Fylkesmannen med apostillestempel.

- For de som er enkemenn må tilsvarende gjøres med dødsattest.

OG:

- etter giftemål må attesten legaliseres hos det filippinske utenriksdepartementet (Department of Foreign Affairs = DFA). Deretter må attesten fremvises på den norske ambassaden i Manila for verifisering. Etter dette er gjort kan den sendes inn til Skatteetaten på bosted i Norge så man får ekteskapet registrert i Norge.

_____________________________

For å få kirkebryllupp må følgende på plass;
- dåps og konfirmasjons sertifikater (antar vi må døpes og konfirmeres i forkant, her trenger vi mer detaljer)

- lisens til å gifte oss

- Canonical Interview. (lurer på om ikke dette er skriftemål)

- Wedding banns.

- Certificate of attendance from pre-marriage seminar. (som beskrevet ovenfor)

- Birth Certificate and Certificate of no Marriage (CENOMAR) (antar dette gjelder spesielt filippinsk statsborger, men vi må framvise engelsk fødselsattest)


Her er litt mer engelskspråklig informasjon:
https://brideandbreakfast.ph/2017/06/06 ... h-wedding/
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#2

Reservert oppdatering
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#3

Hei Robert. Jeg så litt igjennom det du hadde skrevet. Ho må også ha Cenomar- bekreftelse på at ho ikke er gift.
https://filipiknow.net/cenomar/

PS: selv om ho har et cenomar med singel status så kan man bli lurt. En person fra hjemplassen min giftet seg med ei Phillipina. Ho hadde cenomar-men det var falsk. Ho var gift. Så han skilte seg fra henne. Men hvis man ikke henter ut cenomar så veit man ikke om ho er gift fra før.
You Never walk Alone :D
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#4

wiking skrev: 12 mar 2020, 22:56 Hei Robert. Jeg så litt igjennom det du hadde skrevet. Ho må også ha Cenomar- bekreftelse på at ho ikke er gift.
https://filipiknow.net/cenomar/

PS: selv om ho har et cenomar med singel status så kan man bli lurt. En person fra hjemplassen min giftet seg med ei Phillipina. Ho hadde cenomar-men det var falsk. Ho var gift. Så han skilte seg fra henne. Men hvis man ikke henter ut cenomar så veit man ikke om ho er gift fra før.
Ja jeg leste også om en brite (jeg linka den i en egen tråd) som gikk på samme smell. Skulle være ei ugift dame uten unger. Så viste det seg at hun var gift tidligere (falsk cenomar når briten gifta seg med henne) og hadde 4 unger fra før med 2 pinay karer.

Man skal altid være forsiktig. Men noe kirkebryllupp på falsk cenomar tviler jeg på de får til. Kirka har vel god kontroll på sin flokk.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#5

Vedlegg
34E3300A-71F3-4CA4-B6B2-8FC21B73564A.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#6

Selv om Filippinerne i hovedsak er katolske, så finnes det også protestantiske kirkesamfunn på Filippinene.
Jeg har en nevø som er gift med ei filippiner fra et protestantisk samfunn. Hun er minst like religiøs som de katolske, men ekteskapsinngåelse tror jeg var vesentlig enklere.
De giftet seg borgerlig i Oslo. Deretter reiste de til Filippinene og hadde en bryllupsseremoni ved en resort utenfor Manilla som jeg var tilstede på. Denne seremonien hadde et religiøst innhold og var en slags erstatning for kirkebryllup, og det var den lokale pastor som ledet seremonien.
Siden arrangementet var privat og uformelt, var det ingen dokumentkrav. Dermed foregikk den formelle ekteskapsinngåelsen på samme måte som alle andre borgerlige ekteskapsinngåelser i Norge. Dette forekommer meg å være enklere enn å rote med det katolske.
Så skulle det skjære seg igjen for Robert så er det et tips å sondere det protestantiske miljøet neste gang.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#7

Å få ordnet med sertifisert oversettelse og apostille var litt mer styr enn hva jeg hadde trodd. Men ordnet seg greit. Alt var på plass i april/mai i år, jeg var bare treig med å følge opp posten her.

Jeg benyttet et stort firma i Bergen pr epost og måttes ende inn min orginale norske skilsmisse-bevillign. Dette kostet 1500 kr + porto. Alt var profesjonelt og gikk veldig greit. Men ingen tvil om at jeg kunne gjort en like god jobb selv, og ingen stor fan av denne ordningen. Når jeg fikk papirene stakk jeg innom Fylkesmann kontoret i Trondheim, men da viste det seg at jeg måtte innom Tinghuset for å få en notariering av dokumentet. Måtte bestille time og det kostet jo nye 300 om jeg ikke husker helt feil. Når det var ordnet så kunne jeg få apostille utført på Fylkesmann kontoret. Nødvendig engelsk oversettelse av skilsmisse dokumentet er altså i boks og kostet meg vel rett over 1800 kr tilsammen. Heldivis ikke et dokument som "går ut på dato".

Det som blir utfordringen nå er å time utstedelsen av "Certificate of no Impediment to Marriage" siden det kun er gyldig i 4 måneder. Ser for meg noen utfordringer til jeg må finne ut av for ambassaden i Filippinene styres fra Bangkok, Thailand, for tiden hvis jeg har forstått det korrekt. Og dette dokumentet må vel innom der for å være gyldig.

Forhåpenligvis åpner Filippinene opp for internasjonale turister igjen i tidsrommet Januar tom Mars. Krysser fingrene for det og gjør klart de siste dokumentene så snart det er litt mer info om åpningen fra offisielt hold.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#8

[mention]RobertX[/mention]
Flott å se at forholdet åpenbart utvikler seg (og deg tilbake på forum).Så får en håpe med tiden det åpnes opp for reise.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#9

Hvordan er det med den katolske kirke på Phil? Godtar de gjengifte, altså vie fraskilte?
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#10

Godt spørsmål. Jeg sjekket litt rundt dette i fjor og så vidt jeg forsto så godtar de det. Men det å gifte seg i katolsk kirke på Filippinene er likevel et prosjekt der man må ordne med tillatelse så lenge man ikke tilhører en katolsk menighet. Jeg forsto det slik at jeg kunne melde meg inn i den katolske kirken her i Trondheim og få med en attest som kan bruke der. Men ingen automatikk i det så vidt jeg forsto. Er man ikke katolsk så kan det søkes sentralt på Filippinene for spesiell tillatelse (feks muslim som ønsker å gifte seg med katolikk).

For min egen del og damas del har vi blitt enige om at vi gifter oss på tinghuset og lager heller en fin fest. Antar vi kan hyre inn en prest for å lage litt "formalitet" på festen hehe. Men likevel er det en prosess i forkant med et slags kurs for gifte før man får lov til å faktisk gifte seg.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Generelt»