Oppskrift giftemål på Filippinene - hva trenger vi?

Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#11

Ser ikke vekk ifra at oppløsning av ekteskapet er vesentlig vanskligere enn inngåelse i den katolske tro. Men det er vel ikke derfor en fifter seg i utgangspunktet.
Ønsker lykke til .
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#12

Henger meg på [mention]Wood1958[/mention] her, og ønsker dere lykke til begge to ! :D
Min kone bør snart få medalje for tålmodighet, toleranse og overbærenhet etter å ha holdt ut med meg i omtrent 15 år. Så da skulle det være håp for de fleste..... :D
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#13

Wood1958 skrev: 14 nov 2021, 11:49 Ser ikke vekk ifra at oppløsning av ekteskapet er vesentlig vanskligere enn inngåelse i den katolske tro. Men det er vel ikke derfor en fifter seg i utgangspunktet.
Ønsker lykke til .
Det man må gjøre i så fall er å registrere ekteskapet i Norge (det bør gjøre rett etter inngåelse på Filippinene etter min mening), og så senere søke skilsmisse i Norge om nødvendig. Når du har skilsmissedokumentene fra Norge får du etter hva jeg har fortstått oppløst ekteskapet på Filippinene også. Men normalt får du jo ikke skilsmisse på Filippinene nei.

Får håpe jeg slipper akkurat den runden igjen :lol:

Tror jeg har funnet ei bunnsolid 100% all-inn dame :-) Men det sier de vel alle hehe... Jeg har nå trua.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#14

RobertX skrev: 18 nov 2021, 14:49

Tror jeg har funnet ei bunnsolid 100% all-inn dame :-) Men det sier de vel alle hehe... Jeg har nå trua.
Jeg har vært vitne - eller noe sånt -- for en skilt som skulle gifte seg med en katolikk. Måtte inn på den katolske kirka i Akersgata/Ullevålsveien.
Men ok: jeg tar deg med i aftenbønnen. :D
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#15

RobertX skrev: 14 nov 2021, 11:38 Godt spørsmål. Jeg sjekket litt rundt dette i fjor og så vidt jeg forsto så godtar de det. Men det å gifte seg i katolsk kirke på Filippinene er likevel et prosjekt der man må ordne med tillatelse så lenge man ikke tilhører en katolsk menighet. Jeg forsto det slik at jeg kunne melde meg inn i den katolske kirken her i Trondheim og få med en attest som kan bruke der. Men ingen automatikk i det så vidt jeg forsto. Er man ikke katolsk så kan det søkes sentralt på Filippinene for spesiell tillatelse (feks muslim som ønsker å gifte seg med katolikk).

For min egen del og damas del har vi blitt enige om at vi gifter oss på tinghuset og lager heller en fin fest. Antar vi kan hyre inn en prest for å lage litt "formalitet" på festen hehe. Men likevel er det en prosess i forkant med et slags kurs for gifte før man får lov til å faktisk gifte seg.
Bare en ting her. Du trenger nok ikke å melde deg i den katolske kirken. Det er nok å snakke med presten i den katolske kirken i Norge- dem har flere menigheter i Norge. Jeg snakket med en katolsk prest i en menighet i Norge og fikk han til å skrive ut et brev- den gangen jeg giftet meg i Phillipinene. Vi giftet oss sivilt men jeg hadde med dette brevet i tilfelle ho absolutt ville gifte seg kirkelig- de fleste vil jo det. Men så er det jo dette med tid- går man for kirkelig brylupp i Phi. så må man beregne lengre tid. Og i tilegge er det mulighet å ta noen snarveier når man gifter seg sivilt- slik at det kan gå raskere med å få alle papirene.
You Never walk Alone :D
Bill
Innlegg: 90
Registrert: 21 okt 2017, 10:12

#16

RobertX skrev: 14 nov 2021, 11:38 Godt spørsmål. Jeg sjekket litt rundt dette i fjor og så vidt jeg forsto så godtar de det. Men det å gifte seg i katolsk kirke på Filippinene er likevel et prosjekt der man må ordne med tillatelse så lenge man ikke tilhører en katolsk menighet. Jeg forsto det slik at jeg kunne melde meg inn i den katolske kirken her i Trondheim og få med en attest som kan bruke der. Men ingen automatikk i det så vidt jeg forsto. Er man ikke katolsk så kan det søkes sentralt på Filippinene for spesiell tillatelse (feks muslim som ønsker å gifte seg med katolikk).

For min egen del og damas del har vi blitt enige om at vi gifter oss på tinghuset og lager heller en fin fest. Antar vi kan hyre inn en prest for å lage litt "formalitet" på festen hehe. Men likevel er det en prosess i forkant med et slags kurs for gifte før man får lov til å faktisk gifte seg.
Før, eller under vielsen drar presten deg inn på bakrommet for å skrifte, da er alt glemt :D
Har vært i en katolsk vielse på filippinene, brudgommen var temmelig rød i toppen, :D
Vidar
Innlegg: 2
Registrert: 01 jul 2022, 15:01

#17

PRØVEEATTEST-- FØR EKTESKAP -NORGE

Jeg Norsk hun filipinsk

Leter etter gode råd-erfaringer:
Noen med erfaring med krav fra skatteetaten i 2022 utover CINEMAR og FØDSELSATTEST med apostille.

Jeg ser at skatte etaten ber om verifisering av utenriksstasjon eller Utenriksdepartement.
jeg står helt fast da Den Filipinske ambassaden Oslo på mail ikke er kjent med problemet.

Har skatteetaten klart å få slutt på ekteskaps inngåelse i Norge?

Håper på gode råd, og det haster, hun kommer 11. juli22.
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#18

Vidar skrev: 01 jul 2022, 15:27 PRØVEEATTEST-- FØR EKTESKAP -NORGE

Jeg Norsk hun filipinsk

Leter etter gode råd-erfaringer:
Noen med erfaring med krav fra skatteetaten i 2022 utover CINEMAR og FØDSELSATTEST med apostille.

Jeg ser at skatte etaten ber om verifisering av utenriksstasjon eller Utenriksdepartement.
jeg står helt fast da Den Filipinske ambassaden Oslo på mail ikke er kjent med problemet.

Har skatteetaten klart å få slutt på ekteskaps inngåelse i Norge?

Håper på gode råd, og det haster, hun kommer 11. juli22.
Dersom ingen i dette forumet har kjennskap til problemet ditt , ville jeg heller satset på et filippina forum.


https://www.google.com/search?q=filippi ... e&ie=UTF-8
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#19

Å gifte seg med en asiatisk dame, enten hun er katolsk, buddha eller hindu... det er som å UNLEASHED en tiger. Mange nordmenn har gått på trynet. Ofte bedre å leie enn å feie. Jeg har hatt flaks. Gift på 14'de året og veldig glad i henne. Vi har familie og det eneste som er "ræva" er pandemien. Men vi overlever og utsetter reisa ned.

Jeg synger med De Lillos: https://www.youtube.com/watch?v=Cm-foJUSmrY
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#20

Vidar skrev: 01 jul 2022, 15:27 PRØVEEATTEST-- FØR EKTESKAP -NORGE

Jeg Norsk hun filipinsk

Leter etter gode råd-erfaringer:
Noen med erfaring med krav fra skatteetaten i 2022 utover CINEMAR og FØDSELSATTEST med apostille.

Jeg ser at skatte etaten ber om verifisering av utenriksstasjon eller Utenriksdepartement.
jeg står helt fast da Den Filipinske ambassaden Oslo på mail ikke er kjent med problemet.

Har skatteetaten klart å få slutt på ekteskaps inngåelse i Norge?

Håper på gode råd, og det haster, hun kommer 11. juli22.
hvis jeg forstår deg rett ønsker du å gifte deg i Norge, Muligens er det smartere å ta kontakt med den Norske ambassaden i Phillinpinene eller med UDI i Norge. Jeg undersøkte litt om å gifte meg i thailand. Da måtte jeg ha papirene fra skattemyndighetene . Disse måtte sendes til UDI i Norge. Så måtte dem verifiseres av Thai myndigheter. Snakket litt med Thai ambassaden med det virket ikke som dem kjente noe til dette. Siden har jeg ikke gjordt noe enda. Jeg tror også det står noe om dette på skatte myndihetens side og muligens UDI. Muligens kan det være en ide å ta kontakt med skatte myndighetene.

Jeg vet ikke om du har funnet dette fra folkeregistret https://www.skatteetaten.no/person/folk ... atsborger/
You Never walk Alone :D
Svar

Gå tilbake til «Generelt»