Interesse for lyd og bilde

Her diskutere vi teknikk, elektronikk, dingser, internett mm
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

I tråden til [mention]RobertX[/mention] ser jeg at det er flere på forumet som har en viss interesse for lyd og bilde, og sågar også har det som hobby. Tenkte vi får ta slik interesse i egen tråd og ikke rote mer til hos Robert.

Kan jo starte fra starten for lyd- og musikkinteressen fra min side.

Selv har jeg hatt musikk og hifi-interesse siden jeg var bare guttungen. Min aller første 7" singel var faktisk Cliff Richard - Congratulations som jeg fikk i bursdagsgave det året den kom ut. Var nok litt for ung til å forstå at det var min plate og har mistanke om at den ble kjøpt for min mor likte den. Men, den har nå siden jeg fikk flere plater tilhørt samlingen min.

Stereoanlegget hjemme ble flittig brukt og pappa investerte i Tandberg Sølvsuper 11, Garrard SP 25 (mk3 ettersom jeg husker og Tandberg høyttalere av modell jeg ikke husker. Sølvsuperen var første utgave med sorte runde trykknapper.
Vi var stolte unger hjemme hos oss som hadde så fint stereoanlegg i stua.


https://youtu.be/9KkblF37a1I


På gutterommet som jeg delte med broren min sto en gammel Radionette. Denne lever for såvidt fortsatt hjemme hos min bror. Vi hadde også overtatt den gamle Philips platespilleren fra 60-tallet fra våre foreldre.

Skjermbilde fra finn.no
Skjermbilde fra finn.no

Det ble mye radiolytting på denne frem til min bror og meg i julegave fikk en slik Philips EL 3302. Vår onkel som ga oss denne ga oss i tillegg 1 kassett med og det var en samling fra Slade. Da var vi stolte. Plutselig var vi mere "voksne" og hadde annen musikk enn barneplatene. Jo da, noe hadde vi og noe fikk vi låne hos foreldrene. Men Slade var noe helt nytt, mere moderne enn det "gamlingene" i stua likte.

Mamma og pappa visste om dette så vi fikk også noen opptakskassetter, og for meg var de flittig brukt. Tok opp fra NRK og Radio Luxemburg.

For meg økte interessen for gjengivelsen av musikken. Lydkvalitet ble viktigere. Ganske ung begynte jeg gå på platebutikkene og inn på sjappene som solgte utstyr. Fikk kataloger og leste tekniske data. På bilferiene i Sverige var det alltid morsomt å gå inn hos forhandlere av stereo der. De hadde større utvalg og lavere priser. Husker godt da jeg oppgraderte kassettspilleren med egne sparte penger.

Klarte overtale foreldrene mine til å kjøpe receiver og høyttalere. Bestilt på postordre. Husker ikke merket. Enda en milepæl i min lydverden.

Så begynte man tjene penger. Alt gikk til kjøp av musikk og så skulle stereo oppgraderes etterhvert. Det var mange produkter fra Technics de tidligere årene. Av platespillere har jeg fortsatt 2 fra merket.

Vel, dette var vel egentlig starten løst fortalt frem til rundt 1980.

For meg har lyd hovedsakelig vært noe jeg har foretrukket i to kanaler. Jeg har vært innom "rundtomkringlyd", men det er et større kompromiss å få til uten dedikerte rom til hjemmekino. Lettere å introdusere flere faktorer til unøyaktigheter i lydbildet. Dagens løsninger med lyd ut av en boks gjør at man mangler noe viktig med lyden og det er perspektiv. Å klare gi en illusjon av bredde og dybde i rom klarer man aldri ut av en boks uansett hvor mye digital korreksjon og vinkling av elementer man prøver å få til.

Hodetelefoner har jeg hatt, og mest brukt som et kompromiss da jeg bodde hjemme fortsatt. Tok jo noe hensyn til mine foreldre. Hodehøyttalerne fra Stax som jeg skrev om her var svært så lite kompromissløse dog.

Kan være interessant å høre andre dele sin interesse rundt lyd og bilde. Synes det er morsomt med litt mimring og se hvordan ting var i "gamle dager". Skal etterhvert forsøke skrive litt om endringer underveis.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
janet
Innlegg: 163
Registrert: 24 okt 2017, 12:16

#2

Mine foreldre slo også til med Garrard.
Kan ikke huske hva stereo dingsen het, Radionette, Sølvsuper, eller noe annet.

Ble ikke fart på greiene før jeg begynte å handle selv, da ble det til gjengjeld kjempefart.

Ellers,
ble ganske sur på det med FM-ut og DAB-ut og DAB+-inn.
Det er jo ikke lenger mulig å høre musikk skikkelig fra radio i Norge. NRK-tullinger!!!
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#3

janet skrev: 18 feb 2020, 12:57 Mine foreldre slo også til med Garrard.
Kan ikke huske hva stereo dingsen het, Radionette, Sølvsuper, eller noe annet.

Ble ikke fart på greiene før jeg begynte å handle selv, da ble det til gjengjeld kjempefart.

Ellers,
ble ganske sur på det med FM-ut og DAB-ut og DAB+-inn.
Det er jo ikke lenger mulig å høre musikk skikkelig fra radio i Norge. NRK-tullinger!!!
DAB er noe herk. En elendig ide. En skam ! Trøsten får være at musikken var like elendig og irriterende med FM. Takk Gud for Tidal. :)
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#4

janet skrev: 18 feb 2020, 12:57
Ellers,
ble ganske sur på det med FM-ut og DAB-ut og DAB+-inn.
Det er jo ikke lenger mulig å høre musikk skikkelig fra radio i Norge. NRK-tullinger!!!
SomLao skrev: 18 feb 2020, 21:35
DAB er noe herk. En elendig ide. En skam ! Trøsten får være at musikken var like elendig og irriterende med FM. Takk Gud for Tidal. :)
DAB, og senere DAB+ er det dessverre mye å skrive om som ikke er bra. Intensjonen da de startet med tanken om DAB på 90-taller var bra. Gjennomføring står til stryk!

Mistanker om kameraderi og at noen har gjort seg rike på innføringen av til slutt DAB+ er det mange av. Og kanskje ikke så rart å dra konklusjoner i de retninger.

Selv var jeg tidlig ute med å kjøpe DAB-adapter for å koble til i stua og DAB-radio til soverommet. Den til soverommet hadde også FM. DAB i stua ga meg noen nye kanaler, og i den tidligere perioden så var jo DAB i realiteten testsendinger Å sammenligne med FM da så kom ikke DAB så aller verst ut. Hadde store forventninger til hva de kunne bringe av kanaler og lydkvalitet. Min DAB-adapter hadde sågar digital utgang så jeg kunne koble den til ekstern DAC (Digital Auto Converter).

MEN, så ble jo DAB også endret. Standarden DAB fra 90-tallet trengte oppgraderinger og vi fikk DAB+. Flere kanaler skulle sendes og lydkvalitet ble kraftig redusert. Bitrate er satt ned på mange kanaler for å få mest mulig plass.

Etter DAB ble erstattet av DAB+ så gikk i tillegg til noen FM-enheter også DAB-boksene på søppelhaugen hjemme hos meg. Det vil aldri bli kjøpt en DAB+-enhet som skal kobles til hjemme hos meg. I bilen har jeg dog DAB+, det er et eget kapittel for seg selv som jeg ikke vet om jeg orker å skrive.

Ønsker jeg radio hjemme så er det nettradio og det er mange gode apper til mobile plattformer også. Selv bruker jeg TuneIn Radio på både Android og iOS. Tusenvis av radiokanaler fra hele verden lett tilgjengelig. Og ikke minst musikk av de kategoriene man måtte ønske.

Hvis man ønsker best mulig lydkvalitet på NRK så knuser nettradio DAB+ med bitrate opp i 320 kbps (kilo bit per sekund). Dette så høy bitrate at de færreste klarer skille det fra CD-kvalitet hvis produksjonen er riktig. Da er man jo inne på et annet moment med musikk produsert for radio; "loudnesswar". Musikken er så komprimert for å ligge opp mot maks lydnivå at dynamikken forsvinner. Det er ikke forskjell på laveste og høyeste lydnivåer og det låter bare forferdelig rett og slett mye av det man hører.

NRK varierer bitrate, finner ikke akkurat nå dokumentasjon på hva de bruker, men fritt etter hukommelsen er den beste de benytter på 192 kbps.

De kommersielle kanalene presser jo inn mest mulig på den tilgjengelige båndbredden de har i Riksblokk 1 med bitrate nede i 48 kbps.

Kilde: Wikipedia
Kilde: Wikipedia

Til sammenligning er bitrate på en CD normalt hele 1411 kbps.

Tilbake på slutten av 80-tallet hadde jeg faktisk en stor fremlegging om CD-mediet og der viste jeg tydelig hva bitrate betyr.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
janet
Innlegg: 163
Registrert: 24 okt 2017, 12:16

#5

Jeg var tidlig ute med DAB, hadde faktisk 5 DAB dingser, 2 av dem kostbare.
Begeistringen stod ikke i taket da DAB forsvant i tåka og DAB+ kom, ble dyrt det byttet for meg.
De fleste av disse dingsene var også DVD spillere og AM radioer, så det gikk på loppemarked i stedete for i søpla.

Tragisk med FM som forsvant i dimman. Man kunne jo få fet musikk med FM kringkasting, jaja.

Handlet 2 såkalte adaptere. (helt tullete ord, disse dingsene heter radio eller radiomottaker på norsk, ikke adapter)
Ble for klønete å velge stasjoner syntes jeg.

Krøp så til korset og handlet inn en skikkelig ROTEL DAB+ radio, men det blir jo ikke lyd av slikt, men OK på kjøkkenet.
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#6

Husker jeg hadde en Luxor (mest kjent for TV i sin tid) forsterker. Forsåvidt bra den. Den hadde to sikringer på baksiden hvorav den ene gikk til helvete. Handyman som jeg er, erstattet jeg sikringen med en binders. Dette funket helt utmerket ganske lenge. Men en ikke så alt for vakker dag røyk også den andre sikringen og jeg erstattet også denne med en binders. Når jeg da skrudde på forsterkeren slo det en imponerende stor blå flamme ut av forsterkeren - min daværende samboer hvinte forskrekket som bare kvinner kan - og jeg måtte slukøret konstatere at jeg per da var uten forsterker. :x :x
Selvsagt uholdbart. Jeg fikk kjapt "lånt" meg en Tandberg Huldra 8 (tror jeg det var) og koblet platespiller og høyttalere til denne. Det funket men låt vesentlig dårligere. Hadde også et Apollon kassett-deck på denne tiden. Høyttalerne (også Luxor) gikk senere i dass på grunn av uvettig bruk.
Der sto jeg altså med en Luxor-platespiller (de slang Luxor-merke på en spiller av en anerkjent produsent, husker ikke hvilken) og en kassettspiller. Løsningen ble da en NAD-forsterker (den med revolusjonerende strømforsyning) og et par temmelig snertne høyttalere fra Mission. En helt annen lytteropplevelse.
Senere ble det forsterker fra Electrocompaniet med et par matchende høyttalere fra Snell. Og en Marantz CD. Fikk mye anerkjennelse for dette oppsettet. :) Forsterkeren sviktet etter ganske mange år.
Nå er det en Rotel-forsterker koblet med B&W (nettopp de du tror, ja). Skulle gjerne hatt noe større, men hensynet til plass, naboer og familie setter enn så lenge planene på vent. :)
janet
Innlegg: 163
Registrert: 24 okt 2017, 12:16

#7

SomLao skrev: 19 feb 2020, 20:08 Husker jeg hadde en Luxor (mest kjent for TV i sin tid) forsterker. Forsåvidt bra den. Den hadde to sikringer på baksiden hvorav den ene gikk til helvete. Handyman som jeg er, erstattet jeg sikringen med en binders. Dette funket helt utmerket ganske lenge. Men en ikke så alt for vakker dag røyk også den andre sikringen og jeg erstattet også denne med en binders. Når jeg da skrudde på forsterkeren slo det en imponerende stor blå flamme ut av forsterkeren - min daværende samboer hvinte forskrekket som bare kvinner kan - og jeg måtte slukøret konstatere at jeg per da var uten forsterker. :x :x
Selvsagt uholdbart. Jeg fikk kjapt "lånt" meg en Tandberg Huldra 8 (tror jeg det var) og koblet platespiller og høyttalere til denne. Det funket men låt vesentlig dårligere. Hadde også et Apollon kassett-deck på denne tiden. Høyttalerne (også Luxor) gikk senere i dass på grunn av uvettig bruk.
Der sto jeg altså med en Luxor-platespiller (de slang Luxor-merke på en spiller av en anerkjent produsent, husker ikke hvilken) og en kassettspiller. Løsningen ble da en NAD-forsterker (den med revolusjonerende strømforsyning) og et par temmelig snertne høyttalere fra Mission. En helt annen lytteropplevelse.
Senere ble det forsterker fra Electrocompaniet med et par matchende høyttalere fra Snell. Og en Marantz CD. Fikk mye anerkjennelse for dette oppsettet. :) Forsterkeren sviktet etter ganske mange år.
Nå er det en Rotel-forsterker koblet med B&W (nettopp de du tror, ja). Skulle gjerne hatt noe større, men hensynet til plass, naboer og familie setter enn så lenge planene på vent. :)
B&W (nettopp de du tror, ja)

og det betyr ???

(har selv en haug med B&W)
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#8

For meg er det best med hodetelefoner pga jeg som regel bor i leiligheter. Jeg har Sennheiser HD800S klokkene nå og tenkte opprinnelig å kjøpe Sennheisers tilhørende hodetelefonforsterker. Men ble ikke noe av enda.

DAB er jo veldig begrenset oppløsningsmessig. Spotify fant jeg også for begrenset. Jeg abbonerer på Tidal's HiFi abonement med ca 1 megabit oppløsning. Fant også at Blutooth tilkobling har en begrensning på ca 440 kilobit. Så man må bruke ledninger for full oppløsning.

Blir nok litt mer anlegg når jeg er tilbake i Norge og kan prioritere det. Hadde vært morro å teste LP plater med godt utstyr. Har aldri virkelig testa det.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#9

Lyd og stereoanlegg, kunne blitt et langt innlegg det, men skal ut å jobbe snart. Det som jeg har oppdaget er at alt det jeg drømte om og glodde på i kataloger når jeg var guttunge er tilgjengelig på finn.no nå for ganske lite penger. Etter å ha vært innom mange nokså gode anlegg er jeg nå blitt helt lojal mot REGA. Har tre regaanlegg rigget opp ii huset, to brukte som også har gamle høytalere fra REGA og et nytt som har UCHER høytalere. Platespillere bytter jeg rett som dett er med fetteren min som driver Elektronisk Burau som i hovedsak er et platespillerverksted. Har funnet ut at pickup er det aller viktigste for lyden der, så nå har jeg en 30 år gammel helautomatisk Marantz med en Pickup fra Nagaoka. Jeg må ha helautomatisk fordi jeg glemmer å løfte av armen etter endt plate. En gang sto den å gikk mens jeg var i Thailand på påskeferie. De siste månedene har jeg igjen fått opp ørene for cd-lyd etter at jeg kjøpte meg toppmodellen til RAGA. Aldri hat så god lyd hjemme. Den har også en DAC av høy kvalitet som jeg ikke har fått satt opp enda, men jeg bruker at annet REGA annlegg til stømming i et annet rom
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#10

janet skrev: 20 feb 2020, 01:07 B&W (nettopp de du tror, ja)

og det betyr ???

(har selv en haug med B&W)
685 S2 (måtte se etter). Fikk strålende kritikk da de kom. Du har sikkert noen av storebrødrene. :D
Svar

Gå tilbake til «Telefoner, mobiler og andre gadgets»