Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

Unge protester

Kolami
x 939

14 feb 2020, 16:32

Jeg kom over denne helt tilfeldig..det var en spennende lesing..jeg viste at det var ille i Thailand for unge..men jeg fikk en litt rar følelse over at de unge skulle stå imot millitæret i Thailand...bare ett tidsspørsmål før det flyter ungt blod i gatene?

Vil Thailands unge melde seg på i en verden full av protester mot eliten og deres maktstpill?
https://www.cnbc.com/2020/01/16/40perce ... laims.html

https://asia.nikkei.com/Spotlight/Cover ... d-monarchy

Thailand har en stående hær på 360,850 og ca 200 000 mann i reserve..
3 x
Wood1958
x 1811

14 feb 2020, 19:22

Kolami skrev:
14 feb 2020, 16:32
Jeg kom over denne helt tilfeldig..det var en spennende lesing..jeg viste at det var ille i Thailand for unge..men jeg fikk en litt rar følelse over at de unge skulle stå imot millitæret i Thailand...bare ett tidsspørsmål før det flyter ungt blod i gatene?

Vil Thailands unge melde seg på i en verden full av protester mot eliten og deres maktstpill?
https://www.cnbc.com/2020/01/16/40perce ... laims.html

https://asia.nikkei.com/Spotlight/Cover ... d-monarchy

Thailand har en stående hær på 360,850 og ca 200 000 mann i reserve..
Det står jo om deres fremtid .
Og ikke nødvendigvis gjenspeilet i alderen til de styrende .Så store meningsforskjeller om vei videre.
1 x
Arild Holtet
x 3993

15 feb 2020, 06:19

At de unge nå begyner å se hva som skjer ellers i verden. Så er det som jeg har nevt flere ganger, at de unge vet mer og vet at Thailand IKKE har demokrati.

A.H.
3 x
Kolami
x 939

26 feb 2020, 00:47

Arild Holtet skrev:
At de unge nå begyner å se hva som skjer ellers i verden. Så er det som jeg har nevt flere ganger, at de unge vet mer og vet at Thailand IKKE har demokrati.

A.H.
det er nok vanskelig å gå imot den som faktisk har total makt...så skal de gå imot kongen så blir de vil kobramat tenker jeg...
2 x
Brukeravatar
riflefish
Sted: Bang pu
x 4030

26 feb 2020, 03:43

et constitutional monarchy!

her står det meste om thailand

https://www.cia.gov/library/publication ... os/th.html
0 x
verba volant,scripta manent
Kolami
x 939

26 feb 2020, 04:29

riflefish skrev:
26 feb 2020, 03:43
et constitutional monarchy!

her står det meste om thailand

https://www.cia.gov/library/publication ... os/th.html
Det tror jeg ikke noe på..PM Prayut bøyde seg langt ned i støvet da tok seg en frihet da den nye kongen var på plass..åneidu....jeg finner ikke bildet hvor han bøyde seg dypt for en uttalese hvor han trodde at han hadde makt, Prayut altså..hvis det er tilfelle som du påstår hvorfor har man forsatt Les Majestet? som ikke henger på grept, eller verdens største stående hør som ikke egner seg for krig? Hva med konkubinen i det offentlige rom? neidu...det er ingenting jeg ser som ikke blir gjort uten kongens embetsverk godkjennelse...
0 x
Brukeravatar
riflefish
Sted: Bang pu
x 4030

26 feb 2020, 07:46

Kolami skrev:
Det tror jeg ikke noe på..PM Prayut bøyde seg langt ned i støvet da tok seg en frihet da den nye kongen var på plass..åneidu....jeg finner ikke bildet hvor han bøyde seg dypt for en uttalese hvor han trodde at han hadde makt, Prayut altså..hvis det er tilfelle som du påstår hvorfor har man forsatt Les Majestet? som ikke henger på grept, eller verdens største stående hør som ikke egner seg for krig? Hva med konkubinen i det offentlige rom? neidu...det er ingenting jeg ser som ikke blir gjort uten kongens embetsverk godkjennelse...
jeg har ikke ment noe?!, forstår ikke posten din?
jeg har kun referert til verdens største etteretnings tjeneste, hva CIA, mener,
!
0 x
verba volant,scripta manent
Kolami
x 939

26 feb 2020, 11:07

riflefish skrev:
26 feb 2020, 07:46
jeg har ikke ment noe?!, forstår ikke posten din?
jeg har kun referert til verdens største etteretnings tjeneste, hva CIA, mener,
!
okai...sorry...jeg trodde du husket at jeg hadde funnet fred i at kongen bestemmer alt i Thailand 8-)
0 x
Wood1958
x 1811

26 feb 2020, 18:48

Kolami skrev:
Den les majestese loven har det vel kommet ytringer imot bruk av.
Noe som de sittende da har erstatte t med computer act loven så de kan bruke den til å beskytte seg selv.?
Det var vel etter kuppet Prayuth med sin intrimsregkering bestemte at Les majeste også skulle gjelde regjeringen?
0 x
SomLao
x 322

26 feb 2020, 19:10

Arild Holtet skrev:

A.H.
Det er bare et lite mindretall av alle land i verden som har demokrati. Og befolkningen i en god del av de land som har det, støtter i stigende grad opp om ikke-demokratiske og autoritære partier og ledere. Folk mister troen på demokrati og ytringfrihet som idealer. Stadig flere unge i Vesten ser på demokrati og ytringsfrihet som mindre viktige verdier for deres egen del.
I vår egen andedam ser vi at en ikke ubetydelig del av befolkningen ser på vanlige politikere og tradisjonelle medier som hykleriske, korrupte løgnere som ikke er verd fem sure sild. Velferdsordningene er ikke bærekraftige over særlig lang tid (innvandring, eldrebølge, færre sysselsatte og minkende oljeinntekter er noen stikkord) med konsekvenser vi knapt tør tenke på.
Flernasjonalt demokratisk samarbeid møter stadig sterkere motstand. Både fra venstre-og høyreside. Diktatorer i Nord-Korea og Russland omtales i rosende ordelag som gode venner og flotte ledere og strålende forbilder av USAs president. Sterke krefter støttet av noen av verdens største og sterkeste land lykkes stadig med å oppnå strid, splittelse og øke en allerede eksploderende polarisering i de demokratiske land.
Og da er ikke engang klimautfordringene nevnt.

Sånn sett er ikke Thailands situasjon særlig oppsiktsvekkende eller bekymringsfull. Men om land som for eksempel Thailand nå skulle få demokrati og ytringsfrihet, samtidig som de land som har det er i ferd med å - med mer eller mindre åpne øyne - si fra seg de samme verdiene, ja se det hadde jammen vært mer enn oppsiktsvekkende. Jeg er ingen ekspert på dette. Men noe sier meg at toget forlengst har gått. Svært mye tyder på at demokrati og ytringsfrihet etter alt å dømme er på vikende front. Lokomotivene ikke bare halter. De hoster og harker og er alvorlig syke.
Sist redigert av SomLao den 26 feb 2020, 19:29, redigert 1 gang totalt.
1 x
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»