Familepraksis i Thailand

Combat
Innlegg: 115
Registrert: 03 jul 2018, 11:07

#1

Er uenig i kona om endel spørsmål rundt famileforhold og hus til famile. Da jeg traff kona så jobba hu i staten og hadde gratis hus, da hun gikk av med pensjon 48 år gammel fikk hun 1 mill bath i sluttpakke for kjøp av egen bolig. Hun skylte endel penger andre steder så jeg sponsa dengang ca 10 år siden med 650000 baht. Hun har 2 sønner som bor i huset gratis, aldri betalt fem øre i husleie og huset trenger å males å fikses opp noe hun vil jeg skal betale noe jeg nekter plent, for jaggu være grenser. Nå skal den ene sønnen gifte seg og da flytter nok dama inn og den andre sønnen da muligens ut. Hva mener dere jeg kan og bør gjøre, forlange at han betaler meg ut? Han er nyutdannet maskin engeneer og dama har bra jobb, tror de har tilsammen 40-50000 baht i mnd. Kona sier det ikke er vanlig at slikt gjøres i Thailand, helt uhørt mener hun. Vi trenger ikke huset da vi har bygget et nytt i Hua-Hin. Hva mener dere her?
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#2

Combat skrev: 06 feb 2020, 17:47 Er uenig i kona om endel spørsmål rundt famileforhold og hus til famile. Da jeg traff kona så jobba hu i staten og hadde gratis hus, da hun gikk av med pensjon 48 år gammel fikk hun 1 mill bath i sluttpakke for kjøp av egen bolig. Hun skylte endel penger andre steder så jeg sponsa dengang ca 10 år siden med 650000 baht. Hun har 2 sønner som bor i huset gratis, aldri betalt fem øre i husleie og huset trenger å males å fikses opp noe hun vil jeg skal betale noe jeg nekter plent, for jaggu være grenser. Nå skal den ene sønnen gifte seg og da flytter nok dama inn og den andre sønnen da muligens ut. Hva mener dere jeg kan og bør gjøre, forlange at han betaler meg ut? Han er nyutdannet maskin engeneer og dama har bra jobb, tror de har tilsammen 40-50000 baht i mnd. Kona sier det ikke er vanlig at slikt gjøres i Thailand, helt uhørt mener hun. Vi trenger ikke huset da vi har bygget et nytt i Hua-Hin. Hva mener dere her?
Litt usikker Jeg Combat, kan det sees på som fremtidig arv? Mener om du ikke har skillsmisseplaner eller noe slikt .
Combat
Innlegg: 115
Registrert: 03 jul 2018, 11:07

#3

Nei, har ikke noen skillmisseplaner, i norge er det vel vanlig at når en av ungene overtar huset så må man kjøpe det og når foreldra dør så arver man resterende verdier?
Kommer ikke til å kreve å betale meg ut men de må vel for søren betale en form for husleie slik at disse pengene går tilbake til vedlikehold?
Ser jo av facebook at de er mye på konserter, restauranter etc så ser ikke at jeg skal sponse dette noe jeg i praksis gjør når de bor gratis. De kommer aldri til å investere ei bath i vedlikehold.
Sist redigert av Combat den 06 feb 2020, 18:50, redigert 2 ganger totalt.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#4

Combat skrev: 06 feb 2020, 18:05 Nei, har ikke noen skillmisseplaner, i norge er det vel vanlig at når en av ungene overtar huset så må man kjøpe det og når foreldra dør så arver man resterende verdier?
Kommer ikke til å kreve å betale meg ut men de må vel for søren betale en form for husleie slik at disse pengene går tilbake til vedlikehold?
Ser jo av facebook at de er mye på konserter, restauranter etc så ser ikke at jeg skal sponse dette noe jeg i praksis gjør når de bor gratis. De kommer aldri til å investere ei bath i vedlikehold.
Ja forstår den .og er helt enig i ditt syn.
Men hvordan en thai sitt syn på bruke penger til vedlikehold opplever jeg ofte selv. Men da ikke i slike størrelser som fks hus.
Men du får stå på ditt.
Du bidrar kañskje på andre ting og forklare at da får pengene gå fra de budsjetter og si up to you.
Combat
Innlegg: 115
Registrert: 03 jul 2018, 11:07

#5

Har et eksempel til: Den andre sønnen elsker å kjøre bil, har ingen utdannelse så kona sponsa ny Taxi slik at han kunne bli selvstendig næringsdrivende i BKK Vi hadde da en alvorsprat om at han måtte sette av ca 700 baht hver dag han kjørte, dette for vedlikehold av bilen, dekk servicer etc og da penger til ny bil når den nye ble utslitt. Det er nå 4 år siden, ikke en baht er satt av og bilen har nå runda 100000 km på 4 år, normalt kjører en Taxi dette på 1 år. Skjønner ikke helt tankegangen til thaier, han kjører da inn kun det han trenger til mat og fornøyelser, ingenting til sidelegging for fremtidige utgifter. Blir frustrert av slikt, driver business selv og hadde ikke gått lenge på den måten
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#6

Jeg har jo litt begrenset erfaring med dette. Men så jo familien til eks kona også. Spesielt broren som jeg fikk i vranga etterhvert.

Tror det er denne "leve i nuet, drit i morgendagen" holdningen som gjenomsyrer samfunnet.

Kona burde jo være på ditt lag og få ungene til å vise mer ansvar og planlegge for framtiden. Det er jo til alles beste.

Dessverre er det vel slik man så ofte hører, at farangens synspunkter ikke er verdt lufta man brukte til å ytre den.

Vanskelig problemstilling for man vet aldri hvor ille reaksjonen fra kona blir om man setter hardt mot hardt.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#7

Combat skrev: 06 feb 2020, 18:50 Har et eksempel til: Den andre sønnen elsker å kjøre bil, har ingen utdannelse så kona sponsa ny Taxi slik at han kunne bli selvstendig næringsdrivende i BKK Vi hadde da en alvorsprat om at han måtte sette av ca 700 baht hver dag han kjørte, dette for vedlikehold av bilen, dekk servicer etc og da penger til ny bil når den nye ble utslitt. Det er nå 4 år siden, ikke en baht er satt av og bilen har nå runda 100000 km på 4 år, normalt kjører en Taxi dette på 1 år. Skjønner ikke helt tankegangen til thaier, han kjører da inn kun det han trenger til mat og fornøyelser, ingenting til sidelegging for fremtidige utgifter. Blir frustrert av slikt, driver business selv og hadde ikke gått lenge på den måten
Tror du din eksistens/tilstedeværelse som farrang kan ha noe betydning i atferd?
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#8

Tror gullungene som ofte er sønnene får i hue og r her nede i de fleste tilfeller jeg har sett og hørt her nede. Så jeg tror du bare kan skru igjen krana om den står åpen, og for familie freden skyld glemme leiligheten. Oppussinga gjør du rett i, og lar sønnen ta seg av selv.

Men skal bli spennende å høre hva du gjør og hva som skjer videre.

Dama sier foreldrene gir, og ikke selger, og men om foreldrene har mer penger så hjelper de gjerne med å pusse opp.

Om foreldrene har penger sier hun at unger aldri vokser opp, og sønnene er som regel gullungene til mor. Ref egenerfaring, damas, og flere bekjente. Har vært ett tema i omgangskreten angående mor og sønner i thailand. Stor irritasjon hos de aller fleste.
🌞
Combat
Innlegg: 115
Registrert: 03 jul 2018, 11:07

#9

Wood1958 skrev: 07 feb 2020, 01:27 Tror du din eksistens/tilstedeværelse som farrang kan ha noe betydning i atferd?
Det er nok helt sikkert, ikke tvil om det og kommer nok til å skru igjen kraftig
Combat
Innlegg: 115
Registrert: 03 jul 2018, 11:07

#10

Phay skrev: 07 feb 2020, 01:38 Tror gullungene som ofte er sønnene får i hue og r her nede i de fleste tilfeller jeg har sett og hørt her nede. Så jeg tror du bare kan skru igjen krana om den står åpen, og for familie freden skyld glemme leiligheten. Oppussinga gjør du rett i, og lar sønnen ta seg av selv.

Men skal bli spennende å høre hva du gjør og hva som skjer videre.

Dama sier foreldrene gir, og ikke selger, og men om foreldrene har mer penger så hjelper de gjerne med å pusse opp.

Om foreldrene har penger sier hun at unger aldri vokser opp, og sønnene er som regel gullungene til mor. Ref egenerfaring, damas, og flere bekjente. Har vært ett tema i omgangskreten angående mor og sønner i thailand. Stor irritasjon hos de aller fleste.
Har allered bestemt å ikke investere 1 baht til det huset i BKK , bare så synd å se det forfaller både innvendig og spesielt da utvendig. En annen ting er at nå er Skytrain kommet like borti gata der og prisene på hus der har 3 dobla seg siden vi kjøpte det så jeg ser jo på det som en god investring for sønnene men da må det jo vedlikeholdes.
Svar

Gå tilbake til «Generelt»