Familepraksis i Thailand

Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#11

RobertX skrev: 07 feb 2020, 01:13

Vanskelig problemstilling for man vet aldri hvor ille reaksjonen fra kona blir om man setter hardt mot hardt.
hakke hørt på makan,
her bruk bondevett, og kjør hardt. meget mot hardt,
gir man en finger. åkkesim er i verden tar man hele handa,
kjør hardt,
går det ikke så fløtt aleine !
da kommer døm te fornuft!
ikkno spesielt i los!
men kjør hardt ,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#12

Combat skrev: 06 feb 2020, 18:50 Har et eksempel til: Den andre sønnen elsker å kjøre bil, har ingen utdannelse så kona sponsa ny Taxi slik at han kunne bli selvstendig næringsdrivende i BKK Vi hadde da en alvorsprat om at han måtte sette av ca 700 baht hver dag han kjørte, dette for vedlikehold av bilen, dekk servicer etc og da penger til ny bil når den nye ble utslitt. Det er nå 4 år siden, ikke en baht er satt av og bilen har nå runda 100000 km på 4 år, normalt kjører en Taxi dette på 1 år. Skjønner ikke helt tankegangen til thaier, han kjører da inn kun det han trenger til mat og fornøyelser, ingenting til sidelegging for fremtidige utgifter. Blir frustrert av slikt, driver business selv og hadde ikke gått lenge på den måten
det finnes folk som sparer!,
men og si en ikke sjønner tankegangen til thaier,
vel de har vokst opp en en totalt annen moral krets og her er store forskjeller også inthailand
kjør ei hard linje og ikke vær ydmyg!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
janet
Innlegg: 163
Registrert: 24 okt 2017, 12:16

#13

Combat skrev: 06 feb 2020, 17:47 Er uenig i kona om endel spørsmål rundt famileforhold og hus til famile. Da jeg traff kona så jobba hu i staten og hadde gratis hus, da hun gikk av med pensjon 48 år gammel fikk hun 1 mill bath i sluttpakke for kjøp av egen bolig. Hun skylte endel penger andre steder så jeg sponsa dengang ca 10 år siden med 650000 baht. Hun har 2 sønner som bor i huset gratis, aldri betalt fem øre i husleie og huset trenger å males å fikses opp noe hun vil jeg skal betale noe jeg nekter plent, for jaggu være grenser. Nå skal den ene sønnen gifte seg og da flytter nok dama inn og den andre sønnen da muligens ut. Hva mener dere jeg kan og bør gjøre, forlange at han betaler meg ut? Han er nyutdannet maskin engeneer og dama har bra jobb, tror de har tilsammen 40-50000 baht i mnd. Kona sier det ikke er vanlig at slikt gjøres i Thailand, helt uhørt mener hun. Vi trenger ikke huset da vi har bygget et nytt i Hua-Hin. Hva mener dere her?
tja,
nå kjenner jo jeg begge hus, både det i Hua Hin og det i BKK, noe andre her ikke gjør.
Folk er ulike men jeg ville ha tviholdt på det i BKK, det er bra og ligger bra til
og er etter mitt syn et bedre sted å bo enn det i Hua Hin.

Om du og kone har særeie så er jo det med å betale ut helt relevant, særskilt om det er snakk
om å overdra chanot til han som skal gifte seg.

Om man har felleseie ser jeg ikke den store relevansen re "å betale ut".
Du og kona har kjøpt i fellesskap og eier i fellesskap og disponerer huset i fellesskap.
(glem det der med farang og eie i Thailland - ikke spes. relevant her)
Stryker kone med så sitter du med huset og normalt vil du bli gitt en frist av myndighetene til å selge det da du ikke kan eie.

Ektepar må rote det til selv om hvordan eiendom skal disponeres og hvem som skal betale hva.

Selv synes jeg vel at som minimum burde de (sønnnene) betale strøm-vann-avgifter og en viss sum til
vedlikehold. De har jo begge skapelig inntekt.
janet
Innlegg: 163
Registrert: 24 okt 2017, 12:16

#14

Combat skrev: 06 feb 2020, 18:50 Har et eksempel til: Den andre sønnen elsker å kjøre bil, har ingen utdannelse så kona sponsa ny Taxi slik at han kunne bli selvstendig næringsdrivende i BKK Vi hadde da en alvorsprat om at han måtte sette av ca 700 baht hver dag han kjørte, dette for vedlikehold av bilen, dekk servicer etc og da penger til ny bil når den nye ble utslitt. Det er nå 4 år siden, ikke en baht er satt av og bilen har nå runda 100000 km på 4 år, normalt kjører en Taxi dette på 1 år. Skjønner ikke helt tankegangen til thaier, han kjører da inn kun det han trenger til mat og fornøyelser, ingenting til sidelegging for fremtidige utgifter. Blir frustrert av slikt, driver business selv og hadde ikke gått lenge på den måten
tankegangen? tja
de fleste er dårlige på økonomi og vettug tenking rundt dette - de har en del rare ideer - gjennomsyrer mye tenking i LoS

supereksemplet er jo hotell og restauranter som øker romprisene for å kompensere tap når kundene uteblir
same same med tullete indiske såkalte skreddere langs Sukhumvit,
lite turister - økte skjorteprier
* vel - blir ikke rik av slik tankegang *

lever i nuet og håper at det beste og en lottogevinst vile fikse fremtidige behov

noe av dette kommer nok av at LoS er et fruktbart tropisk land, i store deler av landet behøver du ikke spare opp
mat og brensel for ikke å daue gjennom vinteren
du kan faktisk nærmest gå ut i skogen og legge deg ned på ryggen så detter moden frukt ned i munnen

han blir jo godt vant han med taxi, tenker vel slik at når bilen er "brukt opp" eller trenger stor reparasjon
så sponser mamma, og det gjør hun vel
så - ikke nødvendig å spare

han hadde nok hatt godt av å betale husleie for å lære litt
Combat
Innlegg: 115
Registrert: 03 jul 2018, 11:07

#15

janet skrev: 07 feb 2020, 11:31 tja,
nå kjenner jo jeg begge hus, både det i Hua Hin og det i BKK, noe andre her ikke gjør.
Folk er ulike men jeg ville ha tviholdt på det i BKK, det er bra og ligger bra til
og er etter mitt syn et bedre sted å bo enn det i Hua Hin.

Om du og kone har særeie så er jo det med å betale ut helt relevant, særskilt om det er snakk
om å overdra chanot til han som skal gifte seg.

Om man har felleseie ser jeg ikke den store relevansen re "å betale ut".
Du og kona har kjøpt i fellesskap og eier i fellesskap og disponerer huset i fellesskap.
(glem det der med farang og eie i Thailland - ikke spes. relevant her)
Stryker kone med så sitter du med huset og normalt vil du bli gitt en frist av myndighetene til å selge det da du ikke kan eie.

Ektepar må rote det til selv om hvordan eiendom skal disponeres og hvem som skal betale hva.

Selv synes jeg vel at som minimum burde de (sønnnene) betale strøm-vann-avgifter og en viss sum til
vedlikehold. De har jo begge skapelig inntekt.
Bekymrer meg ikke så mye dette med hus og hva jeg har lagt i det, i utgangspungtet når jeg betalte så anså jeg pengene som mulig tapt. Har heller ikke hatt noen utgifter med hensyn til vann/kloakk og strøm, dette betaler de. Kommer heller ikke til å kreve inn noe av det jeg har betalt, er bare så irritert over at de ikke ser nytten av å sette av litt hver mnd for vedlikehold. Ser nå at naboene har malt og det ser ganske så fint ut med spenstige farger på husa, så det skjer litt i gata.
Combat
Innlegg: 115
Registrert: 03 jul 2018, 11:07

#16

riflefish skrev: 07 feb 2020, 07:07 hakke hørt på makan,
her bruk bondevett, og kjør hardt. meget mot hardt,
gir man en finger. åkkesim er i verden tar man hele handa,
kjør hardt,
går det ikke så fløtt aleine !
da kommer døm te fornuft!
ikkno spesielt i los!
men kjør hardt ,
Har ei ganske fornuftig kone og hun skjønner mitt poeng, er bare det at sønnene har alt for stor makt og det kommer av at hun ble enke da sønnene var små så hun har slitt noe voldsomt opp i gjennom for å tilfredstille de. Tror det er der problemet ligger.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#17

Combat skrev: 07 feb 2020, 12:38 Har ei ganske fornuftig kone og hun skjønner mitt poeng, er bare det at sønnene har alt for stor makt og det kommer av at hun ble enke da sønnene var små så hun har slitt noe voldsomt opp i gjennom for å tilfredstille de. Tror det er der problemet ligger.
forstår dette combat, men du er jo inne på
ei noe « hardere» linje vi skal jo være snille og rejale,
men og skjemme bort barn , vel dette
er et vansklig spørsmål, ( mange parametre)
at du skal lære opp voksen folk blir for galt
men , du skriver at kona er fornuftig!
da må hun vel sette « noen grenser» ,
tydlig du er litt « bange» men en må sette
grenser,
ikke lett,
men det er til « barnets beste»
men kansje forseint i livet!,?
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#18

Combat skrev: 07 feb 2020, 04:38 Det er nok helt sikkert, ikke tvil om det og kommer nok til å skru igjen kraftig
Vet ikke noe i ditt tilfelle. Men har jo sett såkalt thai kultur blandt thaiere før de traff farrang og etter.
Det gjelder også slike ting som yngre hjelper eldre. Om du ikke var der og huset stod i din kones navn.
Viĺle det da blitt brukt peng på vedlikehold for å hjelpe mor?.Det er jo mange thaiere som holder sine hus besøke.
Det samme med biler.tenker på styler opp og slikt
Combat
Innlegg: 115
Registrert: 03 jul 2018, 11:07

#19

riflefish skrev: 07 feb 2020, 13:05 forstår dette combat, men du er jo inne på
ei noe « hardere» linje vi skal jo være snille og rejale,
men og skjemme bort barn , vel dette
er et vansklig spørsmål, ( mange parametre)
at du skal lære opp voksen folk blir for galt
men , du skriver at kona er fornuftig!
da må hun vel sette « noen grenser» ,
tydlig du er litt « bange» men en må sette
grenser,
ikke lett,
men det er til « barnets beste»
men kansje forseint i livet!,?
Jo hun er fornuftig, hun spurte meg om jeg kunne hjelpe til med 25000,- baht til maling av huset. Da jeg argumenterte på at de har bodd der i 10 år nå så syntes jeg det var på tide at de sto for vedlikeholdet og hun har nok akseptert det for jeg har ikke hørt noe motargument, men om de kommer til å gjøre noe er en annen sak, tror ikke hun kommer til å mase om det. Hun har jo bodd 10 år i norge nå så hun har vel bltt litt avklimatisert
Combat
Innlegg: 115
Registrert: 03 jul 2018, 11:07

#20

Wood1958 skrev: 07 feb 2020, 15:59 Vet ikke noe i ditt tilfelle. Men har jo sett såkalt thai kultur blandt thaiere før de traff farrang og etter.
Det gjelder også slike ting som yngre hjelper eldre. Om du ikke var der og huset stod i din kones navn.
Viĺle det da blitt brukt peng på vedlikehold for å hjelpe mor?.Det er jo mange thaiere som holder sine hus besøke.
Det samme med biler.tenker på styler opp og slikt
Jeg har ikke noe interesse av å ha noe hus i thailand i mitt navn, alt jeg invisterer her gjør jeg sammen med kona som jeg stoler 100% på henne, og skulle det skjære seg så "so What" Vi er jo begge gamle og det finnes ikke noe som er grønnere på andre siden lenger. Jeg har et godt forhold til hennes sønner, de er kjempegutter begge to men de er bare blitt litt for godt vandt med at mor og papa ordner opp.
Svar

Gå tilbake til «Generelt»