Coronavirus 2020

Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#2431

Du får lese Holdenutvalget sin sammensettning og lese litt risikorapport.Dn finner du på helsedirektoratets side.
så stusser du over slike utalelser.
Men vi må bare huske på at det meste i 2020 foregår på coronaens premisser - også feiring av jul.


https://www.dagbladet.no/nyheter/nedtur ... e/73083788

Det er vel stikk i strid med hva forskere og WHO anbefaler.De sier vi skal ta kontrollen over viruset, ikke motsatt så viruset legger premissene.
Samtidig har de både maler og strategier for det.
Tiltak og effekt er politisk styrt ut fra strategier (politisk valgte)Var det politisk enighet så ville nok det ikke vært motstand fra regjering å la stortinget delta.Det viser seg i ettertid at ikke engang FHI og helsedirektoratet er enig om tiltak
Men jeg er klar over at det er lettere å forsvare eget land sin beslutning.Hva andre gjør bedre , ser vi vekk ifra. Det være seg meter som andre har 1,5 og 2.
Det være seg maske overalt,proaktiv er et ord. ikke sitte å vente på smitte først å tiltak etterpå.samme folk som snakket maske ned å sa det kun reduserte 40 % men satte ned til meteren så risikoen for smitte ble økte til det dobbelte.Nå snakkes det i Sverige også om tilgang og rettferdig fordeling av masker som grunn til motstand. Det være seg karantenetid.Jeg tror ikke de er uvitende om effektene av sine valg når det ikke lyttes på råd fra WHO eller Europeisk smitteværn. Kjenner igjen WHO sine ord om hva vi mener er umulig Ord som personværn brukes til smitten blir for stor så tiltak ikke settes inn.
Men vokser smitten for mye kommer tiltak uten hensyn til det allikevel.
Det er de samme mennesker som sikkert vet effekt av tiltak som de lar være å iverksette , Etterpå så er det folk som har spredt virus Et valg om aksept av syke mellom 15000 og 800 000 , men også mellom et par hundre døde og 11 000 døde.Montro hvor mange flere døde vi hadde om vi telte døde som danskere,eller hvor mange smittee vi hadde om vi hadde oversikt over disse 60%. Resten er strategier.Politikk og penger. Nei jeg forstår 100 år uten innsyn. tross alt valg allerede neste år.
torbus

#2432

Vel, jeg er nå i hvert fall glad det ikke blir julebord i år, det virker på meg hinsides å tro nordmenn vil klare vettugt smittevern på julebord. Jeg tror heller ikke særlig mange vil klare å glede seg over julebord i dagens situasjon, og jeg tror til og med de yngste partyløvene vil foretrekke å se bestemor på julaften.

Når det gjelder hvordan vi har klart oss til nå er tallene ganske solide. Litt over 300 døde er lite sammenlignet med nesten alle andre land i Europa. Samtidig er vi ikke rammet av den massearbeidsledigheten vi ser mange andre steder.

Smittetallene er vanskelig å forholde seg til, da alle land tester ulikt, mens dødsfall, antall innleggelser og tall fra Nav, er enklere å forholde seg til.

Det er som sagt mye som kunne vært gjort bedre, og jeg har vært kritisk til deler av våre myndigheters håndtering av situasjonen siden februar, men den svartmalinga jeg ser noen steder, henger dårlig sammen med hvordan det faktisk har gått i Norge det siste halve året.

Belgia, et land med litt mer enn dobbelt så mange innbyggere som vi har i Norge, har mer enn 15000 dødsfall. Sverige har justert mot folketall mer enn 10 ganger flere dødsfall enn oss. Danmark, et av landa som også har klart seg ganske bra til nå, og som befolkningsmessig er tilnærmet likt Norge, har mer enn dobbelt så mange dødsfall som oss.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#2433

Statistikk viser like stor ankomst til Gardermoen som til Korea daglig ca 2000 personer. De har som vi har innført test før du reiser. . Men samtidig test ved akomst og ingen hjemmekarantene .14 dager karantene hotel eller karantenestasjon.Så de som blir fanget opp i "comunity"av utlendinger og Koreanere er i karantenestasjoner.
Nå ble det forskjellsbehandling av sudenter her om hjemmekarantene for de som hadde meldt utflttning og de som ikkke hadde jort det.
Unntakk ble så gjort for de som hadde meldt utflyttning. Dkulle vært motsatt så studenter som reelt er utenlands og ikke hadde meldt utflyttning gså måtte på karantenehotell om det er reel angst for importsmitte. Nakstad bekymrer seg for spredning mens FHI snakker om at vi må forvente lokale utbrudd.Så på en måte er de jo enige.
http://www.kdca.go.kr/board/board.es?mi ... 0&bid=0030
Korea i dag.png
Sist redigert av Wood1958 den 20 nov 2020, 11:00, redigert 2 ganger totalt.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#2434

Tore Bustad skrev: 20 nov 2020, 09:36 Vel, jeg er nå i hvert fall glad det ikke blir julebord i år, det virker på meg hinsides å tro nordmenn vil klare vettugt smittevern på julebord. Jeg tror heller ikke særlig mange vil klare å glede seg over julebord i dagens situasjon, og jeg tror til og med de yngste partyløvene vil foretrekke å se bestemor på julaften.

Når det gjelder hvordan vi har klart oss til nå er tallene ganske solide. Litt over 300 døde er lite sammenlignet med nesten alle andre land i Europa. Samtidig er vi ikke rammet av den massearbeidsledigheten vi ser mange andre steder.

Smittetallene er vanskelig å forholde seg til, da alle land tester ulikt, mens dødsfall, antall innleggelser og tall fra Nav, er enklere å forholde seg til.

Det er som sagt mye som kunne vært gjort bedre, og jeg har vært kritisk til deler av våre myndigheters håndtering av situasjonen siden februar, men den svartmalinga jeg ser noen steder, henger dårlig sammen med hvordan det faktisk har gått i Norge det siste halve året.

Belgia, et land med litt mer enn dobbelt så mange innbyggere som vi har i Norge, har mer enn 15000 dødsfall. Sverige har justert mot folketall mer enn 10 ganger flere dødsfall enn oss. Danmark, et av landa som også har klart seg ganske bra til nå, og som befolkningsmessig er tilnærmet likt Norge, har mer enn dobbelt så mange dødsfall som oss.
Jeg skrev litt om årsaker i Belgia , I Danmark er dødstall de som har registert covid siste 2 måneder før sin død. I Norge er kun de som har hatt covid siste 30 dager med.så selvfølgelig høyere tall andre steder med en sykdom som også har langtidsvirkninge .I andre land ligger de månedsvis på sykehus.Her ligger mange hjemme.
.Enig i at vi gjør det relativt bra i forhold til de som gjør det dårligere. :) :)
Når det gjelder arbeidsplasser er jeg sikker på at dette utvalget som på oppdrag av en konservativ regjering har laget risikoanalyser.Har tatt imot inspill fra FHI , samt det meste som kan krype å gå fra arbeidsgiverorganisasjoner på en side og lo på den annen side, så er jeg overhodet ikke i tvil om tiltak rettes mot fritid og arbeidsplasser skånes i mest mulig grad.Ut fra vurderinger om hvor mange som smittes hvor og når og smittetrykk holdes i balanse.. Samt at samfunnsinteresser bevares i mest mulig grad.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#2435

I Sverige har de nå strengere regler om begrensninger i lokaler ved tilstelninger enn oss. En får håpe det hjelper.Jeg så i Svenske nyheter i går at de nå åpner for å stenge skoler etter jueferien.I den første bølgen var Sverige det eneste landet som ikke stengte skolene. Vet ikke om det er evaluering av hva som gikk galt eller hvorfor de åper for dette. Denne gang har hele Europa skolene åpne samtidig og tallen har føket i været.De unge under 20 er snart den mest voksende smittetrenden også. Her hjemme er det mange i den gruppen. Samtidig så skjer mye smitte hjemme.Alt som ikke er forbudt er lov for mange.
Vi har hatt noen dødsfall på et alders og sykehjem i innlandet. Smitten spredte seg til at annet sykehjem. det var vist en ansatt som hadde flere stillinger.
Så i avisen at ingen har gjort noe galt "det var jo ikke forbudt"
Ale skal strekke grensen. Kan være op til 10 samlet , da blir det 9 og 10, noen over som bøtelegges.Jeg så en som sa det slik om risikovurdering.
Hvis 5 møtes skal det håndhilses 10 ganger, men hvis 10 møtes skal det håndhilses 45 ganger.sier litt om smittepotensiale selv om en ikke håndhilser.. Kan jo være slikt som er årsak til strenge regler med å samles privat i flere Europeiske land.
Kikker på tall fra Oslo for forrige uke en får håpe de får tall ned. Høye er imot stenging av skoler.så det skal nok ta tid så lenge smitten stiger der.
33% smitte skjer i hjemmmet. Noen må jo ha bragt smitten dit.18 % ukjent en får håpe karantene ved innreise hjelper på denne og smitte på arbeidspasser da også minker.men smitte fra de som er skjermet samt private arrangemanger, bringer sikkert hjem og sprer også.
De andre tall som arbeidsplass, samlinger i privat hjem,barnehage/skole, endres nok ikke mere med å lukke andre deler av samfunnet ned. kanskje heller tvert imot.da vil vel bare flere samles hvor de kan og smitte spres.
Nå lever Michael Ryan i et av de hardt rammede landene i Europ men reiser kollektivt , men som han sier" maske, social distansering, og håndvask"
Så får en bare være bevist selv og vurdere risikofaktorer ut fra om en vil utsette seg for større grupper menesker,og ha risikofaktorer i bakhodet.
smitte oslo.png
https://www.oslo.kommune.no/getfile.php ... .11.20.pdf
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#2436

Ligger et stykke i Dagbladet om 10 myter om covid, Det meste blir henvist til "nyere forskning" i avslutningen blir det henvist til myte 8-9-og 10.
Slikt har vel både Asiaterene og WHO forhold seg og snakket om hele tiden.(smitte fra barn- aerosolsmitte-og munnbind.)
https://www.dagbladet.no/meninger/ti-my ... n/73080839
CAT
Innlegg: 542
Registrert: 21 okt 2017, 23:22

#2437

https://www.document.no/2020/11/21/musl ... ambassade/

Her er en av hovedårsakene til at det er mye smitte i Oslo og andre europeiske stor byer. Dette er fra Stockholm.
Tett som sild i tønne og ikke mye munnbind der.
Lucifer is back :evil: :twisted:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#2438

CAT skrev: 21 nov 2020, 12:21 https://www.document.no/2020/11/21/musl ... ambassade/

Her er en av hovedårsakene til at det er mye smitte i Oslo og andre europeiske stor byer. Dette er fra Stockholm.
Tett som sild i tønne og ikke mye munnbind der.
Svenskene har vel ikke kommet med anbefaling om munnbind ennå.Og selv har vi Nakstad som sier viruset omtrent ikke smitter utendørs.(om en nå velger å å tro på dråper som detter rett ned).
Bildet fra fredag men da var vel ikke de nye reglene om antall trådt i kraft.Vet ikke om det ble endringer på utendørsarangemanger. Før var det 50.
Vet da ikke om denne gjelder ennå
https://www.folkhalsomyndigheten.se/the ... atherings/
The prohibition of public gatherings of more than 50 people applies to public events that are covered by the Public Order Act. However, there are several exceptions to this rule. The limit is 300 participants for events where the members of the audience are seated and have at least one meter distance to other persons. Two people from the same group may be seated closer togetherExamples of public gatherings and events are demonstrations, seminars, religious gatherings, theatre performances and concerts. Sports events, dances and fairs are other examples.

Sikkert værre på Sergels torg eller ellers på fortauer på dagtid og i rushtid.i Stocholm . men de kunne holdt meteren.
Link fra Drammen om smitte der er de jo snart på høyde med snittet i Europa når de gjelder smittetrykk.601 pr 100 000 før dagens tall kommer med
Men den røde tråden i linken dag for dag er skoler og barnehager.
https://www.drammen.kommune.no/om-kommu ... i-drammen/
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#2439

Noen sier et ufarlig virus, andre en krig mot en usynlig fiende. 8 månder med Covid har snart tatt like mange liv i US som WW 2 tok. 10 dager til med dagens tall så er de der, fremdeles med mange i benektelse. Flere land har passert.WW 2. 5 års krig vs 8 mnd covid er til å bli tankefull av.(tall er soldater)
Fremdeles en lang vei å gå husk maske , avstand og håndvask.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

https://www.infoplease.com/us/military/ ... rld-war-ii
CAT
Innlegg: 542
Registrert: 21 okt 2017, 23:22

#2440

Wood1958 skrev: 21 nov 2020, 16:08 Noen sier et ufarlig virus, andre en krig mot en usynlig fiende. 8 månder med Covid har snart tatt like mange liv i US som WW 2 tok. 10 dager til med dagens tall så er de der, fremdeles med mange i benektelse. Flere land har passert.WW 2. 5 års krig vs 8 mnd covid er til å bli tankefull av.(tall er soldater)
Fremdeles en lang vei å gå husk maske , avstand og håndvask.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

https://www.infoplease.com/us/military/ ... rld-war-ii
Disse sammenligningene dine blir helt absurde.. og skal lissom fremstille covid som noe skal utslette hele kloden. Du glemte å nevne at covid har bar tatt livet av 1/4 av hva influensaen gjør på et år i Norge. Den idiotiske skremselspropaganda din kan du sitte med for deg selv.
PS.. selv med vaksine tilgjengelig så dør det altså mange flere av influensa.
Lucifer is back :evil: :twisted:
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»