Coronavirus 2020

Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#2991

Arild Holtet skrev: 20 jan 2021, 03:32 denne pandeminen tar og har tatt mange liv så langt og mer døde bli. i går hadde U.S.A hadde over 400.000 døde, og mer enn under hele den andre verdenskrig. Men dessverre ser det ut for dette året får mange flere smittede og døde.

A.H.
Det er et tragisk skue. At vesten ikke kan enes på noe måte.
At Mærkel går ut oppforder til felles kamp skulle ikke komme fra henne men fra Ursulla og Bryssel.
Hva Biden får til må en vente å se.
Trumps håndtering er en ting. Men samtidig så virker det som flere tror han har mere makt enn han har.
Den Amerikanske drømmen står sterkt. Tall blir samenlignet . Uten hensyn til at vi fks er 5 mill med en kollektiv samfunnsånd med statlig styring.
Trump var nå engang leder av en samling av føderale,stater, hvor de har beholdt vesentlig makt selv føderalt fremfor å avgi makten til staten og Trump.Noe som mange virker å ikke få med,seg og muligens tror US styres som forbundstater med overordnet styring.
Under dette ligger den Amerikanske drømmen om induvidialistisk grunnlovsfestet,rett og frihet til å ha/ta eget ansvar for egen helse uten statens innblanding.
Så 300 mill opertunister hvor mange allikevel valgte han på nytt.
Men nå vil Biden melde de inn i WHO så kanskje litt mere medisinfaglige råd etterleves og kan innføres, men vilje til det i de enkelte stater vil muligens stride mot ovennevnte mange steder. og kan få politiske konsekvenser for de folkevalgte lokalt.I de enkelte stater.
Forhåpentlig kan vesten få lagt lista litt høyere smittevernmessig.Få ut den berømmelige fingern, og komme foran viruset i kampen mot det.
Ikke sitte å vente til det har spredt seg for så å lukke ned.
Tror Asia og,andre land står,vesentlig bedre rustet med tiden. Turismen lider i TH og medfører mye,elendighet og nødmen det virker ikke som
deres strategi har slått slått bunnen ut av Bath .
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#2992

Biden har tatt roret, og flere medier i Europa har skrevet om hans første grep mot covid.
Det skrives at han innfører nasjonalt maskepåbud. Noe som står i sterk kontrast til mediers tidligere meldinger om dette maskeløse Trumplandet.
Nå vet ikke jeg om det kommer til å endre,så mye av Amerikanerenes holdninger. Til tross for media her så er det nå bare 12 stater igjen som enda ikke har innført dette.
Av de 12 statene som gjenstår så har de allikevel de samme anbefalningene som vi har i fks Norge med påbud i byer med mere smitte.ifølge linken.Tar en med,at det screenes for å komme inn mange steder, skoler, arbeidsplasser, sykehjem, det stenges skoler med høyt smittetrykk rundt skolene, mye vi ikke innfører .Det nok ikke bare Trump som er årsak til høye tall.Mange steder mere tiltak enn her. Men også den jevne Amerikaners bevisthet er årsak. Kanskje den Amerikanske drømmen ennå ikke er mareritt for mange nok. Selv om jeg nok er for godt vandt til systemet.
Grenser for påbud vet jeg ikke men de har nå lavere smittetall for å regnes som grønnt område.
Så Trump fikk på pukkelen og Biden får kred . Men allikevel så fin start første dag på jobb.Håper det følges opp med bedre kår for mange der.

https://edition.cnn.com/2020/11/09/us/b ... index.html
Screenshot_2021-01-20-20-52-23.png
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#2993

En rettelse fra innlegg 2237
Trump var nå engang leder av en samling av føderale,stater, hvor de har beholdt vesentlig makt selv føderalt fremfor å avgi makten til staten og Trump.Noe som mange virker å ikke få med,seg og muligens tror US styres som forbundstater med overordnet styring
Skulle være Trump er leder av en føderal stat bestående av delstater hvor delstatene har vesentlig mye makt.
Ser også det står formulert republikansk forbundstat et sted. . Så min feil og uvitenhet.
Men delstatene har egne loverk og staten med Trump skal ut fra grunnloven drive med hovedsaklig , utenrikspolitikk , skatter(føderale)sikkerhetspolitikk, toll , post, osv og slike ting . Disse er nevnt i grunnloven.
Det som ikke er nevnt har delstatene styringsretten på og egne loverk for.. Helse er vistnok et begrep som ligger her. Men er omstridt på grunn av en formulering om "almen velferd" som vistnok får saker i rettsystemet regelmessig.
Bush fjernet delstatenes styringsrett (omstridt om det var mot grunnloven) i forbindelse med at bilindustrien ville ha forurensende biler , noe som California ville,forby med sitt loverk. Husket det var noe og måtte google :)
Men Obama gav styringsretten om slikt tilbake til delstatene..
Ser også senere på kvelden at Bidens maskepåbud kun gjaldt statlige bygninger og plasser..
Så jeg vet ikke hva Trump hadde myndighet til å styre i en pandemi. Men ser ikke vekk fra at fylker her uten smitte ville vært glad for et slikt system så Høje ikke kunne lage lover nasjonalt om fks alkoholservering på turiststeder :D
Men uansett så et helt usamenlignbart loverk å styre og håndtere pandemi etter.
Utrolig hva en kan lære av å følge valgkamp, og ser ikke vekk ifra at jeg urettmessig hatt meninger om hans håndtering av pandemien i min uvitenhet.
Back to topic for meg


https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/JV ... e-mer-makt


Screenshot_2021-01-21-03-42-36.png
2021-01-21 04.12.30.png
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#2994

Flere asiatiske land får sine første vaksiner gjenom covax i neste måned. Der sitter vi i førersetet med Sørafrika.
Vår håndtering var kanskje ikke bra sett i ettertid.
Biden melder US inn i WHO og signaliserer at de vil med i Covax også.
Det er krefter ute som vil rense opp i organisasjonen. (Lite Norsk media på)
US vil til tross for dårlig rykte igjen være ledende i verdens kanp mot pandemier. De ønskes velkomne av WHO.De har jo mye ekspertise selv om den ble skjøvet på sidelinja.
Nå er jeg litt spent på hva fremtiden bringer. Om US implementerer WHO standard på tiltakslista.
Det gjelder fks karantenetid da Høje jo henviste til CDC om slikt.Sikkerhet for reisende er også på lista til Biden uten at det spesifiseres noe spesielt.
Nå stenger de skoler ved høyt smittetrykk og han har mål om å få åpnet de trygt. En vesentlig ting til som nok høye tall i US kan forklares med er vel også manglende sykepenger , slikt tvinger muligens foreldre som er smittet av sine barn til å gå på jobb for å ha til faste utgifter.
Også fravaæ ellers ved covid.
Det står vist på lista også.Sammen med en ambisiøs vaksineplan.
2021-01-21 14.54.27.png
2021-01-21 14.53.56.png
2021-01-21 14.53.11.png
https://joebiden.com/covid-plan/
https://www.businessinsider.co.za/biden ... ump-2021-1
https://www.reuters.com/article/us-heal ... SKBN29Q12B
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#2995

Jeg er spent på vaksineringen i Thailand.

Men hva skjer i U.S.A. i månedene som kommer?

A.H.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#2996

Arild Holtet skrev: 22 jan 2021, 11:49 Jeg er spent på vaksineringen i Thailand.

Men hva skjer i U.S.A. i månedene som kommer?

A.H.
Jeg er spent jeg også Arild, Covax som det meste av Asiaregionen vel kommer under har startet å få ut vaksiner. Så,bestiller enkeltland mer hver for seg.Ser også India nå starter å levere ut til 6 land. Jeg vet ikke så mye om de forskjellige land . Mulig Asean har en samhandlingsplan uten at jeg vet.
Men en må vel tro at all nedgang i smitten i Asia gjør forholdene bedre i Thaialnd også.
Leste litt forskjellig om prioritering av vaksine, men sånn sett etter WHO sine anbefalinger, eldre sårbare, og helsearbeidere først.Nå har vel helsearbeidere også legehjelp til sin nærmeste famiie, så mulig de kommer med uansett gruppe uten at jeg vet.
Samtidig så har vel Thaiere sitt eget hirearki i andre forbindelser.
WHO legger vel generelle føringer til enkeltland hvor de deltar i arbeide på forskjellige felter, så blir det opp til enkeltland hvordan budskapet blir formidlet. Om det kommer ut som noe de forskjellige regjeringer har bestemt osv.
Er nok veldig uoversiktelig, ikke lenge siden en hørte om den indiske vaksina, nå har de kommet igang til flere land. Kan kanskje komme flere produsenter etterhvert og levere innen de statlige langtidsplanene er fullført i mange land. (Mitt håp og tro)
Jeg er også,som deg spent på uvikling US. De har nå ord som valgflesk der også . Noe som ikke er det samme som politisk virkelighet bestandig.
Løfter til folk og politisk flertall og makt blir 2 ting.
På en måte det litt EU aktig hvor de forskjellige stater har egne lover. Trump fikk kjeft men ser at om det var vilje så kunne mange stater innført mye alikevel.
For eksempel slikt som karantener som Biden nå vil ha. Det kunne de statene som ville ha innført selv hvis de ville da de har lovgrunnlag til det selv.
Sånn sett er nok mye kritikk blitt som å gi Ursulla skylden for smitte i Europa mens enkeltland kan gjøre mye selv.
Men forhåpentlig kan Biden legge føringer , men det gjenstår å,se om de statene med republikanske guvernører følger det.
New York har for eksempel innført karantene for lenge siden men ikke lett med trafikk ut og inn til nabostater. Og de har 10 dager selv om Høje brukte Amerikansk smitteværn som eksempel for oss når det ble satt ned til 7 dager, men de kan teste seg ut tidligere.
Florida med alle sine turister har mulighet i sin Florida lov men gjør det ikke på lik linje med California. Så igjen politisk virkelighet er ikke det samme som pressens vinkling bestandig.

Fra Amerikansk smitteværn om hvem som bestemmer i forskjellige stater og New York sine regler.

https://www.cdc.gov/quarantine/aboutlaw ... ation.html
https://coronavirus.health.ny.gov/covid ... l-advisory
Screenshot_2021-01-22-12-28-34.png
Screenshot_2021-01-22-12-27-25.png
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#2997

Ca 1 år ut i en pandemi og det samme skjer en gang til.
Vi tester ukentlig det samme som vi gjorde utover høsten , litt over ca 100 000.
Hører de stå og fortelle om hva de frykter., ser også nå Høje sier dette er hva han fryktet. Snart 2 mnd nå om dette muterte viruset. Det kom vist til Follo og tok 13 dager for å få det bekreftet.
Slikt på grunn av kapasitet, FHI mener det ikke er noe galt , men de skal vist igang med å øke kapasitet nå.
Første test levert for 3 uker,siden i en pendlerkomune.Men de stenger ned nå så bedre sent enn aldri.
Nabokomunene skal også vurdere om samhandling.
Tenker på hvordan de har utrykt frykt for slikt utbrudd men åpenbart ikke forberedt Det har vel ikke manglet på oppfordringer og advarsler fra WHO selv om jeg har sluttet å legge ut og de advarslene samt oppfordringene begynner å tæres av tidens tann.(om testing og hurtig respoms for å lykkes)
Flott at nabo komunene vil vurdere samhandling. Tenker litt på utbruddet i Bangkok og responsen som kom promte og hvodan det kunne gått med samme tidsperspektiver.
Nå er jo dette ikke utbrudd på så mange hundre så jeg undres på hvor,rustet vi er til et nasjonalt utbrudd om slikt skjer.


https://www.dagbladet.no/nyheter/alvorl ... t/73317572
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... =share-btn
https://www.vg.no/nyheter/i/pAnnGR/nord ... proevesvar
Screenshot_2021-01-22-15-29-11.png
Screenshot_2021-01-22-15-30-28.png
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#2998

[mention]Wood1958[/mention] Akkurat som fryktet. Men vel også ventet. Det var f... hakke meg dårlige nyheter. :(
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#2999

SomLao skrev: 22 jan 2021, 16:13 @Wood1958 Akkurat som fryktet. Men vel også ventet. Det var f... hakke meg dårlige nyheter. :(
Ja men kanskje det setter standard for reaksjonsmønster ved fremtidig utbrudd, nå har vel denne mutasjonens smittsomhet blitt litt nedskalert noen steder , fks DK . Men flott om den brukes som grunn til litt oppskalering av tiltak og respons.(self hurtigere testsvar inkludert)
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#3000

Utpåtur skrev: 22 jan 2021, 16:51 Rigorøse innenlandske tiltak er man god på - men det har hele tiden sviktet på grensene - så somler man med vaksine og nå risikerer vi et større mer aggressivt utbrudd før vaksinen er kommet - en varslet katastrofe - alle visste jo at importen ville komme.
Vet ikke helt hva som er rigorøse tiltak, men enig i at importsmitte kunne vært vesentlig ungått.
Tallene fra det meste av østlandsområde har vel vært stabilt høye lenge nå.
Så da er det vel noe som ikke helt fungerer riktig.
Leste ellers at de har hatt besøk av det engelske viruset i Oslo også. Men tallene forblir stabile , desverre høye.
Sammenligning, Nordre Follo 246 pr 100 000
Lørenskog 350 pr 100 000
Oslo 231 pr 100 000

https://experience.arcgis.com/experienc ... 6e6b52833b
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»