RobertX's STORE slanketråd!

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4571
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#91

Utpåtur skrev: 21 jun 2020, 10:11 ....hehe - luft som holder 30+ har lite oksygen - ref. motorer - de går best på lave temperaturer (intercooler) - idag blir det bakkehelvete skal se om jeg har psyke til Tryvannstårnet idag etter Skjennungstua... blir man sulten lurer det kanelboller rundt hver sving...
Du får ta en god kikk på den radiomasta som står nedi veien fra Tryvannstårnet, der hoppet jeg Base som førstemann (alene) i 1995. Det var ett bra stunt, der jeg hadde studert aktivitet på området, alarmer, kameraer, og mulig tilkomst Inn i masten siden den var godt sikret. Og det som gjorde det mulig var at jeg var slank og smidig, så det har sine fordeler det også :D
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#92

Hehe nei ikke noen jojo-diet jeg kjørte i 2018. Problemet var å omstille seg til utvalget av mat her i Thailand. Og jeg følte meg litt som en fisk på land. Så ble det den ene uvanen etter den andre. En kald Coca Cola etter å ha gått til skolen ble ofte 2 om dagen. Var spesielt å kunne drikke brus fra glassflasker igjen.

Og jeg vant ikke "tomme" måltider slik jeg var vant med i Norge. Jeg spiste jo endel Nutralett sjokolader som inneholder svært lite karbohydrater men krever jævelig mye tygging :lol: Kjøpte 4-pakker av de i Sverige for 45 kroner. Spiste også en god del protein-bars, også de kjøpt i Sverige til rundt 10 kroner stykket og opp til 20 kr for de største. Finnes ikke slike ting her i Thailand. De få protein barene her koster skjorta og er ikke verdt pengene.

Hadde jeg vært tunet inn på keto diett og hva man kunne spise under keto-paraplyen (svært lite karbohydrater og mye fett) så kunne jeg ha fortsatt løpet her også. Men jeg var litt noob på hva jeg kunne gjøre.

Jeg føler ikke at det har vært noen storsprekk at jeg gikk opp fra 101 kg til 116 kg. De siste 6 kiloene kom etter jeg begynte å ta medisiner mot diabetes. Jeg var 108-109 kg da jeg dro til Filippinene i Februar. Problemet når man blander diabetes-medisiner med mye karbohydrater er at man legger på seg noe jævlig. Medisinene pusher i større grad blodsukkeret ut til cellene der de lagres som fett. Og så lenge man tilfører mye karbohydrater så blir det en elendig kombinasjon. Jeg holdt meg lenge rundt 108 kg (over 1 år) og hadde endel karbohydrater i kosten da også.

Så jeg har trua på at jeg skal komme meg ned til 95 kg på litt sikt, og kanskje enda lenger ned. Men når man begynner å legge om slik som dette så skal man ikke sette noen mål utenom at utviklingen skal gå i rett retning. Altså det skal gå litt ned på vekta og det skal gå litt ned på mengden blodsukker. Tidsperspektivet kan man ikke stresse med. Dette må gå av seg selv.

Planen min er å kjøre ganske godt løp i ukedagene og så tar jeg litt slumsedag på søndagene når jeg har treningsfri. Da skal jeg teste å lage keto-bounty (jeg har kjøpt inn ingrediensene i dag) og keto-kokosnøtt-iskrem (fant ikke fersk vanilje eller noe som var noenlunde organisk). Mulig jeg kan teste en sjokolade-is variant. Jeg fant 100% naturlig sjokolade-pulver (kakao) uten tilsetning. Jeg fant også en Stevia variant som lignet mye på en variant Riflefish tipset meg om. Men jeg må finne en variant som ikke er besk på smaken. Noen sier de kan være for søte, men det er pga de er konsentrerte. Og de er de beste man får. Da må man bruke ganske lite av det. Den jeg kjøpte nå virker å være konsentrert.

Skal tilbake til Macro i løpet av uken og handle mer av rømmen jeg kjøpte der. Den var finfin. Man kan spise yoghurt med sukkertilsetning hvis man "utvanner" den med tilsvarende mengde rømme (Sour Cream). Smakte himmelsk når jeg hadde i oppskjærte ferske jordbær :D Kosta 120 baht for ei kørg jordbær på Macro.

For de som sitter på gjerdet og føler de skulle gjort noe med kostholdet så vil jeg anbefale først og fremst å slutte å drikke ting med sukker eller kunstige søtningsstoffer. Drikk vann med kullsyre eller vann med presset sitronsaft. Sukkerdrikker er rakettbensin for ferden til helvete.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#93

hva er blodsukker nivå ditt robertx?
kansje bedre og spise bondekost
og hive medisina!
et fisk og kylling uten skinn
og kos deg med noen gode kopper med stevia ( tea/kaffe)
men går du opp 6 kilo pga medisina 🙄🙄🙄
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#94

Ja medisinene er lagt bort utenom Quomem som fungerer veldig bra og har ingen negative effekter for meg.

I går var det "kose seg" dag og jeg ser det på blodsukkeret, men vekta er ok. 113,5 kg i dag og blodsukkeret gikk opp til 169 (6,9).

Når man opererer med tall på 150-170 så høres det veldig mye ut. Men da jeg målte i Norge var det i en annen måleverdi. Jeg jobbet meg ned fra 7 tallet den gangen og ned til 5,x. men det tok tid den gangen også.

Desverre ser det ut for at jeg kjøpte tørket kokos som var sukret med ett eller annet. Ikke sukker, men en svakere og mye finere type sukker. Det var litt trist, så de ryker ut. Jeg ville ha helt usukret og tørket kokos for litt knask på kosedagen. Oh well, kostet ikke all verden.

I dag er det på'n igjen med svømmingen :D gleder meg. Savnet det faktisk i går. Men jeg må la kroppen hvile litt også.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4571
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#95

Utpåtur skrev: 22 jun 2020, 08:45 Jasså Phay - er du en slik galning?? Hoppe fra den masta - never - men fløy fra Forbordfjellet med hangglider - men hadde aldri vært over 4m oppe i lufta tidligere - ble mye space rundt meg da det var 200m til bakken gitt - safet ved å holde bra fart...

Kom ei beleilig regnskur når jeg skulle opp brattene mot Tårnet - så snudde - men hadde ikke dagen til å pushe hardt og gav meg også i kneikene på vestsiden av Sognsvann - har for høy giring - nærmere 20% stigning på det værste - og 1,1km lang 113hm ... ble regn så litt under 2 timer med 26km og 575hm. Men så var det iskrem etterpå (bursdag) så vekta er rett over 120 idag - skal teste seinere - hvis det ikke er mer muskler nå blir jeg sur - selv om overkroppen er blitt noe svakere - så bør det kompenseres med beina.
Avsluttet i 2006 da ryggen streiket, og fant ut at skulle jeg bli frisk, så var det en av tingene som måtte vurderes og avsluttes. Men avsluttt med stil 5 hopp i trollveggen av de exitene jeg hadde hoppet fra, og så slutt. Jeg begynte med en som døde senere i ett hopp, og det samme med en på siste hoppet. Så i ettertid så kan man kalle det en avsluttet sirkel av de over 60 personene jeg ble kjent med på de 18 årene. Totalt ca 300 stk. Da her jeg ikke regnet med selvmord og ulykker utenfor sporten. Kun relatert til sporten eller kall det aktiviteten. Men jeg begynte alltid sesongen rundt 78 kg, og så avsluttet på 72 kg, men etterhvert ble vi mer aktive på vinteren også, og i tillegg flyttet jeg jo til Åndalsnes, og da ble det jo fort mange toppturer også uten skjerm. Så kan skrive under på at mosjon holder en slank, for det ble litt omveltning når jeg avsluttet karrieren, og har i ettertid gått litt opp og ned ettersom ryggen har vært i form, til slutt 96 kg.

Så det var en helt annen struktur når en var aktiv i friluftslivs aktiviteter selv om en spiste Og drakk det en kom over av energi, så gikk en bare ned.

Vel, sier en som har rast rundt i over 250 km/t på landeveien, og kanskje mer også? Jeg skal si deg det, at når jeg tok tung sykkel lappen etter lett, så tok det meg akkurat en tur fra Ås til Kolbotn med en FZ750 før jeg hadde politiet i hælene. Kjørte pent hjem og parkerte under hverandaen, skal litt lett, og bestemte meg for å ikke kjøre noe mer tung sykkel. Jeg hadde ikke vett, var ikke redd, og forsto at dette ville gå galt, så begynte jeg med base hopping året etter. Før jeg hadde gjort mitt første basehopp overhode så kjente jeg frykt, og jo mer jeg forsto hva det dreide seg om, jo mer kjente jeg på denne frykten, og det er respekten, redselen og den frykten for å gjøre noe galt, som skal holde deg i live.

Kanskje litt Slik med folk og livstilssykdommer, noen må få noen alvorlige advarsler før de tar seg sammen og gjør noe med det? Jeg ble ihvertfall skremt av å nesten ikke kunne gå, og de smertene jeg hadde med ryggen, og spesielt når nummenheten begynte å spre seg oppover mot skrittet, så valgene i ettertid har vært lett å ta, men det har tatt tid å komme dit jeg er idag, og det har ikke vært noen enkel vei.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#96

blikke slang av hanglading vel😂
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#97

riflefish skrev: 22 jun 2020, 09:53 blikke slang av hanglading vel😂
Tja, hvis man ikke har peiling og mister armor og/eller bein så blir det jo noen kilo mindre. Fornuftig slanking er det ikke! Samboeren til søstra mi var aktiv i Paragliding miljøet i Tromsø. De hadde vel en episode med en kar som deiset ned i et bygg og smadra både det ene og andre.

Men det er vel litt med hanggliding også at om du har fysikken i orden så hjelper det på kontrollen og utholdenheten. Slankesport....tvilsomt :lol:
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4571
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#98

Litt mer om ketogan diett, og jeg vet jo at det fungerer for jeg har jo gjort en light utgave av den, og samt så fikk jeg bukt med tarmproblemene jeg hadde hatt i mange år. Men jeg tror også det har en sammenheng med at jeg også reiste oftere til Thailand, mindre stress, mer trening, mer bevisst på kosthold, mindre sukker og så og si ingen sukkerholdige produkter som brus etc.
Kan en ekstrem lavkarbodiett brukes som medisin?
https://forskning.no/mat-og-helse/kan-e ... in/1698302
🌞
Combat
Innlegg: 115
Registrert: 03 jul 2018, 11:07

#99

Utpåtur skrev: 22 jun 2020, 10:45 ..noen som har prøvd å bære en 20kg - 6m lang hangglider opp på en fjelltopp....? Dessuten flyr den bedre med lett pilot...
Normalt veier en Hang-Glider 32-35 kg og så har man en ryggsekk med seletøy og fallskjerm på 7-10 kg og mange steder har ikke tilkomst til flysteder vei så 1 times bæring til startplass er ikke uvanlig. Man kjøper vinge etter kroppsvekt, normalt finnes den i 3 størrelser så at en lett pilot flyr bedre er ikke riktig. Er du for lett i en Hang-Glider så har man dårlig kontroll i turbulens, spesielt ved innflyging til landing. Glidetall på en vinge er lik uansett pilotvekt
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4571
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#100

Utpåtur skrev: 23 jun 2020, 08:45 ...heheh på min tid var det litt enklere - men man begynte å innføre fallskjerm og det dro opp kostnadene og som student var det ikke bra... var vel i 80 jeg fløy fra Forbordfjellet (bil opp). Drev også å dykket - (bæring der også) - begge kostet litt penger å holde utstyr.

Nå synes jeg micro-fly er facinerende - den tekniske utviklingen har gått fort med compositt - og det neste blir elektrisk drift - kombi seilfly - med egen motor bør ha en framtid (vet det finnes).
Litt adhd light ? 😁 eller maur i buksa 🙃
🌞
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»