RobertX's STORE slanketråd!

Svar
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#71

RobertX skrev: 30 mai 2018, 08:14 Man trenger ikke å bli tjukk av å ha i seg sukker. Det er jo mengdene det kommer an på. Helt siden nyttår har jeg feks brukt sportsdrikk med elektrolytter. Hver dag drikker jeg en halvliter utblandet Maxim sportsdrikk (2 skjeer) som tilsvarer ca 120 kcal. Nå er ikke det rent sukker, men karbohydrater er det.

1 halv liter cola er jo ca 200 kcal. Man blir ikke feit av det. Jeg ser jo utrolig mange kjentfolk og andre som drikker lightbrus i forskjellige varianter. Gjengangeren for samtlige er at de er overvektige. Og mange betydelig overvektige. Min filosofi er at det er bedre å drikke en sukkerholdig brus en gang i ny og ne framfor å drikke lightbrus.

Det er helheten i kostholdet som er viktig. Hel og halvfabrikater som ble nevnt i den andre tråden inneholder jo mye kjemikalier og er laget på en måte som gir lang holdbarhet på butikkhyllen. Velger man mest mulig "ren" mat så tror jeg det har stor betydning over tid.

I dag var vektnåla på 102,3 kg. Nok et "lavmål" og kryss i taket :-D Håper å se den synker under 100 snart. Men må nok bare være tålmodig og fortsette som før.
Joa..men jeg snakker om de jeg kjenner godt..men jeg kjenner andre som er nazi på kostholdet, men de trener i overkant mye etter min mening hehe..det gjelder å finne en middelvei mener jeg. Jeg har lagt meg på mosjonslinje og jeg er den som holder meg best i vekt over flere år..går ikke så veldig mye opp eller ned i vekt...https://forskning.no/helse-trening/2016 ... -trene-mye
https://www.itromso.no/nyheter/2016/07/ ... 094640.ece

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i ... av-a-trene
Betalingsmur riktignok men poenget tatt.

Det gjelder også å holde seg frisk..
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4573
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#72

Tror en må finne en gylden middelvei som passer en selv, men kost, trivsel mosjon og litt muskelaktivitet Tror jeg er avgjørende for meg. hjulet er oppfunnet, og så er det opp til oss å velge å rulle det i den retning som passer oss best :D
🌞
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#73

Phay skrev: 30 mai 2018, 22:31 hjulet er oppfunnet
Steike, er jeg for seint ute? Fikk en idè da jeg lagde pannekaker her om dagen.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#74

Phay skrev: 30 mai 2018, 22:31 Tror en må finne en gylden middelvei som passer en selv, men kost, trivsel mosjon og litt muskelaktivitet Tror jeg er avgjørende for meg. hjulet er oppfunnet, og så er det opp til oss å velge å rulle det i den retning som passer oss best :D
Jeg så noe snekkere kjøpe 250 grams hamburgere klokke 10 på morgen her om dagen hehe. Så aktivetesnivå må nok stå iforhold til inntaksnivået.

Hvis jeg hadde spist 250 grams burger klokken 10 på morgen hadde jeg blitt tjukk selv om jeg er aktiv 5 6 dager i uka. Det er ikke bare kroppsarbeidere somspiser fastfood, de er i alle alder. Spesielt i sommervarmen så går det mye i fastfood, tviler på at de fleste klarer å få bort vinterfettet før høsten setter inn igjen.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#75

Thaibreak skrev: 31 mai 2018, 00:29 Steike, er jeg for seint ute? Fikk en idè da jeg lagde pannekaker her om dagen.
Det er mange type hjul og man trenger den riktige som passer for at det skal rulle

https://www.google.no/search?q=hjul&sou ... 72&dpr=1.5
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#76

Kolami skrev: 31 mai 2018, 09:44 Jeg så noe snekkere kjøpe 250 grams hamburgere klokke 10 på morgen her om dagen hehe. Så aktivetesnivå må nok stå iforhold til inntaksnivået.

Hvis jeg hadde spist 250 grams burger klokken 10 på morgen hadde jeg blitt tjukk selv om jeg er aktiv 5 6 dager i uka. Det er ikke bare kroppsarbeidere somspiser fastfood, de er i alle alder. Spesielt i sommervarmen så går det mye i fastfood, tviler på at de fleste klarer å få bort vinterfettet før høsten setter inn igjen.
Veeeeel...se de samme snekkerne om 10 år.... :lol:

Ser jo endel slike når jeg er innom kjøpesenter etc som kjøper seg lunsj på Burger King. Enkelte av de tror jeg neppe kan vare lenge i et fysisk yrke når kroppen ser helt....forferdelig ut. Må jo være særdeles vanskelig å bøye seg og gjøre tungt arbeide med en slik kroppsfassong som enkelt har opparbeidet. Sier det ikke for å være spydig, bare at de legger grunnlaget for et liv som kan bli veldig vanskelig yrkesmessig. Greit for oss kontorarbeidere å ese litt utover stolen. Kroppen kommer ikke i veien for tastaturet og PC skjermen læll når man sitter/ligger i en stol.

Vanskelig å si hva som kunne vært gjort bedre, men kanskje det skulle vært et viktigere tema i skolegangen. Vi legger jo grunnlaget for åndsliv/intellekt/kunnskap der, så hvorfor ikke også legge inn elementær kunnskap om kroppen og ernæring? Og det må nok repeteres gjenom flere klassetrinn for at det skal feste seg.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#77

Nå sendes noen program på TV i Norge for tiden, som analyserer din egentlige kroppslige alder, basert på tester og hvordan kroppen din ser ut på innsiden. Det går altså på hva man spiser, har spist opp igjennom årene, hvordan fettinnholdet ditt ser ut, kolesterolinnhold etc. Dette kombinert med mosjon og trening, gir dem et årsestimat på din kroppslige alder.

Jeg ble ganske sjokkert. Folk som ser ut som normale på utsiden, og er i 40-årene eller 50-årene, får beskjed om at deres kroppslige alder kan være i 70-årene. Dette er til ettertanke, og fikk meg til å tenke på hva jeg faktisk putter i denne kroppen, selv om den er skrantete til tider. Frukt, grønnsaker etc. er ofte mangelvare, og det hender jo at turene går til Mac`ern og noen saftige BigMacs blir konsumert. På dagen, morran, kvelden.. Et lass med potetgull, cola, lass med smør både her og der, and so on. Det er jo så jærskla godt!

Det mange ikke tenker på, er at selv om man er relativt tynn og kan spise det man vil uten å legge på seg, så kan kroppen forfalle fort. For mange tynne eller normale mennesker skjer nettopp det, at man spiser ting man egentlig ikke burde, fordi man liksom kan det. Det er ikke bare kiloene som teller..

Vel, jeg får ta tak i meg sjøl, og servere litt mer kaninmat, og tenke mer på hva jeg putter i denne kroppen. Og mosjonere mer!
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4573
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#78

Sverige og Finland har skolemat, og det er en av grunnene at de allerede der legger grunnlaget med mer fysisk aktivitet og riktig kosthold tidlig i barneårene. Tenk hva det koster oss på sikt?
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#79

Ja det er nok de langsiktige kostnadene som myndighetene desverre overser. Om man bare har fullt frislipp så kan man jo bare se på feks USA for hvordan det går. Eskalerende fedmeproblemer som blir en enorm belastning på helsevesen og samfunnet forøvrig. For ikke å snakke om den personlige siden ved slikt. Det er jo en personlig tragedie når folk mister kontrollen på eget kosthold og de havner i en ond sirkel av depresjon og overspising.

Trist å se folk i 40-50 åra dø av hjerteinnfarkt pga dårlig kosthold. Var jo med og forsøkte å redde livet til en kar på 41 år engang. Sikkert 2 meter høy og ei vomm som var like stor i omkrets. Han var ute om vinteren og sparket fotball med venner da han ramlet om. Og en kompis som døde 52 år gammel av hjerteinnfarkt. Ramlet om da han ventet på bussen. Også han pga meget dårlig kosthold kombinert med diabetes.

Sykdom og illebefinnende kan selvsagt ramme alle da folk kan ha skjulte problemer de ikke selv er klar over engang. Men når man mister kontroll på kostholdet og blir veldig overvektig så har man jo et kjempeproblem. Det går ut over livskvaliteten på alle måter. Så å få slikt inn i skolegangen med sunne kostholdsvaner er smart for samfunnet. Man kan ikke hjelpe alle, men det er fornuftig å minimalisere det mest mulig.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#80

Kryss i taket! Første gang siden 1994 igjen :-) Vekten viste 101,9 kr og det har sittet laaaangt inne. Har de siste 1,5-2 månedene vært 102-103 kg og ville liksom ikke videre ned.

Men jeg gikk igjenom kostholdet og så jo at jeg hadde tatt litt av på protein-bars. Det er noe med det når man er glad i sjokolade og kan plutselig spise flere om dagen som en del av kostholdet. Da må man balansere godt så man ikke spiser for mye av det.

Måtte også igjen hive ut brødmat fra kostholdet. Hadde et brød jeg kjøpte fra Coop som var bra (var angitt som surmelksdeig, og ikke tilsatt hvetegluten). Men nå tror jeg jaggu de "drepte" det brødet for meg også. Fikk voldsom magereaksjon de siste 2 ukene før jeg kuttet det ut. Nå er det mer tilbake til normal igjen etter jeg kutte det bort.

Jeg gikk tilbake til "basic" med 6 Nutrilett shakes om dagen (ca 120 kcal pr stk) + 2-3 Nutrilett bars (ca 200 kcal pr stk) og 2 protein bars av den mindre typen. Pluss 0,6 liter med vann tillsatt Maxim Sportsdrikk for elektrolytter (2 skjeer, ca 100-120 kcal). Så blir det en boks Trondheims Sodd innimellom som middag (ca 350 kcal).

1 dag i uken kan jeg også skli ut med litt bakevarer/brus/whatever. Men merker at jeg ikke føler noe særlig behov for det lenger. Potetgull feks synes jeg er blitt ekkelt. Så da blir det heller en pakke med smurte lefser feks :-D
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»