Nektet turistvisum på både Vientienne og Savannakhet - Fortalt 3-6 måneder Max opphold i Thailand regler nå i kraft

chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#1

Nektet turistvisum på både Vientienne og Savannakhet - Fortalt 3-6 måneder Max opphold i Thailand regler nå i kraft


Som tittelen sier, har jeg ikke engang vært i Thailand på 3 år. Inn på Suvarnabhumi, fikk forlengelse av en måned, pluss 2 grenseoverganger over land med 1 måneders forlengelse hver. Så det er faktisk første gang jeg søker om et faktisk visum på mange år.



Det ble fortalt på Vientienne at nye regler er i kraft som alle TV-er vil bli nektet etter 6 måneders opphold i Thailand. Så jeg dro til Savannakhet og fikk bare beskjed der av mannen ved vinduet om at sjefen hans, konsul-offiseren, nekter noe turistvisum hvis du bare har bodd i tre måneder i Thailand tidligere.



Begge arbeiderne fortalte meg bare at de syntes denne politikken var gal (ordene deres) og anbefalte å bruke et fly for å fly inn i Thailand, men på grunn av den vilkårlige og lunefulle naturen til IO'ene i disse dager virker det sannsynlig at jeg bare blir arrestert i fengsel og tvunget til å fly ut igjen.



Det ironiske er at jeg virkelig ikke jobber i Thailand, er en faktisk turist, og den eneste grunnen til at jeg kom tilbake til å begynne med var å få en haug med medisinske ting som er billigere her, men med alt dette bryet det har bare vært billigere å få det til i USA til å begynne med. Gå figur.



Uansett, lurte på dette forumet lenge nok til å vite at noen mennesker som var ensconced med sine cushy pensjonsvisum som praktisk talt aldri forlater Thailand, vil være i tvil om denne kontoen, men bare trodde jeg ville gi min erfaring videre til de som søker turistvisum. Ikke bry deg selv om du har vært i Thailand mer enn noen få måneder. Og for de nevnte O / Non-O-menneskene er tiden din kort, de kommer snart for deg. Forsikringskravet er bare begynnelsen.



Tro meg, ikke tro meg, det er opp til deg, men det er klart for meg at vestlige utlendinger ikke lenger er velkomne i Thailand for annet enn et kortvarig opphold. Men med en 24 timers flytur for å komme hit, og flyr halvveis rundt i verden, er det bare ikke praktisk å gidde å komme hele veien i et par måneder bare for å bli misbrukt som dette.



For rekorden, hvis Thailand ikke ønsket at noen skulle være i løpet av en måned, eller til og med en uke, har jeg ikke noe problem med det så lenge de ville kodifisere det i lov og være forhåndsbestemt om det. Problemet mitt er med deres bysantinske regler, alle tilfeldig brukt annerledes, avhengig av hvilken IO eller konsul du tilfeldigvis kommer over. For mange andre steder som er imøtekommende, enn å underlegge seg selv innfallene til mennesker som tydelig prøver å sende beskjeden om at Farang ikke lenger er velkomne. Få hint gutta.

chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#2

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3

Den første linken du har, ser mest ut til å være en såkallt oppkunstruert tråd, men har ikke lest svarene der enda. Thai Visa har litt for mange slike tråder som lages av personer med få eller ingen poster fra før, så mest sannsynelig Thai Visa selv, eller folk som kjeder seg og spinner på emner som vil fange oppmerksomhet. Uansett bra for klikkfrekvensen til Thai Visa og mer annonse penger, men de mister sin troverdighet totalt med for mange slike tråder.
🌞
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#4

Virker som Thai Visa er i ferd med å miste mye troverdighet. Kanskje blitt så store at de er mer opptatt av å tjene på klikk, enn å være helt etterrettelige. Så, for å hente opplysninger en kan stole på bør en nok oppsøke klider som er mer pålitelige.
Men regjeringen lager regler, forandrer, eller er usikre på hva de skal gjøre, for at turister skal komme hit - en stor inntekt på statsbudsjettet, de er vant til å kalkulere med, og ønsker å fortsette med. Men usikre tider i Thailand, kinesere (som største turistgruppe) har sviktet betydelig prosentvis dette året, og ser ikke bedre ut for neste. Verdien av thaibaht har vært rekordhøy, og økonomer forutser den kan stige ytterligere mot dollar. Samtidig er NOK på vei til å bli rekordlav. Som gjør at vi får mindre å rutte med - særlig pensjonister, der ikke alle er like velutstyrt med middler. Som gjør at noe reiser hjem igjen, til et billigere land i regionen, eller blir hjemme.
Phuket er i krise nå, med betydelig nedgang i turister - konkurser og dårlige tider for hotellbransjen.
Mye kan de takke seg selv med vekst og overutbygging som ikke står i forhold til fornuftig byplanlegging, kontroll og fornuftig regulering. Og hva skjer når stadig flere tar klimakrisen på alvor, og slutter å fly så mye?
På den annen side er det nå, i lavsesongen, at turistene virkelig burde benytte anledningen til en billigferie, da priser på hotell og overnatting kan prutes ned til det halve - minst.
At reisende med Non Imm O-A visa blir pålagt obligatorisk helseforsikring kan kanskje også spille inn.
De fleste har Non Imm O, og blir ikke berørt - foreløbig, men kan komme.
Flere begynner nå å stille spørsmål om thai myndigheter vil ha turister, da mange føler seg uønsket. Jeg gjør det ikke - snarere tvert om. Tilhører et mindre Imm-kontor - de har kjent meg lenge, og gjør ikke mer enn de er betalt for, og enklest mulig.
Mange turister, og ikke minst fastboende, klager på alle lover og regler, som gjør ting så vanskelig at de blir frustrerte. Det kan være at politiet - Imm er jo politi - tolker lover og regler mer firkantet enn intensjonene er, og derfor kan utøves feil, er ikke oppdatert, eller også at turister er feil- og overinformert, og kanskje selv bidrar til å kludre til saksganger som kunne ha gått enkelt og greit, om alt går rolig for seg, og en sier minst mulig.
Var nylig mye styr med regler som visstnok sa at en skulle rapportere til Imm hver gang en nærmest flyttet på seg - som viste seg fort å være storm i et vannglass.
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#5

PiTa skrev: 26 okt 2019, 08:47 Virker som Thai Visa er i ferd med å miste mye troverdighet. Kanskje blitt så store at de er mer opptatt av å tjene på klikk, enn å være helt etterrettelige. Så, for å hente opplysninger en kan stole på bør en nok oppsøke klider som er mer pålitelige.
Men regjeringen lager regler, forandrer, eller er usikre på hva de skal gjøre, for at turister skal komme hit - en stor inntekt på statsbudsjettet, de er vant til å kalkulere med, og ønsker å fortsette med. Men usikre tider i Thailand, kinesere (som største turistgruppe) har sviktet betydelig prosentvis dette året, og ser ikke bedre ut for neste. Verdien av thaibaht har vært rekordhøy, og økonomer forutser den kan stige ytterligere mot dollar. Samtidig er NOK på vei til å bli rekordlav. Som gjør at vi får mindre å rutte med - særlig pensjonister, der ikke alle er like velutstyrt med middler. Som gjør at noe reiser hjem igjen, til et billigere land i regionen, eller blir hjemme.
Phuket er i krise nå, med betydelig nedgang i turister - konkurser og dårlige tider for hotellbransjen.
Mye kan de takke seg selv med vekst og overutbygging som ikke står i forhold til fornuftig byplanlegging, kontroll og fornuftig regulering. Og hva skjer når stadig flere tar klimakrisen på alvor, og slutter å fly så mye?
På den annen side er det nå, i lavsesongen, at turistene virkelig burde benytte anledningen til en billigferie, da priser på hotell og overnatting kan prutes ned til det halve - minst.
At reisende med Non Imm O-A visa blir pålagt obligatorisk helseforsikring kan kanskje også spille inn.
De fleste har Non Imm O, og blir ikke berørt - foreløbig, men kan komme.
Flere begynner nå å stille spørsmål om thai myndigheter vil ha turister, da mange føler seg uønsket. Jeg gjør det ikke - snarere tvert om. Tilhører et mindre Imm-kontor - de har kjent meg lenge, og gjør ikke mer enn de er betalt for, og enklest mulig.
Mange turister, og ikke minst fastboende, klager på alle lover og regler, som gjør ting så vanskelig at de blir frustrerte. Det kan være at politiet - Imm er jo politi - tolker lover og regler mer firkantet enn intensjonene er, og derfor kan utøves feil, er ikke oppdatert, eller også at turister er feil- og overinformert, og kanskje selv bidrar til å kludre til saksganger som kunne ha gått enkelt og greit, om alt går rolig for seg, og en sier minst mulig.
Var nylig mye styr med regler som visstnok sa at en skulle rapportere til Imm hver gang en nærmest flyttet på seg - som viste seg fort å være storm i et vannglass.
Dette med å rapportere at man har vært borte fra huset som er vårt hjem, det er det jo min kone som må gjøre. Det strammes inn på dette mer og mer, og min kone skal og rapportere hvis vi har hatt utlendinger boende hos oss i en natt eller to. Det siste tror jeg huseierene gir blaffen i, for det kan ikke kontrolleres. Men bor man på ett hotell så sender hotellet beskjed om overnattingene, og da er det nok best å følge loven for mange har fått bøter som ikke har neldt fra. Men huseier har 7 dager på seg etter man har kommet hjem igjen. Endelig så kan vi få gjort det Online, men for en elendig App.

A.H.
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#6

Arild Holtet skrev: 26 okt 2019, 13:52 Dette med å rapportere at man har vært borte fra huset som er vårt hjem, det er det jo min kone som må gjøre. Det strammes inn på dette mer og mer, og min kone skal og rapportere hvis vi har hatt utlendinger boende hos oss i en natt eller to. Det siste tror jeg huseierene gir blaffen i, for det kan ikke kontrolleres. Men bor man på ett hotell så sender hotellet beskjed om overnattingene, og da er det nok best å følge loven for mange har fått bøter som ikke har neldt fra. Men huseier har 7 dager på seg etter man har kommet hjem igjen. Endelig så kan vi få gjort det Online, men for en elendig App.

A.H.


Tror det er mye som svever i det blå når det gjelder dette med rapportering.
Mener myndighetene har klargjort lover og regler. Og kanskje vi utlendinger blir enda mer katolsk enn paven i å waie for regler vi ikke helt vet hvordan fungerer.
Sånn jeg oppfatter at det fungerer, som jeg også tror er myndighetenes intensjoner, er at alle som ankommer Thailand skal dokumentere adressen en skal bo på. Dette for å ha kontroll med hvor alle ankomne befinner seg, til enhver tid. Som fastboende er det greit, en har en adresse fra før. De med korttidsopphold som har booket hotell, har dette som sin bostedsadresse. Om en reiser fra dette hotellet, til et annet sted, kan det tolkes som en har skiftet adresse, som er pliktig å opplyse om.
Som langtidsboende med fast adresse, kan jeg reise rundt, og overnatte uten å få reaksjoner på det - hotellene har plikt til å opplyse om overnattende gjester. Så problemet er kanskje ikke større enn det en gjør det til.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#7

Phay skrev: 26 okt 2019, 06:07 Den første linken du har, ser mest ut til å være en såkallt oppkunstruert tråd, men har ikke lest svarene der enda. Thai Visa har litt for mange slike tråder som lages av personer med få eller ingen poster fra før, så mest sannsynelig Thai Visa selv, eller folk som kjeder seg og spinner på emner som vil fange oppmerksomhet. Uansett bra for klikkfrekvensen til Thai Visa og mer annonse penger, men de mister sin troverdighet totalt med for mange slike tråder.
Sagt det lenge..thaivisa suger 8-) og svært lite stoff egentlig..mye er veldig gammelt..de siste 2 årene finner jeg svar fra 2011 eller 2015 som ser ut til det var det høyeste året..finner nesten ikke svar på noe som helst lenger..også finner jeg kanskje noen få svar hvis du bor i pattaya,,det er ikke mange som bor i bkk som har skrevet på thaivisa virker det som..fikk på følelsen at de meste aktive satt oppe i chiang mai en periode, ettersom jeg fikk mye søker svar derfra på ulike emner..
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#8

For de som har vert i USA og spesielt ankommet via New York
Maken til autoritære folk Thailand er som natt og dag!
Jeg ankom New York en gang
Hadde skrevet litt feil på adressen
Det varmen forretnings adresse vi skulle besøk
Jeg hadde riket av
Årsak til innreise var plesdure
Vel ble avhørt på en lite vennlig måte
Og der satt jeg heldigvis hadde jeg bursdag dagen etter og til slutt slapp
Det private emigrations folka meg inn
Sist var jeg svært nøye med adresse
Så det er i vertfall hyggeligere folk på morningen i Bangkok emigration en
Mange andre plasser!
Drev visa run et kort periode
Og kryssa grensa v Poi Pet dægern til
Ekle mennesker!
En gan hadde jeg bare 4 sider igjen i passet
Det var nok til og nekte ( vel de svina sku ha
1000 bath) var bare og betale,
Kryssa ved maæ sot der var burmesere reale!
Sikkert mange som har bitre ørfaringer
Fra andre steder!
Oman var reine helvte,
Thailand erjo temmig rasjonelt da,
For nordmenn i vertfall!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#9

Phay skrev: 26 okt 2019, 06:07 Den første linken du har, ser mest ut til å være en såkallt oppkunstruert tråd, men har ikke lest svarene der enda. Thai Visa har litt for mange slike tråder som lages av personer med få eller ingen poster fra før, så mest sannsynelig Thai Visa selv, eller folk som kjeder seg og spinner på emner som vil fange oppmerksomhet. Uansett bra for klikkfrekvensen til Thai Visa og mer annonse penger, men de mister sin troverdighet totalt med for mange slike tråder.
Det er dessverre ikke oppkonstruert det som nå skjer fra ambassadene og noen konsulater utenfor Thailand. De har fått retningslinjer om at dersom man allerede har to turistvisum i passet sitt med ditto forlengelser, får man ikke et tredje samme år. De praktiserer den uskrevne 180 dagers regelen mange steder nå. Men ikke alle stedene har satt dette i praksis ennå.

I Penang har det også blitt bekreftet at det samme direktivet følges, så det er faktisk noe som skjer nå, som jeg har skrevet noen ganger. Så får man selv velge hva man vil tro.

Men selvsagt, det er tidlig å spå om alle kommer etter, men det virker jo ganske corny om bare noen ambassader gjør dette over litt tid, og andre ikke.

Man kan selvsagt fortsatt bruke sine to lovlige overganger pr. land pr. år, og forlenge disse, og få 4 måneders opphold ut av det, og spe på med turistvisum, så fortsatt får man litt varighet ut av det.
Men å basere seg på å bo i årevis på turistvisum, som mange til nå har gjort, er en saga blott.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#10

Kolami skrev: 26 okt 2019, 21:31 Sagt det lenge..thaivisa suger 8-) og svært lite stoff egentlig..mye er veldig gammelt..de siste 2 årene finner jeg svar fra 2011 eller 2015 som ser ut til det var det høyeste året..finner nesten ikke svar på noe som helst lenger..også finner jeg kanskje noen få svar hvis du bor i pattaya,,det er ikke mange som bor i bkk som har skrevet på thaivisa virker det som..fikk på følelsen at de meste aktive satt oppe i chiang mai en periode, ettersom jeg fikk mye søker svar derfra på ulike emner..
Hei Kolami!

Nå er det ikke min jobb å rette på deg, eller å forsvare thaivisa.com, men her er du ganske ute å kjøre altså. Det du skriver kunne ikke vært mer feil. Jeg skal forklare hva jeg sikter til.

Jeg aner ikke hvor du ser på sidene deres, men her er altså litt fakta:

La oss ta utgangspunkt i sidene deres om visum, residency og work permit, som er det man snakker om her.
Bare de siste 24 timene, er 40 saker påbegynt og svart på. 40 saker. Og alle omhandler temaet om visum.
Dette skjer daglig. Nye saker tas opp, og blir spurt om. Og svar får man alltid. Fra noen få, til mange hundre.

Så thaivisa er helt i særklasse verdens mest aktive og største forum på nett hva angår visumsaker. Det er vel det du henviser til når du under dette temaet skriver at thaivisa suger, og det er bare gamle saker som står skrevet? Det er i hvert fall mitt utgangspunkt for dette innlegget.

Jeg tror du ikke har linken din riktig, men her er linken fra visumsidene:

https://forum.thaivisa.com/forum/1-thai ... k-permits/

Scroller man ned til under de festede temaene, så er bare den siste timen, i skrivende stund, svart på 17 forskjellige tråder om visum. Forumet er altså høyst levende.

Om du tenker på andre saker, så kan jeg forstå hva du tenker på. Men visumsituasjonen må ikke komme innunder her. Du finner ikke en mer aktiv side om visum på nettet.

Og PS. Søkemotorene deres er derimot ikke helt oppe og går. Søker man om noe, så kommer mye ganske vilkårlig fram, og mye av det som kommer der, er gammelt. Det har du rett i. Men det er av årsaker jeg ikke kjenner, fordi veldig mye informasjon ikke havner innenfor søkene, av en eller annen grunn. Man må nesten lete seg litt fram i titlene fra linken over.


Så bare litt om hvorfor thaivisa.com fortsatt kan og bør brukes som en fasit på hva som skjer i visumverden.
Nå spørres det om mye rart, og man legger jo ut poster enten fordi man ikke kan nok om reglene, man lurer på noe annet, eller bare kommer med informasjon.
Så ja, ta mye av det som skrives i starten på trådene med en liten klype salt. Kanskje noe også er oppkonstruert, thaivisa har tusenvis av medlemmer, veldig mange er aktive, og da kommer det også mye rart fram. Som det gjør i alle forum.

MEN, og det er et stort men, man er nødt til å lese kommentarfeltene for å få fullgod oversikt over saker. Fordi rettelser kommer, og de kommer fort. Man må lære å kjenne hvilke personer som har størst substans i svarene sine. Følger man disse svarene, så får man fullgode og up to date svar.

Du vet sikker at ubonjoe har vært den store guruen i årevis, men flere har kommet etter. BritTim, elivajero og mange andre. Noen av dem er sågar moderatorer, uten at det alene betyr at de kan noe om temaet. Men thaivisa har ansatt bl.a. ubonjoe (vi har hatt noen private meldinger om temaer, fordi jeg vil vite mer..), og han svarer på det aller meste. Hans eneste jobb der er å holde seg 100% oppdatert på visumsituasjonen. Ingen sitter på mer informasjon enn disse på nettet verden over.

Ja, det er også mange som skriver som godt kunne latt pennen bero, men slik er det på alle forum. Ser man etter de som kan dette, så får man de svarene man ønsker.
Og grunnen til at de oppdateres stadig, er jo at folk skriver inn og forteller om sine hendelser. Men de trenger selvsagt mer info enn bare et innlegg eller to for å danne sine meninger og viten, og innhenter det for å være mest mulig oppdatert til enhver tid.

Man kan vite så mye man bare tror og vil om temaet visum, men tidene forandrer seg hurtig, og det som var riktig for 6 måneder siden, kan være utdatert i dag. Derfor er det også viktig å lytte til nylige erfaringer, og innhente informasjon den veien. Når flere melder om det samme, ja , så blir det for enkelt å bare avvise at det er sant.

Til temaet tatt opp i denne tråden. Immigrasjonen i Thailand lagde altså 1/1 2017 helt klare retningslinjer hva gjelder landoverganger for visa exempt. Fra den datoen fikk alle 30 dager, samtidig med at reglene ble faste om kun to grenseoverganger pr. land i samme år.
Denne regelen er og har vært ufravikelig.

Derfor er det logisk at det nå de kommende måneder, slik det ser ut, vil bli ens praksis om dette temaet også, altså for turistvisum. Så langt har det ikke eksistert en regel over hvor mange man kan ha hvert år, eller over flere år etc. Ingen. Alt har gått på skjønn. Noen får flere enn andre.

Dersom dette nå blir praktisert likt over alt, med f.eks 2 turistvisum som maks hvert år, så ønsker jeg dette velkommen. Og det er nettopp fordi at da har alle noe å forholde seg til. Alle vet hva som gjelder. Man slipper kaoset man har i dag.
I dag praktiseres jo dette beviselig helt ulikt av både immigrasjonen i Thailand, og på ambassadene og konsulatene.
Man kan uansett også benytte seg av sine to lovbestemte overganger via land på 30 dager, slik at man, om disse reglene enes, kan få inntil 10 måneder fortsatt, i beste fall.

Så vil jeg bare påpeke at det i dette temaet over, ikke er immigrasjonen som det først og fremst tas tak i, men at konsulatene og ambassadene endelig gis retningslinjer å følge. Ambassadene verden over har praktisert enkelte saker ulikt i årevis. Det er på høy tid med ett regelverk, for det er ikke så veldig sjelden lenger at ambassadene gir ut visum, mens personene ikke får komme inn i landet allikevel. Men det kan også skyldes andre årsaker enn at man har for mange visum fra før.

Grunnen til surret er at ambassadene ikke sitter på den samme databasen som immigrasjonen i Thailand gjør. Dette er beviselig riktig.
Hvorfor vet jeg ikke. Men det er derfor det skrikes endel på forumene også, fordi at om man får visum hos ambassadene, betyr ikke det at man automatisk vil komme inn i landet. Dette er alltid opp til praktiserende immigrasjonsoffiser idet grenseovergangen skjer, og slik vil det alltid være. Et visum gitt av ambassadene er ingen garanti for å komme inn i landet.

Av egen erfaring fikk jeg altså et turistvisum fra ambassaden i Oslo i fjor, tross at jeg var svartelistet av immigrasjonen for 3 år, pga. 3 ganger overstay (over 13 år). Jeg skulle aldri ha fått visumet, ambassaden skulle hatt tilgang til samme database, og da hadde det vært unngått. Det kostet meg dyrt også.
Ikke at dette har noe med mange turistvisum å gjøre, men viser at det er ubalanse mellom ambassadene og immigrasjonen.

Dette ble et langt innlegg, men håper jeg fikk formidlet noe allikevel. Jeg synes tråden tok litt av om at thaivisa suger, og da har man ikke nok info, etter min mening. Bruker man forumet riktig, får man up to date og gode svar. Medlemsbasen og antall innlegg og tråder er i særklasse verden største hva visumsaker angår.
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»