VPN for reisende og fastboende utenlands

Her diskutere vi teknikk, elektronikk, dingser, internett mm
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#21

tdr skrev: 17 okt 2019, 23:10 Ny lov som gjør at Thailand kommer dårligst ut i en undersøkelse blant 47 land om å beskytte brukere på nett. Loven kan i følge mange også benyttes for å stanse kritikk/kritikere av myndigheter.
Data kan kreves utlevert uten dom, og i tillegg kan det ved dom kreves utlevering av enda mer data om aktiviteter som individer foretar på nett.

Noe som er spesielt tenker jeg er at selv små lokale steder som tilbyr wifi nå er pålagt å logge kundenes nettaktivitet i 90 dager!

Hvis slikt logges er det nok ekstra viktig å benytte VPN når man er på nett uansett hvis man ikke er sikker på stedet man er pålogget. Selv om man ikke nødvendigvis begår lovbrudd har man ikke kontroll på hvilken aktivitet som vil logges.
Sending av passord på enhver side som ikke er krypterte forbindelser må unngås. Krypterte nettsider er sider som bruker https og det vises gjerne med en hengelås som først i adresselinjen.

Det sikreste når man er på wifi-soner er uansett bruk av VPN for at ikke trafikk skal logges, eller hvis man har mulighet å bruke mobildata som er en direkte forbindelse som ikke logges lokalt. Det siste med forbehold om at vi ikke vet hvilke pålegg som loven gir i Thailand om hva teleselskapene må logge.


Thailand rated near bottom for privacy protection
Takk for denne påminneren Asianet. En tenker ikke alltid over hva en legger ut på nettet, og jeg har lagt ut mye rart som ikke er helt lovlig. Har også en kopi av det Tibetanske flagget. DET hadde jeg ikke turt å legge ut.
Men det jeg skulle si - har hatt vpn lenge, og er mye brukt. Står på nesten hele tiden - glemmer å stenge.
Selskapet jeg brukte het vel bare Norsk internett, og skal være det beste på Norge.
Windows kræsja, og kjøpte ekte Windows. Måtte sette opp vpn på nytt. Skriftlig instruksjon men trengte hjelp, og klarte det til slutt. Kom så vidt inn på NRK. Hver gang bare kort tid. Så kom beskjeden på skjermen: Dette er ikke tilgjengelig utenfor landet. Det funka ikke. Enten fordi selskapet hadde gjort for dårlig jobb, eller at NRK gjennomskuet at jeg brukte vpn. For det kom også opp en gang. De mente jeg brukte vpn.

Så - sa opp Paypal og abonnementet på Norsk internett. Fikk pengene igjen. Prøvde det som skal være et av de største og beste: Express VPN. De var så spredt rundt over alt - kanskje derfor de ikke funket på NRK i det hele tatt. Pengene igjen der også.

Norsk internett kom med tilbud om å sette opp en ny konto - med nytt innloggingsnavn og passord. Har vært veldig fornøyd med dem lenge, og synd at det gikk slik, og derfor usikker på om jeg tar sjansen igjen.
Men er mottakelig for gode forslag om vpn-selskap som fungerer bra mot Norge. Tanker og erfaringer.
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#22

Løste seg av seg selv.
Fant selskap som hadde tilbud: Nord VPN.
Funka fra første sekund - nå er det Dagsrevyen. Og mye rimeligere enn de forrige.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#23

Har nå VPN Express og har litt blandede opplevelser med den i forhold til av og på diverse kanaler og at ipén ikke blir godkjent av diverse nettsider.

Hadde ikke like mye problemer med Nord VPN, men kunne ikke se på Discovery og TV Norge sine sendinger som ikke var åpne for utlandet.

Ser Dagsrevyen har sendinger for utlandet nå, men bilder fra OL har en grå skjerm over seg, så det er nok pga OL de har skjerpet inn. Ellers så er jo Dagsrevyen tilgjengelig fra utlandet uten VPN. Må ærlig innrømme at det er lenge siden jeg så på dagrevyen, men trodde det var slik før ihvertfall.
🌞
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#24

Phay skrev: 28 jul 2021, 02:09 Har nå VPN Express og har litt blandede opplevelser med den i forhold til av og på diverse kanaler og at ipén ikke blir godkjent av diverse nettsider.

Hadde ikke like mye problemer med Nord VPN, men kunne ikke se på Discovery og TV Norge sine sendinger som ikke var åpne for utlandet.

Ser Dagsrevyen har sendinger for utlandet nå, men bilder fra OL har en grå skjerm over seg, så det er nok pga OL de har skjerpet inn. Ellers så er jo Dagsrevyen tilgjengelig fra utlandet uten VPN. Må ærlig innrømme at det er lenge siden jeg så på dagrevyen, men trodde det var slik før ihvertfall.
Skuffet over Express. Hatt Nord under 1 døgn, men har funka uten problemer fra første sekund, og lett å legge inn.
Håp det fortsetter likedan - har ofte for mye fritid, og NRK tv har et lass med forskjellige gode serier en kan hente ut når som helst, og mye annet bra. Så får en se nyheter fra Norge. Klarer meg lenge med NRK - gidder ikke en gang å prøve andre kanaler. Og dumme amerikanske filmer orker jeg ikke se. Er som med fotball - etter 10 min. er interessen borte.... :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#25

PiTa skrev: 28 jul 2021, 03:47 Skuffet over Express. Hatt Nord under 1 døgn, men har funka uten problemer fra første sekund, og lett å legge inn.
Håp det fortsetter likedan - har ofte for mye fritid, og NRK tv har et lass med forskjellige gode serier en kan hente ut når som helst, og mye annet bra. Så får en se nyheter fra Norge. Klarer meg lenge med NRK - gidder ikke en gang å prøve andre kanaler. Og dumme amerikanske filmer orker jeg ikke se. Er som med fotball - etter 10 min. er interessen borte.... :roll:
Har hatt Express vpn i flere år og har bare positiv erfaring. Bruker gjerne vpn når jeg surfer på nettet. Har og brukt det for å koble til NRK og det har alltid fungert enten jeg bruker Mac, iPhone, iPad eller Nvidea Shield Pro. Har Express på alle disse enhentene. Har tidligere brukt HideMyAss, men det selskapet tror jeg leverer logg til myndighetene, så sluttet med dem for flere år siden.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#26

Der fikk jeg ikke sett håndball kampen på Australske tv7. Har kunnet sett ol sendinger med norsk radio ved siden av bare jeg tunet de opp mot hverandre. Men nå ble det svart.

Må si jeg sliter litt med Express tidvis, og litt mer enn med Nord. Irriterende, men slik er det.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#27

Skiftet fra norsk ip til nederlandsk ip og fikk først da sett Nrk intervjuer og sist nå Bolt sin hilsen til Karsten. Har siden OL begynte ikke hatt tilgang til Nrk på de programmene og nyhetsklippene med utenlands restriksjoner.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Telefoner, mobiler og andre gadgets»