Bilkjøp i Thailand

apekatt1
Innlegg: 75
Registrert: 18 jun 2018, 08:59

#21

Surprise surprise... det ble en pickup :lol:

Ja ja... det er en automatgir, så kona greier å kjøre den. Bare en liten ripe til nå :o

Jeg har jo nå thailappen og har også med meg norsk lapp som viser at jeg har kjørt i flere tiår. Forhandleren sa at vi må bare øvekjøre, ingenting å bry seg om noe som helst :shock:

Noen som vet noe om regler for øvekjøring i Thailand?

Mvh
apekatt1
Vedlegg
toyota.png
toyota.png (123.21 kiB) Vist 2634 ganger
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#22

apekatt1 skrev: 29 feb 2020, 09:01 Surprise surprise... det ble en pickup :lol:

Ja ja... det er en automatgir, så kona greier å kjøre den. Bare en liten ripe til nå :o

Jeg har jo nå thailappen og har også med meg norsk lapp som viser at jeg har kjørt i flere tiår. Forhandleren sa at vi må bare øvekjøre, ingenting å bry seg om noe som helst :shock:

Noen som vet noe om regler for øvekjøring i Thailand?

Mvh
apekatt1
det finnes jo endel kjøreskoler og koster ikke mye

men det er under 50 % av de som er på veien som har førekort🙄
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
apekatt1
Innlegg: 75
Registrert: 18 jun 2018, 08:59

#23

riflefish skrev: 29 feb 2020, 10:05 det finnes jo endel kjøreskoler og koster ikke mye

men det er under 50 % av de som er på veien som har førekort🙄
Dårlig skrevet av meg ser jeg...

Det er kona som ikke har lappen og som jeg overkjører med her i Thailand. Hun kjører aldri alene uten lappen, det er uaktuelt.

Mvh
🐵
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#24

Jeg hører av og til at hvis du er uheldig å være ute for en ulykke selv om det ikke er din feil. Så må man betale grovt mye. Det gjelder motorsykkelulykker spesielt. Jeg vet om noen thaier som har drept motorsykkelfører i ulykker som ikke er deres skyld må betale til etterlate. 2 millioner bath er ikke uvanlig. Om det de sier er sant eller ikke vet jeg ikke. Men når jeg hører at det er din skyld uansett fra andre hvis en ulykke oppstår...vetta faen..

Derfor kjører jeg kun på motorvei utenfor Bangkok og aldri i Bangkok..Ikke pokker om thaier skal få 1 bath mer for at en kamikaze som ikke har noe tape bestemmer seg for å ende livet under min kontroll... :?
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#25

Kolami skrev: 29 feb 2020, 11:47 Jeg hører av og til at hvis du er uheldig å være ute for en ulykke selv om det ikke er din feil. Så må man betale grovt mye. Det gjelder motorsykkelulykker spesielt. Jeg vet om noen thaier som har drept motorsykkelfører i ulykker som ikke er deres skyld må betale til etterlate. 2 millioner bath er ikke uvanlig. Om det de sier er sant eller ikke vet jeg ikke. Men når jeg hører at det er din skyld uansett fra andre hvis en ulykke oppstår...vetta faen..

Derfor kjører jeg kun på motorvei utenfor Bangkok og aldri i Bangkok..Ikke pokker om thaier skal få 1 bath mer for at en kamikaze som ikke har noe tape bestemmer seg for å ende livet under min kontroll... :?
dette er ikke slik!
i dag blir begge parter kjørt på hospital for blodprøve,
rapporten skrives i samarbeid m representanter for forsikringselskapet
mot part som kan ha skyld kan dog være så
frekke og spørre om farang tar på seg skyld!
jeg har selv. vert med på 4 mindre ulykker
og politi har ikke vert partisk ei heller forsikringsrepresetanter,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#26

Anbefaler deg å få henne på en kjøreskole i nærheten av der dere bor. Den her i Hua Hin sørger vel også for oppkjøringen så hun får lappen. Mener Phay sendte sin utkårede dit og at det var et veldig bra opplegg.

Gratulerer med ny bil!

Du får bare få henne til å ta det med ro med kjøringen. Pickup er vel noe av det mest ubalanserte å kjøre på våte veier så det er fort gjort å få sleng på våt veibane om hastigheten er litt høy. Har sett plenty av videoer med pickuper som slenger av gårde på våt vei her i Thailand.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#27

RobertX skrev: 29 feb 2020, 12:54
Pickup er vel noe av det mest ubalanserte å kjøre på våte veier så det er fort gjort å få sleng på våt veibane om hastigheten er litt høy. Har sett plenty av videoer med pickuper som slenger av gårde på våt vei her i Thailand.
En bilselger jeg kjenner hjemme sa at kjøreegenskapene på nye pickup som de selger er slik at de helst bør han noen hundre kilo bak på kassa når de kjøres. Og det gjelder også på tørt føre.
De blir rett og slett for lette bak og med dagens krav til komfort blir det for stort kompromiss til å ha relativt høy lastekapasitet samtidig som det skal føles som å kjøre en personbil. Kompromiss går både på bremse- og fjæringsegenskaper.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#28

at en pick up har dårligere kjøreegenskaper en en SUV tviler jeg på!
ivertfall på de mest kjente modellene

det erjo samme ramme fjerning motor etc
så den store forskjellen er det ikke mulig en
SUV tåler mindre vind fra siden,
ps jeg sier de «fleste « picupper i thailand ( merke) har samme ramme mm,
og vekt fordeling på hjul er~ det samme!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
janet
Innlegg: 163
Registrert: 24 okt 2017, 12:16

#29

riflefish skrev: 29 feb 2020, 14:19 at en pick up har dårligere kjøreegenskaper en en SUV tviler jeg på!
ivertfall på de mest kjente modellene

det erjo samme ramme fjerning motor etc
så den store forskjellen er det ikke mulig en
SUV tåler mindre vind fra siden,
ps jeg sier de «fleste « picupper i thailand ( merke) har samme ramme mm,
og vekt fordeling på hjul er~ det samme!
tja,
samme motor OK, samme fjæring nei
pickup har blad fjæring bak (mange SUV har ikke det) og som han karen i Norge sa, må ha vekt på lasteplanet
SUV har ikke ramme
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#30

Kan skrive under på kjøreegenskapene til pickupper i Thailand, og ett par hundre kg er lurt å ha tilgjengelig i regnsesongen.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Generelt»