Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

Thailand 2020

Svar
Brukeravatar
tdr
Sted: Norge
x 1347
Kontakt:

30 aug 2019, 16:07

Kanskje litt tidlig ute med reisebrev 2020, men planlegging av i overkant av 4 måneder i er jo godt i gang.
  • Flybilletter:
    Første tur er på plass. Reiserute med SAS og Emirates: EVE-OSL-DXB-BKK tur/retur. Tidlig januar til medio mars.

Tur to bestilles nok mest sannsynlig i løpet av helgen. Hadde tenkt på å fly Emirates grunnet bonuspoeng, men billige billetter nå med Qatar. Ruten EVE-OSL-DOH-BKK tur/retur på tenkte datoer fra mars til mai for ca 5500 NOK. Det er 1500 NOK lavere enn Emirates samme datoer.Så de ekstra bonuspoengene har nok lavere verdi enn prisdifferansen.
    Thai Airways samme datoer ser jeg nå har ca pris som Emirates, så det skal sjekkes verdi på poengene.
    Norwegian utgår da dagflight tilbake ikke er aktuelt.
    Planen er Hua Hin som base etter første dager i Bangkok. Føler jeg må ha starten der for en fin start og også møte noen venner. I Bangkok har jeg et par hotell som jeg bruker bo på og prisene ser bra ut hvis jeg booker nå.
    Har sendt noe forespørsler og fått et par interessante og gode alternativ. Den ene ser så interessant ut at jeg muligens takker ja etter helgen slik at det er på plass.
  • Drone og kamera:
    Siden jeg skal være så lenge har jeg lyst til å ta med meg drone i tillegg til kamerautstyr. Må tenke på det som er skrevet i artikkelen Fly drone i Thailand og sjekke om det er endringer.
    Og Kamera på tur finner jeg ut av etterhvert.
  • Forsikring:
    Min helårs reiseforsikring er i Jernbanepersonalets Bank og Forsikring. På beste forsikring er det normalt 60 dager, men denne kan lett utvides og her er hva utvidelse koster pr antall dager:

o 5 - kr 595,06
    o 10 - kr 714,84
    o 15 - kr 861,67
    o 20 - kr 861,67
    o 30 - kr 1132,15
    o 31 - kr 2260,44
    o 65 - kr 3272,81
    o 90 - kr 3271,81
    o 100 - kr 4271,59
    o 140 - kr 5533,24

Siden første tur blir ca 65 dager koster dette meg da kr 595,06. Tur 2 blir en egen tur da jeg kommer til å være hjemme en god uke og det er tenkt at denne turen blir akkurat under 60 dager. Hvis jeg skulle utvidet med bort i mot 3 måneder uten hjemtur ville utvidelse kostet kr 3272,81. Så slikt sett så blir det ikke veldig mye ekstra å betale for den ekstra flyturen jeg tar.
  • Posten:
    Reklame er det slutt på og sist jeg var 2 måneder borte var det ikke en eneste ting som kom i postkassen som jeg ikke hadde autogiro på.
  • VPN og backup:
    For mange er dette nødvendig og med fiber inn her hjemme blir det satt opp VPN-server her hjemme som både gir meg kryptert forbindelse og norsk IP hvis det er nødvendig.
    Tenker også jeg tar backup direkte til NAS-server her hjemme som synkroniserer med Jottacloud så er alt på stell med bilder og video.
  • Førerkort:
    Ser jo friheten med å leie scooter når jeg er der nede og tenker at det kanskje er best å få gjort noe for å få thai førerkort for å kunne føre scooter lovlig. Mitt norske førerkort har jo kun moped som tohjuling så for forsikringer sin del ønsker jeg alt på stell.
    Internasjonalt førerkort vil jeg uansett ordne før jeg drar.
Mye detaljer jeg tenker på som man ikke normalt for kortere turer må ha i bakhodet. Mer kommer etterhvert :P
Sist redigert av tdr den 30 aug 2019, 21:30, redigert 1 gang totalt.
5 x
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
chelsea
Sted: Bangkok
x 374

31 aug 2019, 03:58

ikke glem å ha med masse penger bath kan stå i 1 til 2 bath når du kommer neste år
1 x
Kolami
x 613

01 sep 2019, 10:57

chelsea skrev:
31 aug 2019, 03:58
ikke glem å ha med masse penger bath kan stå i 1 til 2 bath når du kommer neste år
De vil gi deg penger når du kommer neste år :lol:

..ingen som kommer til thailand neste år tror jeg..jeg har aldri sett så lite folk i Pattaya og Jomtien som for ett par mnd siden..riktignok krydde det av indere, men med tanke på helheten var det knapt folk noe sted..Jomtien er jo rene ørken...

Bangkok ser ut som "last resort" for turismen kan det virke som..kanskje siste innåndingen før det hele kollapser.. :?
1 x
Brukeravatar
tdr
Sted: Norge
x 1347
Kontakt:

01 sep 2019, 14:07

@chelsea Du trenger ikke bekymre deg så mye om jeg har det jeg trenger av penger ;)
Men nå er det ikke hvordan kursen vil være til neste år jeg tenkte dette skulle handle om!

Får satse på at det blir som @Kolami spår at jeg får penger hvis jeg skulle slite :lol:

At turismen i landet dessverre sliter i følge alle troverdige kilder er jo trist for Thailand, men dessverre et resultat av mange styrte faktorer i tillegg til en kurs på baht som har hatt en heller uheldig utvikling.

Jeg får hvertfall være den ene personen som kommer før kollapsen. :)
2 x
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
RobertX
Sted: Hua Hin, Thailand
x 1559

01 sep 2019, 16:50

Jeg biter meg fast selv, men har satt en løs grense på 3 blank i kurs. Bror min har tilbudt meg å låne det ene huset hans i Las Vegas om jeg vil prøve meg der. Men dollarkursen suger jo salte baller den også.

Høres ut som en god plan, TDR. Og altid lurt å ha en god plan (A, B og C ).

Man kan ha et fint og behagelig liv her fortsatt.
4 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Reisebrev og dagligliv»