Skatteoppgjør for de som leverer ligning etter skatteavtale - Når?

Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#21

RobertX skrev: 14 aug 2019, 14:54 Litt spent på hvordan det ser ut for neste år. Skal skatte rundt 980.000 baht for 2019, og med dagens kurs er det ca 288.000 kr av en inntekt på ca 460.000 kr :-O Blir ikke mye inntektsskatt ihvertfall. Men trygdeavgiften kommer man jo ikke unna før man evt "kutter tråden" helt og har kildeskatt.

Spent på om jeg får noen melding fra Altinn i morgen. Ikke et knyst enda.
Du "kutter tråden" til trygdeavgiften etter ett år med mindre du har tegnet frivillig medlemskap i folketrygden. Dette har ingen ting med kildeskatten å gjøre! Er du utenfor Norge i ett år så er du ikke lenger medlem av folketrygden og skal derfor heller ikke betale trygdeavgift, men du må kanskje gjøre skattemyndighetene oppmerksom på det?
ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#22

Hei

Noen som er bosatt her og betaler skatt etter skatteavtalen som har fått noen melding enda om at skatteoppgjøret i år er klart for oss i "utlendighet" ?

ha96 :)
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#23

Jeg betaler skatt til thailand selv om bor bare 7 mndr.
I år fikk jeg i august men tidligere år ikke kommet før ved fastsettelsen av endelig ligning engang i oktober.
Så det kan variere noe mellom personer.
D er ennå håp :-)
Men kommer det ikke noe når de endelige skattelistene blir lagt ut ( og det merker man på tabloidavisene) ville jeg purret.....
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#24

ha96 skrev: 15 okt 2020, 09:50 Hei

Noen som er bosatt her og betaler skatt etter skatteavtalen som har fått noen melding enda om at skatteoppgjøret i år er klart for oss i "utlendighet" ?

ha96 :)
Jeg venter fortsatt på mitt oppgjør. Men fristen er vel fram mot slutten an november så man må bare være tålmodig.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#25

ha96 skrev: 15 okt 2020, 09:50 Hei

Noen som er bosatt her og betaler skatt etter skatteavtalen som har fått noen melding enda om at skatteoppgjøret i år er klart for oss i "utlendighet" ?

ha96 :)
tror dette er « random»
men leser det kommer et oppgjør 21 okt
jeg fikk i år for to måneder siden
i fjor slutten av okt,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#26

Alle årene jeg har skattet til både Norge og Thailand har jeg fått oppgjøret i månedskiftet september/oktober. I år er det visstnok utsatt pga pandemien. Har så langt ikke fått noe oppgjør for 2019, men det løper jo 1,9% rente fra juli 2019, og det er jo bedre enn hva banken betaler. Har ikke noe hastverk :).
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#27

Geir Rasch skrev: 15 okt 2020, 18:09 Alle årene jeg har skattet til både Norge og Thailand har jeg fått oppgjøret i månedskiftet september/oktober. I år er det visstnok utsatt pga pandemien. Har så langt ikke fått noe oppgjør for 2019, men det løper jo 1,9% rente fra juli 2019, og det er jo bedre enn hva banken betaler. Har ikke noe hastverk :).
Har alltid før fått det i siste pulje som ble lagt ut i slutten av oktober. I år kom det ca en måned tidligere. Men besparelsen i forhold til de foreløpige beregningene deres, der det ikke var tatt med i betrakningen at jeg skulle skatte delt, var likevel veldig god. :D
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#28

INKOGNITO skrev: 15 okt 2020, 18:46 Har alltid før fått det i siste pulje som ble lagt ut i slutten av oktober. I år kom det ca en måned tidligere. Men besparelsen i forhold til de foreløpige beregningene deres, der det ikke var tatt med i betrakningen at jeg skulle skatte delt, var likevel veldig god. Var mest overrasket over at de hadde godkjent omregningskursen min også, uten å korrigere noe som helst.
De må ha hatt det travelt. :D
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#29

INKOGNITO skrev: 15 okt 2020, 18:51
Har alltid lagt ved regnskap som viser datoer for overføringer samt overført beløp i NOK og hvor mye dette utgjør i Bath. Summen av Bath stemmer alltid med det beløpet som er beskattet i Thailand og framgår av Income Tax Payment Certificate R.O.21.
Derfor har det aldri vært spørsmål om kurs på bath ved beskatning til Norge.
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#30

Geir Rasch skrev: 16 okt 2020, 07:54 Har alltid lagt ved regnskap som viser datoer for overføringer samt overført beløp i NOK og hvor mye dette utgjør i Bath. Summen av Bath stemmer alltid med det beløpet som er beskattet i Thailand og framgår av Income Tax Payment Certificate R.O.21.
Derfor har det aldri vært spørsmål om kurs på bath ved beskatning til Norge.
Det normale om man ikke vedlegger et sånt nøyaktig regnskap er at de benytter en gjennomsnittskurs for året, og jeg gjør ikke det.
Kursen var veldig lav på krona da jeg sendte inn den norske og da oppgav jeg summen i Baht fra R.O. 21 og skrev at jeg brukte kurs d.d. på baht og la inn på selvangivelsen i nok utifra det.
Fikk jo da forholdsvis høyt fradrag og var forberedt på at de ville brukt gjennomsnittskursen som var en del høyere. Gjorde jo egentlig ikke noe ulovlig men var forberedt på korrigering. Men når de ikke gjorde det var det helt greit for meg. :D
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»