Tenker du over hva du spiser og hvor du spiser?

Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#21

rå fisk!
da jeg er og ser på utbredelsen av sushi
mm og samma fisken ligger i dagvis blir jeg skremt!

https://www.dailymail.co.uk/health/arti ... shimi.html
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#22

Slike ting er kanskje også noe å tenke over.men da mere hva en spiser og ikke hvor.

https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1716599/
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#23

Wood1958 skrev: 22 jul 2019, 13:06 Slike ting er kanskje også noe å tenke over.men da mere hva en spiser og ikke hvor.

https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1716599/
jeg veit 100 % de bruker formalin

formahylid på kjøtt og fisk over alt i asia

på markedet sprayer de kjøtt og fisk og grønnsaker m det meste

og diklordifenyltrikloretan

( ddt) fra byar

forbudt i siviliserte land
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#24

riflefish skrev: 22 jul 2019, 14:57 jeg veit 100 % de bruker formalin

formahylid på kjøtt og fisk over alt i asia

på markedet sprayer de kjøtt og fisk og grønnsaker m det meste

og diklordifenyltrikloretan

( ddt) fra byar

forbudt i siviliserte land
Tja vi har vel vårt å stri med her også, en ting er beitedyr i utmark som blir kontrollert, men mange vil jo ha maten fra (den rene)natur dvs vilt rett fra naturen , montro hvordan ceciuminnholdet har vært der?
Nå er artiklen 4 år gammel men nyere artikler om nedforing er på google
  • 2019-07-25 13.50.34.png
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... i-beitedyr
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#25

riflefish skrev: 22 jul 2019, 14:57 jeg veit 100 % de bruker formalin

formahylid på kjøtt og fisk over alt i asia

på markedet sprayer de kjøtt og fisk og grønnsaker m det meste

og diklordifenyltrikloretan

( ddt) fra byar

forbudt i siviliserte land
Noe sånt som i India? Da skal jeg slutte å spise mat her, og reise hjem igjen.

wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#26

riflefish skrev: 22 jul 2019, 14:57 jeg veit 100 % de bruker formalin

formahylid på kjøtt og fisk over alt i asia

på markedet sprayer de kjøtt og fisk og grønnsaker m det meste

og diklordifenyltrikloretan

( ddt) fra byar

forbudt i siviliserte land
Det var jeg ikke klar over - uff uff.
You Never walk Alone :D
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#27

Jeg har mistanke om vannmelon er kraftig sprayet....det er noe med lukten uansett hvor jeg kjøper den..jeg spiser mest grønnsaker og svært lite frukt bortsett fra banananer og epler..
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#28

Jeg har mistanke om vannmelon er kraftig sprayet....det er noe med lukten uansett hvor jeg kjøper den..jeg spiser mest grønnsaker og svært lite frukt bortsett fra banananer og epler..jeg føler ikke at det er noe galt med det..jeg føler meg mer usikker i Norge..jeg vet ikke hvorfor...
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#29

Kolami skrev: 03 aug 2019, 02:58 Jeg har mistanke om vannmelon er kraftig sprayet....det er noe med lukten uansett hvor jeg kjøper den..jeg spiser mest grønnsaker og svært lite frukt bortsett fra banananer og epler..jeg føler ikke at det er noe galt med det..jeg føler meg mer usikker i Norge..jeg vet ikke hvorfor...
Ja det viser seg jo når mattilsynet har kontroller på spisesteder at det syndes her på berget også, Butikker blir vel også regelmessig tatt for manglende kjøling. Slike ting er vel bare stikkontroller.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#30

Kolami skrev: 03 aug 2019, 02:58 Jeg har mistanke om vannmelon er kraftig sprayet....det er noe med lukten uansett hvor jeg kjøper den..jeg spiser mest grønnsaker og svært lite frukt bortsett fra banananer og epler..jeg føler ikke at det er noe galt med det..jeg føler meg mer usikker i Norge..jeg vet ikke hvorfor...

Vannmelonen er vel i utgangspunktet godt beskyttet med sitt tykke skall, men er veldig viktig å vaske ren før man skjærer den opp. Med sitt tykke og beskyttende skall blir den utsatt for bakterier og annen dritt som legger seg på den.

Derfor bør du alltid vaske vannmelonen


– De importeres fra varmere land der det er større forekomst av farlige bakterier, de ligger ofte ute under åpen himmel og beskyttes i liten grad mot forurensing som jord, fugleskit og annen møkk. Dessuten fraktes de uten emballasje før de legges ut for salg og konsumering, beskriver han.

– Ved oppdelingen er det umulig å unngå at det kommer skitt og bakterier fra utsiden av skallet til fruktkjøttet. Selv om det ikke er nok vann på melonens overflaten for at bakteriene skal formere seg raskt, så blir det vann i rikelig mengder når melonen deles opp. Fruktsaften som renner ut kommer i kontakt med skitt og bakterier på skallet, og igjen med fruktkjøttet, sier han.

Og dersom den oppkuttede frukten eller grønnsaken blir liggende et par timer før den skal spises, vil sukkeret og vannet i fruktsaften være glimrende grobunn for bakteriene.

– Derfor er det viktig at frukt og grønt som kuttes opp og som har vært åpent eksponert, skal vaskes godt før det kuttes opp, presiserer Risvik.

Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «Asiatiske restauranter og forretninger»