700 millioner for en gravferd?

Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#1

Når det antas at det kostet 700 millioner for en gravferd sier det seg selv at Thailand ligger nederst på utvikling og untdanning..

Når thaikvinner har like bra utdannelse som somaliske kvinner i Norge sier det seg selv hva slags land Thailand er i bunn og grunn.
De er noe av det dårligste man kan hente frem i Norge hva det angår utdannelse..unntaket er uvesentlig..kanskje derfor sliter thaier med å få en del respekt på en eller annen måte..man kan ikke smile til seg alt...og hva skal man si til det'?

http://www.nationmaster.com/country-inf ... ation#2012

700 millioner NOK...crazy..
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#2

คำตอบจากคนไทยคนหนึ่งเกี่ยวกับความเห็นของสิ่อต่างชาติเรื่องค่าใช้จ่ายในการจัดการงานพระบรมศพ โดนครับ

Dear Mr Capitalist,

I have recently witnessed your impertinent intention to give out numerical figures of the value of our Royal Cremation Ceremony for HM the late King Bhumipol Adulyadej to somehow total the sum of USD 90 millions or sort of, as well as mockingly assert that this spending is contradictory to the King's Sufficient Economy policy.

In fact, I would say there is obviously an inaccuracy in your information.

First,
this sum is clearly understated, as it seems apparent that you have forgotten to count in the seas of best masters of arts and crafts in our country. These artists alone, I mean alone, have driven the cost up to more than +USD 50m at least. Not to count volunteers, workers, food providers, and people who offer to give help, shelter, transportation, food and even mementos. These are all definitely not cost-free as they have sacrificed their opportunity cost as much as the money in their pockets in order to help arranging for services and materials that are being given out free of charge from around the country, so as just to have such great honor to participate in this event that you called 'extravaganza'.

Second, you have mentioned it as contradictory to our King's teaching.
Well, Mister,
In such a country as the one you dwell, don't they ever teach you that you have to pay for all the goods and services that you have received? I am definitely sure they will in a place where Capitalism rules and where there is never free lunch.

But maybe you'll feel a little perplexed here. Maybe you will find it incomprehensible that in a small and developing country like the one you called, we learn how to pay back wholeheartedly; that is, we are willing to pay back to our loved ones, not with notes and coins like what your culture counts, but with love and gratitude.

We would like you to know that your claimed amount of USD 90m is pretty much a too humble sum to pay back to all the love and happiness we have received from our Beloved King during the 70 years of his reign. You think we are a poor country who is overspending. You are totally wrong. We have much more than we need in the country of our King, where when we give, we give without wanting back.

So I would cut it short by correcting your mistake when you mentioned this sum of whatever millions you think it is. Do not contemptuously underestimate our love to our King -as it is not that cheap.

To us, this farewell ceremony to the heart and soul of the Nation is not as your roughly and carelessly calculated sum claimed.

To us, it is so called priceless.

This is FYI with love and respect from the people of Thailand, the land of our King Bhumipol.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#3

Og USA brukte en estimert 200 millioner USD på Donald Trumps innsverging som president...

https://www.nytimes.com/2017/01/17/us/p ... -cost.html

Tullete diskusjon etter min mening. Dette er noe som skjer med kanskje 40-50 års mellomrom i Thailand. Og dette var en veldig spesiell konge for dem. Synes det er Thai folket selv som må få bedømme hva som er verdig for deres konges begravelse.

Her i steinrøysa blåser vi jo kjapt 1 milliard på å utbedre veier for såkalte "superbusser" som kommer til stå fast overalt når vinteren setter inn. Med andre ord, spyler de ned i dass.

Og vårt årlige budsjett til Norges kongelige står pr i dag på ca 460 millioner kroner i følge Dagbladet https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-mye ... e/60446111

Synes begravelses-seremonien for kongen var en verdig og flott seanse.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#4

Man kan mene hva man vil om Kongehuset. Men å kritisere at en verdig seremoni koster mye penger, er kanskje ikke det smarteste man kan begi seg ut på. Selvsagt vil Thailand ha en seremoni i samsvar med det de selv opplever som passende for situasjonen. Å kjøre en slags discount- begravelse for å imøtekomme eventuell kritikk av ressursbruken, vil være en hån mot avdøde, Kongehuset, nasjonen og befolkningen.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#5

Smakløst eller ei..Upassende diskusjon..Greit nok...At det var en flott sermoni er det ikke noe tvil om og helt sikkert verdig.....men det er ikke det som er poenget..jeg fulgte faktisk sermonien på tv..

Jeg forventer jeg ikke at den jevne thai blir smartere med årene når jeg først fikk høre prisen..regnskapet er så enkelt..

Det fikk meg til å sjekke noen tall når jeg hørte 700 millioner i ett land som går for å være fattig, merk FATTIG..ett land hvor innbyggere dør uten inntekt er veldig sterkt....

Jeg ble aldeles sjokkert over nivået til den jevne thai..rett og slett sjokkert..all den praten presidenten har på tv om måtehold, utdannelse, utvikling etc betyr kanskje ikke så mye lenger...

Som bill i en annen post skrev litt om, og noe jeg først så etter min post beskriver mye av det jeg mener også politiskt..https://www.cfr.org/expert-brief/southe ... -first-era

Bakover altså,.. Og det er jo akkurat det denne sermonien dreide seg om.. Man glemte sin samtid...

For dere som har giftet dere hørte sikkert nok om tradisjoner..og det er en god del tradisjoner,i Thailand, men ikke alle er nødvendige, i giftemålet såvel..men må ha pga tradisjoner..og slikt blir man ikke klok av..

Jeg skal ikke disse denne sermonien og det var aldri meningen....men alle som har ett nivå av utdannelse og kunnskap forstår jo at dette henger ikke på grep i ett land som er fattig, uansett hvor verdig man måtte mene om kongen..det handler om å være der man ønsker å være som ett land ifølge dagens president i Thailand..han har pratet hver uke i flere år? og det er dette som er resulatet altså..

Når det er sagt så er prisen uvesentlig, men i Thailand får man mye for 700 millioner..det er helt sikkert..
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#6

Folk flest i fattige (og "fattige") tenker nok ikke sånn. De tenker nok heller at folk fra rike land er kjipe når de mener at ikke engang deres ledere skal hylles på lik linje med ledere i rike (og "rike") land.
En del år siden dette gikk opp for meg etter en hendelse jeg ikke lenger husker hva gikk ut på. Men jeg husker jeg syns det var ergerlig at jeg ikke hadde skjønt det uten å måtte få det skrevet ned med stooooore bokstaver på ei diger tavle. Men sånn er det jo noen ganger. Eller egentlig altfor ofte. :D
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#7

Jeg forstår at all den pomp og prakt som ble vist til ære for klodens sannsynligvis mest populære kongelige noensinne. Jeg forstår også at prisen ble deretter. Det vil neppe bli en like intens og kostbar begravelse ved neste korsvei. Jeg tror aldri Thailand vil få en like populær og elsket konge igjen.

Selv om 2.8 milliarder bath er mye penger, og sikkert kunne ha kommet veldig godt med for thaiene selv, så føler jeg at man bommer om man kritiserer bruken av disse pengene.
Jeg føler meg ganske sikker på at thaiene selv ville at begravelsen skulle bli akkurat så storslått som den ble, og ikke har noe imot kostnadene.

Thailand er et relativt fattig land, men har noen rikdommer, og har gode muligheter til å kave seg bort fra den betegnelsen på litt sikt. Det stod ikke og falt på denne investeringen. Man kan godt si at dette ble en følelsesmessig investering for folket etter kongens bortgang. De trengte nok en verdig respekt og en closure.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4573
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#8

Det store spørsmålet er (unnskyld min uvitenhet om det kommer frem i artikler muheter) hvem er det som egentlig betaler begravelsen? Staten Thailand eller Kongehuset selv? Såvidt jeg har forstått så er Kongehuset meget bemidlet, og skulle ikke ha noen problemer med å betale selv!
🌞
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#9

Phay skrev: 01 nov 2017, 02:29 Det store spørsmålet er (unnskyld min uvitenhet om det kommer frem i artikler muheter) hvem er det som egentlig betaler begravelsen? Staten Thailand eller Kongehuset selv? Såvidt jeg har forstått så er Kongehuset meget bemidlet, og skulle ikke ha noen problemer med å betale selv!
Min kone mener at mye av dette var gitt i tambon ( eller hvordan det skrives )
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#10

Jeg nevnte 3 millarder bath til noen thaier jeg kjenner..hehe..det var en så lynrask aksept at det var kongen så da var det greit..hehe..fornektelsen varte i ca i 1/1000 sekund i etterid..

Dette ville fått en venstre liberal/sosialist til å bli grønn av missunelige hva det angår å tro konsekvent på "mye rart"... :mrgreen:
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»