10-år Long Stay Visa.

Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#11

[mention]Olav Seglem[/mention]
Går du inn for at folk skal få kjøpe seg oppholdsrett i Norge?
Mulig det også ville fått oppmersomhet i pressen og ikke bli vinklet som diskrimenering og avkrevning av utlendinger?
Men går,du inn for ovennevnte forstår jeg ditt argument.
5 års visa osv,For så å klage på at en ikke har alle rettigheter som de med Norsk pass
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#12

Olav Seglem skrev: 16 jun 2021, 07:10 Tenk om man i norge hadde krevet det samme av alle her uten norsk pass.
Det hadde blitt en drømmedag tor tabloide media :-)
Nå er det så store forskjeller mellom Norge og Thailand at de knapt kan sammenlignes. Norge er et i-land med en velordnet velferdsstat som har forpliktet seg til å følge FN's charter for menneskerettigheter.
Historien viser at dette med menneskerettigheter stort sett er en vestlig ide som ikke har like stor gjennomslagskraft i Asia.
Thailand er ikke et i-land, og det er kanskje årsaken til bl.a. at utlendinger ikke får kjøpe land, samt begrensninger ved kjøp av condo. Frykten er da at thaier med dårligere økonomi enn utlendinger skal bli fortrengt på eiendomsmarkedet. Trolig er det slik i de fleste land som ikke kan kalles i-land.

Ellers er dette med etnosentrisme en pussig sak i Thailand. Thailand, i likhet med Burma, består jo av en rekke etniske grupper. Virker som "fremmedhatet" er begrenset til mennesker av vestlig opprinnelse.
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#13

Thailand er ikke et I-land?
De har mange store bilfabrikker. Biler som også eksporteres til Norge. En stor pharamsautisk industri, en stor tekstilindustri, gummiindustri, de har sågar kjøpt opp vår hermetikkindustri stort sett alt av rispakker man kjøper i butikken kommer fra Thailand. De har en medisinsk industri som setter oss i skyggen som bavianer, deres vei og infrastruktrur, både fly, bane og alt annet setter oss helt i forlegenhet. Mulig så er det slik at vi trenger et militærdiktatur her på berget.
Du må våkne.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#14

MrDemongas skrev: 16 jun 2021, 10:25 Thailand er ikke et I-land?
De har mange store bilfabrikker. Biler som også eksporteres til Norge. En stor pharamsautisk industri, en stor tekstilindustri, gummiindustri, de har sågar kjøpt opp vår hermetikkindustri stort sett alt av rispakker man kjøper i butikken kommer fra Thailand. De har en medisinsk industri som setter oss i skyggen som bavianer, deres vei og infrastruktrur, både fly, bane og alt annet setter oss helt i forlegenhet. Mulig så er det slik at vi trenger et militærdiktatur her på berget.
Du må våkne.
Ja artige definisjoner
Vesten har flagga ut industrien til Asia men kaller seg Ilandene. Kanskje bør endres til leve av land og leve for land :D
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#15

[mention]Geir Rasch[/mention]
Ellers er dette med etnosentrisme en pussig sak i Thailand. Thailand, i likhet med Burma, består jo av en rekke etniske grupper. Virker som "fremmedhatet" er begrenset til mennesker av vestlig opprinnelse
Nå vet vi jo ikke noe om Thaiere sitt rykte blandt Burmesere i Burma. Men utelukker ikke at det finnes en og,annen Burmeser som ikke nødvendivis er enig. Men da brukes,kanskje ord som forskjellsbehandling. Noe de kanskje aksepterer , både fra Buddistisk tro og samfunnskultur generelt. Så kanskje det bare er en speiling av vår egen motstand mot å akseptere/innordne oss denne. ?
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#16

Arild Holtet skrev: 27 mai 2019, 06:33 Mange er vel klar over at det går ann for oss nordmenn, å søke om Non-Immigrant Visa som er O-X 10 Years Long Stay.

Jeg kjenner bare en nordmann som har hatt det, og litt merkelig at ikke fler har søkt på det. De to linkene under om samme sak er verdt å lese:

http://www.thaiembas...10yrs-long-stay

https://www.thethail...-visa-long-stay


Hvorfor ikke prøve dette, det er mange nordmenn som enkelt kan få det.

A.H.
Får håpe at noen av disse alternativene som Chris i Retired Working For You blir noe av, Digital Nomad Visa hadde vært perfekt for meg.

https://www.youtube.com/watch?v=eSSReZGlpfE&t=2s
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#17

MrDemongas skrev: 16 jun 2021, 10:25 Thailand er ikke et I-land?
De har mange store bilfabrikker. Biler som også eksporteres til Norge. En stor pharamsautisk industri, en stor tekstilindustri, gummiindustri, de har sågar kjøpt opp vår hermetikkindustri stort sett alt av rispakker man kjøper i butikken kommer fra Thailand. De har en medisinsk industri som setter oss i skyggen som bavianer, deres vei og infrastruktrur, både fly, bane og alt annet setter oss helt i forlegenhet. Mulig så er det slik at vi trenger et militærdiktatur her på berget.
Du må våkne.
Mye av det du skriver om industri i Thailand er korrekt, men det gjør ikke landet til et i-land. I tillegg til industri er et i-land et rikt land med høyt BNP og høye lønninger. De har godt utviklet skolesystem åpent for alle. Primærnæringene utgjør en ikke vesentlig del av landets sysselsetting/økonomi.
FN deler verden inn i industrialiserte land (i-land), utviklingsland (u-land) og minst utviklede land (u-land). Thailand klassifiseres i den øverste gruppen av u-land. De fleste av de minst utviklede land befinner seg i Afrika.
Hvem av oss er det som sover? Kanskje har du sovnet over boken og bare definert verden ut fra hva du ser i din umiddelbare nærhet?
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#18

Arild Holtet skrev: 16 jun 2021, 05:45 Når man leser slike nyheter i Bangkok Post, så blir man ganske betenkt.

Hvis dette gjelder meg og jeg MÅ betale en helvetes kostbar sykehus forsikring, da blir jeg forbanna og flytter ut av Thailand. Jeg betaler mer skatt til Thailand enn alle naboene rundt meg til sammen, så dette blir spennende å høre mer om.

A.H.
Nå er dette med krav om helseforsikring knyttet til O-A visum ikke noe nytt. Det har hele tiden vært et krav at de som har O-A visum også må ha helseforsikring. Det nye er at siden de fleste thailandske forsikringsselskap ikke tegner nye forsikringer for personer over 70 år, har myndighetene åpnet for å godta helseforsikringer tegnet i selskaper utenfor Thailand.
Ellers er det fortsatt slik at O visum ikke har et tilsvarende krav om helseforsikring.

Etter hva jeg har forstått kan et turistvisum utvides til et O-A visum i Thailand, mens et O-visum bare kan fås ved Thailandske ambassader utenfor Thailand. Jeg trodde at nordmenn bare kunne få dette ved ambassaden i Oslo, men har hørt at det også er mulig ved ambassaden i Laos. Problemet nå er vel at ingen kan reise inn til Laos.
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#19

Geir Rasch skrev: 17 jun 2021, 06:57 Nå er dette med krav om helseforsikring knyttet til O-A visum ikke noe nytt. Det har hele tiden vært et krav at de som har O-A visum også må ha helseforsikring. Det nye er at siden de fleste thailandske forsikringsselskap ikke tegner nye forsikringer for personer over 70 år, har myndighetene åpnet for å godta helseforsikringer tegnet i selskaper utenfor Thailand.
Ellers er det fortsatt slik at O visum ikke har et tilsvarende krav om helseforsikring.

Etter hva jeg har forstått kan et turistvisum utvides til et O-A visum i Thailand, mens et O-visum bare kan fås ved Thailandske ambassader utenfor Thailand. Jeg trodde at nordmenn bare kunne få dette ved ambassaden i Oslo, men har hørt at det også er mulig ved ambassaden i Laos. Problemet nå er vel at ingen kan reise inn til Laos.
Kona og jeg tok fly fra bangkok til Vientiane for ca.15 år siden. På den Thailandske ambassaden ordnet jeg meg Non Imm O 90 dager visum.
Det som er viktig å huske på er at en samtidig søker om singel eller multiple re - entry. Har en ikke dette er visumet oppbrukt når en kommer tilbake til Thailand. Har hørt om flere slike tilfeller.
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#20

MrDemongas skrev: 17 jun 2021, 10:50 Rascken : - " Mye av det du skriver om industri i Thailand er korrekt, men det gjør ikke landet til et i-land"
Vi har en regjering som sitter på verdens største pengesekk. Thailand har ikke det. Vi har en statsminister uten utdanning, med kun en sommejobb på akvariet i Bergen. Vi har (Norge) en av verdens minst vaksinerte befolkning mot kinaviruset og du er fortsatt imponert.
Jeg har over tusen bøker i mine bokhyller som er lest og mitt bibliotekmedlemskap er flittig brukt. Jeg har bodd og reist over alt. Bortsett fra Australia og Antarktis.
Norge er vanstyrt.
Landet er styrt (Oslo) av MDG og Lanounger. Oljeindustrien skal legges ned og landets hovedstad er toppet med en kar uten utdanning. Der er vi nå.
Kom gjerne med argumenter.
Vel Thailand har vært ett I-land eller Industriland i mange år.

A.H.
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»