Overstay

Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#61

Her jeg bor har det blitt hengt opp informasjon angående leieboere som leier. Også er det informasjon til utleiere om hvilke regler som gjelder for de.. Mange utleiere i Bangkok betaler ikke skatt først og fremst..også rapporterer de ikke til myndighetene..Jeg misstenker at det er noe på gang når jeg så den informasjonen..

En kort historie..nede i Thong Lor var det flere utleiere som klaget på støy fra nærliggende tempel siden det ble brukt en gong litt vel ofte..så enden på visa var at politiet ble koblet inn i dette problemet..det som skjedde da var at politiet tok en tid på bakgrunnen til ett par som bodde der.. der var ikke alt i orden med bostedsadresse og visum....og da tok de nærmere ettersyn på hele blokken, og da var hele blokken full av utlendinger som ikke hadde rapportert bosted og manglende visum for mange.. hehe..det var visstnok ett kaos der nede..hva som skjedde videre vet jeg ikke..men den nyheten gikk visstnok i thaimedia..
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#62

Har ikke lest så mye i denne tråden - vil bare kommentere at jeg selv var på det lokale Immigration i går, når det gikk opp for meg da jeg våknet at jeg helt hadde glemt å sjekke inn for 90 dager - og det var 14 dager over tiden.
Sa til meg selv tidligere at jeg måtte huske datoen for innsjekking - men har vært syk i det siste - hele familien har gått og hostet noen uker - så av en eller annen grunn kortsluttet hukommelsen. Glemte hvilke måned vi var i og tenkte bare: neste måned - selv om det er kort tid igjen til jul.
Iallefall; kastet meg på moppen, i dårlig fysisk forfatning, og sjokket avsted.
På Immigration tok de det roligere enn jeg selv gjorde - har jo gått der i årevis, og politiet kjenner meg - hadde ventet at jeg måtte betale en del baht uansett, og håpet det skulle gå bra. Det gjorde det. Sjefen var ikke der, men tror det ville gått allikevel.
Damen bare smilte og sa at det skulle ordnes. Hadde også nytt pass, så måtte en del kopier til, og venting før alt var overført til det nye.
Har alltid hatt et godt forhold til henne, profesjonsmessig, men var spent på hvor mye jeg måtte betale - hun nevnte 2000 baht, og jeg var lettet.
Det endte med 1000 baht - dama var grei. Nevnte 1000 for brudd på overstay 1ste gangen, og 2000 for andre. Hadde hørt dette før, men tenkte at 14 dagers overstay var litt mye. Men dette var andre gangen - hadde noen få dagers overstay for en del år siden - men er generelt påpasselig med å overholde disse reglene, for jeg har opplevd det samme som det trådstarter forteller, men kun for 3 dager.
Det var et helvete, og like trangt som i Bangkok men ikke like intenst, og mye utetid.

For meg gjelder det overstay for 1 års utvidelse av Non Imm-visumet, så kanskje litt annerledes enn for kortere visum - men hadde jeg blitt stoppet på gaten og sjekket av politiet, ville det kanskje ikke gått like glatt
Men sånt skjer aldri her jeg bor.
At afrikanere ofte blir sjekket er ikke tilfeldig - de er ofte overrepresentert når det gjelde å bryte forskjellige lover - noe politiet vet veldig godt.

Vil også si at det finnes interneringsfengsler andre steder i Thailand også, så alle havner ikke i Bangkok.
På de andre stedene kan det også finnes egne avdelinger for utlendinger - som spøkefullt blir kalt VIP-fengsler - med en annen status enn de som kommer fra naboland til Thailand, og stappet inn i overfyllte trange celler.
Men blir en utvist følges man av en fengselsbetjent på fly, eller annet transportmiddel, til Suwarnabhummi i Bangkok.
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#63

riflefish skrev: 18 des 2018, 17:14 men det har den norske naboen din i

samme bygget!😉
det har han for et nek skal jeg si deg, saken det at han ikke viste åssen han gikk i fra arbeids visum til non o visa, så begynte faenskapet han spurte hun som er manger der vi bor om hun viste noen kunne hjelpe han da?? jo da det hadde hun hadde to visa agenter som kunne hjelpe han da for 12000 b som han fikk igjen da, da dro dem til laxi da han håpet at han slapp noen prob på veien til et nytt visa non o, så kom dem til laxi etter hvert han trakk kø lapp som alle andre på c det var ble nr hans plinket på gikk han fram sammen med agentene, saken det er at dem på laxi hater agenter hun som ordnet visa til ble dritt forbannet på han at han måtte ta kopi av hvor han bodde + andre pappier, så gik dem hjem igjen da ikke fikk han noen visa å han visa går ut om noen uker, hadde han fixet disse pappiere + kart der han bodde, kom han seg til laxi med kona på slep, her skal det ikke være noe tull med visan min, så kom dem inn da, dam så på pappirene hans sa med sint steme at dette var vel siste gang du hadde med deg noen, å du for besøk av neon men vil se hvor du bor henne om noen dager, det gikk noen dager kom dem manne sterke 4 -5 stk veldig tirlig på morgen, han måte dem utfor, vet dere hva gjore ba dem på kaffe :mrgreen: fikk han ordet visa litt av en man han der
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#64

PiTa skrev: 19 des 2018, 11:29 Har ikke lest så mye i denne tråden - vil bare kommentere at jeg selv var på det lokale Immigration i går, når det gikk opp for meg da jeg våknet at jeg helt hadde glemt å sjekke inn for 90 dager - og det var 14 dager over tiden.
Sa til meg selv tidligere at jeg måtte huske datoen for innsjekking - men har vært syk i det siste - hele familien har gått og hostet noen uker - så av en eller annen grunn kortsluttet hukommelsen. Glemte hvilke måned vi var i og tenkte bare: neste måned - selv om det er kort tid igjen til jul.
Iallefall; kastet meg på moppen, i dårlig fysisk forfatning, og sjokket avsted.
På Immigration tok de det roligere enn jeg selv gjorde - har jo gått der i årevis, og politiet kjenner meg - hadde ventet at jeg måtte betale en del baht uansett, og håpet det skulle gå bra. Det gjorde det. Sjefen var ikke der, men tror det ville gått allikevel.
Damen bare smilte og sa at det skulle ordnes. Hadde også nytt pass, så måtte en del kopier til, og venting før alt var overført til det nye.
Har alltid hatt et godt forhold til henne, profesjonsmessig, men var spent på hvor mye jeg måtte betale - hun nevnte 2000 baht, og jeg var lettet.
Det endte med 1000 baht - dama var grei. Nevnte 1000 for brudd på overstay 1ste gangen, og 2000 for andre. Hadde hørt dette før, men tenkte at 14 dagers overstay var litt mye. Men dette var andre gangen - hadde noen få dagers overstay for en del år siden - men er generelt påpasselig med å overholde disse reglene, for jeg har opplevd det samme som det trådstarter forteller, men kun for 3 dager.
Det var et helvete, og like trangt som i Bangkok men ikke like intenst, og mye utetid.

For meg gjelder det overstay for 1 års utvidelse av Non Imm-visumet, så kanskje litt annerledes enn for kortere visum - men hadde jeg blitt stoppet på gaten og sjekket av politiet, ville det kanskje ikke gått like glatt
Men sånt skjer aldri her jeg bor.
At afrikanere ofte blir sjekket er ikke tilfeldig - de er ofte overrepresentert når det gjelde å bryte forskjellige lover - noe politiet vet veldig godt.

Vil også si at det finnes interneringsfengsler andre steder i Thailand også, så alle havner ikke i Bangkok.
På de andre stedene kan det også finnes egne avdelinger for utlendinger - som spøkefullt blir kalt VIP-fengsler - med en annen status enn de som kommer fra naboland til Thailand, og stappet inn i overfyllte trange celler.
Men blir en utvist følges man av en fengselsbetjent på fly, eller annet transportmiddel, til Suwarnabhummi i Bangkok.
Kort innom igjen. For tiden føler jeg mye på at jeg ikke lenger er en del av asianet-familien, nå som jeg er utestengt fra Thailand i 3 år..

PiTa, det du beskriver er ikke overstay, men brudd på reglene for 90 dagers rapporteringen. Overstay har man først når man har gått utover ett-års forlengelsen av visumet ditt, altså etter at året er omme. Først da starter overstayen.

Det er andre straffer for mangel på 90 dagers rapporteringen. 2000 bath er den vanligste boten, men i noen ekstreme tilfeller kan man kreve inntil 5000 bath, som er maks. I tillegg kan det ilegges en bot på 200 bath pr. dag, inntil boten er betalt. Det siste slipper de aller fleste.

Har man overstay, er boten alltid 500 bath pr. dag, inntil maks 20.000 bath. Aldri noe annet.

Den store forskjellen er at overstay betyr arrestasjon og etterhvert deportasjon og utestengelse, mens for sen rapportering av 90 dager verken gir det ene eller det andre. Du kan fortsatt bli værende i Thailand inntil visumforlengelsen utløper, dersom man bare betaler boten for 90 dagers rapportering (altså normalt 2000 bath).

Angående det siste du skriver i innlegget ditt, de aller fleste byer har et oppsamlingssenter for folk med overstay (normalt i fengslene). Det har du helt rett i. Men det er bare en mellomstasjon. Dersom man ikke løslates av en eller annen grunn der, blir alle etterhvert sendt til IDC i Bangkok. Deportasjonen skjer alltid derfra.

Jeg ser at jakten på overstayere nå har tatt helt av, og immigrasjonen vil komme alle til livs. Så for the sake of Allah, Gud og Buddha, få ordnet dette, dersom man skulle ha overstay. En arrestasjon gir mye strengere straff enn om man bare møter opp på Suvarnabhumi og betaler for seg. For ikke å snakke om hvor enkelt og greit man da kommer seg ut av landet. I motsetning til et opphold på IDC..
Man kan til og med ha inntil 90 dagers overstay, og betale for seg på flyplassen, uten å bli svartelistet.
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#65

Ja - du har helt rett i forhold til overstay. Var litt for kjapp og uomtenksom da jeg skrev det.
Var kanskje, som du skriver, litt noiaen i kjølvannet av heksejakten på folk uten gyldig visum - men lurer på reaksjonen om en har gått lenge over tiden på 90-dagers sjekk-inn. Spiller ingen rolle, for det skjer ikke.
Men tror ikke du har rett i at alle deportasjoner skjer fra IDC i Bangkok - isåfall er det noe helt nytt.
Jeg vet at en kan bli fengslet, holdt i deportasjonsarrest, og deportert direkte til Suwarnabhummi fra andre steder i Thailand også, med følge av en politioffiser.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#66

PiTa skrev: 20 des 2018, 17:55 Ja - du har helt rett i forhold til overstay. Var litt for kjapp og uomtenksom da jeg skrev det.
Var kanskje, som du skriver, litt noiaen i kjølvannet av heksejakten på folk uten gyldig visum - men lurer på reaksjonen om en har gått lenge over tiden på 90-dagers sjekk-inn. Spiller ingen rolle, for det skjer ikke.
Men tror ikke du har rett i at alle deportasjoner skjer fra IDC i Bangkok - isåfall er det noe helt nytt.
Jeg vet at en kan bli fengslet, holdt i deportasjonsarrest, og deportert direkte til Suwarnabhummi fra andre steder i Thailand også, med følge av en politioffiser.
På IDC kom jeg borti mange som var arrestert helt andre steder i landet, fra helt i nord til langt i sør, og var fengslet på sine respektive steder i opptil flere uker før de alle ankom Bangkok og IDC der. Med følge av politi selvsagt. Derfra måtte de skaffe billettene sine hjem.

Men godt mulig det finnes unntak. Jeg vil tro at etter all den siste tidens arrestasjoner, så blir IDC i Bangkok altfor liten for å romme alle, så kanskje man har utvidet antall avgangs- og oppholdssteder midlertidig? Det normale er at alle skal til IDC i Bangkok.

Er godt vi er litt opplyste nå ihvertfall, så man unngår overstay i framtida ;)
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#67

Thaibreak skrev: 20 des 2018, 21:23 På IDC kom jeg borti mange som var arrestert helt andre steder i landet, fra helt i nord til langt i sør, og var fengslet på sine respektive steder i opptil flere uker før de alle ankom Bangkok og IDC der. Med følge av politi selvsagt. Derfra måtte de skaffe billettene sine hjem.

Men godt mulig det finnes unntak. Jeg vil tro at etter all den siste tidens arrestasjoner, så blir IDC i Bangkok altfor liten for å romme alle, så kanskje man har utvidet antall avgangs- og oppholdssteder midlertidig? Det normale er at alle skal til IDC i Bangkok.

Er godt vi er litt opplyste nå ihvertfall, så man unngår overstay i framtida ;)
Ja, vi burde vite nok til å ta ansvaret selv når vi bryter lover og regler - det vet vel du som ble tatt for overstay, og har fått "portforbud" i å venne tilbake for en stund. Men selvsagt trist og trasig uansett.

Selv skrev jeg tidligere om at jeg var selv innom fengsel for 3 dager, men slapp ut igjen - var bare noe surr jeg drev med i fylla for 16 - 17 år siden.
Det var på øya Phuket, og satt buret i Phuket Town. Kom også i snakk med et par andre nordmenn - den ene satt for besittelse av heroin.
Jeg vet at det i samme by også finnes en egen arrest for de som skal deporteres - og det blir man når en selv har betalt for egen flybillett, men blir fulgt av en politibetjent på fly derfra, som en også må betale for, og direkte til flyplassen i Bangkok.
Jeg skal ikke påstå noe, for tider og forhold kan forandre seg - men slik var det iallfall for en del år siden.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#68

nye koster « big joke» og tøffere regime

mot overstay!

big joke i farta!

arresterte ( anholt ca 40000 i oktober!

samme farta i november!)

ser ut til det blir utvist tvert m minst 5000 i

bot,

big jokes crew har opsøkt adresseer i alle
politidistrikter!
og funnet folk sogar med falske stempler
de har gotroende betalt» agenter»
60000 bhat leste jeg i bangkok post,


emigration advarer og bruke byråer!







http://www.nationmultimedia.com/detail/ ... s/30355828
Vedlegg
06BD77D2-CF5D-4A56-BCA4-1F9ED8325CB3.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#69

riflefish skrev: 22 des 2018, 15:29 nye koster « big joke» og tøffere regime

mot overstay!

big joke i farta!

arresterte ( anholt ca 40000 i oktober!

samme farta i november!)

forstår ikke at det var så mange,

men det sto i bangkok post forrige søndag

( trykkfeil?!)

ser ut til det blir utvist tvert m minst 5000 i

bot,

big jokes crew har opsøkt adresseer i alle
politidistrikter!
og funnet folk sogar med falske stempler
de har gotroende betalt» agenter»
60000 bhat leste jeg i bangkok post,


emigration advarer og bruke byråer!







http://www.nationmultimedia.com/detail/ ... s/30355828



bedragerier:,

https://www.thaivisa.com/forum/topic/10 ... after-you/
Vedlegg
993735F5-DDBC-4EB1-976A-FD82DE38A7EA.jpeg
0EEEFF4F-385F-4199-A1EA-84675E9FA5E1.jpeg
BB581A12-4B8C-40C5-B966-DAE25E65BBE1.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#70

Vedlegg
45C332EE-7BC4-4826-9C25-863AEBB4C16B.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»