Etter valget 24. mars 2019

Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#781

Tore Bustad skrev: 21 okt 2020, 18:44 Ja.

Men hva er det vi snakker om? Helt ærlig så skjønner jeg ingenting av hva jeg svarer på lenger.

Jeg har for øvrig ikke lest Chambers avhandlinger. De er alt for tunge for meg. Men jeg ser dem ofte retweetet av mennesker jeg følger. Jeg ser også at artiklene jeg leser refererer til dem.
Da kan det lett bli slik
Jeg sier det er tryggt å hoppe her. men sparer meg for å fortelle at du må ta med skjerm, eller eventuelt sparer den.
Men en endrer vel ikke samfunnstruktur ved å endre noen vedtekter i det parlamentatiske system som er valgrelatert og omhandler sammensetning av deres storting. Grunnlovsendringer som ikke vedrører social utjevning osv
Sist redigert av Wood1958 den 21 okt 2020, 19:05, redigert 1 gang totalt.
torbus

#782

Wood1958 skrev: 21 okt 2020, 18:59 Men en endrer vel ikke samfunnstruktur ved å endre noen vedtekter i det parlamentatiske system som er valgrelatert og omhandler sammensetning av deres storting. Grunnlovsendringer som ikke vedrører social utjevning osv
Er det dette du tror de ønsker?

I så fall er det ikke rart vi ikke skjønner hverandre.

Men nå blir det skjermfritt for meg fram til i morgen. God natt! :)
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#783

Så får en smøre seg med tålmodighet .
Hva Prajuth ikke ville høre på
Hva regjering ikke ville gjøre.
Gjør kongen , uten at armyen overstyrer for å løse.Som de alltid har gjort.
Kan bli bra, en får vente å se.
Muligvis kapitel 5 i min verden av kinasjakken, men om ingen oppfatter hva jeg formulerer, og den eneste som svarer Forteller til slutt på dagen at han ikke forstår hva jeg skriver, bør jeg muligens gjøre som Trump og ta en seniltest.Samt kjøpe noe snack å nøyes med å lese.
https://www.thairath.co.th/news/politic ... c#cxrecs_s
1.png
2.png
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#784

Bra
Anutin som har så mange tidligere Pheu Thai og andre i sitt parti samt støtte fra demokratene hvor mange ikke vil ha Prayut
.Forsikrer om at # united we stand#
Det er bra da slipper jeg å kjøpe julegaver i år . Tolker det som at jeg kan begynne å tro på at julenissen har gjenoppstått
Regarding security arrangements, Mr Chuan said there was no need for more security forces from the police or military to be in attendance.

He said it was unlikely that the situation would escalate and said protesters would be allowed to hold activities on the premises, provided they don't use violence or carry weapons.
https://www.bangkokpost.com/thailand/po ... rty-leader
torbus

#785

Wood:

Ikke legg så mye i at vi ikke skjønner hverandre. For det er ikke så rart. Verken jeg eller du legger ut linker vi ikke også kunne lagt ut fra Thailand. Ingen av oss skriver ting som ikke er lov også i Thailand. Selv ville jeg ikke engang lagt ut vg-linken som ligger et par sider bak. Det gjør at vi begge ser ut til å skrive litt kryptisk. I mitt hode ser jeg klar ut, men for dem som ikke følger de utenlandske avisene jeg leser, og som jeg hinter til uten å navngi dem, er jeg sannsynligvis ikke særlig klar. Når jeg viser til hva demonstrantene ønsker, og noen ganger trampeskriker så høyt at de som sender live risikerer å bli slått av i Thailand, skriver jeg jo ikke hva de faktisk sier. Noen ganger nevner jeg demonstrantenes subtile kritikk via t-skjorter, klær og slagord, men jeg viser ikke til referansene.

Hvis man ikke har referansene er det sannsynligvis vanskelig å vite hva jeg babler om.

Så det er ikke bare du som er uklar.

Sånn blir det når vi begge forsøker å holde oss objektive og innenfor det mest omstridte.

Noen av dere forholder dere også mer til mainstream thainyheter enn jeg gjør. Jeg ser litt fra Bangkok Post og Khao Sod, og sistnevnte hinter omtrent som jeg gjør her, men generelt har jeg like mye utbytte av thainyheter som jeg har av den svært engasjerte nyhetsoppleseren til barnebarnet til han som oppfant hamburgeren og som bestiger høyfjell i frakk og lakksko.

Tenkte bare å si det. For det er ikke nødvendigvis sånn at du er noe mer uklar enn meg. Det er vel bare sånn det blir når vi sitter i et av verdens frieste land og prøver å forholde oss innenfor reglementet til et land som stadig synker dypere på den årlige statistikken over verdens pressefrihet, og som nå kan se seg slått av land det ikke er særlig mye å skryte av å befinne seg under.

Jeg må uansett ta det litt roligere framover. Hodet mitt begynner å bli sliten av skjermer. Sitter foran dem på jobb hver dag, i en time med morgenkaffen, som nå, og alt for mye på ettermiddagen og kvelden, og jeg merker at dette jævla skjermlyset i så store mengder som jeg får store deler av døgnet, ikke er bra for meg lenger. :geek:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#786

Wood1958 skrev: 21 okt 2020, 11:51 Kan være jeg tar feil a den så takk for rettelse . Jeg vet ikke hvem som støttet hvem.men undres over begrepet folkeparti som de lagde.
Slik jeg har forstått det så var ikke Khana Ratsadon et politisk parti slik vi definerer det, det var mer en løs organisasjon av fremtredende borgere som ville ha slutt på det absolutte monarkiet. De hadde både militære og sivile medlemmer. Politisk stod de ellers gjerne langt fra hverandre. Pridi var minister i første regjering og laget et utkast til reformer som av både kongen og andre medlemmer av Khana Ratsadon ble beskyldt for å være kommunisme. Resultatet var at Pridi gikk av og søkte tilflukt i utlandet til stormen hadde lagt seg.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#787

Tore Bustad skrev: 21 okt 2020, 13:34 Ikke i Thailand heller?

Det er jo internasjonalt domene, så den vil aldri tas ned for oss utenfor Thailand. Det er kun i Thailand de har muligheten til å blokkere domener.

Jeg vet ikke med de tre andre, men Prachatai vil ikke la seg styre. De er bygd opp nettopp som et av få medier i Thailand som opererer helt på grensen av hva de kan komme unna med uten å bli arrestert.
Ikke noe problem å lese lenken her i Thailand uten vpn. Om de ett overvåker hvilke ip-er som er innom nettstedet vet jeg ikke. Får kanskje vite det om en stund :).
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#788

SomLao skrev: 21 okt 2020, 16:07 Det finnes de leger i Norge som ganske åpent hevder at enkelte grupper er så skjødesløse med sin egen kropp at de ikke fortjener (gratis ?) helsetjenester. F. eks rusmisbrukere, røykere og sterkt overvektige. Men at det allikevel er en forskjell , er jeg enig i.
Poenget er egentlig at vi skal være pokker så varsomme med å tro at Norge kan tjene som eksempel for andre land. Da er man i en og samme pakke både selvgod og sneversynt.
Vi har et velferdssystem i verdensklasse. Ingen tvil om det. Mena at det forvitrer blir vi stadig påminnet om fra ulike hold. Og kun de mest naive blant oss tror at velferdsnivået vil være like godt om la oss si 20 år som det er i dag. Det er lite eller ingenting som tyder på det.
Ytringsfriheten som vi er så stolte av, er under press fra mange hold. Krenkelsesparagrafen i norske skoler er ett eksempel. Man lærer ikke elever at ytringsfriheten er en juridisk rettighet, men snakker heller om ytringsansvar. Undersøkelser viser da også at mange unge tror at ytringsfrihet er det samme som retten til å si det som er sosialt akseptabelt og passende der og da. For mange politikere - særlig på venstresiden - har denne fatale misforståelsen vært et mantra i årevis. Og uvesenet er i dag også å finne i Høyre.
Så kan man si: Er det så farlig da ? Må man på død og liv krenke andres tro og oppfatning ? Igjen en misforståelse. Fordi hvis man ikke kan gjøre narr av religiøse, økonomiske og politiske maktfaktorer, mister man et viktig redskap til å stille spørsmålstegn ved og utfordre maktstrukturene.
Og på den måten er dette en av flere faktorer som truer vårt demokratiske system. Og det uten at mange av de som skal forvalte og forsvare systemet ikke kan eller vil innse disse nokså elementære fakta.
Heldigvis begynner mange både på venstre -og høyreside å våkne opp. Men så langt er de dessverre i klart mindretall.
Interessante momenter du trekker fram her. Kanskje det hører hjemme i en annen tråd enn denne?
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#789

Geir Rasch skrev: 22 okt 2020, 09:43 Slik jeg har forstått det så var ikke Khana Ratsadon et politisk parti slik vi definerer det, det var mer en løs organisasjon av fremtredende borgere som ville ha slutt på det absolutte monarkiet. De hadde både militære og sivile medlemmer. Politisk stod de ellers gjerne langt fra hverandre. Pridi var minister i første regjering og laget et utkast til reformer som av be kongen og andre medlemmer av Khana Ratsadon ble beskyldt for å være kommunismeåd. Resultatet var at Pridi gikk av og søkte tilflukt i utlandet til stormen hadde lagt seg.
Jeg har forstått i forbindelse med møte jeg tidligere omtalt og sakens alvorlige natur,, ble de enige hvilke om hvem som skulle innvies . på hviket nivå i tid, og i hvilken rekkefølge.
Folk ble delt i forskjellige grupper noe som naturlig er.Både ut ifra sosiale livsførsel og de ikke riskerte å si noe.Eller om de muligens hadde et rikt socialt liv.Kanskje drakk i selskapelig sammenheng og ble løsmunnet. Noe som kunne få planene til å falle i fisk.
Så for meg så er det fult mulig at flere forfattere senere har skrevet histore. Men om de har snakket med sistnevnte gruppe. eller andre vet nok ingen .Registerer at årstall er viktig for historisk verdi. så enig om de ihverfall.(om du kan legge ut videre) :shock:
Men nå begynner det å bli kjølig så fint jeg printa Chambers avhandling ut,kjekt til opptenning i kveld.
Sist redigert av Wood1958 den 22 okt 2020, 13:33, redigert 1 gang totalt.
torbus

#790

Thai Enquirer med kommentar om den gule mobben av middelaldrende menn som i går angrep skolejenter.
Has the yellow-shirt ideology become so fragile, so starkly exposed to the world, that those defending it must deploy hoodlums to intimidate little school girls?

It certainly seems that way. And it certainly seems that way for this government and this conservative culture. There has only been one side that has to bus in supporters to confront protesters, only one side that made it mandatory for civil servants to attend a parade.

But Thailand is more sophisticated now, the world is more sophisticated now. These tactics, whether banning books or employing thugs or attacking little girls, are a thing of the past. We see through it.
https://www.thaienquirer.com/19902/opin ... orce-them/
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»