Etter valget 24. mars 2019

Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#771

Tore Bustad skrev: 21 okt 2020, 12:08 Ikke helt sikker på hva du mener med venstresiden. Det er demokrati vs diktatur, pressefrihet vs sensur, det tjueførste århundret vs det nittende århundret, framtiden mot fortiden.

Det er ikke enkelt å tegne opp vanlige politiske skillelinjer her.
Det er da sosialistbevegelser i TH også begrepet rødskjorter er mye, ikke bare Thaksin.
Før var fks NGO også som var mere et samligsparti av uavhengige,De var så store så de hadde senatsplass også..Vet ikke nå om de fikk stille til valg. Et samlingsparti av intereseorganisasjoner. Slikt kunne vi hatt her kanskje også istedenfor bomparti, kystparti, pensjonistparti,
NGO var de som fikk i sin tid HIV medisin under 30bath regelen som Thaksin inførte tidligere, ifølge noen i i helsesektoren . Var vel samme senatoren som også grunnla Practhai, men var veldig anti Thaksin
torbus

#772

Wood1958 skrev: 21 okt 2020, 12:32 Det er da sosialistbevegelser i TH også begrepet rødskjorter er mye, ikke bare Thaksin.
Før var fks NGO også som var mere et samligsparti av uavhengige,De var så store så de hadde senatsplass også..Vet ikke nå om de fikk stille til valg. Et samlingsparti av intereseorganisasjoner. Slikt kunne vi hatt her kanskje også istedenfor bomparti, kystparti, pensjonistparti,
NGO var de som fikk i sin tid HIV medisin under 30bath regelen som Thaksin inførte tidligere, ifølge noen i i helsesektoren . Var vel samme senatoren som også grunnla Practhai, men var veldig anti Thaksin
Men jeg er ikke sikker på om jeg ville kalt Thaksins populisme sosialisme. Det blir vel omtrent som å kalle FRP sosialister fordi de vil fjerne bompengeavgiftene.
torbus

#773

Wood1958 skrev: 21 okt 2020, 11:43 @Tore Bustad
Ikke nede enda
https://prachatai.com/english/
Ikke i Thailand heller?

Det er jo internasjonalt domene, så den vil aldri tas ned for oss utenfor Thailand. Det er kun i Thailand de har muligheten til å blokkere domener.

Jeg vet ikke med de tre andre, men Prachatai vil ikke la seg styre. De er bygd opp nettopp som et av få medier i Thailand som opererer helt på grensen av hva de kan komme unna med uten å bli arrestert.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#774

Tore Bustad skrev: 21 okt 2020, 13:34 Ikke i Thailand heller?

Det er jo internasjonalt domene, så den vil aldri tas ned for oss utenfor Thailand. Det er kun i Thailand de har muligheten til å blokkere domener.

Jeg vet ikke med de tre andre, men Prachatai vil ikke la seg styre. De er bygd opp nettopp som et av få medier i Thailand som opererer helt på grensen av hva de kan komme unna med uten å bli arrestert.
De har nok innsikt om hvem en ikke tråkker på men kanskje noen i th kan svare
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#775

Tore Bustad skrev: 21 okt 2020, 13:06 Men jeg er ikke sikker på om jeg ville kalt Thaksins populisme sosialisme. Det blir vel omtrent som å kalle FRP sosialister fordi de vil fjerne bompengeavgiftene.
Nei det er vel hva jeg prøver å få frem , at ikke alt rødt er Thaksin, men han fikk mange fattige med ved å gi de litt.
Noe som også Riffle har nevnt om hvordan han snudde i sitt syn på Thaksin.
Men som sagt Thaksin er nyere enn røde (venstre) krefter.og det er motstand mot han der også
torbus

#776

Tror uansett ikke det er mulig å tenke på politikk sånn vi kjenner den i nyere tid i vesten. Skal vi sammenligne med noe vestlig, må vi tilbake til kampen mot adelen i Europa. Det er mer enn 200 år siden vi tok den kampen her.

Som Marte Nilsen sa på NRK: Tiden er for lengst over for den typen allianser vi ser i Thailand. Dette er en kamp mellom fortid og fremtid. Ikke mellom politiske sider.

Retten omgjorde forresten avgjørelsen mot de 4 mediene.

https://www.khaosodenglish.com/news/cri ... dia-sites/
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#777

Geir Rasch skrev: 21 okt 2020, 09:46 Med siviliserte samfunn tenker jeg primært på godt utviklede demokratiske samfunn.
At det kan finnes leger som ikke skjøtter legeeden sin like godt også i Norge, tror jeg så gjerne på. Men jeg tror ikke det finnes en eneste lege i Norge som offentlig oppfordrer til brudd på legenden. Om ikke du ser det så synes jeg det er en vesensforskjell.
Det finnes de leger i Norge som ganske åpent hevder at enkelte grupper er så skjødesløse med sin egen kropp at de ikke fortjener (gratis ?) helsetjenester. F. eks rusmisbrukere, røykere og sterkt overvektige. Men at det allikevel er en forskjell , er jeg enig i.
Poenget er egentlig at vi skal være pokker så varsomme med å tro at Norge kan tjene som eksempel for andre land. Da er man i en og samme pakke både selvgod og sneversynt.
Vi har et velferdssystem i verdensklasse. Ingen tvil om det. Mena at det forvitrer blir vi stadig påminnet om fra ulike hold. Og kun de mest naive blant oss tror at velferdsnivået vil være like godt om la oss si 20 år som det er i dag. Det er lite eller ingenting som tyder på det.
Ytringsfriheten som vi er så stolte av, er under press fra mange hold. Krenkelsesparagrafen i norske skoler er ett eksempel. Man lærer ikke elever at ytringsfriheten er en juridisk rettighet, men snakker heller om ytringsansvar. Undersøkelser viser da også at mange unge tror at ytringsfrihet er det samme som retten til å si det som er sosialt akseptabelt og passende der og da. For mange politikere - særlig på venstresiden - har denne fatale misforståelsen vært et mantra i årevis. Og uvesenet er i dag også å finne i Høyre.
Så kan man si: Er det så farlig da ? Må man på død og liv krenke andres tro og oppfatning ? Igjen en misforståelse. Fordi hvis man ikke kan gjøre narr av religiøse, økonomiske og politiske maktfaktorer, mister man et viktig redskap til å stille spørsmålstegn ved og utfordre maktstrukturene.
Og på den måten er dette en av flere faktorer som truer vårt demokratiske system. Og det uten at mange av de som skal forvalte og forsvare systemet ikke kan eller vil innse disse nokså elementære fakta.
Heldigvis begynner mange både på venstre -og høyreside å våkne opp. Men så langt er de dessverre i klart mindretall.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#778

Tore Bustad skrev: 21 okt 2020, 15:36 Tror uansett ikke det er mulig å tenke på politikk sånn vi kjenner den i nyere tid i vesten. Skal vi sammenligne med noe vestlig, må vi tilbake til kampen mot adelen i Europa. Det er mer enn 200 år siden vi tok den kampen her.

Som Marte Nilsen sa på NRK: Tiden er for lengst over for den typen allianser vi ser i Thailand. Dette er en kamp mellom fortid og fremtid. Ikke mellom politiske sider.

Retten omgjorde forresten avgjørelsen mot de 4 mediene.

https://www.khaosodenglish.com/news/cri ... dia-sites/
Merklig å sammenligne, med 2 så forskjelige dynamikker.Her går utvikling mot små interessegrupper som vokser og blir partier. Det er jo hva som startet i 32 i TH hvor folkets parti kunne stille og de andre kunne
stille som personvalg og måtte lage allianser.Vi har idag små partier som blir større og
velter regjeringssamarbeider ved sideskift.
Videre så har vi ikke militær som bryter regelmessig inn og lager nye valglover så innflytelse kan bli mindre om partier blir store, noe som syfter visse krefter å beholde reel makt . fører til splittelse av partier konstant osv. som ble ved sist valg igjen,
Slikt bremser også for å skape partilyalitet.
Men enig i at det fortid mot fremtid
torbus

#779

Jeg for min del skjønner ingenting hva dere snakker om, hva Marx eller eller hvem som mente hva i 1932 har med dette å gjøre (det er ingen som vil tilbake til 32, og kobler dere den svært symbolske nedsettelsen av den forsvunne plakett med dette, har dere ikke fått med dere hvorfor de satte den ned, eller dere ser bort fra demokrati-symbolene som forsvant rundt om i Bangkok de siste årene). Det er mange sider siden jeg forsto en lyd, så når jeg svarer dere vet jeg knapt hva jeg svarer på.

Pyramidene dere stadig vekk trekker frem for å forklare Thailand, er enkelt forklart en god illustrasjon på samfunnsstrukturen de vil velte. Derfor trekkes sammenligningen med det som skjedde i Europa for mer enn 200 år siden (les: Frankrike) stadig frem. Ikke av meg, forresten. Av historikere. Jeg leser bare hva de skriver. Når det gjelder allianser tiden for lengst har gått fra, viste jeg altså til det Prio-forsker Marte Nilsen sa på NRK forleden (hun er vel et velkjent ansikt for alle som har fulgtThailand de siste 15 årene, og en viss autoritet på Sørøst-Asia).
Sist redigert av torbus den 21 okt 2020, 18:22, redigert 1 gang totalt.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#780

Tore Bustad skrev: 21 okt 2020, 18:18 Jeg for min del skjønner ingenting hva dere snakker om, hva Marx eller eller hvem som mente hva i 1932 har med dette å gjøre (det er ingen som vil tilbake til 32, og kobler dere den svært symbolske nedsettelsen av den forsvunne plakett med dette, har dere ikke fått med dere hvorfor de satte den ned, eller dere ser bort fra demokrati-symbolene som forsvant rundt om i Bangkok de siste årene,). Det er mange sider siden jeg forsto en lyd.

Pyramidene dere stadig vekk trekker frem for å forklare Thailand, er enkelt forklart en god illustrasjon på samfunnsstrukturen de vil velte. Derfor trekkes sammenligningen med det som skjedde i Europa for mer enn 200 år siden (les: Frankrike) stadig frem. Ikke av meg, forresten. Av historikere. Jeg leser bare hva de skriver. Når det gjelder allianser tiden for lengst har gått fra, viste jeg altså til det Prio-forsker Marte Nilsen sa på NRK forleden (hun er vel et velkjent ansikt for alle som har fulgtThailand de siste 15 årene, og en viss autoritet på Sørøst-Asia).
Ja den blanket symboliserer noe som du samenligner med noe annet og jeg forstår heller ikke hvordan det kan samenlignes
I korronatråden (om du leste) la jeg ut om pressens samt myndigheters sitering av WHO kontra realitet og helhet fra WHO.
Nå ser jeg du henviser til fks Johnatan Head, og samenligner i disse saker.
Han følger foresten Chambers på twitter så mulig han da også leste Chambers siste avhandling.
Den omhandler den politiske utvikling TH fra 32 til idag og er på 29 sider. så nøyes Head med noen tweet.
Chambers satte seg ellers på flyet til Japan før han slapp den ut etter mange år i TH
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»