Etter valget 24. mars 2019

Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#761

SomLao skrev: 20 okt 2020, 19:04 Enig at det er uhørt, men hvilke siviliserte samfunn tenker du på: Kina ? Russland ? Saudi-Arabia ? Vietnam ? Kanskje Norge, da. I Norge vil du ikke ha noe som helst problem med å finne leger som gir utsatte grupper mye dårligere behandling ( hvis de i det hele tatt gidder å løfte en finger) enn mer privilegerte grupper. Normalt uten at det får noen som helst konsekvenser for deres mulighet til å utøve legegjerningen.
Ulike motiver for unnlatelsene, ja. Utvilsomt. Men i prinsippet nøyaktig samme forsømmelse og forskjellsbehandling.
Med siviliserte samfunn tenker jeg primært på godt utviklede demokratiske samfunn.
At det kan finnes leger som ikke skjøtter legeeden sin like godt også i Norge, tror jeg så gjerne på. Men jeg tror ikke det finnes en eneste lege i Norge som offentlig oppfordrer til brudd på legenden. Om ikke du ser det så synes jeg det er en vesensforskjell.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#762

Wood1958 skrev: 20 okt 2020, 13:05 Undres , medie regnes som holdningskapene og har vistnok føringer. Men får streame mens andre blir stoppet.
Hvilken retning dette skal ?
Du er vel ikke i tvil om retningen? The Voice blir dømt for å støtte demonstrantene. The Nation blir ikke dømt for å støtte politiets brutalitet.
At The Voice I tillegg eies av Thaksin jr spiller kanskje også inn overfor myndigheter som er sykelig opphengt i Thaksin.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#763

Wood1958 skrev: 20 okt 2020, 17:04 @riflefish
Med er igrunn fint du har Marx tanker med i dette,Det hadde jo også Pridi i sin tid men det er vel litt mere komplekst? Gamle siam var jo føydalistisk før kapitalismen kom.Det var vel handel med Europa som fremtvang kapitalsystem.
Pridi som var bak kuppet og revolusjonen hadde tanker om å
blande disse to så kapitalisemens krefter kom til og samtidig beholde Siams eldre system.(slik jeg leser hans tanker i boka etterpå)Han var jo i tillegg militær.
En må vel derfor ikke kikke på Marx modell alene.Har du noen illustrasjoner (triangler av dette siamsystem også)?
Pridi var IKKE militær. Han var utdannet jurist og grunnla i sin tid Thammasat universitetet. Pridi tilhørte samme gruppe som general Phibunsongkram, men de ble etterhvert bitre motstandere. Phibunsongkram støttet aksemaktene under krigen, mens Pridi og hans gruppe søkte samarbeid med vestmaktene (USA). Pridi sin støtte fra militæret var primært marinen, mens Phibunsongkram var både hærsjef og forsvarssjef i perioden 1938 - 1943 mens han var statsminister.
torbus

#764

Et av mediene som ble nevnt, Prachatai.com, trodde jeg var forbudt for lenge siden.

The Voice var vel ganske uforskyldt i det som skjedde. Antar det er innslaget hvor en reporter rapporter direkte fra demonstrasjonene, hvor tusenvis av demonstranter bak ham plutselig begynner å rope slagord mot det reporteren hevder er Prayuth, det reageres på, da det i virkeligheten ikke var Prayuth de ropte mot.

Det er nok bare et tidsspørsmål før medier i Thailand bryter tabuet og satser på bred internasjonal mediestøtte. For det er umulig å rapportere live fra demonstrasjonene og ikke risikere å formidle noe sensitivt.

Rare tider. Jeg har fulgt med ganske godt, og er ikke overrasket over demonstrasjonene, men hvis noen hadde spurt meg for to uker siden om jeg noengang skulle se så mange thaier skrike det de skriker nå, midt i Bangkok, ville jeg aldri trodd det.

Jonathan Head skrev det godt i går:

Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#765

Geir Rasch skrev: 21 okt 2020, 09:49 Du er vel ikke i tvil om retningen? The Voice blir dømt for å støtte demonstrantene. The Nation blir ikke dømt for å støtte politiets brutalitet.
At The Voice I tillegg eies av Thaksin jr spiller kanskje også inn overfor myndigheter som er sykelig opphengt i Thaksin.
Men ikke fks Prachtai med flere så det er vel ikke bareThaksin Det ble tidlig observert av noen som mente det skulle skapes holdninger mot Thaksin.
Jeg også funderer over studenter som skriker om skatter, mens de som skatter eller de som kan få nyte godt av skatter er veldig fraværende.?
Men holdninger skapes via media og grep fra myndigheter.Samtidig så vet en vel fra før at i TH kan det være emner
holdt som statshemmeligheter som ikke kommer i se og hør engang her


Taksin spøkelse.png
text.png
Fra to be bangkokian for noen uker siden
Sist redigert av Wood1958 den 21 okt 2020, 11:39, redigert 2 ganger totalt.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#766

Tore Bustad skrev: 21 okt 2020, 10:39 Et av mediene som ble nevnt, Prachatai.com, trodde jeg var forbudt for lenge siden.

The Voice var vel ganske uforskyldt i det som skjedde. Antar det er innslaget hvor en reporter rapporter direkte fra demonstrasjonene, hvor tusenvis av demonstranter bak ham plutselig begynner å rope slagord mot det reporteren hevder er Prayuth, det reageres på, da det i virkeligheten ikke var Prayuth de ropte mot.

Det er nok bare et tidsspørsmål før medier i Thailand bryter tabuet og satser på bred internasjonal mediestøtte. For det er umulig å rapportere live fra demonstrasjonene og ikke risikere å formidle noe sensitivt.

Rare tider. Jeg har fulgt med ganske godt, og er ikke overrasket over demonstrasjonene, men hvis noen hadde spurt meg for to uker siden om jeg noengang skulle se så mange thaier skrike det de skriker nå, midt i Bangkok, ville jeg aldri trodd det.

Jonathan Head skrev det godt i går:

Var el hva jeg mente når jeg skrev en får tenke sitt. I inlegget med Prachtai.
Nå er så mye av venstresidens talerør taust om Bangkok post og noen andre får raportere videre
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#767

[mention]Tore Bustad[/mention]
Ikke nede enda
https://prachatai.com/english/
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#768

Geir Rasch skrev: 21 okt 2020, 09:52 Pridi var IKKE militær. Han var utdannet jurist og grunnla i sin tid Thammasat universitetet. Pridi tilhørte samme gruppe som general Phibunsongkram, men de ble etterhvert bitre motstandere. Phibunsongkram støttet aksemaktene under krigen, mens Pridi og hans gruppe søkte samarbeid med vestmaktene (USA). Pridi sin støtte fra militæret var primært marinen, mens Phibunsongkram var både hærsjef og forsvarssjef i perioden 1938 - 1943 mens han var statsminister.
Kan være jeg tar feil a den så takk for rettelse . Jeg vet ikke hvem som støttet hvem.men undres over begrepet folkeparti som de lagde.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#769

[mention]Geir Rasch[/mention]
Det har alltid vært slik at ingen kan motsi sjefen uten konsekvenser. Det er også årsaken til at et vanstyre går for langt: Ingen tør si i fra.
Dette som elementer av rangordningene som Riffle har nevnt med bønder, fiskere og slikt er jo fra det Siamesiske føydalsamfunn som de vil ha med det kapitalistiske. Derfor jeg undres over "demokratiet" ut over valglov og skatt
som et sidesprang har noen tegnet det engelske humoristisk.
Skjermbilde (148).png
torbus

#770

Wood1958 skrev: 21 okt 2020, 11:35 Var el hva jeg mente når jeg skrev en får tenke sitt. I inlegget med Prachtai.
Nå er så mye av venstresidens talerør taust om Bangkok post og noen andre får raportere videre
Ikke helt sikker på hva du mener med venstresiden. Det er demokrati vs diktatur, pressefrihet vs sensur, det tjueførste århundret vs det nittende århundret, framtiden mot fortiden.

Det er ikke enkelt å tegne opp vanlige politiske skillelinjer her.
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»