Isolere undertak?

Eie, leie, skatt, flytting, husbygging
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

Er det noen som har en grei løsning på å isolere ett undertak mot strålingsvarme? Illustret med video eller en enkel forklaring hvordan man bruker Aluminiums boble foil? Har kjøpt inn den beste de hadde på homepro med en høy R grad. Husker ikke om det var 4,3 eller 43, men får den levert på mandagen. Har kjøpt inn alutape, men lurer på om jeg kan bruke pappspiker på tverrliggerene som er i taket her, og da får man en klaring på 5 cm til undertaket som lufting? Er helt grønn på slikt, så om noen vettuge har gode råd, så taes det imot med stor takk. Isolasjonen var svinedyr, så vil helst at det blir gjort skikkelig med en gang.


Undertaket ser slik ut.

C2970120-28A2-4361-8AC8-203FB8E9DFF8.jpeg
🌞
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#2

Phay skrev: 24 feb 2019, 03:35 Er det noen som har en grei løsning på å isolere ett undertak mot strålingsvarme? Illustret med video eller en enkel forklaring hvordan man bruker Aluminiums boble foil? Har kjøpt inn den beste de hadde på homepro med en høy R grad. Husker ikke om det var 4,3 eller 43, men får den levert på mandagen. Har kjøpt inn alutape, men lurer på om jeg kan bruke pappspiker på tverrliggerene som er i taket her, og da får man en klaring på 5 cm til undertaket som lufting? Er helt grønn på slikt, så om noen vettuge har gode råd, så taes det imot med stor takk. Isolasjonen var svinedyr, så vil helst at det blir gjort skikkelig med en gang.


Undertaket ser slik ut.


C2970120-28A2-4361-8AC8-203FB8E9DFF8.jpeg
Jeg brukte denne over himlingen i huset oppe i nord.Under taket brukte vi den tynne versjon , men av beste kvalitet. Huset vi har Pattaya/Na Jomtien etterisolerte jeg med slike glavapakker som er overtrekt med alu.
Hus oppe i nord , over himling.
Hus oppe i nord , over himling.
Vedlegg
Tynn under takstein.
Tynn under takstein.
Tynn under takstein.
Tynn under takstein.
Over himlings plater.
Over himlings plater.
Isolasjon.
Isolasjon.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3

Hei, vi har kjøpt en slik alu boble sak, og lurer på om jeg skal gi den luft mellom bølgelikktaket og legge den på lektene, eller legge den rett på bliktaket mellom lektene?

Kan jeg bruke pappspiker eller går det med en industri stiftemaskin? Er hardtre de lektene.
🌞
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#4

Phay skrev: 24 feb 2019, 09:32 Hei, vi har kjøpt en slik alu boble sak, og lurer på om jeg skal gi den luft mellom bølgelikktaket og legge den på lektene, eller legge den rett på bliktaket mellom lektene?

Kan jeg bruke pappspiker eller går det med en industri stiftemaskin? Er hardtre de lektene.
Er ingen ekspert på dette , men det selges jo bølgeblikkplater med isolasjon og da er det jo rett på blikket. Du har sikkert sett disse.
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#5

For varmestrålingen sin del, så spiller det liten rolle hvor du plasserer mattene. Men for den varme luften som legger seg under takplatene, den er det vesentlig at den blir ventilert vekk. Det er derfor du ser thaihus med åpne gavler i toppen av takkonstruksjonen. Gjennomstrømning av steikheit loftsluft er påkrevet. Om jeg var husbygger så ville jeg montert inn ei vifte som transporterte vekk denne varmlufta når det ellers er tilnærmet vindstille på utsiden. Vifta kan ha en vindmåler på utsiden som gir startsignal.
Cool Down! :D
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#6

MrDemongas skrev: 24 feb 2019, 09:55 For varmestrålingen sin del, så spiller det liten rolle hvor du plasserer mattene. Men for den varme luften som legger seg under takplatene, den er det vesentlig at den blir ventilert vekk. Det er derfor du ser thaihus med åpne gavler i toppen av takkonstruksjonen. Gjennomstrømning av steikheit loftsluft er påkrevet. Om jeg var husbygger så ville jeg montert inn ei vifte som transporterte vekk denne varmlufta når det ellers er tilnærmet vindstille på utsiden. Vifta kan ha en vindmåler på utsiden som gir startsignal.
Cool Down! :D
Det her er jo ute foran inngangspartiet ca 60m2 blikktak, som jeg tenkte jeg skulle få en fin plass å sitte ute. Men nå er det steikvarmt her. Du ser jo på bildene hvordan det ser. Hvifter har jeg nok av her ute nå, hele 3 stk, alt fra veggmonterte til "Tempelvifta" mi som de kaller det her.
🌞
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#7

MrDemongas skrev: 24 feb 2019, 09:55 For varmestrålingen sin del, så spiller det liten rolle hvor du plasserer mattene. Men for den varme luften som legger seg under takplatene, den er det vesentlig at den blir ventilert vekk. Det er derfor du ser thaihus med åpne gavler i toppen av takkonstruksjonen. Gjennomstrømning av steikheit loftsluft er påkrevet. Om jeg var husbygger så ville jeg montert inn ei vifte som transporterte vekk denne varmlufta når det ellers er tilnærmet vindstille på utsiden. Vifta kan ha en vindmåler på utsiden som gir startsignal.
Cool Down! :D
Er enig med deg når det gjelder innomhus , dette er jo et tak med bare en vegg ellers åpen.
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#8

Eneste løsning som jeg kan se vil gi noe effekt, det er å installere et sildreanlegg som sprinkler vann over takplatene. Har man tilgang til brønnvann og er litt fingerferdig kan man ordne dette selv. med en liten "akvariepumpe".
Solen i Thailand gir ca 1100 watt pr m2 og fordampning av vann kan enkelt regnes ut, men det beste er å foreta et test på de gjeldende takplatene. Vannet må fordeles med en spreder (rør med hull) og la det sildre sakte ut ovenfra. Prøv med en liter om gangen. Hvis det går med en liter så har man et areal, mengde vann og tid som går med til fordampning. Taket er jo skrått, men det har ingen virkning annet enn at vannet går raskere over takflaten og dermed får større kjøleeffekt. Pumpen skal kun gå når Phay sitter ute med kaffe eller Leo.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#9

:D
MrDemongas skrev: 24 feb 2019, 12:17 Eneste løsning som jeg kan se vil gi noe effekt, det er å installere et sildreanlegg som sprinkler vann over takplatene. Har man tilgang til brønnvann og er litt fingerferdig kan man ordne dette selv. med en liten "akvariepumpe".
Solen i Thailand gir ca 1100 watt pr m2 og fordampning av vann kan enkelt regnes ut, men det beste er å foreta et test på de gjeldende takplatene. Vannet må fordeles med en spreder (rør med hull) og la det sildre sakte ut ovenfra. Prøv med en liter om gangen. Hvis det går med en liter så har man et areal, mengde vann og tid som går med til fordampning. Taket er jo skrått, men det har ingen virkning annet enn at vannet går raskere over takflaten og dermed får større kjøleeffekt. Pumpen skal kun gå når Phay sitter ute med kaffe eller Leo.
:D :D :D

I like the idea, bring them on :lol:

Jeg drikker ikke leo. Svigers har aldri sett meg drikke en dråpe alkohol så langt, men blir jeg her en uke til, så tror jeg må kjøpe inn en pall med øl!
🌞
JD6620
Innlegg: 73
Registrert: 21 okt 2017, 20:24

#10

Du har ikke undertak. Det viktigste er at det blir en form for lufting mellom bølgeblikk og isolasjon, slik at som riktig sagt, lenger opp i tråden, varm luft kan stige mest mulig fritt og slippe ut enten i gavlene eller åpning i toppen av platene
Svar

Gå tilbake til «Bolig»