Medisiner

Svar
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#1

Hvordan er lovene for å reise med antibiotika i bagasjen (uten resept) mellom asiatiske land? Er det noen?

Gikk på en rennarævsmell i Vietnam i sommer, og fant ut at det er vanskeligere å finne gode apoteker i Hanoi enn i Thailand, så i framtiden tenker jeg å reise med en pakke Ciprofloxacin i bagasjen hver gang jeg er utenfor allfarvei, sånn just in case.

Er dette uproblematisk dersom man f.eks. skulle bli stoppet i tollen?
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#2

Tviler på at det er noe problem med antibiotika slik sett. Er nok mest legemidler som klassifiserer som narkotika som er skummelt.

Men lurt å ta noen google-søk på de landene du skal innom. Ikke dumt å ha skikkelig antibiotika i kofferten. Men bør vel kanskje ha med flere typer og ikke bare for mage, just in case.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#3

RobertX skrev: 16 feb 2019, 03:17 Tviler på at det er noe problem med antibiotika slik sett. Er nok mest legemidler som klassifiserer som narkotika som er skummelt.

Men lurt å ta noen google-søk på de landene du skal innom. Ikke dumt å ha skikkelig antibiotika i kofferten. Men bør vel kanskje ha med flere typer og ikke bare for mage, just in case.
mye magasjau kan også skyldes virus

fra parasitter, mmm

samtidig som mange bakterier nå er

resistente mot de « eldre» antibiotika

det har kommet nå en 3generasjons

antibiotika,!

og det jobbes hele veien med nye og

framstille nye medisiner,!

en god regel er:


«Det generelle rådet " stek det, kok det, skrell det eller glem det" er en god rettesnor.»

ps : det er nok ingen stor risiko og ha

en personlig dosering ( kur)

resept fri

antibiotika med seg,

jeg anbefaler jo som vanlig fishing pills

og en diare over tre dager bør en dra på

sjukehus og oppsøke lege !,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#4

Den «kok det, stek det ...» er ingen garanti for meg. Med et unntak, da jeg ble matforgifta av en frokost som smakte som om den var varma opp tre ganger - og som jeg derfor burde vært lur nok til ikke å spise opp, har jeg kun blitt matforgifta av varm mat, og bare på middels kostbare restauranter i turistområdene.

Salater, rå urter, som tam, gatemat, osv., har jeg aldri hatt problemer med. Sist jeg var i Thailand spiste jeg, med et par burger-unntak og en biff, utelukkende den billigste maten (middager til 50-100 baht i veldig lokale restauranter i Chiang Mai, gatemat der thaiaene spiser langs Silom Road, smårestauranter med bare thaier, osv.), og jeg har aldri vært bedre i magen.

I Vietnam ble jeg dårlig av den eneste vestlige maten jeg spiste på hele turen. En pizza på en dyr og renommert pizzarestaurant i Hanoi. De lagde den rett foran meg i svære pizzaovnen, så det er ingen tvil om at den ble godt stekt. Jeg bestilte halve med kylling og halve med noe annet, og delen med kylling syntes jeg smakte litt rart, så klok av skade og fordi jeg hadde reisedag tilbake til Bangkok dagen etter, droppa jeg den tvilsomme delen, og spiste kun den andre delen, men det stykket jeg spiste med kylling var nok. Kjente raskt at noe ikke stemte, sånn jeg alltid gjør.

Det er litt vanskeligere i Vietnam enn i Thailand. Hygienen er definitivt mer så som så, men veldig mye av maten er også basert på friske urter - som ikke er varmebehandlet. Aldri hatt problem med dette heller, men det gjør det mer risikabelt.

Når det gjelder antibiotika er det den over jeg har fått av legen (for tredagerskur) ved 4-5 tidligere besøk, og siden jeg begynner å kjenne igjen symptomene, vet hva legen spør om, osv., kjører jeg selvdiagnostisering med mindre det har gått så langt at jeg dehydrerer (etter den nevnte frokosten, tok det et par timer før det var så ille at jeg måtte ta tuk-tuk til legen 500 meter unna hotellet, fordi jeg ikke hadde krefter til å gå, da alt jeg drakk forlot kroppen på rekordtid). Dersom det er virus vil jeg vite det. Det har andre (og ofte mye kraftigere) symptomer enn en ordinær matforgiftning.

Rådet jeg selv følger nå, og som andre jeg kjenner og som aldri blir syke har vært flinkere enn meg til å følge, er enkelt: spis utelukkende der de lokale spiser, og hold dere unna medium prisede restauranter med mange vestlige gjester i turistområdene. Det er alltid denne typen restauranter som har tulla det til for meg. Spesielt vestlig mat er det klokt å være varsom med.

Apotekene i Vietnam er forresten litt ... tja, medisiner som ligger i en skuff i et vanlig bord i 40 varmegrader ... hehe. Visstnok også masse som er utgått på dato (har ofte ikke datostempel i det hele tatt), og mye fake. Da er de flinkere i Thailand, hvor man på de større stedene sjelden trenger å gå langt for å finne et merkeapotek av typen Boots.

Tror forresten jeg har et snitt på å bli matforgifta hver tredje tur nå, men etter en dag på antibiotika er jeg nesten bra igjen, så det er ingen krise. Problemet oppstår uten antibiotika, da det jeg drar på meg i Thailand rett og slett ikke gir seg uten hjelp. Har gått inntil en uke uten at diareen har gitt seg, så nå skaffer jeg antibiotika så fort det lar seg gjøre.

En ting til: Ha alltid et par poser elektrolytter tilgjengelig. Dehydrering kommer raskere enn man tror.

Jeg antar at det å reise med antibiotika er like harmløst som å reise med paracet. I hvert fall til Vietnam. Det er Valium og diverse rusprodukter som er farlig. Likevel greit å være sikker. Dette er ikke en verdensdel der der det er særlig lurt å få problemer med medisiner i tollen. :)
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#5

fotomannen skrev: 15 feb 2019, 08:54 Hvordan er lovene for å reise med antibiotika i bagasjen (uten resept) mellom asiatiske land? Er det noen?

Gikk på en rennarævsmell i Vietnam i sommer, og fant ut at det er vanskeligere å finne gode apoteker i Hanoi enn i Thailand, så i framtiden tenker jeg å reise med en pakke Ciprofloxacin i bagasjen hver gang jeg er utenfor allfarvei, sånn just in case.

Er dette uproblematisk dersom man f.eks. skulle bli stoppet i tollen?
Det er samme med alle typer medisiner. Ha med innpakningen, ikke bare brett med tabletter. Noen medisiner kan inneholde feks sterioder etc..men det gjelder nok ikke alle..med resept, alltid med innpakningen. Også alle medisiner fra Norge uansett..som en forholdsregel.
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#6

Kolami skrev: 21 feb 2019, 01:24 Det er samme med alle typer medisiner. Ha med innpakningen, ikke bare brett med tabletter. Noen medisiner kan inneholde feks sterioder etc..men det gjelder nok ikke alle..med resept, alltid med innpakningen. Også alle medisiner fra Norge uansett..som en forholdsregel.
Thanks!

Det med pakningene har jeg ikke tenkt på. Hehe, burde nok rydde opp i rommet i toalettmappa hvor jeg har Paracet og diverse, for der er det nok ikke lenger mange hele pakker av noe ...
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#7

fotomannen skrev: 21 feb 2019, 06:54 Thanks!

Det med pakningene har jeg ikke tenkt på. Hehe, burde nok rydde opp i rommet i toalettmappa hvor jeg har Paracet og diverse, for der er det nok ikke lenger mange hele pakker av noe ...
Du kan rive ut all papir og ta vare på forside og surr tabletene rundt med strikk..da blir det mye lettere..mange småesker kan ta mye plass hehe
Svar

Gå tilbake til «Korte spørsmål»