Thailands økonomi , og valuta svingninger

Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#31

fotomannen skrev: 27 apr 2019, 07:49 Uventet nedgang i turismen.

https://www.bangkokpost.com/business/to ... ook.com%2F
kan vel ikke si at deter uventet etter valg og det som er skrevet,
men deter jammen nok turister her allerede. spør du meg

:D
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#32

riflefish skrev: 27 apr 2019, 08:14 kan vel ikke si at deter uventet etter valg og det som er skrevet,
men deter jammen nok turister her allerede. spør du meg

:D
Selv må jeg si at masseturismen fra Kina er i ferd med å ødelegge reiselysten for meg. Alle paradisstedene jeg tidligere reiste til, er ødelagte av absurde mengder dagsturister. Det har stått mye om Phi Phi i avisene, etter at de stengte Maya Bay, men sist jeg var i Krabi, var alle de andre småøyene like folkerike som The Beach, uten at det får den samme oppmerksomheten. Heldigvis liker jeg byene, men i høysesongen er to av mine favorittbyen farlige å puste i, og det ser ut til å bli verre for vært år.

Maten er fortsatt god, menneskene er hyggelige, og siden jeg har ganske mye erfaring fra Thailand nå, unngår jeg lett scamsene mange førstegangsreisende klager over, men det er vanskelig å anbefale Thailand til venner lenger, da ingen av stedene de har sett på paradisbilder, og som jeg tidligere snakket varmt om, stemmer med dagens virkelighet. Den enorme mengden dagsturister betyr ikke bare speedbåter på rekke og rad i lagunene, diesellukt og horder av mennesker, men søppel - som de ikke akkurat er flinke til å håndtere.

Sist jeg var i Krabi, ble jeg rett og slett skremt over den raske endringen.

Synd, men de har drevet rovdrift på deler av paradisstedene, og om det ikke skremmer bort kinesere, som uansett er vant til å gå i kø, gjør det landet mindre attraktivt for pengesterke europeere.

(For vår del har det vel også en del å si at bathen holdes latterlig sterk, og at Thailand derfor ikke lenger er et spesielt rimelig land, i hvert fall ikke sammenlignet med noen av alternativene).

Valgkaoset betyr nok mye for utenlandske investorer, men sannsynligvis lite for turismen.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#33

fotomannen skrev: 27 apr 2019, 08:35 Selv må jeg si at masseturismen fra Kina er i ferd med å ødelegge reiselysten for meg. Alle paradisstedene jeg tidligere reiste til, er ødelagte av absurde mengder dagsturister. Det har stått mye om Phi Phi i avisene, etter at de stengte Maya Bay, men sist jeg var i Krabi, var alle de andre småøyene like folkerike som The Beach, uten at det får den samme oppmerksomheten. Heldigvis liker jeg byene, men i høysesongen er to av mine favorittbyen farlige å puste i, og det ser ut til å bli verre for vært år.

Maten er fortsatt god, menneskene er hyggelige, og siden jeg har ganske mye erfaring fra Thailand nå, unngår jeg lett scamsene mange førstegangsreisende klager over, men det er vanskelig å anbefale Thailand til venner lenger, da ingen av stedene de har sett på paradisbilder, og som jeg tidligere snakket varmt om, stemmer med dagens virkelighet. Den enorme mengden dagsturister betyr ikke bare speedbåter på rekke og rad i lagunene, diesellukt og horder av mennesker, men søppel - som de ikke akkurat er flinke til å håndtere.

Sist jeg var i Krabi, ble jeg rett og slett skremt over den raske endringen.

Synd, men de har drevet rovdrift på deler av paradisstedene, og om det ikke skremmer bort kinesere, som uansett er vant til å gå i kø, gjør det landet mindre attraktivt for pengesterke europeere.

(For vår del har det vel også en del å si at bathen holdes latterlig sterk, og at Thailand derfor ikke lenger er et spesielt rimelig land, i hvert fall ikke sammenlignet med noen av alternativene).

Valgkaoset betyr nok mye for utenlandske investorer, men sannsynligvis lite for turismen.
du har rett!
jeg har ett vennepar ( norske)
hadde booke en måned i krabi,
etter ei uke fikk de nok,
det var folk, båter og meneske bæsj
utenfor envær sti!
ikke toaletter noen plasser øyene utenfor krabi det varså ille at de bokka fly og
tok di siste tre ukene på jomtien,!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#34

Phay skrev: 27 apr 2019, 07:45 Det er mer thaier på reisefot innenlands og utenlands, som sagt massiv utbygging av infrastruktur og nye shoppingsentre, samt mange nye biler på veiene, i tillegg en massiv økning av unge og middeladrende thaier å se på veiene på stor motorsykkel.

En observasjon fra min side!
Hely enig der Phay, statistikken over nybilsalget er enorm, bekymrer vist litt for disse litt oppover det og så lenge det er så stor økning i privatgjelden.
Og denne dollarflukten er jo i hovedsak japanere som trekker seg ut av markedet, noe som startet lenge før valget, så om investeringene faller, så kan jo sikkert det være noe av årsakene til at eksporten faller også.
En får se med tiden.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#35

riflefish skrev: 27 apr 2019, 08:14 kan vel ikke si at deter uventet etter valg og det som er skrevet,
men deter jammen nok turister her allerede. spør du meg

:D
Ser en på tallene så er jo fallet i intekter nesten dobblet så stort som fallet i turister.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#36

Phay skrev: 27 apr 2019, 06:03 En ting virker veldig klart, og det er at økonomien går på speed, og har gjort det noen år nå. Nye shoppingsenter dukker opp overalt, nye biler i landsbyene, og byggevarebransjen ser ut til å ha gode dager. Jobb til alle som vil ha, og kan jobbe.

Så hva er galt med det bildet av dagens situasjon?
Alle de tomme lokalene?

Det er så mange tomme lokaler overalt..også på enklere kjøpesentra..de store er bankers..men noen av de mindre sliter hvis de ligger feil..og rundt her jeg bor..er det 4 små sentra som er tomme mer eller mindre..kun ett par butikker i noen av disse..tesco lotus er på vei bli lagt ned, 3 andre blir sikkert lagt ned snart..1 er allerede lagt ned, og der var det ingen som gikk..
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#37

Wood1958 skrev: 25 apr 2019, 16:58 Ja og skattelette leste jeg her om dagen må til igjen til denne blomstrende turistindustrien, leste ogaå for litt siden uten at jeg finner igjen linken, at kineserene har vlitt så store på turistindustrien og kjøpt opp så krefter blant den såkalte eliten synes det ble for mye.
En får se med tiden, Det blir som med været ikke lett å spå
Ikke glem turistslitasje...men når man har verdens største horehus, også har man en god del single menn i Kina--bankers :lol:
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#38

Dette med at turismen synker skulle vært artig å lest. For fakta er at turismen øket med nesten 3 millioner i fjor. Det første kvartalet kom det 10.795.246, og det tilsier over 40 millioner mot 38.277.300 i fjor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tourism_i ... -MOTS18-44

Hører og slike rare uttaleleser, at nordmenn legger igjen mer penger. Kanskje pr. person, men over 10 millioner kinesere legger nok igjen mer penger enn 100 tusen nordmenn.

Men slitasjen blir dessverre stor, og hva hvis det kommer 79.349.668 turister som man tror i 2030???????

A.H.

Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#39

thailands økonomi er meget avhengig av
eksport 2/3 av økonomien er eksport orientert, der er bekymring hos eksport industrien stor stor bekymring pga
at baht er så dyr,
dette gjelder da utenlanske selskaper som produserer sine varer for hjemmemarkedet,
men ,,
alikevel forventes en økonomisk vekst
på rundt 4%

merklig er denne økinomien,,
«
Baht adds to challenges for Thai economy in 2019. A surge in the baht is adding to the challenges facing Thailand's trade-dependent economy this year. The baht's climb of about 5% against the dollar in the past six months is the strongest in the world, according to data compiled by Bloomberg»
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#40

riflefish skrev: 28 apr 2019, 05:10 thailands økonomi er meget avhengig av
eksport 2/3 av økonomien er eksport orientert, der er bekymring hos eksport industrien stor stor bekymring pga
at baht er så dyr,
dette gjelder da utenlanske selskaper som produserer sine varer for hjemmemarkedet,
men ,,
alikevel forventes en økonomisk vekst
på rundt 4%

merklig er denne økinomien,,
«
Baht adds to challenges for Thai economy in 2019. A surge in the baht is adding to the challenges facing Thailand's trade-dependent economy this year. The baht's climb of about 5% against the dollar in the past six months is the strongest in the world, according to data compiled by Bloomberg»
Ja vi leser nok forskjellige nyheter.
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»