Thailands økonomi , og valuta svingninger

Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#301

MrDemongas skrev: 01 aug 2021, 12:02 Thailands økonomi med en totalt sviktende turistindustri, tror jeg, vil gå at skogen. Samtidig med at landets valuta vil gå til himmels. Perfekt oppskrift for en katastrofe.
Kun hungersnød og pandemi kan redde landet. Jo, og så har de jo verdens beste militærregime.
Eksportindustri 65% av bnp
Bare bilindustri 10%
Mulig lavere driftkostnader for å hente inn tap fra turister om nå,eksporten bare øker
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#302

Mnge sliter nå i Th , det er sikkert. Men noen ganger undres jeg om turismen er en svøpe for de.
Det var vel et jordbruksland,jordbruket ble rasjonalisert i takt med at arbeisplasser kom i industrien.Samtidig så blomstret turismen noen år senere
Folk i andre land kom flere og flere til Th. Mye utenlansk reislivsinvesteringer. Masse billig arbeiskraft fra andre land også.
Det har vært flere år med inflasjon. Ringvirkningene av veksten kommer fks Burmesere i turistindustrien til gode i deres hjemland og byer samme med industrien som må hente folk fra andre land også for å få fatt i folk. Pengene fra lønninger går til verdiskapninger i naboland, mens Thaiere sitter med inflasjonen.
Så hvordan regnestykket hadde sett ut om det varThaiere i industri uten turister er ikke godt å si.
Mulig det ville være mere ringvirkninger av arbeiderenes lønninger i TH som ville holdt sysselsetting og,skapte verdier også.
Kanskje vært mere utjevning i lønns og levekår.Da en jo ser forskjell priser lønninger fra turiststeder og andre steder også men også lønnsforskjell Thai og Burmeser. Noe som medvirker til å,presse lønninger ned å skape,forskjeller også.
Samtidig ville kanskje en industriarbeider hatt bedre kår i samfunnet økonomisk?
Men det vet kanskje de som har vært der lengere og sett utviklingen mere om?
Det går vel l mye penger ut av lander fra begge sektorer. Så hvor balansepunket ligger vedrørende tap vet ikke jeg, sånn om en regner ringvirkninger med ved full Thai sysselsetting i industrisektor uten inflasjon som turismen skaper.
Også trekker ifra overskudd fra turistbransje (hoteller og annen utenlandsk investering) som går rett ut av landet.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#303

en som er god på statestikk
bare i 2015 emigrete i følge denne ststtestikken over
3 milioner av den thailanske befolkning fortrinsvis kvinner stemmer dette snakker vi om et betydlig antall de siste 20 -30 åra

veldig mange av de som emigrer sender ikke ubetydlige pengebeløp til familije i thailand
dette kan nok påvirke bathkursen noe
men jeg synes det eg utrolig høyt antall som emigrerer men da en ser på befolknings veksten i andre land som. usa og europa har befolkningen økt betydlig thailand derimot er stabil mao
her er mye og hoppe inni for en tall knuser

https://www.macrotrends.net/countries/T ... statistics


i 2015 emigrerte cel 5 % av befolkningen koriger
meg om jeg tar feil
Vedlegg
60070634-A505-4913-9935-849AAE19BAC4.jpeg
52C42395-16A7-46EB-BBD9-158D04656BF2.jpeg
E0FFA7A2-F495-49E9-8A37-C255EAE27954.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#304

denne linken overrasker!
kan det væra riktigt ?
nesten 5 mill imigrte fra LOS i 2015🙄


https://www.macrotrends.net/countries/T ... statistics
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#305

Litt av en folkevandring, det blir nok sendt mange små drypp med penger hjem av dette også.
Så mange bekker små osv. Jeg vet ikke hvordan slikt registreres, tenker på valutaflyt inn til lander.
For det må vel bli summer av slikt også.
Self ut fra årsak til emigrering. Er det til naboland pga situasjonene i eget land er kanskje inntekten ikke så mye mere enn til livsopphold.
Men mange mennesker allikevel.
Men ser statistikken , er,det samlet for alle årene?
Og hvor mange returnerte?
Det,er,så mye med,slikt jeg ikke vet noe med.
Fks, er tallene også inkludert imigranter til TH som flytter hjem?
Fra,arbeidsinnvandring som er registrert til alle som forsvant etter 2014?
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#306

Wood1958 skrev: 03 aug 2021, 10:20 Litt av en folkevandring, det blir nok sendt mange små drypp med penger hjem av dette også.
Så mange bekker små osv. Jeg vet ikke hvordan slikt registreres, tenker på valutaflyt inn til lander.
For det må vel bli summer av slikt også.
Self ut fra årsak til emigrering. Er det til naboland pga situasjonene i eget land er kanskje inntekten ikke så mye mere enn til livsopphold.
Men mange mennesker allikevel.
Men ser statistikken , er,det samlet for alle årene?
Og hvor mange returnerte?
Det,er,så mye med,slikt jeg ikke vet noe med.
Fks, er tallene også inkludert imigranter til TH som flytter hjem?
Fra,arbeidsinnvandring som er registrert til alle som forsvant etter 2014?
mye kan også være feil , for om dette er folk som har fått annet statsborgerskap?
blir jo lenge etter flyttet det, jeg bruker ikke pc
og her er tall og innfo smått
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#307

riflefish skrev: 03 aug 2021, 09:08 en som er god på statestikk
bare i 2015 emigrete i følge denne ststtestikken over
3 milioner av den thailanske befolkning fortrinsvis kvinner stemmer dette snakker vi om et betydlig antall de siste 20 -30 åra


https://www.macrotrends.net/countries/T ... statistics


i 2015 emigrerte cel 5 % av befolkningen koriger
meg om jeg tar feil
Du skal se Riffle , de har nok litt perspektiver på demografi i samfunnet og hva som skjer.Folk eldes og hva som skjer med arbeidsstyrke osv.
Her litt fra Mahidol universitet fra 2019 tror jegMen dekker utvikling fra denne Rattanakosin tiden. 1782 til idag.Men det var jo før pandemi
Chuanwan1AbstractThailand is facing an era of the “second demographic transition” in which the falling of fertility and mortality rates occur simultaneously. The country’s birth rates are now below replacement, causing the labor force to shrink gradually, while population aging rates grow faster. These major demographic forces are putting Thai society into the so-called “demographic disruptions” period, which will transform Thai society considerably. The shifting of population configurations today now affect the country’s social, economic, political, and public health landscapes to a certain degree. This article proposes that the emergence of Thailand’s demographic burden today is a result of demographic transitions in both the distant and recent past. The purpose of the article is to review the country’s demographic transitions from the beginning of the Rattanakosin Era in 1782 to the present. It traces historical evidence in the form of demographic statistics and preexisting research. The article emphasizes four different demographic stages related to the differing rises and declines of population including fluctuations in immigration levels while offering scenarios that may elucidate the changes that are contextualized and intimate trends of the future.
Thailand is not an exception. It is now entering the ‘demographic disruptive stage,’where two major demographic forces including a falling rate of fertility and a faster pace of an aging population happen simultaneously. This prompts the government to rework population and welfare policies, as well as to alert business investors to refigure new trends in the consumer market
https://so03.tci-thaijo.org/index.php/j ... 341/113993
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#308

Ja, det ser jo ut som jentene i LOS vil finne seg en framtid en annen plass. Men suget i hjertet etter landsbyen og grønnsak/risfarmen sliter på dem alle. Men hva med alle gutta som blir igjen og i undertall ift til kjønnsballansen? Horerier og prostitusjon går en lysende fremtid i møte. Her er det mange ting som kan utspille seg. Når unge menn ikke får tilgang til damer og er avskjært fra barn og familie = krig.
Jeg har selv bidratt til det.
Bananaland.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#309

MrDemongas skrev: 07 aug 2021, 01:35 Ja, det ser jo ut som jentene i LOS vil finne seg en framtid en annen plass. Men suget i hjertet etter landsbyen og grønnsak/risfarmen sliter på dem alle. Men hva med alle gutta som blir igjen og i undertall ift til kjønnsballansen? Horerier og prostitusjon går en lysende fremtid i møte. Her er det mange ting som kan utspille seg. Når unge menn ikke får tilgang til damer og er avskjært fra barn og familie = krig.
Jeg har selv bidratt til det.
Bananaland.
Tja om arbeidskraft blir problem neste 20 år, så kan de kanskje få litt mere i lønn og ha muligheter.Nei jeg vil ikke spå. Som du sier mye kan utspille seg.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#310

MrDemongas skrev: 07 aug 2021, 01:35 Ja, det ser jo ut som jentene i LOS vil finne seg en framtid en annen plass. Men suget i hjertet etter landsbyen og grønnsak/risfarmen sliter på dem alle. Men hva med alle gutta som blir igjen og i undertall ift til kjønnsballansen? Horerier og prostitusjon går en lysende fremtid i møte. Her er det mange ting som kan utspille seg. Når unge menn ikke får tilgang til damer og er avskjært fra barn og familie = krig.
Jeg har selv bidratt til det.
Bananaland.
Har nå sett Laos, Cambodianske, Burmenske og falangdamer som har giftet seg med thaigutter. Noen jenter har både falang mann og thai mann, som enkelte har funnet ut lenge etter at de har vært godt gift. Hørte jo om ei ikke så lenge siden som reiste hjem til barndomskjæresten etter å ha vært norsk gift i bortimot 30 år. Norsk statsborger og alt som hørte med. Barn og barnebarn. Men det er nok kanskje det mest ekstreme jeg har hørt om. Nå skal det sies at det er flere jenter som er født en gutter i thailand.


Male to female ratio of the total population
94.79 (males per 100 females) in 2020
In 2020, male to female ratio for Thailand was 94.79 males per 100 females. Male to female ratio of Thailand fell gradually from 100.65 males per 100 females in 1950 to 94.79 males per 100 females in 2020.
https://knoema.com/atlas/Thailand/topic ... male-ratio
🌞
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»