Levekostnader i Thailand?

Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#51

Geir Rasch skrev: 04 mai 2020, 10:59 Hvis du er en ærlig mann og forholder deg til lover og regler, så spiller det faktisk en rolle hvor mange dager du oppholder deg i Norge. Er nok av de som befinner seg i permanent i Thailand, men unndrar seg plikten til å melde flytting til Folkeregisteret. På den måten skaffer de seg ulovlig tilgang til helsetjenester forbeholdt fastboende i Norge (Fastlege, rehabilitering, hjelpemiddelsentralen m.v.). Slike mennesker bedriver kriminalitet og det er totalt uinteressant å føre dialog med slike mennesker. Jeg håper inderlig både for deg og forumet at du ikke er en av dem!
Problemet med ærlighet er at myndighetene lyver noe i inn i helvete...så en liten finte av og til skal du ikke la gå fra deg ;)
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#52

riflefish skrev: 04 mai 2020, 13:34 nå betaler jo vi « ute» + frivillig medlemskap
og skulle en bli alvorlig lengre sengeliggende
ere jo en mulighet og reise hjem,
det er da ikke kriminelt?!,
forøvrig så veit jo alle begrensinger på
stønader fra helfo utenfor eøs!
det er vel heller staten som «
er kriminelle»
Det vi betaler for ved frivillig medlemskap i Folketrygden er tilgang til hva som omfattes av Lov om folketrygd. Dette betyr i korthet samme rett som fastboende nordmenn til lege, medisiner og sykehustjenester.
Rehabilitering, fastlege og hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen er ikke del av folketrygdloven og følgelig ikke tilgjengelig for oss utenlandsboende med mindre vi velger å flytte tilbake til Norge. Da har vi samme rettigheter som andre fra dag 1.

Så kan vi jo ha ulike meninger på om den norske stat er gnien eller ikke i forhold til hva de tilbyr oss via frivillig medlemskap. Jeg synes nok at de kunne tilbudt mer, men dette er tross alt en ordning som få andre land tilbyr sine borgere, og som staten sier: Det er frivillig.

Når da noen jukser seg til rettigheter vi lovlydige må se langt etter, så provoserer det meg voldsomt. Dette er i mine øyne kriminalitet. Det ville glede meg om NAV kunne avdekke dette misbruket og kreve tilbakebetaling for urettmessig behandling samt en saftig bot. Bare slik kan en komme misbruket til livs. Det er rett og slett snakk om rettferdighet og lik behandling av alle!
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#53

Geir Rasch skrev: 05 mai 2020, 07:27 Det vi betaler for ved frivillig medlemskap i Folketrygden er tilgang til hva som omfattes av Lov om folketrygd. Dette betyr i korthet samme rett som fastboende nordmenn til lege, medisiner og sykehustjenester.
Rehabilitering, fastlege og hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen er ikke del av folketrygdloven og følgelig ikke tilgjengelig for oss utenlandsboende med mindre vi velger å flytte tilbake til Norge. Da har vi samme rettigheter som andre fra dag 1.

Så kan vi jo ha ulike meninger på om den norske stat er gnien eller ikke i forhold til hva de tilbyr oss via frivillig medlemskap. Jeg synes nok at de kunne tilbudt mer, men dette er tross alt en ordning som få andre land tilbyr sine borgere, og som staten sier: Det er frivillig.

Når da noen jukser seg til rettigheter vi lovlydige må se langt etter, så provoserer det meg voldsomt. Dette er i mine øyne kriminalitet. Det ville glede meg om NAV kunne avdekke dette misbruket og kreve tilbakebetaling for urettmessig behandling samt en saftig bot. Bare slik kan en komme misbruket til livs. Det er rett og slett snakk om rettferdighet og lik behandling av alle!
hvilke rettigheter er det man kan «
jukse til seg? kriminelt ,, bevares!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#54

riflefish skrev: 05 mai 2020, 08:07 hvilke rettigheter er det man kan «
jukse til seg? kriminelt ,, bevares!
Et eksempel:
Du har ikke meldt flytting til folkeregisteret så NAV lever i den tro at du bor på din norske adresse. Fullt mulig å likevel være frivillig medlem av folketrygden, du er jo på "utenlandsbesøk" og vet ikke hvor lenge. Du blir syk og reiser hjem og får behandling på sykehus, så langt ikke noe galt har skjedd, alt er i tråd med dine rettigheter som frivillig medlem av folketrygden.
Etter sykehusoppholdet trenger du både rullestol fra hjelpemiddelsentralen samt opphold på rehabiliteringssenter. Fordi NAV og hjelpemiddelsentralen tror at du bor i Norge blir du - uten kostnad for deg selv - tildelt en kostbar elektrisk rullestol samt et kostbart opphold på et rehabiliteringssenter. Alt dette er ting du vet at du ikke har rett til, det er jo derfor du ikke har oppfylt din plikt til å melde flytting!
Altså med viten og vilje har du tilranet deg goder for flere hundre tusen kroner som er tatt fra fellesskapet. Om ikke dette er kriminelt, så vet ikke jeg hva som er kriminelt, eller har du at annet syn på dette "Rifle"?
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#55

Geir Rasch skrev: 05 mai 2020, 08:46 Et eksempel:
Du har ikke meldt flytting til folkeregisteret så NAV lever i den tro at du bor på din norske adresse. Fullt mulig å likevel være frivillig medlem av folketrygden, du er jo på "utenlandsbesøk" og vet ikke hvor lenge. Du blir syk og reiser hjem og får behandling på sykehus, så langt ikke noe galt har skjedd, alt er i tråd med dine rettigheter som frivillig medlem av folketrygden.
Etter sykehusoppholdet trenger du både rullestol fra hjelpemiddelsentralen samt opphold på rehabiliteringssenter. Fordi NAV og hjelpemiddelsentralen tror at du bor i Norge blir du - uten kostnad for deg selv - tildelt en kostbar elektrisk rullestol samt et kostbart opphold på et rehabiliteringssenter. Alt dette er ting du vet at du ikke har rett til, det er jo derfor du ikke har oppfylt din plikt til å melde flytting!
Altså med viten og vilje har du tilranet deg goder for flere hundre tusen kroner som er tatt fra fellesskapet. Om ikke dette er kriminelt, så vet ikke jeg hva som er kriminelt, eller har du at annet syn på dette "Rifle"?
er det kriminelt og eie hus ( eiendom i norge)
?
man betaler tross alt mere til folketrygden som frivillig medlem,
og får mindre tilbake en de som er på oljeberget!
har man
eiendom så skatter en også til norge!
tror du finner svert svert få kriminelle nordmenn som er vanlige pensjonister ute!
men for de med liten inntekt har nå staten tatt bort hustrutillegget!
men ikke for de som er i eøs, inkl polakker
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#56

riflefish skrev: 05 mai 2020, 09:06 er det kriminelt og eie hus ( eiendom i norge)
?
man betaler tross alt mere til folketrygden som frivillig medlem,
og får mindre tilbake en de som er på oljeberget!
har man
eiendom så skatter en også til norge!
tror du finner svert svert få kriminelle nordmenn som er vanlige pensjonister ute!
men for de med liten inntekt har nå staten tatt bort hustrutillegget!
men ikke for de som er i eøs, inkl polakker
Kan ikke se at det du skriver har noen relevans til det saken gjelder.
Hvem har antydet at det er kriminelt å eie hus i Norge?
Så lenge du eier bolig i Norge kan du ikke melde skattemessig utflytting, men det har ingen ting å gjøre med det saken dreier seg om: Nemlig å melde flytting til folkeregisteret. Ser ut som om du har tungt for det, men skattemessig utflytting og registrert bostedadresse i utlandet er to vidt forskjellige ting. Det første dreier seg om type beskatning, mens det andre dreier seg om rettigheter overfor folketrygden!

Hvor mange som svindler blant norske pensjonister vet ingen, men jeg vet at det finnes noen - det burde vel være tilstrekkelig?

Bortfall av hustrutillegg og barnetillegg for pensjonister og barnetillegg for uføre har ingen ting med dette å gjøre, eller mener du at fordi staten fjerner noen tillegg så er det helt greit å svindle fellesskapet?

Er det ikke greit å holde seg til saken og være en smule saklig i innleggene?
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#57

Det som det står og faller på, er om du har meldt ifra til de myndigheter som er relevandte for at du oppholder deg i utlandet. For mind del så var det å søke om å eksportere trygden, så melde ifra til folkeregisteret, og så meldte jeg flytting til skattemyndighetene, som så nektet meg utflytting da jeg hadde for sterk tilknytning til Norge pga eiendom. Ett vedtak jeg var fornøyd med, og jeg har gjort plikta mi. I tillegg så søkte jeg om frivillig medlemskap i folketrygden noe som ble innvilget. Noe mer er det ikke, annet enn å sørge for å ha forsikring som gjelder der en oppholder seg, og når en får bostedsvisum som retirement eller annet ett års visum, så kan man søke om å få skattenummer i thailand, betale skatten, og så søke om tilbakeføring fra det man har innbetalt i NOrge?

Riktig?
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#58

Geir Rasch skrev: 05 mai 2020, 10:11 Kan ikke se at det du skriver har noen relevans til det saken gjelder.
Hvem har antydet at det er kriminelt å eie hus i Norge?
Så lenge du eier bolig i Norge kan du ikke melde skattemessig utflytting, men det har ingen ting å gjøre med det saken dreier seg om: Nemlig å melde flytting til folkeregisteret. Ser ut som om du har tungt for det, men skattemessig utflytting og registrert bostedadresse i utlandet er to vidt forskjellige ting. Det første dreier seg om type beskatning, mens det andre dreier seg om rettigheter overfor folketrygden!

Hvor mange som svindler blant norske pensjonister vet ingen, men jeg vet at det finnes noen - det burde vel være tilstrekkelig?

Bortfall av hustrutillegg og barnetillegg for pensjonister og barnetillegg for uføre har ingen ting med dette å gjøre, eller mener du at fordi staten fjerner noen tillegg så er det helt greit å svindle fellesskapet?

Er det ikke greit å holde seg til saken og være en smule saklig i innleggene?
ingen som svindeler slik du er « forbannet på»..,
forstår ikke hva du hentyder,,
de som svindler er ikke er vanlige pensjonister ,
svindle felleskapet , bevares bevares,
du,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Lamong
Innlegg: 15
Registrert: 21 okt 2017, 23:12

#59

Som pensjonist med frivillig medlemskap i folketrygden beholder du din rett til å motta helsetjenester under midlertidig opphold i Norge. Det vil si at du også kan velge å reise til Norge for å motta behandling, men du må da selv dekke Reiseutgiftene.

Det andre dere diskuterer. En uføretrygdet eller pensjonist som ikke betaler for frivillig medlemskap blir fullt medlem av folketrygden igjen fra den dagen han melder flytting til Norge, men har ikke rettigheter til økonomisk behandling i utlandet. Han har heller ingen rettigheter til planlagt behandling i Norge (Behandling som er planlagt mens han bor i utlandet). Om man er skattemessig utflyttet eller ikke, har ingenting med folketrygden å gjøre.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#60

Lamong skrev: 05 mai 2020, 15:02 Som pensjonist med frivillig medlemskap i folketrygden beholder du din rett til å motta helsetjenester under midlertidig opphold i Norge. Det vil si at du også kan velge å reise til Norge for å motta behandling, men du må da selv dekke Reiseutgiftene.

Det andre dere diskuterer. En uføretrygdet eller pensjonist som ikke betaler for frivillig medlemskap blir fullt medlem av folketrygden igjen fra den dagen han melder flytting til Norge, men har ikke rettigheter til økonomisk behandling i utlandet. Han har heller ingen rettigheter til planlagt behandling i Norge (Behandling som er planlagt mens han bor i utlandet). Om man er skattemessig utflyttet eller ikke, har ingenting med folketrygden å gjøre.
takker for god postering og klar tale!
Vedlegg
26BEE0C9-514C-4892-9C48-8A87724E3F09.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»