Kosthold og kosttilskudd

Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#11

Noodle skrev: 09 nov 2017, 07:31 Hvor mye måtte du betale for så mye lime?

Jeg prøvde nemlig å lage mangoshake i Norge for noen år siden, og dro innom en innvandrerbutikk og kjøpte mango. Tenkte at to store ville holde lenge. Sjekket ikke prisen, men da jeg kom til kassa kosta de to mangoene meg alene mer enn 70 kroner. Det holdt til to drikker. Det er altså mer enn 35 kroner (pluss at jeg jo måtte ha annet enn mango oppi) per drink.

I tillegg var det beskt som et helvete, men det er en annen sak. :)

SVAR:


kjøpte fra en pickup!

det er overalt betalte 100 baht for 2,5 kilo

ellers koster de store lime 3 baht på

supern og rimligt på markedet!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#12

Nettopp. :)

Frukt i Thailand er utrolig billig, men ikke bare er den utrolig billig, den er utrolig god. Frukt er rett og slett ikke det samme i Norge.

Hender jeg kjøper med noe fra en pickup og setter meg i en park. Orker jo ikke spise halvparten av det jeg får, men det er alltid noen rundt meg som tar imot det jeg ikke orker.

Husker aldri hva sånt koster for kiloen, men det er lite. Jeg pleier å gi et par tjuebaht-sedler og be dem fylle opp. Får i hvert fall ikke for lite. :)
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#13

Spiser du for mye proteiner? Enkelte kilder er ikke like sunne som du tror

Kosthold er ikke bare kosthold, det vet vi jo, og vi har også fått ett lite innblikk i hvordan enkelte forskere lar seg styre av forskjellige interesser, og desverre så går det utover vår forståelse for hva som er sunt og ikke sunt, da vi ikke er i stand til å sette sammen puslespillet selv uten hjelp.

Profitt går foran alt,og hvordan kan man så hvite hvordan man skal spise og leve? Kanskje nok variasjon er en god ide, og at man er lydhør for hvordan kroppen reagerer. Jeg har i det minste fått ett bedre liv av det konseptet jeg fører nå, som er og blir kanskje litt strengt for de aller fleste, men det går jo mest på å ha gode rutiner, og så kommer det andre av seg selv. Mindre alkohol, mindre rødt kjøtt, mindre sukker, og mindre ferdigbehandlet mat, mer grønt, moderat aktivitet, og nok søvn.


Les mer her
University of Eastern Finland publiserte nylig en studie som ga ytterligere bevis for at proteinfokuset er skadelig. Over en periode 22 år fulgte forskerne 2400 middelaldrende menn, og funnene viste at en diett med høyt proteininnhold økte faren for hjerteproblemer med 49 prosent.
Andre store langtidsstudier har vist at de som inntar store mengder protein, spesielt i form av rødt og prosessert kjøtt, har større sjanser for å bli sykelig overvektige, utvikle diabetes type 2, hjerte- og karsykdommer eller tykktarmkreft.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livs ... om-du-tror
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#14

Jeg så ett program på NRK. Melk er det beste å drikke etter trening. Sportsdrikker funker ikke, vann likeså.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#15

Kolami skrev: 11 jun 2018, 13:53 Jeg så ett program på NRK. Melk er det beste å drikke etter trening. Sportsdrikker funker ikke, vann likeså.
Sportsdrikker blir litt for defust for meg! Hva er det som ikke funker? Red Bull? Energi hjelper og proteiner er også en energikilde, så? Kilde og link takk 😁
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#16

Phay skrev: 11 jun 2018, 14:57 Sportsdrikker blir litt for defust for meg! Hva er det som ikke funker? Red Bull? Energi hjelper og proteiner er også en energikilde, så? Kilde og link takk 😁
?
Jeg så på nrk eller var det bbc? for flere dager siden..de testet hva som var best å drikke etter trening...det var mye mye mer..om hvilke egenskaper ulike grønnsaker og frukt hadde etc..


Uansett, melk gir den beste erstatning etter trening iforhold til veske..hva det angår proteindrikk så var ikke det med i testen..men proteindrikk sies å ikke ha noen virkning når man trener underveis..
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#17

En banan etter trening er bra for kropp og sjel, og samt få i seg riktig mat og gjerne proteinrik mat igjennom dagen, for det er sammensetningen av aminosyrer i blodet som er essensiellt for restutisjon. Så om man har normalt kosthold igjennom dagen, så er ikke tilskudd nødvendig for de aller fleste. Jeg har i meg 15 g proteiner i frokostblandingen om morgenen, og bruker ikke noe mer enn det.

Høyeste nivå med aminosyrer i blodet er mellom 1-3 timer etter inntak av mat, og etter 5 - 6 timer tilbake til nivåete før du startet, så om man spiser proteinrik mat 3 - 4 måltider om dagen, så skulle man være godt dekket,

En grei forklaring og kalkulator
https://aktivtrening.com/sunn-livsstil/ ... renger-jeg

"Nye fakta om proteiner"
https://www.abcnyheter.no/helse-og-livs ... og-muskler
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#18

Gunhild Stordalen og Lawrence Haddad: Fedme tar livet av flere mennesker enn underernæring


Mat er nødvendig. Mat er følelser, og mat er kultur. Men mat kan også være helseskadelig.

I dag er matproduksjon verdens største miljøproblem, og mat er en av klodens største helseutfordringer.

Nesten en milliard mennesker sulter samtidig som stadig flere har overvekt og fedme og lider og dør av kostholdsrelaterte tilstander som diabetes, hjertekarsykdom og kreftsykdommer. Ett av tre mennesker på jorden er feilernærte, enten det skyldes for lite, feil eller for mye mat. Begge deler rammer dem med minst ressurser hardest og fører til økende sosiale forskjeller.

Les mer her
https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... toltenberg
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#19

Phay skrev: 12 jun 2018, 05:27 Gunhild Stordalen og Lawrence Haddad: Fedme tar livet av flere mennesker enn underernæring


Mat er nødvendig. Mat er følelser, og mat er kultur. Men mat kan også være helseskadelig.

I dag er matproduksjon verdens største miljøproblem, og mat er en av klodens største helseutfordringer.

Nesten en milliard mennesker sulter samtidig som stadig flere har overvekt og fedme og lider og dør av kostholdsrelaterte tilstander som diabetes, hjertekarsykdom og kreftsykdommer. Ett av tre mennesker på jorden er feilernærte, enten det skyldes for lite, feil eller for mye mat. Begge deler rammer dem med minst ressurser hardest og fører til økende sosiale forskjeller.

Les mer her
https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... toltenberg
Bare å spise planteføde er vel ikke sunt det heller frøken Stordalen?
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#20

Detox helvetet har gjennoppstått som kullkur! En trenger ikke å leve lenge for å stadig bli overrasket over folks nye helsetrender. Første jeg husker var jo Askavkok, og nå er altså kull den nye greia?

Opp til enhver å detoxe seg med vann, juice, kull eller noe annet som en finner for godt, men noe er og blir idiotisk!
https://www.vgtv.no/video/159675/lege-a ... t-ny-trend
🌞
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»