Nytt valg 24. mars.

Låst
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#71

Phay skrev: 10 feb 2019, 12:32 Klokkemannen slapp unna, og jeg trodde han her ble frikjent også, og det har gått meg hus forbi at han skulle dømmes rett før valget.
For å unngå for mye bråk gjetter jeg på at han finnes delvis skyldig, men slipper unna med betinget dom og en symbolsk sum som for ham er peanøtter.

Sjekk forresten siste Facebook-posten til Andrew MacGregor Marshall.

Uansett hva man måtte mene om han, har han en tendens til å være først ute med det aller meste, så at han har høyt plassert kilder er det liten tvil om.

Posten spres i hvert fall i vilden sky nå. Selv thaier (som egentlig ikke har lov til å kommentere på siden hans) kommenterer og deler. Den er delt mer enn 2000 ganger i løpet av en time, og er i ferd med å gå like viral som nyheten han forrige uke postet om prinsessens nominasjon.

Ryktet skal visstnok ha begynt å spre seg i Bangkok etter at militære kjøretøy ble observert i dag, men militæret sier at det dreier seg om en forflytning.

Synd PoMoat ikke er her med sine briljante analyser ...

Edit: Sjekk også Facebook-siden til Khao Sod-journalist Pravit Rojanaphruk. Han har dratt igang det som kan bli en diskusjon om ryktet, og der er det ofte journalister og andre som kan tenkes å få vite ting raskt, som skriver, og det meste foregår på engelsk.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#72

Vi får se hva morgendagen bringer!

https://th.usembassy.gov/exercise-cobra ... ggJwm1tgQM
🌞
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#73

Hvis alle toppgeneralene er i Tyskland, kan de vel uansett ikke uføres noe kupp.

Det er fascinerende å se hvor fort ting sprer seg i sosiale medier. Da jeg først skrev innlegget over, nærmet det seg 500 delinger. Da jeg var ferdig hadde antall delinger bikket 1000. Litt etter var tallet 2000, så jeg redigerte inn det tallet.

Nå, en time senere, er posten hans delt av snart 6000 thaier bare på Facebook (på Twitter går det sannsynligvis enda fortere).

Det sier litt om sosiale mediers makt.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#74

Skummelt om det bare er løse rykter, som faktisk kan sette full fyr på ett utsatt land som Thailand.

Militærøvelsen er varslet i det minste, og mobiliseringen på grensen mellom nord og sør er falske rykter sier madamen. Hun fnyser av det hele, og har lagt seg til å sove 😁
🌞
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#75

Hvis dere leser thai:

https://www.matichon.co.th/region/news_1357727

Jeg gjør ikke det, så jeg vet egentlig ikke hva som står der, men i følge en fyr på siden til Rojanaphruk, samt Marshall på Twitter, er dette en kongelig ordre som ber politiet i Thailand om å forberede seg på «mass unrest».
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#76

Phay skrev: 10 feb 2019, 16:15 Skummelt om det bare er løse rykter, som faktisk kan sette full fyr på ett utsatt land som Thailand.
Ja, det er faren med de nye sosiale mediene. Det går forbanna fort.
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#77

Da er i hvert fall ryktet offisielle nyheter.

http://www.khaosodenglish.com/news/2019 ... rs-spread/
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#78

Så det kom en oppdatering på hva som egentlig lå bak prinsessens statministerkanditatur på siden til McGregor.

Vet ikke helt hva jeg skal tro om det han skriver, for det første så er det en farlig balansegang å sette igang slike rykter som tydeligvis sprer seg som ild i tørt gress. En annen ting er den ukritiske synsingen han driver med.

Innlegget om generalene som var kalt inn til Kongen i Munich, er borte.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#79

Måtte stikke innom Michael Yon også, som jeg fulgte under de siste opptøyene. Ikke fordi jeg mener Michael Yon er en mann til å stole på når det kommer til nøytrale skildringer, men mest fordi han var der det skjedde.

To ytterkanter med hver sine måter å formidle budskap på, er det ihvertfall.
🌞
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#80

Det med generalene står der ennå, men det er flyttet til den mer utdypende posten som heter updates. Der skriver han også at han selv ikke tror på noe nytt kupp nå. Men det var ikke han som startet kuppryktene. Det var bangkokianere som fotograferte tankser og postet det under emneknaggen coup på Twitter. Han poster ikke rykter av typen general-påstanden. Hele ryktet hans står på spill hvis han poster den slags uten gode kilder. Det er nok eventuelt sånt alle medier vet, men som lokale medier ikke tør å spekulere i årsaken til.

Twitter-taggen #coup hadde forresten 128000 tweets i dag morges (skriver Pravit Rojanaphruk på Facebook nå), og var Thailands desidert mest brukte emneknagg det siste døgnet.

Det sier mye om manglende tillit.

Jeg synes briten skriver godt underbygde artikler. Det er derfor store aviser og mediehus benytter seg av ham (i det siste har til og med thailandske aviser brukt navnet hans). Men på Facebook hender det litt for ofte at han poster uten å tenke, og det er litt farlig med så mange følgere, så jeg følger ham ikke, men når det skjer noe spesielt, som i forrige uke, er det alltid på siden hans at informasjonen først er å finne. Ofte er det også han som blåser nyhetene først.

Hvis det om Thaksin og x-prinsessen stemmer, er Thaksin ferdig for godt. Det lukter desperasjon å gjøre noe sånt uten støtte. Nå blir sannsynligvis også det ene partiet hans oppløst, og motstanderne av fortsatt juntastyre står plutselig mye svakere enn før sjokknominasjonen.

Til slutt må vel også hardcore Thaksin-fans få nok.

Hehe. Michael Yon ser ut til å ha blitt hardcore Trump-fan og Breitbart-aktivist siden sist jeg så navnet. I’m shocked! :D

Edit: Jeg manglet en 0 i antall tweets. Det korrekte skulle være at hashtaggen ble brukt mer enn 1.2 millioner ganger i går.
Sist redigert av fotomannen den 11 feb 2019, 08:24, redigert 1 gang totalt.
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»