Nytt valg 24. mars.

Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#151

Mange sider og innlegg her, og har ikke orket å lese så mye, så kanskje dette har vært debattert allerede.

Men - jeg har ikke egentlig giddet å sette meg så mye inn i de forskjellige politiske gruppene som går til valg, da jeg ser på det hele som et temmelig udemokratisk skuespill, der mange av resultatene er satt på forhånd.

Så leste jeg tilfeldigvis om:
The future Thailand‘s junta fears the most
Future Forward Party leader Thanathorn Juangroongruangkit is running on a staunch anti-military ticket, a campaign junta authorities are trying to squash ahead of March 24 polls

https://www.asiatimes.com/2019/03/artic ... -the-most/

Etter å ha snakket med familien om de skal stemme, fikk jeg svar at de må ikke stemme, men om de ikke gjør det går deres ubrukte stemme automatisk til junta-partiet.
Da var jeg selvsagt enig i at de måtte stemme, men ikke på Prayuth, som de også vil unngå.
Bør nok tipse dem om dette partiet: Future Forward Party, som kan komme til å bli et protestparti, som vil vise hvor mange som er mot Prayuth - siden de profilerer seg mot ham og juntastyret.
Det vil tiden vise - blir spennende. Om da ikke juntaen klarer å feie Thanathorn av banen, som kan skje i teorien, som er nevnt i artikkelen.
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#152

PiTa skrev: 15 mar 2019, 16:14 Mange sider og innlegg her, og har ikke orket å lese så mye, så kanskje dette har vært debattert allerede.

Men - jeg har ikke egentlig giddet å sette meg så mye inn i de forskjellige politiske gruppene som går til valg, da jeg ser på det hele som et temmelig udemokratisk skuespill, der mange av resultatene er satt på forhånd.

Så leste jeg tilfeldigvis om:
The future Thailand‘s junta fears the most
Future Forward Party leader Thanathorn Juangroongruangkit is running on a staunch anti-military ticket, a campaign junta authorities are trying to squash ahead of March 24 polls

https://www.asiatimes.com/2019/03/artic ... -the-most/

Etter å ha snakket med familien om de skal stemme, fikk jeg svar at de må ikke stemme, men om de ikke gjør det går deres ubrukte stemme automatisk til junta-partiet.
Da var jeg selvsagt enig i at de måtte stemme, men ikke på Prayuth, som de også vil unngå.
Bør nok tipse dem om dette partiet: Future Forward Party, som kan komme til å bli et protestparti, som vil vise hvor mange som er mot Prayuth - siden de profilerer seg mot ham og juntastyret.
Det vil tiden vise - blir spennende. Om da ikke juntaen klarer å feie Thanathorn av banen, som kan skje i teorien, som er nevnt i artikkelen.

Juntaen får vel beholde makte enten på den ene eller andre måten. En general vi gjerne ha ett enda større "ansikt", og han drømmer nok om å bli statsleder. Hva som skjer vet vel ingen, og det er dumt hvis den jevne thai ikke stemmer. De tenker og vet at uansett hvem som vinner valget, så står generalene bak og styrer Thailand som før.

Jeg snakker jo med de vanlige arbeidere rundt meg, og vinner de som de stemmer på så blir de avsatt hvis de ikke gjør det hæren liker. Men vinner hærens mann valget, så kan det hende at den vanlige fattige arbeider vil protestere og at det blir opptøyer i Bangkok. Men som de sier det blir ikke før regjeringen er satt, og de kommer med det de ønsker å gjøre i tiden som kommer.

Uansett så er det mange usikkerheter rundt dette valget.

A.H.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#153

Arild Holtet skrev: 16 mar 2019, 02:48 Juntaen får vel beholde makte enten på den ene eller andre måten. En general vi gjerne ha ett enda større "ansikt", og han drømmer nok om å bli statsleder. Hva som skjer vet vel ingen, og det er dumt hvis den jevne thai ikke stemmer. De tenker og vet at uansett hvem som vinner valget, så står generalene bak og styrer Thailand som før.

Jeg snakker jo med de vanlige arbeidere rundt meg, og vinner de som de stemmer på så blir de avsatt hvis de ikke gjør det hæren liker. Men vinner hærens mann valget, så kan det hende at den vanlige fattige arbeider vil protestere og at det blir opptøyer i Bangkok. Men som de sier det blir ikke før regjeringen er satt, og de kommer med det de ønsker å gjøre i tiden som kommer.

Uansett så er det mange usikkerheter rundt dette valget.

A.H.
Hei nå er det kanskje litt blanding av tråder ,valg,skatt og moms her,men du driver jo med gården.
Jeg ser at det er valgløfter med økning av minstelønn som skal subsidieres med skattelette fra 30 til 20 prosent,hvodan ser du på det regnestykket?
Det vil jo samtidig si 30 prosent mindre skatteintekter til staten,om da militæret ikke vil redusere budjettene så blir det jo mye budsjetkutt for andre offentlige tjenester.
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#154

Wood1958 skrev: 16 mar 2019, 17:38 Hei nå er det kanskje litt blanding av tråder ,valg,skatt og moms her,men du driver jo med gården.
Jeg ser at det er valgløfter med økning av minstelønn som skal subsidieres med skattelette fra 30 til 20 prosent,hvodan ser du på det regnestykket?
Det vil jo samtidig si 30 prosent mindre skatteintekter til staten,om da militæret ikke vil redusere budjettene så blir det jo mye budsjetkutt for andre offentlige tjenester.
Valg og løfter om hva som de forskjellige partiene sier de skal gjøre hvis de blir valgt, det er jo en del av valget det også i Thailand som i Norge..

A.H.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#155

Så,det var stor oppslutning om forhåndsteming og selv med en begrenset fri presse se at det til og med er en viss
åpenhet om forholdene,flott at juornalister der skriver og synligjør,ordets makt og presse har jo rimelig påvirkning.

https://www.bangkokpost.com/news/politi ... ong-queues
2019-03-17 12.54.30.png
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#156

Flere steder meldes det om lavt oppmøte på pro junta valgmøter.
Det skal finnes beviser på at generalen har beordret lokale offentlige tjenestemenn til å sørge for bedre oppslutning.

Rapportene kommer ikke fra hvemsomhelst, men BBC og Reuters!


Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#157

Det er sikkert viktig at det ser ut som om det har vært mange på møtene når de uansett vinner.

Flipboard renner over av spenstige analyser om dagen, så den appen anbefales dersom man vil ha artikler til frokostkaffen.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#158

Interessant støtte til kandidat



Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#159

tdr skrev: 19 mar 2019, 18:46 Interessant støtte til kandidat



Tror også jo flere yngre kandidater , jo bedre kan det bli.men de får det nok ikke enkelt
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#160

Andrew Mc Gregor, ser jeg som en høyest upålitelig kilde, og ikke minst en svært useriøs en, noe som vises tydelig i hans innlegg på facebook. Han andre gjøken fra Usa, har jeg sluttet å følge.

Men, Andrew viser til mange skrekkeksempler fra Thai politikk jeg ikke er i tvil om stemmer, det er bare det at når en påberoper seg å være seriøs, så må man også utøve det i praksis.

Når det er sagt, så har jeg desverre ikke mye positivet å si om valgkampen overhode. Ett sirkus vi ikke har sett maken til, med klovner i hovedrollen.
🌞
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»