Inspirasjonstråden!

Svar
torbus

Det spesielle med sykling er at jeg ikke synes det påvirker vekt og midjemål særlig mye. Jeg har god erfaring med sykling kombinert med vekttrening, men i år har jeg ikke trent vekter siden begynnelsen av mars. Jeg har derimot syklet flere mil enn noen gang. Ikke sjelden er turene på 5-7 mil, med stigning på 1000+ meter. Jeg tror aldri jeg har følt meg i bedre (som i seigere og mer utholdende) form, men det vises verken på livvidden eller på vekta. I tillegg til at vekttrening er viktig for hormonproduksjonen, tror jeg det skyldes at lange turer på sykkel krever så mye energi at det man dytter innpå gjør at det ikke blir særlig mye energiunderskudd. Selv under (de lengste) sykkelturene må jeg spise. I tillegg er jeg sulten lenge etter syklinga, så jeg spiser mye mer de dagene jeg sykler hardt enn ellers.

Sykling har naturligvis mange positive helseeffekter utover det som har med vekta å gjøre, men hvis målet er å gå ned i vekt, tror jeg sykling krever en strengere kostholdsdisiplin enn i hvert fall jeg har, og det bør nok kombineres med vekttrening.

Når det er sagt, er det gøy, sunt, man kommer seg skikkelig ut i naturen og føler hvordan utholdenhet og styrken i beina blir bedre, det er en fantastisk måte å komme seg fram på, og det belaster ikke ledd på samme måten som løping, men jeg må si jeg ble overrasket da gikk på vekta forleden, og deretter sjekket midjemålet, bare for å se at det ikke hadde endret seg overhodet. :)

(Eventuelt har jeg nå endelig kommet over den alderskneika der det plutselig skal mye mer til enn jeg til nå har vært vant med ...).
MrDemongas

Jeg hadde et skikkelig rykk med trening rundt år 2-tusen. Syklet 10 km til gym, deretter 2-timers økt, og så sykle hjem. Jeg ble sterk og trinn. Dreiv med konkurranseidrett og treninga hjalp godt. Nå er det nok litt for mye pils og andre ting som gjør meg dørgende lat og likegyldig til kroppsfasong. Men skulle det stå om livet så vet jeg at jeg kan ha et comeback :D
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Det er jo kalorier det står om, så kan en nesten gjøre hva en vil av aktiviteter uavhengig av intensivitet og omfang. Jeg og fruen er på minus siden nå, og mens jeg spiser alt, utenom brød nesten, så er hun på ren keto, og det funker. 8 kg nå, og hun har mer energi og mindre fysen enn tidligere. Veldig klar på at det kun er maks 3 måneder før hun går tilbake og spiser moderert normalt. Godt å se at hun føler mestring og liker det hun gjør. Trener 3 - 4 ganger i uka ca bare, og 1 kg ned i uka.

Planen er en måned til nå, så er det stopp med ketoen. Først så skjedde det nesten ingenting (har ikke vekt i huset), men når vi kom til dyrlegen, så har vi begge veid oss hver gang, og det er først de siste 2 ukene det har skjedd store forandringer, altså 6 uker inn i diet programmet. Hun sier det samme som meg, sulten de første 3 dagene, men etter det føler seg mett og god, foruten på kvelden før leggetid, da hun også føler seg litt sulten som jeg gjorde, og våkner mett. Det er samme erfaring jeg hadde på keto når jeg gikk ned 16 kg på 3 måneder.

Hun er klar over at hun vil gå opp ett par kg i ettertid etter avsluttet diett, så det er lagt inn i planen.
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

Som [mention]Phay[/mention] sier er kaloriene det man må ha kontroll på. Som glad i mat vet jeg jo at det er lett å spise mer enn man trenger.

Denne sommeren har det dessverre blitt mindre aktivitet enn normalt grunnet noen utfordringer med helsen. At man har forsøkt holde besøk på butikken til et minimum har jo heller ikke hjulpet på. Ikke det at klærne har blitt noe trangere, men man føler seg tyngre i kroppen.

Mange timer hjemme har nok bidratt til ekstra kalorier og for min del har jeg funnet ut at det som har hjulpet tidligere for kontroll og motivasjon når det gjelder kaloriene har vært å benytte en app på mobilen.
MyFitnessPal som jeg har skrevet om tidligere har gitt meg den motivasjonen før. Det viktige med en slik app for min del er at den er lett å bruke. Enkel innlegging av mat ved hjelp av standard strekkoder bidrar til det.

Jeg føler at det er på tide å komme i gang igjen med full kontroll på kaloriinntaket og kanskje gå på vekten igjen når jeg starter. Har ikke noen definert målsetting men å se utvikling i riktig retning er en motivasjon i seg selv.

Så var det bare spise tomt kjøleskapet, legge en plan for innkjøpene fredag og logge på MyFitnessPal igjen. Sist jeg brukte appen syns jeg selv at jeg oppnådde gode resultat og satser på ny runde frem til jul.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay

En ting jeg har erfart for min del, og det går igjen i mange andre sine beskrivelser av hvordan legge opp ett opplegg.

Søvn
Søvnmønster er også noe man kan trene seg opp til, og det finnes mange veier til ett godt søvnmønster, men det innebærer for svært mange å brye vaner, ofre kanskje noen sportssendinger eller favoritt tid på døgnet for svært mange.

Start dagen med enkle øvelser som trim for eldre som jeg har sagt mange ganger, men det er ikke flaut å gjøre basic øvelser som vi forbinder med trim for eldre

Starte dagen første måltid med havregry som en ingredens, og årsaken er godt begrunnet på mange nettsider
https://aktivtrening.com/sunn-mat/super ... -havregryn

Bevege seg litt igjen, og det er alt etter fysisk helse, motivasjon og Lyter. Men minst 35 min med lav intensivitet

Husk rikelig med vann igjennom dagen, selv om man ikke føler seg spesielt tørst som man ofte gjør i Norge.
Få med seg enhver solstråle og når man bor i nord så må man oppsøke solstrålene når de først er der, eller begynn på vitamn D tilskudd, etter samråd med lege selvfølgelig, men de er ofte desverre konservative når det kommer til vitamin d. Minimum nivå bør ligge på 75 nm/l og helst på 100 +-. Jeg kan love dere at dere vil merke stor forskjell fra en normal vinterkropp med kanskje rundt 50nm/l +-.

Anbefalinger for ms syke, men dette burde være standard råd til alle nordmenn
https://helse-bergen.no/nasjonal-kompet ... kalkulator

Det finnes bare dårlige unnskyldninger for å ikke ta seg tid til å gjennomføre de dagsprogrammene og målene man setter seg. Man har tid til det man ønsker å prioritere, og kroppen er det viktigste man har, men det gjelder også psykisk helse, som man også bør trene opp. Det finnes mange bra råd på nett som er fornuftige, men det viktigste er å fylle dagen med mest mulig positive tanker, og heller bearbeide negativitet etterhvert som de dukker opp. Som sagt antall dager forskere har kommet frem til før man greier å snu dårlige vaner, er 65 dager ca. Så man må jobbe bevisst både fysisk som psykisk for å nå de målene man ønsker, og ingenting kommer gratis.

For en del av oss, så har vi jo fått vinnerloddet med uføretrygd enten 100% eller gradert, og det vil si at vi egentlig har som jobb, å holde oss friske, det er vår eneste jobb her i livet, og det burde kanskje flere tenke litt over, at uførtrygd er en betalt jobb, og en enestående mulighet til å gjøre noe med lytene som først ga oss trygden i utgangspunktet. Kanskje være litt takknemlig også gjør tanken på det litt bedre, for det er en overgang å innse at man har blitt degradert, og det er noe som må bearbeides for svært mange, og det meg inkludert, men det er ikke endestasjon for å vente på Last train ;-) det er starten på noe nytt, og det gir nye muligheter.

Før middag så bør man legge inn en times trening igjen med enten sykkel, løping, vekter og helst vekter for oss som er passert middelalderen da det stimulerer hormoner og viktige endorfiner, men andre får like my utbytte av andre ting, så trening er ikke alt for å nå en sunn og letter kropp, men litt trening av mage, rygg og bevegelige deler kan være forebyggende både for de med skjellett plager allerede og de som ganske sikkert vil få skjellettplager om de ikke starter å gjøre noe i tide.

Jeg er ikke så hengt opp i forskjellige dietter for alt fungerer, men søte ting som smaker mye, gir ofte sutt følelse fortere igjen, så litt grå og kjedelig sunn kalori rik mat er å foretrekke, så får man heller spe på med en "gulrot" en gang i uka som motivasjonsfaktor og noe å glede seg til.

Tygge maten godt stimulerer spyttproduksjon og gir bedre metthetsfølelse, Hjelper til å bryte ned maten fortere, spyttet dreper bakterier, og gir mer essensielle viktige enzymer til nebrytningen av mat.

Frisk luft igjen før du legger deg er også en god vane, så en kort spasertur gjør godt for kropp og sjel, eller bare det å sitte på balkongen. Mange veier til Rom, men noen veier er bedre enn andre, og det er noen basis ting som er essensielle for alle, så en trenger ikke å finne opp hjulet på nytt.

Jeg hadde stor nytte av keto diett, men spiste karbohydrater som bla havregryn, rugbrød og banan hver dag, så ikke helt slavisk, men holdt ca 1000 kalorier mindre enn jeg trengte i 3 måneder og det ga meg 16 - , men jeg både Trente og var på fiske, samt jeg gikk tur om kvelden på minimum 45 minutter, men uansett om man trener eller ikke, med ett kalori underskudd på 1000 pr dag, så skal man i teorien gå ned en kg i uka.

Fin kalkulator
https://iform.nu/sunn-mat/test-hvor-man ... renger-jeg
🌞
torbus

I Oslo har det nylig vært et par smitteutbrudd ved treningssentre. Det er såvidt jeg har forstått uklart hvor mange som har blitt smittet ved sentrene, men alle som har trent i dagene rundt den første smittede, har blitt sendt i karantene.

Jeg er medlem av et senter med flere tusen medlemmer, og jeg må vel bare innse at faren for å ende i karantene fordi en eller annen tester positivt, er så stor at jeg kommer til å si opp abonnementet. Dette vil være en betydelig risiko for alle oss som bor i- eller rundt større byer fram til dette er over. Selv er jeg ikke villig til å risikere 10 dager i karantene fordi en eller annen tester positivt. Det vil garantert komme til å skje både en og to ganger i tiden framover, så denne vinteren blir det matte, styrke med strikk og pushups på stuegulvet.

Etter snart 30 år som medlem av diverse helsestudioer, skal det bli interessant å se hva slags utslag fraværet av vekttrening med tunge vekter gjør. Etter det som nærmer seg et halvt års fravær fra treninga, men med mye sykling, kan jeg ikke si jeg merker særlig mye forskjell - sånn utover at jeg fikk meg en negativ overraskelse da jeg på en gåtur stakk innom en tuftepark og prøvde chins for noen uker siden.

Men jeg må definitivt begynne å tenke i hvert fall litt på hvor mye jeg dytter i meg når jeg utpå senhøsten ikke lenger kan brenne tusenvis av kalorier på sykkelsetet.
CAT

da har jeg investert i en magemuskel trener😆
om den virker vill tiden vise. imponert over effekten.
magemuskelen knyter seg og blir satt i spenn.
til 179’kr på wish så er det vært et forsøk. har jo så
dårlig tid til å trene fortiden. så men jeg slapper av og finner roen på kvelden. bruker jeg denne i 30-40 min.
4 dg nå.
positiv så langt.👌👌
Vedlegg
69CAAD79-681C-49E2-9A42-4A64D5E2C626.jpeg
Lucifer is back :evil: :twisted:
Brukeravatar
e-golf

CAT skrev: 07 sep 2020, 22:03 da har jeg investert i en magemuskel trener😆
om den virker vill tiden vise. imponert over effekten.
magemuskelen knyter seg og blir satt i spenn.
til 179’kr på wish så er det vært et forsøk. har jo så
dårlig tid til å trene fortiden. så men jeg slapper av og finner roen på kvelden. bruker jeg denne i 30-40 min.
4 dg nå.
positiv så langt.👌👌
Haha:) Er den solcelledrevet også? Du minner meg om de som går amok på tvshop:)
Brukeravatar
Phay

Regner med at du har googlet effekten?

30 - 40 min? Du får jo gjort mageøvelser på 10 minutter om morgenen? Bøy og tøy med trim for eldre om morgenen 10/12 minutter så sparer du kanskje kroppen for litt vondter senere.

Nå må du ta deg sammen gutt :D
🌞
CAT

Phay skrev: 08 sep 2020, 01:24 Regner med at du har googlet effekten?

30 - 40 min? Du får jo gjort mageøvelser på 10 minutter om morgenen? Bøy og tøy med trim for eldre om morgenen 10/12 minutter så sparer du kanskje kroppen for litt vondter senere.

Nå må du ta deg sammen gutt :D
ja, enig der. men må unnskylde meg med at arbeids dagen min innholder endel fysisk aktivitet.
Så da er det gøtt å slappe av litt på kvelden.
😆😆😆
Lucifer is back :evil: :twisted:
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»