Geir Rasch skrev: ↑23 feb 2020, 09:06 Her er du nok feilinformert. Klart Norge kan nekte en norsk statsborger legehjelp utover det mest akutte som alle vil få. Rett til norske helsetjenester er IKKE knyttet til statsborgerskap, det er utelukkende knyttet til medlemskap i folketrygden. Bor du med lovlig opphold i Norge så er du automatisk medlem av folketrygden helt uavhengig av statsborgerskap. En nordmann som er flyttet utenfor EU/EØS og ikke er frivillig medlem av folketrygden har IKKE rett på gratis helsetjenester i Norge,
« MEN dersom vedkommende reiser til Norge for å søke helsetjenester og samtidig melder tilbakeflytting til Norge, så er vedkommende medlem av folketrygden fra dag 1 og har rett på gratis behandling. For å melde tilbakeflytting må en ha en norsk bostedsadresse. Det er mange som har gjort dette og noen har reist ut igjen straks etter behandlingen. Disse kan risikere å få en regning av nav i etterkant, ref. Gro Harlem Brundtland.«
akkurat og kalle nordmenn som har bodd ute for snyltere er i mine øyne « og ta i for hardt»
og blande gro oppi dette blir feil,
det var mere en politisk heksejakt !
derimot skatteregler , hvor en er bosatt og om man eier noe i norge begynner regnestykket og bli noe « litt vanskligre»
skattevesen, nav og folkeregister har IKKE
samkjørt regelverk!
er man vagabonden og reiser på» jordomseiling» hva skal addressa bli?
ikke lag dette vanskligre,
jeg vil bruke skatteadvokat
det har jeg gjort i 45 år ,,
og vi er mange « evneveike»