Såvidt jeg leser er Norge bland landene som tester flest i forhold til innbyggertall. Det er også full åpenhet om tallene, og potensielle mørketall. Med innrapporteringen fra fastlegene landet over, virker det som om vi har ganske god kontroll når de i tillegg til antallet som tester positivt anslår det mer sannsynlige antallet smittede.
Over påske vil flere bli testet, og en haug med tusen nordmenn har gjort undersøkelsen til Oslo Universitetssykehus og stilt seg til disposisjon.
At kun rundt 5 % av de som testes tester positivt - når man kun tester mennesker med symptomer, i utsatte stillinger, er vel også ganske betryggende.
Det jeg ikke finner særlig beroligende er alle kronikkene av mennesker som har vært syke. Mennesker i ung alder, utenfor risikogruppene, og som har hatt noen mildest talt ubehagelige symptomer, deriblant pusteproblemer med påfølgende dødsangst.
Jeg ser at de fleste ser ut til å få milde eller ingen symptomer, men den voldsomme mengden historier som den under, skremmer meg, selv om jeg (såvidt jeg vet) ikke tilhører en risikogruppe.
https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/0 ... dde-korona
Coronavirus 2020
Ja det er nok mange slike tilfeller.apekatt1 skrev: ↑02 apr 2020, 13:02 Jeg og fruen var idag på legevakten for korona test. De testet fruen fordi hun skal vaske på sykehjem, de testet ikke meg for jeg er ufør. Vi har begge to samme symptomene. Det er selvsagt ikke noe grunn til å kaste bort testkit på meg, det er bedre å spare til andre i helsetjenesten el.
Men er fruen positiv så er jeg det også. Og da er jeg et mørketall
Det er sikkert flere apekatter i min situasjon.
Mvh![]()
Nå er det også undersøkelser fra Europa også om at det smittes mye
I nære relasjoner.
Om din kjære fikk karantene så gjaldt det ikke deg også.
Slikt blir litt merkelig synes jeg.
Fruen fikk beskjed om at hun er i isolasjon, jeg fikk beskjed om karantene. Vi er i Norge.
Nå bryr ikke vi oss noe særlig om det ble forskjell mellom oss, vi har tilnærmet null kontakt med andre mennesker på tredje uken siden vi kom fra Thailand.
Nå er det usikkerhet vedrørende testen og når den gir positivt utslag. Så det kan være mange som er testet og ikke fått utslag pga testet for tidligTore Bustad skrev: ↑02 apr 2020, 13:27
At kun rundt 5 % av de som testes tester positivt - når man kun tester mennesker med symptomer, i utsatte stillinger, er vel også ganske betryggende.
https://www.nrk.no/dokumentar/hvis-du-t ... 1.14967711Hvis du tar koronatesten for tidlig, gir den ikke utslag
Du må ha utviklet symptomer og hatt dem et par dager, for å få et sikkert svar på om du er smittet av korona.
Når det gjelder Kina og tall derfra har jeg null tillit til det tallmaterialet de viser til.
Beviselig gikk Kina inn for å skjule informasjon og også måten de reagerte på tyder på at situasjonen har vært langt mer alvorlig enn det de har gått ut med.
Kina skjulte informasjon om koronaviruset
Skjult smitte kan ha drevet spredningen av Covid-19 i Kina
Hemmelighold i Kina ved starten av corona-utbruddet: – En farlig strategi
Corona i Kina: Hemmelighold, usannheter og gamle fraser
Estimates Show Wuhan Death Toll Far Higher Than Official Figure
Kina forsøker gi Italia "skylden" for viruset og det ser ut som at det nok har spredning mye tidligere enn antatt uten at myndighetene i Kina visste om det.
Kina og Italia i ordkrig om hvor corona oppsto
Beviselig gikk Kina inn for å skjule informasjon og også måten de reagerte på tyder på at situasjonen har vært langt mer alvorlig enn det de har gått ut med.
Kina skjulte informasjon om koronaviruset
Leger ble brakt til taushet. Artikler ble sensurert. Kinas håndtering av koronaviruset viser hvordan mangel på ytringsfrihet kan få fatale konsekvenser.
Skjult smitte kan ha drevet spredningen av Covid-19 i Kina
Uregistrerte stod for det meste av spredningen
Ruiyun Li fra Imperial College London, og kollegaene har analysert data fra både smitteregistreringer og reisemønster i Kina, og brukt dette til å lage en modell over spredningen av viruset.
Resultatene er nå publisert i forskningstidsskriftet Science.
De antyder altså at en stor del av de smittede var uregistrerte, trolig fordi de hadde milde eller ingen symptomer. Modellen viser at disse menneskene bare var halvparten så smittsomme som de dokumentert syke.
Men siden det var så mange av dem, sto de uregistrerte smittede for mesteparten av spredningen fra Wuhan til andre deler av Kina. To tredeler av de med dokumentert sykdom, ble smittet av uregistrerte, ifølge den nye studien.
– Eksplosjonen av Covid-19-tilfeller i Kina var for en stor del drevet av individer med milde, begrensede eller ingen symptomer som forble uoppdaget, sier Jeffrey Shaman fra Columbia University, en av forskerne bak undersøkelsen, ifølge en pressemelding.
Han tror slik usynlig smittespredning vil fortsette å være en stor utfordring i tida framover.
Hemmelighold i Kina ved starten av corona-utbruddet: – En farlig strategi
Ved å ikke advare befolkningen, og prioritere hemmelighold, gikk den kinesiske regjeringen glipp av sine beste muligheter til å unngå en coronoavirus-epidemi.
Corona i Kina: Hemmelighold, usannheter og gamle fraser
Kinas leder kjemper for å skape nok et varig, falskt minne i befolkningen: At det var han og kommunistpartiet som først tok grep og innledet kampen mot coronaviruset.
Estimates Show Wuhan Death Toll Far Higher Than Official Figure
Seven funeral homes currently serve Wuhan -- a huge conurbation of three cities: Hankou, Wuchang and Hanyang.
Social media users have been doing some basic math to figure out their daily capacity, while the news website Caixin.com reported that 5,000 urns had been delivered by a supplier to the Hankou Funeral Home in one day alone -- double the official number of deaths.
Some social media posts have estimated that all seven funeral homes in Wuhan are handing out 3,500 urns every day in total.
Funeral homes have informed families that they will try to complete cremations before the traditional grave-tending festival of Qing Ming on April 5, which would indicate a 12-day process beginning on March 23.
Such an estimate would mean that 42,000 urns would be given out during that time.
Another popular estimate is based on the cremation capacity of the funeral homes, which run a total of 84 furnaces with a capacity over 24 hours of 1,560 urns city-wide, assuming that one cremation takes one hour.
This calculation results in an estimated 46,800 deaths.
A resident of Hubei province, of which Wuhan is the capital, said most people there now believe that more than 40,000 people died in the city before and during the lockdown.
Kina forsøker gi Italia "skylden" for viruset og det ser ut som at det nok har spredning mye tidligere enn antatt uten at myndighetene i Kina visste om det.
Kina og Italia i ordkrig om hvor corona oppsto
– Men viruset har trolig reist til Europa før kineserne gjorde oss oppmerksomme på at det fantes. Kanskje var de ikke engang klar over det selv. Dette er ingen anklage mot Kina, sier Remuzzi.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
-
torbus
Jepp, men det har de vel vært klare på hele tiden. Det er et av argumentene de bruker for at ingen får testen med mindre de tilfredsstiller visse kriterier (risikogruppe med klare symptomer, helsearbeidere med klare symptomer).Phay skrev: ↑02 apr 2020, 15:01 Nå er det usikkerhet vedrørende testen og når den gir positivt utslag. Så det kan være mange som er testet og ikke fått utslag pga testet for tidlig
https://www.nrk.no/dokumentar/hvis-du-t ... 1.14967711
I går var det testet nesten 100000 i Norge (tall fra VG). Det er ganske mange tatt i betraktning de strenge kriteriene vi fortsatt har for å bli testet. 5119 er bekreftet smittet. Kurven ser i tillegg ut til å holde seg relativt stabil.
Når kun de med klare symptomer testes, og de positive svarene fortsatt er så lave, er det forhåpentligvis et godt tegn, selv om alle er klare på at mørketallene trolig er høye. I Italia så de i hvert fall det motsatte av det vi ser nå da det bikka over der. Først var det mange negative tester, deretter skøyt antall innleggelser i taket, før nesten samtlige tester var positive. I motsetning til vår hadde kurven deres en voldsom stigning.
Litt tidlig ennå, men forhåpentligvis betyr det at våre myndigheter satte inn tiltakene i tide. Sammenligner man med Sverige, som har valgt en helt annen linje, kan vi kanskje få noen svar på hva som fungerte og hva som ikke fungerte.
Når OUS begynner det prosjektet ganske mange nå har meldt seg på, der også friske vil testes, vil de i tillegg til testen bruke blodprøve for å finne eventuelle antistoffer, og forsøke å finne ut hvor store mørketallene har vært. Antar det tar en god stund før de får noen klare svar, dog, men i spørsmålene deres virket det som om de siktet seg inn på å teste så mange som mulig av dem som har vært eksponert for store folkemengder både før og etter 12. mars (det var en del spørsmål i den retning).
Det virker for øvrig som om folk følger retningslinjene vi er bedt om å følge. I hvert fall i Oslo, hvor jeg har tilbrakt mye av dagene de siste ukene.
En annen årsak kan være at 50% ikke har symptomer overhode som har testet positivtTore Bustad skrev: ↑02 apr 2020, 16:16 Jepp, men det har de vel vært klare på hele tiden. Det er et av argumentene de bruker for at ingen får testen med mindre de tilfredsstiller visse kriterier (risikogruppe med klare symptomer, helsearbeidere med klare symptomer).
I går var det testet nesten 100000 i Norge (tall fra VG). Det er ganske mange tatt i betraktning de strenge kriteriene vi fortsatt har for å bli testet. 5119 er bekreftet smittet. Kurven ser i tillegg ut til å holde seg relativt stabil.
Når kun de med klare symptomer testes, og de positive svarene fortsatt er så lave, er det forhåpentligvis et godt tegn, selv om alle er klare på at mørketallene trolig er høye. I Italia så de i hvert fall det motsatte av det vi ser nå da det bikka over der. Først var det mange negative tester, deretter skøyt antall innleggelser i taket, før nesten samtlige tester var positive. I motsetning til vår hadde kurven deres en voldsom stigning.
Litt tidlig ennå, men forhåpentligvis betyr det at våre myndigheter satte inn tiltakene i tide. Sammenligner man med Sverige, som har valgt en helt annen linje, kan vi kanskje få noen svar på hva som fungerte og hva som ikke fungerte.
Når OUS begynner det prosjektet ganske mange nå har meldt seg på, der også friske vil testes, vil de i tillegg til testen bruke blodprøve for å finne eventuelle antistoffer, og forsøke å finne ut hvor store mørketallene har vært. Antar det tar en god stund før de får noen klare svar, dog, men i spørsmålene deres virket det som om de siktet seg inn på å teste så mange som mulig av dem som har vært eksponert for store folkemengder både før og etter 12. mars (det var en del spørsmål i den retning).
Det virker for øvrig som om folk følger retningslinjene vi er bedt om å følge. I hvert fall i Oslo, hvor jeg har tilbrakt mye av dagene de siste ukene.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/na ... -symptomerIslandsk rapport: Halvparten av de coronapositive har ikke symptomer
Island er landet som har testet flest for coronaviruset i forhold til antall innbyggere.
Fikk ikke opp linken til dagens medisin, men VG hadde også skrevet om det nå
https://www.dagensmedisin.no/artikler/2 ... symptomer/
-
torbus
Ikke sikker på om jeg skjønner.
En årsak til hva?
Både i Kina og på Island har de i hvert fall funnet ut at de aller fleste enten ikke har symptomer i det hele tatt, eller de har veldig milde symptomer. Men det er i hvert fall derfor det er så forbaska viktig å holde avstand, holde seg inne, og unngå andre, da det er umulig å vite om man har det eller ikke, selv om vi er friske - og vips - plutselig smitter vi noen som får en hard variant, og som kanskje ikke tåler det.
Det er det den undersøkelsen OUS har planer om å gjennomføre blant annet skal forsøke å avdekke. Ved å teste mange, vil de sannsynligvis finne ut at mange av oss som ikke engang har følt oss syke, likevel har vært det.
Gunners: Forkortet innlegget ditt i siteringen. Vi ser nettopp den tendensen her i Oslo. Nå øker forekomsten med foruroligende tempo i de østlige bydeler. Bydeler med høy innvandring, lav gjennomsnittsinntekt og som eller scorer høyt på alle statistikker man helst ikke skal score høyt på. Somaliere - som jo ligger på bunn i omtrent alt unntatt trangboddhet - er særlig disponert for smitte.Samme greia ser man i Sverige.
Bare en litt morsom digresjon til tråden. Det ser ut som flere lesere utenfor forumet leser denne.
Fikk akkurat e-post fra Google.
Økende treff på Google søk på Asianet.no er mer enn 1000 % og det som søkes på er direkte relatert til denne tråden.
Kraftig økning i søketreff gir også flere lesere. Så får vi se om noen konverterer til å bli medlemmer også.
Det finner jeg litt motiverende å se at vi blir søkt på og lest i disse dager.
Fikk akkurat e-post fra Google.
Økende treff på Google søk på Asianet.no er mer enn 1000 % og det som søkes på er direkte relatert til denne tråden.
Kraftig økning i søketreff gir også flere lesere. Så får vi se om noen konverterer til å bli medlemmer også.
Det finner jeg litt motiverende å se at vi blir søkt på og lest i disse dager.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.