PiTa skrev: ↑30 jul 2021, 03:56
Kanskje vi er litt enige - men når det gjelder valg av boligområder er vi ikke helt på linje - tror jeg. Om du med etablerte strøk mener turiststeder og områder.
Men livet i Thailand blir fullstendig annerledes om en har thaifamilie, eller ikke. Og en velger ofte ut fra ens livssituasjon.
Nå skal ikke jeg snakke for andre, og deres valg, og jeg forstår de utlendinger som velger å bo i mer etablerte turiststrøk, noe som er basert på hva man foreså seg når man først ønsket å etablere seg her, som interesser og sosialt. Men der er jjentene stigmatisert av sine egne, målt i forhold til boforhold, mannens posisjon, konkurranse seg imellom, også videre. Kanskje også hvor de møttes og tidligere historie veier jo inn, mens hjemme i landsbyen skal det ikke så mye til for å få en høyere sosial status blandt de som kommer fra litt mer rurale strøk, og som du nevner har familien rundt seg noe som er viktig. Familiebånd i Thailand er sterke blandt mange, og det er noe vi kanskje ikke helt forstår oss på.
Det er så mange variasjoner, men stigmatisering og deres status innad blandt sine egne er også ganske så radikalt.
Men, etter å ha fartet rundt i hele Thailand sammen, bodd 3 år i Hua Hin, reist rundt i Norge og bodd der måneder i flere omganger, reist til spania og alt er bra, men hun trives hjemme i nærheten av familien, og jeg ser hun er lykkelig her. Selv jeg kjedet meg etter noen uker i turistbyene, og liker nå kontrastene med både å reise til turistrøk i Thailand, og hjem til Norge når det lar seg gjøre igjen. Da har man oftere noe å se frem til, samt at det som sagt gir livet mange flere nyanser og utfordringer. Dog tror jeg ikke jeg kommer til å bo så ruralt når jeg trakker på årene og av helsemessige årsaker trenger ett bedre sykehustilbud i nærheten. Hvem vet, det er fortsatt mange år til enda.
Men jeg vil ikke sette meg over eller undervurdere andres valg hvor de ønsker å bo, for først og fremst så står det på min egen trivsel for å at jeg være den jeg bør være ovenfor min kjære. Ser jo at det er mange sosiale tilfeller av utlendinger som bor rundt i landsbyene og der ønsker ikke jeg å havne, at man bor der for man plutselig ikke har noe annet valg. Det er landsbylivet for tøft til i lengden og jeg hadde ikke trivdes med det hengende over meg, da også med tanke på nærliggende fremtid at den verden vi lever i nå, er under rask forandring, da ikke bare pga hva covid har gjort mot verdensøkonomien, men også politisk.