Som [mention]Geir Rasch[/mention] sier er det nok mye åndssnobberi innen ulike kunstarter.
Selv har jeg siden før jeg begynte på barneskolen hatt stor interesse for musikk. Dessverre som lytter da jeg aldri helt har fått til å spille musikk selv.
Gleden av musikk har vært og er stor. På ungdomsskolen var jeg utplassert på platebutikk i arbeidsuken. Det passet meg perfekt. En del år senere var jeg tilbake i platebutikk og jobbet med det som bi- og hovedjobb i 6 år og tok noen ekstra vakter for interessen sin del slik at jeg nok totalt hadde 12 års erfaring fra musikksalg.
Å jobbe i platebutikk da var svært givende. En kontinuerlig strøm av mennesker med ulike preferanser hvor det var min jobb både å gi dem ideer om hva de skulle kjøpe, men ikke minst hver eneste uke ta stilling til hvilke plater som skulle bestilles til butikken. Man følte at alle kundene var likesinnede grunnet det vi alle hadde felles; interessen for musikk.
I dag er jeg medlem av noen grupper på Facebook hvor vi virkelig ser mangel på toleranse for andres smak. Mange rakker ned på musikksmaken til omtrent alle som liker noe etter 60-70 tallet. «Alt var bedre før!». Ikke følger de med på hva som har skjedd siden deres storhetstid, eller ungdomstid, og ikke er de interesserte i å gi noe en sjanse. Utrolig hvor nedverdigende mange er til andres smak. Åndssnobberi på sitt verste.
At man ikke liker, eller forstår noe betyr ikke at det er dårlig!
Må si at noen ganger spøker jeg med at «hvor enkelt det ville være å ha snever musikksmak». Det gjelder spesielt fra den tiden man kjøpte musikk som fysisk medie. Jeg har vel musikk som er kjøpt i (nesten) de fleste kategorier.
Må si at interessen for musikk og teknikk også har gjort at jeg har navnet mitt på plateutgivelser som lydtekniker. Å være lydtekniker kan være krevende. Mange ulike krav. Har hatt ansvar for lyd på konserter fra klassisk og akustisk musikk helt til eksperimentell psykedelisk rock. Alt egentlig like krevende, foruten at ønsket lydnivå på sistnevnte lå lang over det jeg ønsket og var komfortabel med. Men slik ville bandet ha det og da de i tillegg brukte øreplugger på scenen selv forsøkte jeg underveis å dra ned lyden i salen og øke monitorene deres.
Å ha møtt mange musikere, platekjøpere, konsertgjengere med flere må jeg si at jeg er overrasket over snobberiet og mangel på toleranse for andres smak.
Selv har jeg fulgt med og utviklet smaken underveis. Selv om man ikke lytter til absolutt alt finner jeg mye bra ny musikk som komplementerer det jeg hører av gammel musikk.
Jeg hører gjerne på noe 60-70 talls rock for i neste øyeblikk sette på et sett av en av nåtidens DJs, for så kanskje avslutte med noe fra 80-90 tallet. Eller kanskje lørdag kveld med noe smooth jazz og litt klassisk over anlegget, gjerne med noe attåt i glasset.
Med jevne mellomrom ser jeg det dukker opp innlegg som utfordrer personer til å vise coverbilde av 10 plateutgivelser som har formet deres musikksmak. Satte opp en slik liste selv, kanskje lister jeg opp den ved senere anledning. Den ligger på en annen Mac... den listen er hvertfall allsidig og har nok vært med på at jeg ikke er blant åndssnobbene når det gjelder musikk hvertfall