Musikk tråden

Her diskuterer vi litteratur, tv-programmer, film, konserter, kunst, musikk mm.
Svar
Brukeravatar
Geir Rasch
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

tdr skrev: 05 jun 2020, 11:45 En undersøkelse fra England i aldersgruppen 30-55 år viser hvilke låter som gjør folk mest glade. Det er kanskje ikke så overraskende at låter fra tiden folk var unge kommer best ut. Mye bra låter på listen synes jeg. Noen overraskelser finner jeg også.
Som innen andre kunstarter er det mye åndssnobberi ute og går. Til alle tider har det vært slik at populærmusikkens målgruppe er de yngre generasjoner. Da er det ikke så rart at dette fester seg for resten av livet, og det er ikke noe mindreverdig i det!

I ungdommen var jeg en "snobbet" rocker som rynket på nesen av C&W. Heldigvis har jeg vokst av meg det tullet og finner mye bra musikk innen den sjangeren og, men det er fortsatt rockemusikken fra min ungdomstid som gjør meg glad og vekker gode minner. Slik er det sikkert med de fleste av oss.

Siden jeg ikke lenger er en ungdom er det vel ikke så unaturlig at jeg ikke har noe forhold til elektronisk musikk ala house. At det likevel finnes de som liker slikt er helt greit og ikke trist. Det samme kan sies om all musikk vi ikke selv låner øre til. Det er jo bare supert at utvalget er så bredt at alle vil finne noe for seg selv.
Musikken er til for å nytes og gi mentale opplevelser. Vi bruker ikke tid på musikk som ikke gir oss noe av dette!
Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

Som [mention]Geir Rasch[/mention] sier er det nok mye åndssnobberi innen ulike kunstarter.

Selv har jeg siden før jeg begynte på barneskolen hatt stor interesse for musikk. Dessverre som lytter da jeg aldri helt har fått til å spille musikk selv.
Gleden av musikk har vært og er stor. På ungdomsskolen var jeg utplassert på platebutikk i arbeidsuken. Det passet meg perfekt. En del år senere var jeg tilbake i platebutikk og jobbet med det som bi- og hovedjobb i 6 år og tok noen ekstra vakter for interessen sin del slik at jeg nok totalt hadde 12 års erfaring fra musikksalg.

Å jobbe i platebutikk da var svært givende. En kontinuerlig strøm av mennesker med ulike preferanser hvor det var min jobb både å gi dem ideer om hva de skulle kjøpe, men ikke minst hver eneste uke ta stilling til hvilke plater som skulle bestilles til butikken. Man følte at alle kundene var likesinnede grunnet det vi alle hadde felles; interessen for musikk.

I dag er jeg medlem av noen grupper på Facebook hvor vi virkelig ser mangel på toleranse for andres smak. Mange rakker ned på musikksmaken til omtrent alle som liker noe etter 60-70 tallet. «Alt var bedre før!». Ikke følger de med på hva som har skjedd siden deres storhetstid, eller ungdomstid, og ikke er de interesserte i å gi noe en sjanse. Utrolig hvor nedverdigende mange er til andres smak. Åndssnobberi på sitt verste.

At man ikke liker, eller forstår noe betyr ikke at det er dårlig!

Må si at noen ganger spøker jeg med at «hvor enkelt det ville være å ha snever musikksmak». Det gjelder spesielt fra den tiden man kjøpte musikk som fysisk medie. Jeg har vel musikk som er kjøpt i (nesten) de fleste kategorier.

Må si at interessen for musikk og teknikk også har gjort at jeg har navnet mitt på plateutgivelser som lydtekniker. Å være lydtekniker kan være krevende. Mange ulike krav. Har hatt ansvar for lyd på konserter fra klassisk og akustisk musikk helt til eksperimentell psykedelisk rock. Alt egentlig like krevende, foruten at ønsket lydnivå på sistnevnte lå lang over det jeg ønsket og var komfortabel med. Men slik ville bandet ha det og da de i tillegg brukte øreplugger på scenen selv forsøkte jeg underveis å dra ned lyden i salen og øke monitorene deres.

Å ha møtt mange musikere, platekjøpere, konsertgjengere med flere må jeg si at jeg er overrasket over snobberiet og mangel på toleranse for andres smak.

Selv har jeg fulgt med og utviklet smaken underveis. Selv om man ikke lytter til absolutt alt finner jeg mye bra ny musikk som komplementerer det jeg hører av gammel musikk.

Jeg hører gjerne på noe 60-70 talls rock for i neste øyeblikk sette på et sett av en av nåtidens DJs, for så kanskje avslutte med noe fra 80-90 tallet. Eller kanskje lørdag kveld med noe smooth jazz og litt klassisk over anlegget, gjerne med noe attåt i glasset.

Med jevne mellomrom ser jeg det dukker opp innlegg som utfordrer personer til å vise coverbilde av 10 plateutgivelser som har formet deres musikksmak. Satte opp en slik liste selv, kanskje lister jeg opp den ved senere anledning. Den ligger på en annen Mac... den listen er hvertfall allsidig og har nok vært med på at jeg ikke er blant åndssnobbene når det gjelder musikk hvertfall :)
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
MrDemongas

Å ja..? Nevn en positiv ting med trekkspill. :D
Brukeravatar
tdr
Moderator
Kontakt:

MrDemongas skrev: 29 aug 2020, 18:42 Å ja..? Nevn en positiv ting med trekkspill. :D
At man tømmer nachspielet raskt hvis man drar frem samlede verker av [sett inn ønsket trekkspillartist] :lol:
Wood1958

MrDemongas skrev: 29 aug 2020, 18:42 Å ja..? Nevn en positiv ting med trekkspill. :D
Fks, Zydeco mye godt for humør.men også her , smaken er som baken?

https://youtu.be/2ZiGOrCW9_w
Wood1958

[mention]tdr[/mention]
Nå er du vel så viktig for lyden som tekniker mange ganger. Og har sikkert øre for og meninger om hvordan lydbilde,skal vøre.
Kanskje du kommer på senen en gang du også for å vse?
Daniel Lanois sto jo som deg i mange år og mikset før han kom ut av skapet :D
For meg ikke beste utgave av 'the maker" men den får duge
https://youtu.be/P0E3R1cSfIM
Sist redigert av Wood1958 den 29 aug 2020, 20:05, redigert 1 gang totalt.
MrDemongas

tdr skrev: 29 aug 2020, 18:55 At man tømmer nachspielet raskt hvis man drar frem samlede verker av [sett inn ønsket trekkspillartist] :lol:
Gunnar Haugen?
Brukeravatar
Geir Rasch
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

I tillegg til vakker fransk musikk kan trekkspill og nyttes humoristisk, f.eks. som her:
https://youtu.be/V3-diqR41yo
MrDemongas

"Musikk" spilt av Surrender Monkeyes er ikke min greie. Heller ikke vinen fra dem er på mitt bord. ;)
Brukeravatar
tdr
Moderator
Kontakt:

Jeg nevnte liste med de platene som har betydd mest for forming av musikksmak. Jeg har alltid likt musikk i ulike kategorier og må si at å velge ut en liste med 10 plater som mange gjør på Facebook er vanskelig, men jeg kan gjerne gi det et forsøk.

Listen trenger ikke nødvendigvis være 10 på topp blant favorittplater, men heller de som har påvirket mest.

Kronologisk etter utgivelsesår:

• 1975 - Slade - Far Far Away
    Denne fikk jeg i julegave utgivelsesåret sammen med min første kassettspiller. Klart denne satte spor.
slade-far_far_away.jpg

eagles-hotel_california.jpg

• 1976 - Manfred Mann´s Earth Band - Roaring Silence
    Hva kan man si? Fantastisk plate som åpner med "Blinded by the light" skrevet av Bruce Springsteen og Chris Thompson på vokal. For meg er denne fortsatt i dag en av favorittene.
manfred-mann-Roaring_silence.jpg

• 1977 - Saturday Night Fever - OST
    Filmmusikken hvor John Travolta fikk gjennombrudd med sine dansetrinn. Discoen er overalt. Også hjemme hos meg.
Saturday_Night_Fever.jpg

• 1978 - 10cc - Bloody Tourist
    Herlig plate og hitlåten "Dreadlock Holiday" sitter fortsatt bra. Godley and Creme har skrevet mange gode poplåter.
10cc-bloody_tourist.jpg

donna_summer-bad_girls.jpg

the_best_disco_album_in_the_world.jpg

• 1979 - Pink Floyd - The Wall
    Platen kom så sent 1979 at mange tenker 80-tallet når de hører The Wall. Og for en start på et nytt tiår det var.
pink_floyd.jpg

• 1980 - Kurtis Blow - Throughout Your Years
    Første og eneste singel på listen. Den første hip-hop låten jeg kjøpte. Det kom mye bra hip-hop før alle skulle bli så gangster og støyete. Denne låten var med på å skape interesse også for denne sjangeren.
Kurtis_Blow.jpg
  • 1984 - Andreas Vollenweider - White Winds (Seeker´s Journey)
    En sveitsisk herremann med hovedinstrument som er elektroakustisk harpe. Mye tradisjonelle instrumenter fra ulike land i Asia på hans utgivelser. Platene fra han var med på å flytte interessen min for musikk til også å være interesse for hifi. Lydkvalitet på mye av det han har synes jeg er helt herlig. Lett musikk å slappe av til.
andreas_vollenweider-white_winds.jpg

Noen bonusutgivelser som vel så gjerne kunne være på topp 10, sammen med mye annet:
  • 1982 - Grandmaster Flash - The Message
    Tittellåten gjorde at Rolling Stone Magazine i 1982 kåret platen til årets utgivelse. NME (New Musical Express) kåret The Message til årets låt.
    Rolling Stone har senere kåret The Message til beste og viktigste hip-hop låt noensinne.
grandmaster_flash.jpg

• 1967 - Moody Blues - Days of Future Passed
    Den mest kjente låten herfra er singelen Nights in White Satin, men hele platen fremstår for meg som et av 60-tallets mest geniale rockeutgivelser med kombinasjonen av klassisk og rock. Selv coverkunsten er i ypperste klasse. Uansett hvilken vei man snur coveret så ser man motiver i "riktig" retning.
moody_blues.jpg

lee_clayton.jpg

• 1989 - Ab Und Zu - Ab Und Zu
    Et norsk band som tilhører jazzen. Første gang jeg hørte de var live uten noen som helst forhåndskunnskap om bandet. Det åpnet opp en ny verden for musikkinteressen.
    Med musikere som blant annet Paolo Vinaccia, Eivind Aarset, Nils Petter Molvær, Anne Marie Giørtz, Bendik Hofseth pluss at platen var produsert av Jan Erik Kongshaug ble listen lagt høyt. Og Ab Und Zu innfridde så til de grader.
ab_und_zu.jpg
ab_und_zu.jpg (12.19 kiB) Vist 2098 ganger

Dette er bare litt av hva jeg hører på og har hørt på, men felles for disse er at de har vært med på å forme min musikksmak. Andre faktorer som også var viktige var Europatoppen som jeg hørte søndager på NRK og om sommeren da jeg var på ferie var jeg storlytter på Radio Luxemburg. Det var rett og slett veldig gode mottakerforhold der mine besteforeldre bodde for Radio Luxemburg på mellombølgen.

Noen andre som vil si noe om hva som hadde størst innvirkning på deres musikksmak?
Svar

Gå tilbake til «Kulturhjørnet»