Skattefordeling etter skatteavtalen mellom Norge og Thailand

Svar
Kolami

For å være ærlig fortstår jeg alt og ingenting på en gang..i mitt tilfelle da jeg har bostedsadresse i Norge..gjør jeg ingenting enda..
Arild Holtet

Kolami skrev: 07 jan 2019, 06:51 For å være ærlig fortstår jeg alt og ingenting på en gang..i mitt tilfelle da jeg har bostedsadresse i Norge..gjør jeg ingenting enda..
Ingen forandringer fordeg som har bosted i Norge. Du skal jo skatte til Norge som er landet du bor i.

A.H.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Arild Holtet skrev: 07 jan 2019, 11:19 Ingen forandringer fordeg som har bosted i Norge. Du skal jo skatte til Norge som er landet du bor i.

A.H.
ikke helt korrekt!

er man over 183 dager i året skal en

betale folketrygder til norge av brutto

og skatte til thailand for resten

i dag bryr ingen seg,,

men hvem vet hva « big joke» gjør

han forsøker og tette alle smuthull

vel norge og thailand har en skatte avtale

jeg har bestemt meg og følge den

😉🇳🇴🇹🇭

ps jeg « har også bopel i norg» !
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish

Kolami skrev: 07 jan 2019, 06:51 For å være ærlig fortstår jeg alt og ingenting på en gang..i mitt tilfelle da jeg har bostedsadresse i Norge..gjør jeg ingenting enda..
igrunn opp til envær !

men det erjo hygglig og få endel ekstra

v og beskatte til thailand

skatter man for 1,2 mill bath til thailand

blir skatten 78000 baht

hdr gjør den thailanske

skatteadvokaten jobben

så kan en regne folketrygda i norge og

frivillig medlemskap!

her gjør en norsk skatte advokat jobben

føler vel dette er i henhold til skatteavtalen

?!,

jeg gidder ikke og tulle med sette selv

for det er mye og trekke fra på

thai selvangivlse,

mao og levere selvangivlse til begge land

!
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Du skal skatte til Norge OG til Thailand om bor mer enn 180 dager av året i Thailand. Det som skal beskattes i Thailand er overført inntekt og IKKE penger overført av sparepenger (der ligger rom for justeringer så man får det skatteforholdet man ønsker).

Hvordan skjer dette i praksis? Du har normalt skattetrekk til Norge. Men når året er omme skaffer du utskrift av bankkontoen din og tar turen innom Thai skattekontoret. Der får du utstedet et RO 22 Certificate of Residence som viser at du har vært i Thailand mer enn 180 dager av året og derfor er regnet som bosatt i Thailand og skattepliktig. Så betaler du din skatt på beløpet du har bestemt og får utstedt RO 21 som er Certificate of Tax Payment.

La oss for orden skyld si at du skatter 840.000 baht slik jeg har tenkt å gjøre. Du har i utgangspunktet et bunnfradrag på 90.000 baht (60.000 + 30.000) så det som reellt beskattes er 750.000 baht. Thai skattesystemet har et trappesystem der inntekt mellom 500.000 og 750.000 skattes 15%.
Thai skatt.PNG
Thai skatt.PNG (11.8 kiB) Vist 3132 ganger
Oppsettet blir som bildet viser. Total skatt skal da bli 65.000 baht for 840.000 baht innrapportert inntekt.

Du skal så sende begge sertifikatene RO 21 og 22 til den norske Skatteetaten. Det er orginalene som skal sendes så du gjøre dette skikkelig og trygt. De skal legges ved ligningen i mars/april.

De 840.000 baht blir da omregnet til en sum i norske kroner basert på Norges Banks gjenomsnittskurs for skatteåret (slik jeg har forstått det). La oss gjøre det enkelt og optimistisk og si 4 blank i kurs. Da har du skattet for 210.000 kr til Thailand.

Skatteetaten trekker da ifra 210.000 kr fra skattegrunnlaget for inntektsskatten. Det trekkes IKKE ifra på beregning av Trygdeavgift. Resultatet av dette fradraget gir en redusert skatt på ca 55.000 kr. Men du har betalt ca 16.000 kr i Thai skatt, så det korrekte netto beløpet i besparelse er ca 39.000 kr. Jeg som også har valgt frivillig folketrygd trekker også fra det som en utgift i beregningen, ca 11.000 kr. Så min netto besparelse er ca 28.000 kr eller 2.333 kr pr måned. Altås rett over 9.000 baht pr måned. Noe som for mange tilsvarer ei husleie.

Håper det er greit forklart.

Og for ordens skyld, det Arild sier er en halv sannhet :D JA, du skal skatte til Norge. MEN du skal også skatte til Thailand. Derfor er skatteavtalen mellom landene gull for oss og absolutt noe man bør bruke. Om Thai myndigheter på noe tidspunkt røsker opp i skatt for utlendinger så er det veldig utrivelige straffeskatt-satser.

Du kan forøvrig også få korrigert skatt inntil 5 år tilbake i tid. Dette medfører noe straffeskatt i Thailand for tiden bakover, men vil nok være vel verdt bryet. Det er den biten som nok kan være greit med litt assistanse for å få ryddet opp i. Det er mye penger å spare og ingen grunn til å ikke gjøre det.

Det er ingen som setter opp en plakat på graven din når du er død som sier "Han var en god skattebetaler!". Staten utsteder ikke diplomer til gode skattebetalere. Reglene er der for å brukes, og om du ikke ønsker å benytte deg av de er din sak. Men det vi snakker om her er hverken skattesnyteri eller umoralsk. Min anbefaling er å bruke reglene og få justert skatten. De pengene dere sparer kan komme godt med.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish

RobertX skrev: 08 jan 2019, 02:52 Du skal skatte til Norge OG til Thailand om bor mer enn 180 dager av året i Thailand. Det som skal beskattes i Thailand er overført inntekt og IKKE penger overført av sparepenger (der ligger rom for justeringer så man får det skatteforholdet man ønsker).

Hvordan skjer dette i praksis? Du har normalt skattetrekk til Norge. Men når året er omme skaffer du utskrift av bankkontoen din og tar turen innom Thai skattekontoret. Der får du utstedet et RO 22 Certificate of Residence som viser at du har vært i Thailand mer enn 180 dager av året og derfor er regnet som bosatt i Thailand og skattepliktig. Så betaler du din skatt på beløpet du har bestemt og får utstedt RO 21 som er Certificate of Tax Payment.

La oss for orden skyld si at du skatter 840.000 baht slik jeg har tenkt å gjøre. Du har i utgangspunktet et bunnfradrag på 90.000 baht (60.000 + 30.000) så det som reellt beskattes er 750.000 baht. Thai skattesystemet har et trappesystem der inntekt mellom 500.000 og 750.000 skattes 15%.

Thai skatt.PNG

Oppsettet blir som bildet viser. Total skatt skal da bli 65.000 baht for 840.000 baht innrapportert inntekt.

Du skal så sende begge sertifikatene RO 21 og 22 til den norske Skatteetaten. Det er orginalene som skal sendes så du gjøre dette skikkelig og trygt. De skal legges ved ligningen i mars/april.

De 840.000 baht blir da omregnet til en sum i norske kroner basert på Norges Banks gjenomsnittskurs for skatteåret (slik jeg har forstått det). La oss gjøre det enkelt og optimistisk og si 4 blank i kurs. Da har du skattet for 210.000 kr til Thailand.

Skatteetaten trekker da ifra 210.000 kr fra skattegrunnlaget for inntektsskatten. Det trekkes IKKE ifra på beregning av Trygdeavgift. Resultatet av dette fradraget gir en redusert skatt på ca 55.000 kr. Men du har betalt ca 16.000 kr i Thai skatt, så det korrekte netto beløpet i besparelse er ca 39.000 kr. Jeg som også har valgt frivillig folketrygd trekker også fra det som en utgift i beregningen, ca 11.000 kr. Så min netto besparelse er ca 28.000 kr eller 2.333 kr pr måned. Altås rett over 9.000 baht pr måned. Noe som for mange tilsvarer ei husleie.

Og for ordens skyld, det Arild sier er en halv sannhet :D JA, du skal skatte til Norge. MEN du skal også skatte til Thailand. Derfor er skatteavtalen mellom landene gull for oss og absolutt noe man bør bruke. Om Thai myndigheter på noe tidspunkt røsker opp i skatt for utlendinger så er det veldig utrivelige straffeskatt-satser.

Du kan forøvrig også få korrigert skatt inntil 5 år tilbake i tid. Dette medfører noe straffeskatt i Thailand for tiden bakover, men vil nok være vel verdt bryet. Det er den biten som nok kan være greit med litt assistanse for å få ryddet opp i. Det er mye penger å spare og ingen grunn til å ikke gjøre det.

Det er ingen som setter opp en plakat på graven din når du er død som sier "Han var en god skattebetaler!". Staten utsteder ikke diplomer til gode skattebetalere. Reglene er der for å brukes, og om du ikke ønsker å benytte deg av de er din sak. Men det vi snakker om her er hverken skattesnyteri eller umoralsk. Min anbefaling er å bruke reglene og få justert skatten. De pengene dere sparer kan komme godt med.
godt skrevet!!
diplomer til døde skattebetalere 😂

ps har du sett hvilke fradrag en

kan få på thai selvangivelse

legeregninger briller etc kan også

trekkes i fra , men det er mere,
Arild Holtet

RobertX skrev: 08 jan 2019, 02:52 Du skal skatte til Norge OG til Thailand om bor mer enn 180 dager av året i Thailand. Det som skal beskattes i Thailand er overført inntekt og IKKE penger overført av sparepenger (der ligger rom for justeringer så man får det skatteforholdet man ønsker).

Thai skatt.PNG

Burde jo være greit dette. Men som før nevnt så TAPER en minstepensjonist på dette. Det er i Norge O skatt på en minstepensjon på samme som 2G som i dag er 16.148, kroner i måneden. Med dagens kurs 59.747,- baht i måneden og 716.964,- baht i året.

Man skal og huske at skatter man til Thailand, så må man betale 9,1% i frivillig folketrygdavtale. Skatter man til Norge, så betaler man 5,4% i frivillig trygdeavtale. Så skatte til Thailand av en minstepensjon og ha frivillig folketrygd av tale koster mye mer enn å skatte til Norge.

Men som vi alle vet: Det skal betales skatt til Thailand når vi bor i Thailand, av den summen vi OVERFØRER til Thailand. Far man ut pengene med Visa/Bank kort fra norsk bank, da er IKKE dette overføring og da kan man skatte til Norge. Det samme hvis man tar ut pensjon/trygd en gan i året i januar. Da kan man overføre dette uten å skatte til Thailand, for det er overføring av sparepenger fra året før. Sparepenger skattes det IKE av, for dette er jo også penger det ER skattet av.

Joda tre muligheter for å betale skatt til Norge kontra Thailand.

A.H.
Brukeravatar
sikry
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

RobertX skrev: 08 jan 2019, 02:52 Du skal så sende begge sertifikatene RO 21 og 22 til den norske Skatteetaten. Det er orginalene som skal sendes så du gjøre dette skikkelig og trygt. De skal legges ved ligningen i mars/april.
Skall jeg sende orginalen av sertifikatene RO 21 / 22 til Skatteetaten , er det skatt nord ? Ved skattemeldingen i April legger jeg ved skannede dokumenter av samme sertifikater , er det slik å forstå. Er noe tett i pappen , kanskje alderen som tynger men liker å være 100% sikker. :D
Brukeravatar
riflefish

sikry skrev: 08 jan 2019, 09:26 Skall jeg sende orginalen av sertifikatene RO 21 / 22 til Skatteetaten , er det skatt nord ? Ved skattemeldingen i April legger jeg ved skannede dokumenter av samme sertifikater , er det slik å forstå. Er noe tett i pappen , kanskje alderen som tynger men liker å være 100% sikker. :D
du bruker:
RF-1306 Kontakt Skatteetaten
Brukeravatar
sikry
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

riflefish skrev: 08 jan 2019, 10:22 du bruker:
RF-1306 Kontakt Skatteetaten
Ok. skanner / laster opp RO 21 - 22 til dette skjema RF-1306 som da blir sendt sammen med skattemeldingen i April. :) Sender ikke orginalene via post.
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»