Etter valget 24. mars 2019

Wood1958

Tore Bustad skrev: 08 sep 2020, 16:28 Jeg orker egentlig ikke tro noe, men jeg følger med. :)

Men basert på det jeg leser (det mangler ikke på gode analyser i internasjonale medier), kan det virke som om demonstrasjoner i denne størrelsesordenen kom veldig overraskende på myndighetene. Det at de ennå ikke har stoppet dem (tross at de f.eks. kunne stoppet dem ved å vise til smittevern), får mange av de såkalte ekspertene til å tro at de ennå ikke vet hvordan de skal gripe dette an. Derfor har de til nå sett ganske tafatte ut, selv om demonstrantene i vesentlig grad berører svært sensitive temaer. De vet at eventuelle harde reaksjoner kan komme til å slå tilbake som en voksende boomerang.

Tegningen du la ut over er jo veldig illustrerende, men selv tror jeg (noe naivt, kanskje) at reaksjonene fra 73, 76 og 92, vil slå kraftig tilbake, og at det derfor ikke kommer til å skje. I hvert fall ikke mens demonstrasjonene fortsatt foregår i rolige former.

Men den som er varslet den 19. september kan fort bli ubehagelig stor for de som styrer.
Sånn iflg kommentarer på you tube blir det ikke bare unge studenter heller, men en får se.
Wood1958

AirBus350 skrev: 08 sep 2020, 19:14 Prayut hadde pressekonferanse i dag. Litt av et show. En journalist spurte ham om det var et kupp på gang, hvorpå Prayut veivet mef hånda og ba journalisten gå hjem. Deretter marsjerte statsministeren av scena.
Dette beviser vel at han ikke har rent mel i posen, eller ?
Nå har han jo sluttet med knytteneven, og hvem vet .Kanskje han ikke blir fortalt noe heller om det skulle skje. det er vel i såfall han som skal styrtes?. :D :D
Wood1958

Karrieren fortsetter, ser det er opprettet stillinger som deputies.og de blir fylt.Tja ??

https://www.bangkokpost.com/thailand/ge ... n-deputies

2020-09-16 00.24.48.png
Olav Seglem
Sted: Satuk/buriram-Egersund

Det skjer i alle " store organisasjoner"
Er du høyt nok oppe blir du ikke sparket.
Man lager en retrettstilling hvor man kan se i taket fram til pensjonsalderen :-)
Wood1958

Time will show.
Nå er det vel ingen stilling "frem til pensjonsalder" da de vel skulle pensjonert seg nå.
Stigen er nødvendigvis ikke ferdig klatret heller.
Den forrige Lord of Chamberlain gikk videre .

http://www.bangkokpost.com/thailand/gen ... hamberlain
2020-09-16 08.35.40.png
Wood1958

Helgen nærmer seg og motstridene meldinger kommer. Leser Thaimyndigheter nevner 20,000 men det er kanskje for å tone ned .
Samtidig så har nå studentene underveis endret planer. Det var først 3 ting som senere,ble til en 10 punkts liste.
De hadde mye utalelser om støtte tidligere. De røde støttet omskrivninger av grunnlov,de tidligere,orasje ville,delta i politikk. Poltisk støtte var vel forankret i å kunne ha demokrati samt fjerne Prayut
Slikt kunne kunne de støtte endringer til under dagens styreform. Det er derfor usikkert hvor dypt den politiske støtten sitter med dagens krav.
Noen mener de sikter vel høyt og mister felles mål og mulig politisk støtte.
Fra en tidligere illustrasjon i 2 b3 Bangkokian
2020-09-16 14.03.40.png
torbus

Stort intervju og masse bakgrunnstoff med Thanathorn i TIME. Helt klart aktuelt for dagens situasjon, da han framstår som selve bildet på endringene demonstrantene ønsker.

https://time.com/5886694/thanathorn-jua ... -military/
Wood1958

Tore Bustad skrev: 16 sep 2020, 15:33 Stort intervju og masse bakgrunnstoff med Thanathorn i TIME. Helt klart aktuelt for dagens situasjon, da han framstår som selve bildet på endringene demonstrantene ønsker.

Ser han gjerne vil ha fremhevet at reform ikke er det samme som abolish.
torbus

Wood1958 skrev: 16 sep 2020, 16:55 Ser han gjerne vil ha fremhevet at reform ikke er det sqmme som abolish.
Ja. Jeg tror ikke det er særlig mange som ønsker å avskaffe noe. Det de ønsker er at monarkiet skal moderniseres til å ha en symbolsk rolle, med monarkiene vi har i Europa som modell. Altså uten reell makt. Ikke særlig kontroversielt, med andre ord, bortsett fra i Thailand.

10-punkts-lista som ble lagt fram på den ene demonstrasjonen er såvidt jeg forstår ikke noe annet enn den samme som fikk Somsak Jeamteerasakul i trøbbel da han måtte rømme landet i 2014, og inneholder således ikke annet enn forslag til modernisering. Han som skrev lista befinner seg nå i Frankrike, men er svært aktiv på nettet og følges av nærmere 1 million thaier. Han og Pavin (skal ikke prøve meg på etternavnet hans, men han fyren som nylig fikk en gruppe fjernet fra FB, og som befinner seg i Japan), er nærmest gjort til popstjerner av mange av demonstrantene, med et syvsifret antall følgere i sosiale medier.

Uansett: Interessant artikkel i TIME, som tar for seg ganske mange av problemene som gjør at de unge vil endre samfunnsstrukturen, få bukt med korrupsjon, få ned forskjellene mellom fattig og rik, osv.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Tore Bustad skrev: 16 sep 2020, 15:33 Stort intervju og masse bakgrunnstoff med Thanathorn i TIME. Helt klart aktuelt for dagens situasjon, da han framstår som selve bildet på endringene demonstrantene ønsker.

på begynnelsen av 80 tallet
drev Thai Summit oil rafeney og sto
for mye import av cruden til thailand,
jeg kjenner en som da var en av direktørene der ( har ennå en gave m logoen! en fin wase i thai celadon
det endte ille, ( hans navn angvin maja»
en general ble skutt endte m cupp
fordi de la på 2$ pr crude oil fat
en satans delikat deal !
denne vaskinga forgikk i årevis
time artikklen vel,
nevner lite om historien, selskapet voksete ,
min venn er nå død ( han var gift med
ei som studerte m kona),.
vi for se om noen pr hvor loyal
denne milliardæren
er til
fattigfolket i thailand,
time artikklen mener jeg mitt om
men jeg tror ikke på milarderer
som plutslig kaster seg inn i politikken i thailand for og hjelpe de
som intet har!🥴
hadde gubben
ffp grunnlegger, parti erjo disolved
og nå brukes mye penger og laga helvte ( sånn er kinesere her)
gitt bort miliardene
til familien ! hadde jeg trodd på han,
veldi lett og være i opposisjon i thailand,
ja i alle land,,
jeg er som jeg skriver i en annen tråd bekymret,
for nå er det mange mektige aktører i opposisjon,
tør ikke mene noe om kongehuset
her,,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»