Bosette seg i Thailand

Svar
LoYou

Tror en bør tenke seg nøye om før en pakker snippevesken og flytter utenlands - samtidig som en kutter "Norsk-medlemskap"/påtar seg store økonomiske fremtidige forpliktelser...

Norge har/kommer til etterhvert ha mange som er født i et annet land enn Norge; og mange av de vil igjen flytte tilbake når det er mulig.
Dette vil gjøre dagens trygdeeksport til småbeløp sammenlignet med det som kommer hvis Norge ikke endrer reglene slik som Australia, Danmark, England, ....
Og, ja - tror nok reglene vil gjelde alle (kanskje unntatt Pakistan da :twisted: ). Regelendringene vil nok ikke ha tilbakevirkende kraft på en slik måte at en må betale tilbake for x antall år, men gjelde fra en dato.

....
¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨
Wood1958

Leit at 23 % forsvant med covid, men jeg tror det blir utopi å få noen form som bankgaranti som du nevner. Skulle det vært en minimumsgrense ble det vel rimelig med en maksimumsgrese også? Hva da om det var spart i gull, eller aksjer i medisinselskap? Skulle over maksgrense tilfalle de som eventuelt dekker tap?
Nå har vi vel hatt noen tidligere pensjonsforlik og som regel har det blitt laget overgangsordninger som løper over en generasjon så folk får tid til å omstille seg. Men har igrunn ikke satt meg så mye inn i skatt og pensjon da det er noen år igjen og ting endrer seg på den fronten regelmessig.
Så mine betraktninger er sikkert med mange feil også.
Har hørt at gjenom yrkeslivet så er hva en betaler i skatt til trygd ca1/3 av hva en får igjen pga inflasjon. Om dette er riktig så har jeg da en viss forståelse for at det er røster som sier at de vil at sine skattepenger skal sirkulere i det systemet og felleskapet de betaler inn til. Så det er med å skape arbeidsplasser bla i offentlig sektor.
Vet heller ikke om det blir så,attraktivt med 6 mnd som du nevner fra DK. En blir vel,da avhengig av bolig etc som gjør det vesentlig vanskligere i mange tilfeller.og det er kanskje noe med skatterfritak som så forsvinner.
En eldre kvinne jeg kjente meldte flytting tilbake fra Frankrike for noen år siden pga noen ting hun ikke fikk tilskudd til med adressen der. Så kanskje ikke bare glansbilde over hele linja med EU heller uten at jeg vet spesifikt hva det var. Er også 10 år siden og ting er kanskje annerledes i dag..
Vi har også de som kommer til Norge og flytter ut igjen , Nå vet jeg ikke hvor mange det gjelder. Samtidig så er det jo mange som jobber og bidrar til vårt felleskap så vi har arbidsplasser også. Kanskje blir kutt til de bare brukt som argument til å kutte for alle?
Det var vel,for noen 10 år siden en vesentlig del Nordmenn som flyttet tilbake til Norge etter å ha hatt sitt yrkesliv i US men ikke hadde sørget for sine pensjonsdager, og vi gikk ikke konkurs av den grunn heller.
Men det er nok mange vurderinger med å satse fremtid med å flytte, Ikke bare det økonomiske.selv om det er hva det drier seg mest i denne tråd
Unner en fks Thaiere et godt liv med goder som en selv så vil self det kunne komme skatter til å betale dette. Blir den Asiatiske økonomi bedre enn den Europeiske blir det også,dyrere.Spania var billig fr mange før, men gjennom en 20 årsperiode ble det vesentlig dyrere også.
Brukeravatar
Geir Rasch
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

Er det noe vi vet så er det at vi ingen ting vet hva framtidige politikere vil finne på!
Det er vel en kjensgjerning at den norske velferdsstaten er under press med en stadig større andel av befolkningen utenfor arbeidslivet. Dette skyldes dels at andelen pensjonister øker og dels at andelen uføre i yrkesaktiv alder også øker.
Er velferdsstaten under press så tvinges politikerne til å prioritere. I visse politiske kretser er det populært å ramme de som eksporterer trygdeytelser. Primært er det innvandrere de ønsker å ramme, men hvordan er det mulig å ramme dem uten samtidig å ramme "etniske" nordmenn?
Phay antyder at om de vil kostnadsjustere ytelser til de som flytter til lavkostland, så må man også øke ytelsene i tilfeller der en flytter til land med høyere kostnadsnivå enn Norge. Det er nok ingen slik sammenheng. Norske ytelser fastsettes ut fra levekostnader i Norge. Poenget for politikerne vil være at ingen skal skaffe seg økonomiske fordeler ved å flytte til lavkostland. Om en velger å pådra seg økonomiske ulemper ved å flytte til høykostland er et personlig valg som myndighetene ikke vil bry seg med.
Så lenge Norge er medlem av EØS er det lite Norge kan gjøre for å begrense trygdeeksport til EU/EØS, men i forhold til trygdeeksport til land utenfor EU/EØS er nok handlingsrommet større.
Vi som bor utenfor EU/EØS utgjør nok ingen stor pressgruppe, så det å ramme oss vil kanskje være av de minst belastende tiltak politikerne kan gjøre. La oss bare håpe de som snakker høyest om slike tiltak ikke kommer i regjeringsposisjon.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

og flytte hjem etter lengre utelands opphold
er igrunn temmlig byråkratisk!
først må
en ha en adresse( lejekontrakt)
ol,
så om en har m fam må en dokumentere økonomi
enten med en arbeidskontrakt eller at en har
nok og leva for,
hva som skjer om en har vert utenfor folketrygde
systemet for lenge ,
vel eksta jobb
min sønn studerte ute, flytta og gifta seg ute
et helsikes styr og komme in igjen i systemet!
spesielt om en har kona og barn,
men første møte m norge som nordmann,
( en må kunne identifisere seg)
det er ca 20 folkeregistre i norge som
gjør slikt !
min sønn kom i « avhør» etter 24 dager
da det er begrenset av plasser og tid
en venn ( tidligre uteseiler) 68
år,
måtte vente i 28 dager for og bli godkjent
på forhand hadde han addresse ordnet!
det var ok på mandag
det er vel det aller viktigste ( tror jeg),
men og ta utflytting hmmmm!,!
ikke gjør det!
ta adresse forandring i værste fall,
nå ere et hav av pensjonister og uføre
som har bodd og levd ute
på vei hjem,,
men som sakt slik er prosedyren
ps har man barn og frue!
hmmm, en utfordring,
snakker vi om dna tester også her?

for ordens skyld,
jeg vil nok hjem til bopel i norge før de triller meg
senil innpå en aldersheim!( senil og syk).
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
INKOGNITO

Når det gjelder Nordmenn som er trygdet og fått dette godkjent som yrkesskade lurer jeg litt på hvordan dette kan stille seg om vedkommede melder flytting til Thailand og melder seg ut av folketrygden. Normalt har disse rett på å få dekket 100% ( ikke noe egenandel som på blå resept) av sine kostnader, medisiner og all behandling relatert til yrkesskaden. Vil de også da alle rettigheter ved flytting og utmelding tro?
Brukeravatar
riflefish

INKOGNITO skrev: 02 sep 2020, 11:01 Når det gjelder Nordmenn som er trygdet og fått dette godkjent som yrkesskade lurer jeg litt på hvordan dette kan stille seg om vedkommede melder flytting til Thailand og melder seg ut av folketrygden. Normalt har disse rett på å få dekket 100% ( ikke noe egenandel som på blå resept) av sine kostnader, medisiner og all behandling relatert til yrkesskaden. Vil de også da alle rettigheter ved flytting og utmelding tro?
for folk i thailand, turist, pensjonist, trygda. etc
finnes ingen ordning !
som du nevner! ingen !
annet en frivillig medlemskap!
så en kan betale frivillig medlemskao,
i tillegg
og få tilbake temmlig mye av skatten
som vanlig pensjonist, trygda, i land det
norge har skatteavtale
ikkno utenom,
( eks en pensjon på en 1/2 milion
gir norsk skatt ca 110000 nok
)
men en kan få tilbake ca 80000 noks
om
beløpene er smik
og en skatt til thailand på ca 30 000
baht som eksempel

hvor en å ha addresse eller oppholder seg
det er 183 dagers reglen som gjelder
om en vil ha tilbake en stor del av skatten,
mitt råd som tidligre
ikke ta utflytting !
chelsea
Sted: Bangkok

INKOGNITO skrev: 02 sep 2020, 11:01 Når det gjelder Nordmenn som er trygdet og fått dette godkjent som yrkesskade lurer jeg litt på hvordan dette kan stille seg om vedkommede melder flytting til Thailand og melder seg ut av folketrygden. Normalt har disse rett på å få dekket 100% ( ikke noe egenandel som på blå resept) av sine kostnader, medisiner og all behandling relatert til yrkesskaden. Vil de også da alle rettigheter ved flytting og utmelding tro?
blå resept i thailand nei i norge nei bare dem er medlem i floketrygden for dem det ja, uten folke trygden har du ikke retigheter lengre
Brukeravatar
Geir Rasch
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

riflefish skrev: 02 sep 2020, 11:24 for folk i thailand, turist, pensjonist, trygda. etc
finnes ingen ordning !
som du nevner! ingen !
annet en frivillig medlemskap!
så en kan betale frivillig medlemskao,
i tillegg
og få tilbake temmlig mye av skatten
som vanlig pensjonist, trygda, i land det
norge har skatteavtale
ikkno utenom,
( eks en pensjon på en 1/2 milion
gir norsk skatt ca 110000 nok
)
men en kan få tilbake ca 80000 noks
om
beløpene er smik
og en skatt til thailand på ca 30 000
baht som eksempel

hvor en å ha addresse eller oppholder seg
det er 183 dagers reglen som gjelder
om en vil ha tilbake en stor del av skatten,
mitt råd som tidligre
ikke ta utflytting !
Oppsettet ditt er nesten riktig, bare en feil: skatten til Thailand utgjør ikke 30.000 bath!
Har du pensjon på 500.000 så betaler du 113.000 kroner i skatt til Norge. Hvis du så overfører all netto pensjon til Thailand og beskatter den her (500.000 - 113.000 - 11.500) ca 375.000 (11.500 er tilleggsavgift folketrygden som trekkes av NAV). Skatten til Thailand vil da bli ca 88.000 Bath dvs ca 25.000 kroner. Ved ny beregning av skatt til Norge får du tilbake ca 83.500.
Netto skattesparing blir da 83.500 - 25.000 = 58.500.
Regnestykket forutsetter at du er pensjonist som er frivillig medlem av folketrygden og forsørger kone som ikke har egen inntekt. Ellers ingen andre fradrag.

Er en ikke frivillig medlem av Folketrygden betaler du 87.500 i skatt til Norge (ingen trygdeavgift). Om netto overføres og beskattes i Thailand utgjør skatten i Thailand ca 33.000 kroner og du får tilbake alle skatt betalt til Norge.
Netto besparelse blir da: 87.500 - 33.000 = 54.500

Ellers så er ikke regelen 183 dager, men 180 dager. Altså bor du 180 dager eller mer i Thailand skal du skatte til Thailand.
Wood1958

Geir Rasch skrev: 03 sep 2020, 17:23 Oppsettet ditt er nesten riktig, bare en feil: skatten til Thailand utgjør ikke 30.000 bath!
Har du pensjon på 500.000 så betaler du 113.000 kroner i skatt til Norge. Hvis du så overfører all netto pensjon til Thailand og beskatter den her (500.000 - 113.000 - 11.500) ca 375.000 (11.500 er tilleggsavgift folketrygden som trekkes av NAV). Skatten til Thailand vil da bli ca 88.000 Bath dvs ca 25.000 kroner. Ved ny beregning av skatt til Norge får du tilbake ca 83.500.
Regnestykket forutsetter at du er pensjonist som er frivillig medlem av folketrygden og forsørger kone som ikke har egen inntekt. Ellers ingen andre fradrag.

Er en ikke frivillig medlem av Folketrygden betaler du 87.500 i skatt til Norge (ingen trygdeavgift). Om netto overføres og beskattes i Thailand utgjør skatten i Thailand ca 33.000 kroner og du får tilbake alle skatt betalt til Norge.

Ellers så er ikke regelen 183 dager, men 180 dager. Altså bor du 180 dager eller mer i Thailand skal du skatte til Thailand.
Da kan det også være at om en mister noe kontra schengenland så tjenes det kanskje in på skattetrykket.
Brukeravatar
riflefish

Geir Rasch skrev: 03 sep 2020, 17:23 Oppsettet ditt er nesten riktig, bare en feil: skatten til Thailand utgjør ikke 30.000 bath!

veit ikke hva jeg skal svare deg!
vil ikke brette ut min skatt / inntekt her og der
orker ikke og diskutere dette,
Svar

Gå tilbake til «Generelt»