Vi kunne ikke ha dette ringsystemet med tiltak som skulle gi det optmal effekt.
Vi kunne ikke ha test og sporingsystem så det gav optimal effekt.
Vi kan ikke innføre vaksinepass med sporing så det gir optimal effekt.
Det snakkes om grunnlov, personvern mot sporing og muligheter til å komme inn på systemer så en får personopplysninger via mobilen bla.
Det argumenteres med lover fra en tid forut for en digital hverdag, og slett ikke fra et kontantløst samfunn.
Jeg går i butikken , skanner mine matvarer, skanner mitt visa og får kvittering med strekkode som skal skannes så jeg slipper ut.
Om jeg går ut på et utested betaler jeg med visa, hvor vel motager er den som reelt skal sjekke at det er meg så personopplysningene er på baksiden av mitt visakort.
Så at en ikke kan ha innsamling av personopplysninger fra de samme steder blir merklig.
En kan vist ikke ha app på mobil som folk med datakunnskaper kan komme til å misbruke så det blir tilgang til personopplysninger via mobil.
Men bankid på mobil som innlogging til fks altinn er noe staten selv har, og det er vel de som skal bruke disse opplysninger om hvor og hvem jeg eventuelt har vært på utesteder med.
Mobiler kan mistes, stjeles,hackes sier de, og har innloggningsmuligheter på nav med sms til kobil ser jeg.(uten at jeg vet hvordan det fungerer)
En skulle tro at staten selv skulle kunne ha løsninger likså sikre til,fks vaksinepass.
Samtidig så er et mange som snur ting på hodet synes jeg. Det snakkes om det er forbudt osv pga personvernloven.
Men ifølge personvernloven så er det megselv som skal kunne velge hvem jeg gir opplysningene til .
Personopplysningsvern er knyttet til muligheten til selv å vite og kontrollere når, hvordan og hvor mye informasjon om egen person som spres til andre parter.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Personvern
Noe som vel også står som motto på datatilsynets sid "Din rett til å velge"
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Datatilsynet_(Norge)
Mulig begge lover bør oppdateres, At en regjering er forhindret i å ta grep nasjonalt i en global pandemi selv mens en hadde pandemilov er jo merkelig nok . Hvor går,grensen mellom til fks nasjonal krise , ikke vet jeg. Montro hvor lenge slikt skal bestå.Nå diskuteres obligatorisk vaksine i flere land.Da også i land med vaksineprogrammer mot andre sykdommer.