Etter valget 24. mars 2019

Wood1958

riflefish skrev: 21 jul 2020, 11:35 jeg regner med at CIA er mere oppdatert
om forholdene i thailand
deg Arild Holtet,
jeg anbefaler deg og lese
dette,
før du poster noe så nedsettene om landet som har huset deg så lenge

http://teacherlink.ed.usu.edu/tlresourc ... os/TH.html
Vet ikke helt hvor nøytrale briller CIA har på når det kommer til publikasjoner .
Statlig organisasjon under ledelse av en president som åpenbart skifter ut folk som utaler noe kritisk mot seg og sitt styresett.
men ellers litt fra Wikipdia om denne publikasjon som du velger å forholde deg til.
Arild reflekterer kanskje mere ut fra et subjektivt inntrykk blandt folk som har et syn som blir forfektet av andre i TH. På lik linje med at
de som skal tale deres sak blir stanset med forskjellige virkemidler

https://no.wikipedia.org/wiki/The_World_Factbook
Om CIA.png
Om CIA.png (7.99 kiB) Vist 2598 ganger
Om CIA 2.png
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Arild Holtet skrev: 21 jul 2020, 12:29 Vel så lenge man ikke direkte blir utskjelt, så er det ikke så ille.

Skal forøvrig vise til hva ordet junta betyr i morgen, som er ett latins,ord som betyr en sammensluttnuíng eller grupper. Da grupper med felles interesse og dominerende makt. Jeg trodde faktisk at alle vet hva ordet betyr, da Junta er en annen betegnelse på den styrende makten i ett militærdiktatur, også nevnt som militærjunta.

Men det samt annen udiskutable vedlegg om dette som vi her har diskutert. For alt er egentlig ganske så enkelt, noe som ikke påvirker mitt liv i Thailand og boende her blir jeg. :D :D :D

God ettermiddag folkens.

A.H.
det kan du for min del spare deg for,
for slik du utaler det så virker det som du mener at det er et titalitært regime,
jeg kjenner meg ikke hjemme her,
nå er jeg vant til og « stå» aleine
om mitt syn på der jeg er gjest og blir behandlet meget bra,,
men det er jo folk som uansett aldri er fornøyd, og virker som mange nordmenn som har slått seg ned oppover i bygdene
er i den katogorien,
jeg har ivertfall ingen timg og klage over!,
og jeg elsker thailand, folkene og ders væremåte,,
men nå har jeg jo bare vert gift her i 45 år,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish

Wood1958 skrev: 21 jul 2020, 13:35 Vet ikke helt hvor nøytrale briller CIA har på når det kommer til publikasjoner .
Statlig organisasjon under ledelse av en president som åpenbart skifter ut folk som utaler noe kritisk mot seg og sitt styresett.
men ellers litt fra Wikipdia om denne publikasjon som du velger å forholde deg til.
Arild reflekterer kanskje mere ut fra et subjektivt inntrykk blandt folk som har et syn som blir forfektet av andre i TH. På lik linje med at
de som skal tale deres sak blir stanset med forskjellige virkemidler

https://no.wikipedia.org/wiki/The_World_Factbook

CIA.png

CIA 2.png
CiA s årbok er vel slik den er,
og ikke farget av presidenten særdeles,
vel det er fn stor org, og thailand er vel en av de « største» basene
men slår en opp på norge så synes jeg
at de i den avd har fått med seg mye,
CIA som org utenom,
har nok av svin på skogen,
men deres objektive måte og framstille thailand på synes jeg er god
og ikke farget særlig av presidenten
eller tidligre presidenter,
ivertfall mere objektiv en mye annet
om foreksempel thailand,
jeg har lest hele greia,
og kan ikje se noe der som ikje stemmer,
Brukeravatar
Geir Rasch
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

riflefish skrev: 21 jul 2020, 11:35 jeg regner med at CIA er mere oppdatert
om forholdene i thailand
deg Arild Holtet,
jeg anbefaler deg og lese
dette,
før du poster noe så nedsettene om landet som har huset deg så lenge

http://teacherlink.ed.usu.edu/tlresourc ... os/TH.html
Mye har skjedd i Thailand etter at den artikkelen du lenket til ble oppdatert. Den er fra 2009!
Så det er lite kunnskap å hente for en som vil vite om dagens Thailand. Litt pinlig kanskje å lenke til en utdatert artikkel?
Brukeravatar
Geir Rasch
Kontakt:

riflefish skrev: 21 jul 2020, 15:12 det kan du for min del spare deg for,
for slik du utaler det så virker det som du mener at det er et titalitært regime,
jeg kjenner meg ikke hjemme her,
nå er jeg vant til og « stå» aleine
om mitt syn på der jeg er gjest og blir behandlet meget bra,,
men det er jo folk som uansett aldri er fornøyd, og virker som mange nordmenn som har slått seg ned oppover i bygdene
er i den katogorien,
jeg har ivertfall ingen timg og klage over!,
og jeg elsker thailand, folkene og ders væremåte,,
men nå har jeg jo bare vert gift her i 45 år,
Vi er mange som er glade i Thailand, Rifle! Nettopp derfor der det også at vi - i motsetning til deg - med tristhet konstaterer at militæret og eliten fratar den vanlige thai deres politiske frihet og rettigheter. Kanskje er du som Bangkoker fjernt fra disse vanlige thaiene som vi andre føler med?
Brukeravatar
riflefish

Geir Rasch skrev: 21 jul 2020, 15:45 Vi er mange som er glade i Thailand, Rifle! Nettopp derfor der det også at vi - i motsetning til deg - med tristhet konstaterer at militæret og eliten fratar den vanlige thai deres politiske frihet og rettigheter. Kanskje er du som Bangkoker fjernt fra disse vanlige thaiene som vi andre føler med?
jeg har aldri bodd i bangkok mr!
her jeg bor er 99% thaier,
stort sett er thaiene ( fiskre/ arbeidre/ båndet etc) aldri vert særdeles rike,
ei heller blitt hørt,
og de har i alletid finni seg i mye,
men slik det er i dag, ( føler nå jeg) at
folk flest har nere velstand en for noen 10 årsiden,
nå denne covid epedemien setter nok mange milioner langt tilbake,
rejeringa som nå leder landet er etter forholdene bedre en noe ivertfall jeg har opplevd ,, noen gang ( om vi serbortifrs coronan) som jeg som mange også utenfor thailand legger stort merke til,
og det skyldes vel regimet,
nå dette m arbeidsløsheten etter krisa har vi
ikke sett maken til noen steder,
og nå trenger man ro og styring for og få igang hjula,
så forøvrig suthep på tvn i dag ( en møkkabjønn) som er særdeles farlig for ro og orden.
og det er lett nå og fyre oppunder nå!
og detber slettes ikke bra,
det er inmari trist og se og opplevde denne
tiden ikke bare i thailand men i verden forøvrig,
jeg er ingen irasjonell reaksjonær forvridd
halv nazi, jeg står veldi langt til venstre politisk,
nå for vi komme over denne coviden
og som jeg skriver over ,
her har prayut rejeringa vist at de klarer,
med facts!,
Brukeravatar
riflefish

PS, detta og diskutere poletikk her er igrunn
ikkno hygglig!

men ,,
ere noen som poster noe , så må jeg svare,
det beste ville vert og tatt bort slikt,
Wood1958

Geir Rasch skrev: 21 jul 2020, 15:37 Mye har skjedd i Thailand etter at den artikkelen du lenket til ble oppdatert. Den er fra 2009!
Så det er lite kunnskap å hente for en som vil vite om dagens Thailand. Litt pinlig kanskje å lenke til en utdatert artikkel?
Står vel oppdatert i 2020 på mange av sidene, samtidig så er kanskje ikke så mye endret. , kupp, valg ,ny grunnlov nytt kupp ny grunnlov, nytt valg ny grunnlov, kupp .valg, partier som blir erklært ulovlig , ny grunnlov, så sådan sett er mye det samme .I tillegg ofte mange av de samme personer som deltar i forskjellige stillinger.Tar en navnene på politikere og partier når de er i pressen, og googler blir en litt forbauset over flere som har vært innvolvert i Thaksin`s tidligere partier. Hvordan det byttes partier på tvers av partiene sine ideologier.Kan virke som det byttes/lages nye partier over personlige uenigheter mere enn ideoligi.
En i de siste endringene har vel tidligere sagt at de aldri kom til å ville sitte i regjering med fks Demokrat Party. Abhisit forlot partiet og nå samarbeider de . Abhisit gikk da han ikke ville støtte Prayut og kanskje er det flere i Demokrat Party der som deler hans syn.
Nå var det kanskje valgstrategi å splitte endel partier, nye partier kom som kunne velges,eller noen ble medlemmer i andre partier, likeså selv om Future Forward ble oppløst kunne 55 medlemmer gå over i et annet parti som skiftet navn og nå heter Move Forward , med en logo som er byttet og velgere kan identifisere seg med
Logo.png
Logo.png (7.41 kiB) Vist 2530 ganger
https://en.wikipedia.org/wiki/Move_Forward_Party
History
The party was officially founded on 1 May 2014 as the Ruam Pattana Chart Thai Party.

In early 2020, the party became a de facto successor to the Future Forward Party, which had been dissolved by a dubious Constitutional Court order, as following the decision, 55 of Future Forward's 65 MPs (led by Pita Limjaroenrat) announced their plan to join to Ruam Pattana Chart Thai. They vowed to continue the progressive and anti-junta agenda of Future Forward. The party's name was then changed to Move Forward, along with the release of a new logo similar to that of Future Forward
Det ymtes vel også om amnestier igjen , men det gjelder vel i såfall kun politiske dommer, at noen er gitt dommer av annen type kriminalitet for å bli fjernet fra politikk kan kanskje gi grunn til bråk det også.
Blir vel snart offentliggjort hvem som kommer inn istedenfor de som gikk bakgrunn ,årsak blir vel bare spekulasjoner. Men det sitter kanskje fremdeles krefter som vil ha demokrati som vi ser det på begge sider i regjering.

https://www.bangkokpost.com/thailand/po ... rks-debate
Senator's amnesty plan sparks debate
Kamnoon wants unity, reprieve for political offenders

Skjermbilde Partier.png
https://en.wikipedia.org/wiki/Rak_Thailand_Party.
janet

Geir Rasch skrev: 21 jul 2020, 15:37 Mye har skjedd i Thailand etter at den artikkelen du lenket til ble oppdatert. Den er fra 2009!
tja,
mye har skjedd? mon det
det har vel ikke skjedd stort i LoS siden i begynnelsen av 1930 årene, det er for det meste same same om igjen og om igjen
forskjellen ligger vel mest i graden av støy fra befolkningen som blir utsatt for styresettet
støyen vokser
til hva da? me lyt sjå

(CIA? tja, ligger i hvert fall flott til, jævla fint/pent område - kan koke opp mye rart der)
Brukeravatar
Geir Rasch
Kontakt:

Wood1958 skrev: 21 jul 2020, 19:49 Står vel oppdatert i 2020 på mange av sidene,
Her må det ha skjedd noe over natta. Da jeg sjekket i går stod det oppdatert i 2009 og Abishit var nevnt som statsminister. Ser at det er nytt innhold i dag. Kan noen ha tuklet med lenken?
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»